Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

CPAP-laite uniapneaan

Vierailija
27.08.2023 |

Oliko vaikeuksia tottua käyttämään? Millaisia? Mikä auttoi?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuin laitteeseen heti, ekana yönä vetäsin unta palloon 10 tuntia ja heräsin virkeänä. Paras laite ikinä. Mulla on nenänalusmaski, se on pieni ja kevyt. Aluksi kokeilin nenämaskia, se fuskasi niin että tuuli silmiin. Sitten sierainmaski joka aiheutti alussa että sieraimet oli kipeenä mutta meni pian ohi. Paras mulle on ollut nenänalusmaski ja sellainen mistä letku lähtee pään päältä. 

Vierailija
62/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole täysin tottunut mutta pystynyt kuitenkin vuoden verran käyttämään. Maski tuntuu edelleen epämukavalta naamassa, eikä ne remmien jäljetkään näytä kivalta poskissa. Häipyy ne kuitenkin hiljalleen aamupäivän aikana. Laihdutuskehottelijoille tiedoksi että siitä se lähti sitten painokin tippumaan kun sai nukkumisen paremmalle mallille. Vähän päälle kymmenen kiloa on nyt tässä vuoden aikana lähtenyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hankalaa niin kannattaa kokeilla niitä erilaisia suutin vaihtoehtoja. Niitä yleensä saa mukaan useamman joten siitä kokeilemaan, mikä itselle parhaiten sopii 

Vierailija
64/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt kaksi vuotta kone.

Alkuun oli sellainen kuonokoppa, joka ei pysynyt tiiviinä millään. Sitten se vaihdettiin malliin, joka tulee nenän alle ja siinä on sellaiset pillit sieraimiin. Letku lähtee keskeltä päälakea ja on pyörivä liitos, eli sallii kaikki nukkumisasennot. Ei purista, on tiivis ja pysyy hyvin.

Alkuun käytin lämmitettävää ja kostuttavaa letkua, mutta se käytti kaiken veden muutamassa tunnissa ja kuivana oli hankala nukkua. Vaihdoin tavalliseen letkuun +kostutin, nyt vesi riittää koko yön. 

Limakalvot ei kuivu, en käytä mitään suihkeita nenään.

Sairaalan keuhkopolilla olin kolme kertaa kontrollissa/sovituskäynneillä, jolloin hoitaja palautteeni mukaisesti sääti laitteen asetuksia. Säädöt onnistuivat myös tehdä  etänä, laitteessa on SIM kortti ja etähallinta.

Säädöt on hyvä saada kohdilleen, mielestäni on typeryyttä kärsiä huonosta käytettävyydestä ja yrittää sopeutua vakioasetuksiin, jos säätömahdollisuus on olemassa.

Mulla totutteluun meni vuosi. Nyt nukun joka yö keskimäärin yli 8 tuntia, aiemman kolmen tunnin sijaan.

M44

Vierailija
65/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin tulee onneksi omakustanteiseksi. Jo on aikakin. 

Vierailija
66/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain käyttööni kokokasvomaskin koska hengitän myös suun kautta. Ongelma on, että nenän ulkopuolen ihoa alkaa kutittaa maskin alla niin paljon, että herään ja maski on tettava pois kasvoilta hetkeksi.

Oletteko kokeneet samaa ja jos niin mikä on ollut avuksi?

AP

Mä olen ikäni nukkunut suu auki. Luulin etten ikinä osaisi nukkua hengittäen nenän kautta, suu kiinni.

Kannattaa kokeilla sitä sieraimiin laitettavaa nenämaskia, kun se tuuttaa ilmaa nenään, on jotenkin tosi vaikeaa pitää suuta auki tai puhua samalla. Itselläni se ikäänkuin pakotti itsestään pitämään suun kiinni.

M44

Vierailija
67/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helteellä en pystynyt nukkumaan laitteen kanssa, kun puhalsi paineella kuumaa huoneilmaa, olisin toivonut jonkinlaista ilman jäähdytystä.

Kyllä laitteesta tulevan ilman lämpötilaa pystyy itse säätämään.

Itselleni 20 astetta tuntuu sopivalta tällä hetkellä.

Jos sun kämpässä on vaikka +28 astetta kesällä, ei siinä koneessa ole mitään jäähdytetyn ilman varastoa, millä se jäähdyttäisi hengitysilman 20 asteiseksi, vaikka kuinka säädät.

Vierailija
68/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ihmiset ovat itsensä jo niin läskeiksi etteivät pysty edes nukkumaan. 

Vierailija
69/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahahah

Vierailija
70/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko laitteen ostaa tai vuokrata jostain?

Kysyn kun minulla on todettu uniapnea, mutta en saanut laitetta vaan että elämäntapamuutoksilla lähdettiin ensin hoitamaan sitä. En tosin saanut ohjeita mitä ne olisivat, mutta sain kumminkin itse selvitettyä.

Haluaisin saada nukkumisen kuntoon, kun olen kuullut kuinka monella on koko elämä tuntunut muuttuneen parempaan suuntaan CPAP laitteen mahdollistaman kunnon yöunen ansiosta. 

Jos on todettu uniapnea, itse voi ostaa/vuokrata laitteen Coronariasta. Noin 2000 €:n paukku, jos ostaa laitteen (sis. sovituskäynnin, laitteen, letkun ja maskin, näitä kahta pitää uusia aika ajoin).

Satsasin itse, kun työterveys ei antanut laitetta, vaikka tuli useita vakavia oheissairauksia. On auttanut vointiin. Laitteen vuokra olisi ollut 25 €/kk.

Minulla on lämmittävä letku. Ei ole kuivanut limakalvot.

Minkälainen työterveys oikein pitää olla, jos sieltä CPAP koneenkin saisi?

Minä sain työterveydestä yöpolygrafian ja lähetteen julkisen puolen erikoissairaanhoidon keuhkopolille ja sieltä sitten CPAP laitteen, tutkimusten jälkeen. 

Vierailija
71/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ihmiset eivät osaa enää edes kirjoittaakaan, vaikka oppivelvollisuutta on vuosikausia.

Vierailija
72/79 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus

"Minkälainen työterveys oikein pitää olla, jos sieltä CPAP koneenkin saisi?

Minä sain työterveydestä yöpolygrafian ja lähetteen julkisen puolen erikoissairaanhoidon keuhkopolille ja sieltä sitten CPAP laitteen, tutkimusten jälkeen. "

Paljonko laite näin tuli maksamaan?

Vierailija
73/79 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te nenämaskin käyttäjät varmoja, että paineilmaa ei poistu nukkuessanne suun kautta? Kuinka voitte olla?

Juuri tästä syystä paras on nenän ja suun peittävä kasvomaski.

Kukaan el vahdi suutaan nukkuessaan. Paikat rentona niin kuka ties paineilma voi avata suuta. Eikä näin käydessä tarvi herätä suu auki.

Silloin käyttää laitetta uskollisesti, kärsii ne ikävät puolet, mutta ei saa laitteesta sitä apua mitä voisi saada - eikä edes tiedä tilanteensa tuo olevan.

Ilmavaivoja minulle ei ole tullut. Maski ja hihnojen jäljet ovat ikäviä, mutta ilmankaan en tahdo - en voi - nukkua. Hyvin olen tottunut, melko nopeasti ja nyt ollut jo monta vuotta.

En ole laihtunut, koska laite ei pakota minua harrastamaan liikuntaa - ei kiinnosta enkä saa mistään lajista/rasituksesta mielihyvähormoneja - mutta olen vähemmän väsynyt ja onnellisempi ihminen. 

Hoitamaton uniapnea tappaa, kyse vaikeusastei

Nenämaskissa jos tulee suun kautta ilmavuoto, niin on melko ärsyttävä tunne, kun kitapurje vaan resonoi. Kyllä suun oppii laittamaan kiinni, kun siihen herää.

Vierailija
74/79 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus

"Minkälainen työterveys oikein pitää olla, jos sieltä CPAP koneenkin saisi?

Minä sain työterveydestä yöpolygrafian ja lähetteen julkisen puolen erikoissairaanhoidon keuhkopolille ja sieltä sitten CPAP laitteen, tutkimusten jälkeen. "

Paljonko laite näin tuli maksamaan?

Laite ei maksa mitään, se on keuhkopolilta lainassa toistaiseksi.

eri

Vierailija
75/79 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksasta saa laitteen käyttöönsä myös halvalla jos haluaa kokeilla.

Vierailija
76/79 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ongelmia päivääkään, pääsin ilmeisen helpolla, nyt 12. vuosi ja kolmas kone menossa.

Vierailija
77/79 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te nenämaskin käyttäjät varmoja, että paineilmaa ei poistu nukkuessanne suun kautta? Kuinka voitte olla?

Juuri tästä syystä paras on nenän ja suun peittävä kasvomaski.

Kukaan el vahdi suutaan nukkuessaan. Paikat rentona niin kuka ties paineilma voi avata suuta. Eikä näin käydessä tarvi herätä suu auki.

Silloin käyttää laitetta uskollisesti, kärsii ne ikävät puolet, mutta ei saa laitteesta sitä apua mitä voisi saada - eikä edes tiedä tilanteensa tuo olevan.

Ilmavaivoja minulle ei ole tullut. Maski ja hihnojen jäljet ovat ikäviä, mutta ilmankaan en tahdo - en voi - nukkua. Hyvin olen tottunut, melko nopeasti ja nyt ollut jo monta vuotta.

En ole laihtunut, koska laite ei pakota minua harrastamaan liikuntaa - ei kiinnosta enkä saa mistään lajista/rasituksesta mielihyvähormoneja - mutta olen vähemmän väsynyt ja onnellisempi ihminen. 

Hoitamaton uniapnea tappaa, kyse vaikeusastei

Koneesta voi katsoa yön tapahtumat, tiiveyden, ajan jne. Vuoto löytyy kyllä datasta ja hoitajat soittavat jos ei toimi, tai ei käytä konetta.

Vierailija
78/79 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan pelkoa että päänpäälle tuleva remmi kuluttaisivat hiukset päästä siltä kohtaan? 

itsellä nenätuttimaski käytössä ja hyvin muuten menee

Vierailija
79/79 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokomaski käytössä paras, räkätaudissa pystyy nukkumaan kunnolla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi