Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

CPAP-laite uniapneaan

Vierailija
27.08.2023 |

Oliko vaikeuksia tottua käyttämään? Millaisia? Mikä auttoi?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut ilmaa vatsaan?

AP

Keuhkoista kai harvemmin on yhteyttä vatsaan. Ilma täytyy niellä, että vatsaan kulkeutuu, eli ei ole.

No, höpö höpö taas!

"Hoidon alkuvaiheessa voi vatsaan myös kertyä ilmaa. Useimmilla oireet häviävät laitteeseen tottumisen myötä. Tarvittaessa voit hoitaa ilmavaivoja ilmavaivalääkkeillä. Maskityypin vaihtaminen tai kostutuksen lisääminen laitehoitoon vähentää usein ilman kertymistä."

https://www.hengitysliitto.fi/hengitys-sairaudet/laakitys-ja-apuvalinee…

Vierailija
22/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut ilmaa vatsaan?

AP

Keuhkoista kai harvemmin on yhteyttä vatsaan. Ilma täytyy niellä, että vatsaan kulkeutuu, eli ei ole.

Totta kai voi tulla jos suun kautta hengittää ison naamarin kanssa.

Ilman joutuminen vatsaan on yksi ongelma noissa laitteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa jos vaan jotain ELÄMÄNTAPAMUUTOKSIA kehotetaan tekemään eikä laitetta saa. Itselläni on rakenteellinen vika, jota ei kannata lähteä leikkauksella hoitamaan ja laitteen sain heti kun apnea todettiin. Kosteuttavaa nenäsuihketta kannattaa silloin tällöin laittaa.

Totta kai tämä ensin jos on läski

Vierailija
24/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ennemmin laihduttaa.

Mun miehellä on uniapnea ja hän on hoikka.

Vierailija
25/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi meni itsellä. Nykyään en voisi nukkua ilman. Suosittelen kostutinta, mutta lämmittimelle en ole kokenut tarvetta.

Vierailija
26/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa jos vaan jotain ELÄMÄNTAPAMUUTOKSIA kehotetaan tekemään eikä laitetta saa. Itselläni on rakenteellinen vika, jota ei kannata lähteä leikkauksella hoitamaan ja laitteen sain heti kun apnea todettiin. Kosteuttavaa nenäsuihketta kannattaa silloin tällöin laittaa.

Totta kai tämä ensin jos on läski

Mutta jos EI oo?

Vierailija
27/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei tottunut koskaan. Hankki sit kiskot.

Vierailija
28/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko laitteen ostaa tai vuokrata jostain?

Kysyn kun minulla on todettu uniapnea, mutta en saanut laitetta vaan että elämäntapamuutoksilla lähdettiin ensin hoitamaan sitä. En tosin saanut ohjeita mitä ne olisivat, mutta sain kumminkin itse selvitettyä.

Haluaisin saada nukkumisen kuntoon, kun olen kuullut kuinka monella on koko elämä tuntunut muuttuneen parempaan suuntaan CPAP laitteen mahdollistaman kunnon yöunen ansiosta. 

Ihan googlaa, tulee rivitolkulla mainoksia.

Sen verran pitää osata etsiä.

Vierailija
29/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastatko trolleille, vaan ilmoittakaa asiattomaksi. Kyllä ne sitten lannistuu, kun kukaan ei vastaa ja viestit törähtää armotta bittiavaruuteen kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
30/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu vuosi ollut käytössä ja melkein heti totuin. Onneksi osui heti ekalla kerralla sopiva maski, tässä tapauksessa sierainmaski (silikonitatit nenän alle). Välillä olen kyllä käyttämättä, jos allergiat vaivaavat ja nenä on joko tukossa tai vuotaa, tai jos olen reissussa.

Mulla kans, muutaman vuoden jo sierainmaski käytössä. Alussa olin unissani ottanut sen pois, mutta nyt menee koko yö.  Olen käyttänyt päiväunillakin vaikka ei tarvitsisi. Ja matkoille myös otan mukaan. Nukun kyljelläni enkä heilu, joten maski pysyy hyvin naamalla.

Kun remmit asettelee hyvin, ei tule naamaan jälkiä.

Kostutustippoja joskus käytän mutta en sitä vesisäiliötä, enjaksa leikkiä sen kanssa.

Vierailija
31/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo vaikeuksia tottua. Isoilla maskeilla hyperventiloin enkä osannut nukkua selällään.

Lopulta sain nenämaskin (6v myöhemmin) ja se toimii. Voin nukkua kyljellään.

Muista pyytää kostuttava!

Vierailija
32/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tottui aika nopeasti, eikä ole ollut ongelmaa kokomaskin käytössä. Kostuttaja on. Ei nuku enää ilman maskia.

Hän oli vaeltava aave monta vuotta ennen kuin sain paistettua lääkäriin. Kumpikaan ei nukkunut meillä enää hyvin. Nyt on kuin eri mies, pirteä jo herätessään, ei nukahtele mihin sattuu, ei ole jatkuva väsymys. Jaksaa touhuta ja minäkin nukun hyvin. Joskus jos maski on mennyt pois paikaltaan ja suhisee, herään ja pulkkaan miestä jolloin laittaa sen takas ja unet jatkuu. Ennen sain töniä vähän väliä kun kuorsasi kovaa ja oli useita hengityskatkoksia.

Vierailija
33/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko laitteen ostaa tai vuokrata jostain?

Kysyn kun minulla on todettu uniapnea, mutta en saanut laitetta vaan että elämäntapamuutoksilla lähdettiin ensin hoitamaan sitä. En tosin saanut ohjeita mitä ne olisivat, mutta sain kumminkin itse selvitettyä.

Haluaisin saada nukkumisen kuntoon, kun olen kuullut kuinka monella on koko elämä tuntunut muuttuneen parempaan suuntaan CPAP laitteen mahdollistaman kunnon yöunen ansiosta. 

Kuulostaa oudolta, ettet saanut laitetta, jos apnea todettiin! Sinuna ottaisin yhteyttä hoitavaan lääkäriin ja pyytäisin cpap-laitetta heti.

Terveyskeskuksen kauttakin saa! Siis lähetteen tutkimuksiin ja sitten sieltä...

Vierailija
34/79 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko kesti. Jo ensimmäisen katkonaisen yön jälkeen vointi oli aamulla parempi (pöhnä oli pois). Se kannusti jatkamaan opettelua.

Kostutinta suosittelen, jos on ennestään hankaluuksia kuivan nenän kanssa. Ison nenän ja suun peittävän maskin koin kömpelöksi, nenän peittävän kanssa löydän paremmin oman uniasennon.

Vierailija
35/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laite on viimein kotona ja tulevana yönä käytän ekaa kertaa. Toki olen vähän testaillut tässä iltapäivällä. Mitähän mahtaa olla odotettavissa?

AP

Vierailija
36/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu vuosi ollut käytössä ja melkein heti totuin. Onneksi osui heti ekalla kerralla sopiva maski, tässä tapauksessa sierainmaski (silikonitatit nenän alle). Välillä olen kyllä käyttämättä, jos allergiat vaivaavat ja nenä on joko tukossa tai vuotaa, tai jos olen reissussa.

Mulle ei edes esitetty mallina tuota sierainmaskia, vaikka luulen että olisin helpommin oppinut tuota käyttämään. Nyt kokomaski, vaikeaa oli aluksi.

Vierailija
37/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteellä en pystynyt nukkumaan laitteen kanssa, kun puhalsi paineella kuumaa huoneilmaa, olisin toivonut jonkinlaista ilman jäähdytystä.

Vierailija
38/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helteellä en pystynyt nukkumaan laitteen kanssa, kun puhalsi paineella kuumaa huoneilmaa, olisin toivonut jonkinlaista ilman jäähdytystä.

Kyllä laitteesta tulevan ilman lämpötilaa pystyy itse säätämään.

Itselleni 20 astetta tuntuu sopivalta tällä hetkellä.

Vierailija
39/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä kuulema pitäisi pystyä säätämään lämpöä, mutta ei sieltä mitään viileää silti tule. Itse koen sen viileimmänkin asetuksen lämpimällä säällä liian kuumaksi.

Kuitenkin, kokokasvomaski on ja tottumiseen meni ehkä pari-kolme viikkoa.

Tuntui kyllä aluksi ettei tästä tuu hevonkukkua, mutta koska olin oikeesti kuolemanväsynyt, jatkoin totuttelua.

Ja kannatti kyllä.

Enää en tykkää nukkua ilman laitetta.

Tulen heti pöhnään.

Vierailija
40/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekasta yöstä lähtien ei mitään ongelmia, laite on toiminut moitteetta ja toinen versio jo menossa. En osaa ottaa päikkäreitäkään ilman sitä. Olen todella kiitollinen tosta härvelistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän