Onko teillä avioehto ja miksi kyllä/ei?
Kommentit (113)
Minusta kaksi asiaa pitäisi tehdä pakolliseksi: Avioehto ja isyystesti ennen isyyden vahvistamista. Jälkimmäinen myös avioliitossa syntyville lapsille.
Ei ole. Olimme naimisiin mennessä molemmat PA, ja koko omaisuus on rakennettu yhdessä. Välillä toinen on saanut keskittyä enemmän uraansa ja toinen joustanut enemmän huolehtiakseen lapsista ja kaikesta muusta. Kaikki on yhteistyöllä hankittu ja molemmat ovat siihen panoksensa antaneet parhaan kykynsä mukaan
En minä ainakaan olisi muuten suostunut hankkimaan useampaa lasta ja olemaan heidän kanssaan vuosia kotona samalla kun puoliso on uraputkessa. Kun lapset olivat isompia, mies teki vähemmän töitä ja oli minun vuoroni jne.
Oli ex miehen kanssa. Nykyisin olen onnellisesti sinkku. Hyvä että oli avioehto. Mies vaati sitä naimisiin mennessämme suojaamaan omaisuuttaan. Kuvitteli ilmeisesti minun olevan loppuelämäni persaukinen ja hänen elättinään kärkkymässä hänen omaisuuttaan. Mies sitten ihan itse sössi omaisuutensa ja oli sitten minun varallisuuteni perässä.
No ei ole. Ei se ole ollut tapana vielä 90-luvullakaan tavallisilla tallaajilla.
Toki miehen ensimmäiset sanat , kun hain avioeroa oli "ja mitään et tule saamaan" :D
Eihän meillä mitään ollutkaan, velkainen talo ja 3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaksi asiaa pitäisi tehdä pakolliseksi: Avioehto ja isyystesti ennen isyyden vahvistamista. Jälkimmäinen myös avioliitossa syntyville lapsille.
Miksi? Molemmat ovat jokaisen henkilökohtainen valinta, jonka osalta jokaisella on oikeus päättää mitä haluaa. Ja avioehtojakin on monen sisältöisiä, se on jokaisen avioparin keskinäinen sopimus, eikä siinä ole mitään ideaa, että siihen pakotettaisiin...
Kenenkään ei ole pakko mennä naimisiin ilman avioehtoa, jos ei halua.
Jos menisin naimisiin, ilman muuta avioehto. Ja olen köyhä. En halua toisen rahoja enkä antaisi pientä perittyä omaisuuttani toiselle.
On. En halua että mieheni erotilanteessa saa puolet omaisuudestani.
Ei, koska oltiin köyhiä opiskelijoita. Nyt voisi ehkä tehdä avioehdon jossa suljetaan perinnöt pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olemme molemmat persaukisia, joten ei tarvetta avioehdolle.
Jos toisella tai molemmilla velkaa ulosotossa niin suosittelen tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Molemmat ovat jokaisen henkilökohtainen valinta, jonka osalta jokaisella on oikeus päättää mitä haluaa. Ja avioehtojakin on monen sisältöisiä, se on jokaisen avioparin keskinäinen sopimus, eikä siinä ole mitään ideaa, että siihen pakotettaisiin...
Kenenkään ei ole pakko mennä naimisiin ilman avioehtoa, jos ei halua.
Avioehdolla turvataan kummaankin puolison oikeus omaa omaisuuteensa. Isyystestillä varmistetaan lapsen oikeus oikeaan isäänsä sekä poissuljetaan mahdollisuus huijata joku lapselle isäksi. Kumpikaan ei ole henkilökohtainen asia.
Vierailija kirjoitti:
En ole suostunut allekirjoittamaan. Se ei olisi etujeni mukaista.
Sama minulla. Olimme naimisiin mennessä yhtä köyhiä. Tämän jälkeen vaimoni on rikastunut työnteolla ja sijoittamisella. Itse en ole rikastunut, kaikki menee mitä tuleekin. Vaimoni on pyytänyt muutaman kerran, että tehtäisiin avioehto. Miksi ihmeessä suostuisin? Eihän siinä ole minun kannaltani mitään järkeä, että luopuisin tarvittaessa oikeudestani omaisuuden puoliksi jakamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä paska ehdotus :D Miksi ihmisten yksityiselämään kuuluisi valtion puuttua?
Avioehdon voi jokainen halutessaan tehdä ja isyystestin myös, ei siihen lakia tarvita.
Jos ei pysty naimisiin mennessään noista asioista kumppaninsa kanssa sopimaan, on ehkä parasta olla menemättä naimisiin ja tekemättä lapsia. Niin yksinkertaista. Ei siihen lakia tarvita.
Ja jos ihmisten yksityiselämään aletaan lain kautta puuttua niin yhtälailla valtio voisi säätää lain, joka kieltää aviorikoksen. Eli joutuisit allekirjoittamaan asiakirjan, joka pakottaa sinut pysymään uskollisena kumppanillesi.
Tai voitaisiin tehdä pakolliseksi avioliittoon meneville, että erota ei saa ja tämä pitäisi allekirjoittaa jo ennen vihille menoa.
Suurin osa miehistä voi olla varma isyydestään, ja ne jotka ei voi, voivat vain katsoa peiliin. Tuliko valittua puolio johon voi luottaa vai oliko valinnan kriteerinä muut asiat, kuten isot tissit ja muhkea takapuoli :D
Tällä en sano, etteikö iso tissinen olisi uskollinen vaan yleensäkin miesten kannattaisi olla vähemmän ulkonäkökeskeisiä, kun puolisoa valitsevat ja valita se luotettava ja ei ehkä niin kaunis puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole suostunut allekirjoittamaan. Se ei olisi etujeni mukaista.
Sama minulla. Olimme naimisiin mennessä yhtä köyhiä. Tämän jälkeen vaimoni on rikastunut työnteolla ja sijoittamisella. Itse en ole rikastunut, kaikki menee mitä tuleekin. Vaimoni on pyytänyt muutaman kerran, että tehtäisiin avioehto. Miksi ihmeessä suostuisin? Eihän siinä ole minun kannaltani mitään järkeä, että luopuisin tarvittaessa oikeudestani omaisuuden puoliksi jakamiseen.
Sulla on tyhmä vaimo, kun nai tuollaisen loisen.
Nyt on, yhdestä avioero kokemuksesta viisastuneena jossa ei ollut avioehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Oli ex miehen kanssa. Nykyisin olen onnellisesti sinkku. Hyvä että oli avioehto. Mies vaati sitä naimisiin mennessämme suojaamaan omaisuuttaan. Kuvitteli ilmeisesti minun olevan loppuelämäni persaukinen ja hänen elättinään kärkkymässä hänen omaisuuttaan. Mies sitten ihan itse sössi omaisuutensa ja oli sitten minun varallisuuteni perässä.
Siis vaatiko mies enemmän kuin avioehdon mukaan kuului?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä paska ehdotus :D Miksi ihmisten yksityiselämään kuuluisi valtion puuttua?
Avioehdon voi jokainen halutessaan tehdä ja isyystestin myös, ei siihen lakia tarvita.
Jos ei pysty naimisiin mennessään noista asioista kumppaninsa kanssa sopimaan, on ehkä parasta olla menemättä naimisiin ja tekemättä lapsia. Niin yksinkertaista. Ei siihen lakia tarvita.
Ja jos ihmisten yksityiselämään aletaan lain kautta puuttua niin yhtälailla valtio voisi säätää lain, joka kieltää aviorikoksen. Eli joutuisit allekirjoittamaan asiakirjan, joka pakottaa sinut pysymään uskollisena kumppanillesi.
Tai voitaisiin tehdä pakolliseksi avioliittoon meneville, että erota ei saa ja tämä pitäisi allekirjoittaa jo ennen vihille menoa.
Suurin osa miehistä voi olla varma isyydestään, ja ne jotka ei voi, voivat vain katsoa peiliin. Tuliko valittua puolio johon voi luottaa vai oliko valinnan kriteerinä muut asiat, kuten isot tissit ja muhkea takapuoli :D
Tällä en sano, etteikö iso tissinen olisi uskollinen vaan yleensäkin miesten kannattaisi olla vähemmän ulkonäkökeskeisiä, kun puolisoa valitsevat ja valita se luotettava ja ei ehkä niin kaunis puoliso.
Onhan valtio jo puuttunut esim. avioliitto- ja perintölainsäädännön kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko samaa mieltä, jos saisit selville, että äitisi on nusautellut menemään miljonäärin kanssa ja sinä saitkin alkusi siitä etkä äitisi ja isänä pitämäsi henkilön puuhista? Siinähän menisi sinulta tuntuva perintöpotti sivusuun, jos et tuossa tilanteessa olisi virallisesti sen miljonäärin lapsi, kuten olisit, jos isyystesti olisi pakollinen.
Ei ole, koska kummallakaan ei ole omaisuutta. Jos tilanne muuttuu, tehdään avioehto.
Meillä on avioehto monestakin syystä. Ensinnäkin minulla oli paljon enemmän omaisuutta avioon mennessämme. Toisekseen minulla on ulkomaalainen vaimo ja hänen perintöntä käsittely olisi minulle hankalaa.
Vaimo saa jouluna ennakkoperinnön lisäksi 1,5M€. En ymmärrä, miten minulla olisi jotain oikeutta hänen varoihinsa, jos eroaisimme. Mutta leskeytyessämme perimme toisemme.
On, kummallakin omaisuutta ja perintöä ennen namisiin menoa.