Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

CPAP-laite uniapneaan

Vierailija
27.08.2023 |

Oliko vaikeuksia tottua käyttämään? Millaisia? Mikä auttoi?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenän limakalvot saa pidettyä kondiksessa kun huuhtelee tarvittaessa nenäkannulla jossa suolaveiliuos, auttaa todella hyvin nuhankin kanssa. Sellainen sarvikuono maksaa kympin verran apteekista ja suolana ehdottomasti hieno merisuola. Toimii..

Vierailija
42/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla et joillakin pelittää, minulla ei päin vastoin piristyin kun käytin. Lopetin ja nyt yöt menee hyvin. Keskivaikeaa uniapneaa poden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle uniapnea ja se maski. Alussa oli vaikeaa. Sai sen keväällä taistelujen jälkeen.. On sikeäuninen ollut aina ja minä olen nukkunut huonosti. Helpotti vähän, kun mies nukku ensin aluksi sohvalla ja oli tv päällä samalla, että nukahti siihen. Laitteesta kuuluva ääni hermostutti ensin minua. Piti yöllä pitää tvtä auki äänet kolmosella Sitten kesällä alko jo helpottamaan tottuminen ja siirryttiin tuulettimeen😃 Se ääni jotenkin autto, että sain unta enkä kuunnellut sitä laitteen ääntä. Nyt syksyllä oon jo tottunut. Ihan hyvin on menny. Alku oli vaikeaa meille kummallekkin. Kannattaa etes tunti yrittää pitää sitä maski ja päivä kerrallaan koittaa totutella enempi

Vierailija
44/79 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain käyttööni kokokasvomaskin koska hengitän myös suun kautta. Ongelma on, että nenän ulkopuolen ihoa alkaa kutittaa maskin alla niin paljon, että herään ja maski on tettava pois kasvoilta hetkeksi.

Oletteko kokeneet samaa ja jos niin mikä on ollut avuksi?

AP

Vierailija
45/79 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan pystynyt nukkumaan sen härvelin kanssa. Sinnikkäästi kehotettiin yrittämään. Olin lopulta aivan sekaisin kun nukkumisesta ei tullut mitään. Nyt minulle on tehty hammaskiskot ja olen pudottanut painoa. Nukun huomattavasti paremmin kuin ennen.

Vierailija
46/79 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenä vuotaa joka aamu maskin käytön jälkeen. Niin kuin olis nuha, vaikkei olekaan. Saa niistää monta kertaa. Yölläkin joskus herää siihen että nenä täynnä räkää.

Vierailija
47/79 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tottuu. Vie oman aikansa. Mä aion vaihtaa nenämaskin takas kokomaskiin. Koska nenä on usein tukossa. Eikä se auta niin hyvin kuin kokomaski.

Vierailija
48/79 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kuulla et joillakin pelittää, minulla ei päin vastoin piristyin kun käytin. Lopetin ja nyt yöt menee hyvin. Keskivaikeaa uniapneaa poden.

Eikö se piristyminen ole laitteen tarkoitus? Ei ole aina väsynyt. 

Vierailija
49/79 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko käyttäneen laitetta lentokoneessa

Vierailija
50/79 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Eihän siellä nukuta vaakatasossa.

Vierailija
51/79 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut laite kolme kuukautta, enkä totu edelleenkään. Nenämaski aiheuttaa suun ja nielun kuivumisen ja nenä jatkuvasti tukossa nenäsumutteista huolimatta. Koko maski menee vaivalloisesti mutta tulee valtavat ilmavaivat. Olen vain väsyneempi kuin aiemmin.

Vierailija
52/79 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle uniapnea ja se maski. Alussa oli vaikeaa. Sai sen keväällä taistelujen jälkeen.. On sikeäuninen ollut aina ja minä olen nukkunut huonosti. Helpotti vähän, kun mies nukku ensin aluksi sohvalla ja oli tv päällä samalla, että nukahti siihen. Laitteesta kuuluva ääni hermostutti ensin minua. Piti yöllä pitää tvtä auki äänet kolmosella Sitten kesällä alko jo helpottamaan tottuminen ja siirryttiin tuulettimeen😃 Se ääni jotenkin autto, että sain unta enkä kuunnellut sitä laitteen ääntä. Nyt syksyllä oon jo tottunut. Ihan hyvin on menny. Alku oli vaikeaa meille kummallekkin. Kannattaa etes tunti yrittää pitää sitä maski ja päivä kerrallaan koittaa totutella enempi

Luuletko television äänenvoimakkuuden olevan jokin yleismaailmallinen standardi vai mitä yrität sanoa, että äänet olivat kolmosella?

Vierailija
53/79 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttakaa.

Vierailija
54/79 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Eihän siellä nukuta vaakatasossa.

Miten se liittyy asiaan?

Vierailija
55/79 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se piristyminen ole laitteen tarkoitus? Ei ole aina väsynyt. 

Ei laitteen tarkoitus ei todellakaan ole, että olet pirteänä yöllä vaan tarkoitus olisi saada nukuttua paremmin yöllä.

Vierailija
56/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kohta kaksi vuotta nenämaskia ja saanut avun,hyvä kone.

Ainut  mikä on ongelma on,että päänahka ei tykkää siitä päähineestä. Onko muilla samaa ongelmaa ?

Onko jollain vinkkiä esim.mistä voisi ostaa ohuen puuvillalakin tai muun vastaavan. Kaupassa pipot aika paksuja ja ainakaan paikkakunnalla missä asun ei apteekissakaan osata auttaa...

Pitääkö alkaa ompelemaan itse?

Vierailija
57/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa että tääkin laite tuntuu nykyään olevan yhtä arkinen kuin joku kuumemittari tai soppakauha. 

Vierailija
58/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tottui aika nopeasti, eikä ole ollut ongelmaa kokomaskin käytössä. Kostuttaja on. Ei nuku enää ilman maskia.

Hän oli vaeltava aave monta vuotta ennen kuin sain paistettua lääkäriin. Kumpikaan ei nukkunut meillä enää hyvin. Nyt on kuin eri mies, pirteä jo herätessään, ei nukahtele mihin sattuu, ei ole jatkuva väsymys. Jaksaa touhuta ja minäkin nukun hyvin. Joskus jos maski on mennyt pois paikaltaan ja suhisee, herään ja pulkkaan miestä jolloin laittaa sen takas ja unet jatkuu. Ennen sain töniä vähän väliä kun kuorsasi kovaa ja oli useita hengityskatkoksia.

Pakko tästäkin taas kysyä että miksei siirrytä erillisiin huoneisiin? Jos joka yö monta kertaa joutui heräämään ja tönimään toista? 

Vierailija
59/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te nenämaskin käyttäjät varmoja, että paineilmaa ei poistu nukkuessanne suun kautta? Kuinka voitte olla?

Juuri tästä syystä paras on nenän ja suun peittävä kasvomaski.

Kukaan el vahdi suutaan nukkuessaan. Paikat rentona niin kuka ties paineilma voi avata suuta. Eikä näin käydessä tarvi herätä suu auki.

Silloin käyttää laitetta uskollisesti, kärsii ne ikävät puolet, mutta ei saa laitteesta sitä apua mitä voisi saada - eikä edes tiedä tilanteensa tuo olevan.

Ilmavaivoja minulle ei ole tullut. Maski ja hihnojen jäljet ovat ikäviä, mutta ilmankaan en tahdo - en voi - nukkua. Hyvin olen tottunut, melko nopeasti ja nyt ollut jo monta vuotta.

En ole laihtunut, koska laite ei pakota minua harrastamaan liikuntaa - ei kiinnosta enkä saa mistään lajista/rasituksesta mielihyvähormoneja - mutta olen vähemmän väsynyt ja onnellisempi ihminen. 

Hoitamaton uniapnea tappaa, kyse vaikeusasteissa on vain tuon prosessin vauhdista, kuolemanjanan kohdasta jossa itse olet. Toki kuolemme muutenkin, kuka mihinkin. 

Vierailija
60/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttakaa.

Siinähän se juuri onkin et enää laihdu kun olet nuo sairaudet saanut, uniapnea,II-tyypin diabetes ja verenpainetauti.

Kokeilin laihduttamista siirryin pelkkään salaattiruokiin niin lihoin 5 kiloa kuukauden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi