HS:Lapsessani tapahtui ällistyttävä muutos Yhdysvalloisssa.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Itsevarmuus, esiintyminen. Jo ekaluokalla piti pitää esitelmä luokan edessä. Kehuttiin pienistäkin onnistumisista.
Onkohan tuo jatkuva kehuminen sekään kovin hyvä kasvatuskeino? Johan siinä kehuminen kokee inflaation.
Ymmärrän että kehutaan kun on oikeasti ylittänyt itsensä.
Minun siskoni kasvattaa miehensä kanssa heidän lapsiaan hyvin amerikkalaiseen (brittiläiseen?) tyyliin: lapsilta vaaditaan käytöstapoja ja muiden huomioon ottamista, mutta vanhempien esimerkin kautta.
Siskoni lapset osaa keskustella, käyttäytyä ruokapöydässä ja siis muutenkin kaikkialla. Olen lukemattomat kerrat katsonut vierestä miten siskoni puhuu lapsilleen, kannustaa ja kehuu aiheesta tai kehottaa miettimään, miten voisi kehittyä jossakin jos lapsi pettyy omaan suoritukseensa.
Joskus oman miehen kanssa hyvällä naureskellaan, miten "all American family" he ovat, vaikka asuvat täällä Suomessa. Lapset on kauniita, kesällä aina ruskettuneita, urheilullisia ja pärjäävät koulussa. Meidän tätien ja setien kanssa he viihtyvät myös ja heitä on ihana hoitaa ja paapoa :D
Vierailija kirjoitti:
Minun siskoni kasvattaa miehensä kanssa heidän lapsiaan hyvin amerikkalaiseen (brittiläiseen?) tyyliin: lapsilta vaaditaan käytöstapoja ja muiden huomioon ottamista, mutta vanhempien esimerkin kautta.
Siskoni lapset osaa keskustella, käyttäytyä ruokapöydässä ja siis muutenkin kaikkialla. Olen lukemattomat kerrat katsonut vierestä miten siskoni puhuu lapsilleen, kannustaa ja kehuu aiheesta tai kehottaa miettimään, miten voisi kehittyä jossakin jos lapsi pettyy omaan suoritukseensa.
Joskus oman miehen kanssa hyvällä naureskellaan, miten "all American family" he ovat, vaikka asuvat täällä Suomessa. Lapset on kauniita, kesällä aina ruskettuneita, urheilullisia ja pärjäävät koulussa. Meidän tätien ja setien kanssa he viihtyvät myös ja heitä on ihana hoitaa ja paapoa :D
On ne köyhien pennutki kesällä ruskeina.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea Hiljaiset - introverttien manifesti. Siinä avataan Yhdysvaltojen kulttuurihistoriaa ja sitä, miksi maassa ekstroverttiys on ujutettu kansanluonteeseen edistämään markkinointia, mainostamista ja kapitalismia. Koko ekstroverttiyden tarkoitus on saada ihmiset myymään enemmän sitä itseään eli itseään.
Syystäkin kannattaa olla Extrovertti.
Extrovertti voittaa aina mm. työnhaussa.
https://suomiredpill.wordpress.com/2022/09/08/introvertti-vai-extrovert…
Mitäpä jos tilaisit sen lehden niin vois lukea ihan itse eikä olla palstalaisten tulkintojen varassa. Mut ei, kun mistään ei haluta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs suomalainen piilaaksossa asuva myös hehkuttaa, ettei Amerikassa edes ole köyhiä ihmisiä.
So amazing.
Ei meilläkään kaikki ole köyhiä. Joku asunnonvälittäjä kertoi uutisissa kuinka meillä on ihan yleistä, että vanhemmat ostavat opiskelemaan lähteville lapsilleen asunnot. Kauppa pikkasen notkahtanut juuri nyt korkojen nousun myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vahva tasapäistämisen ja kurin kulttuuri kouluissa ja varhaiskasvatuksessa. Ei saa erottua, pitää tehdä niin kun muut ja niin kun käsketään, totteleminen ja muottiin mukautuminen on ne tärkeimmät arvot. Lapselle tulee olo, että häntä vahditaan ja että jokaisesta omaehtoisesta ajatuksesta ja liikkeestä tulee välitön palaute ja korjaus oikeaan suuntaan. Tai sitten jos kuri ja tasapäistäminen ei toteudu, niiden sijalla on välinpitämättömyys ja lapsi kokee, ettei häntä huomata, hänestä ei olla kiinnostuneita eikä hänen tekemisillään ole väliä.
USAssa arvostetaan individualismia, erottumista, aktiivisuutta ja omaehtoista toimintaa. Se näkyy ihmisissä siellä.
Kun olen käynyt amerikkalaista koulua ja asunut siellä, niin sanoisin että koulussa, kirkossa ja perheessä kuri ja muottiin pakottaminen on voimakkaampaa kuin täällä. Mutta harrastuksissa saa loistaa ja saa kannustusta ja harrastustoimintaan osallistuu lähes kaikki, yleensä koulun yhteydessä.
Amerikassa yhteiskunnan toiminnassa iso vastuu on yhteisöllisyydellä ja vapaaehtoistyöllä.
Suomessa on sosialistinen malli jossa yhteiskunta tarjoaa palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea Hiljaiset - introverttien manifesti. Siinä avataan Yhdysvaltojen kulttuurihistoriaa ja sitä, miksi maassa ekstroverttiys on ujutettu kansanluonteeseen edistämään markkinointia, mainostamista ja kapitalismia. Koko ekstroverttiyden tarkoitus on saada ihmiset myymään enemmän sitä itseään eli itseään.
Syystäkin kannattaa olla Extrovertti.
Extrovertti voittaa aina mm. työnhaussa.
https://suomiredpill.wordpress.com/2022/09/08/introvertti-vai-extrovert…
Kyseessä on synnynnäinen luonteenpiirre.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos tilaisit sen lehden niin vois lukea ihan itse eikä olla palstalaisten tulkintojen varassa. Mut ei, kun mistään ei haluta maksaa.
Mitäpä jos Ap. asuu kehä kolmosen ulkopuolella ja maksaa jo sievoisen summan lukuoikeuksista muihin lehtiin kuin Hesariin? Hän pani joka tapauksessa alulle kiinnostavan keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa hyvät ihmiset muutama euro journalismista, niin pysytte mukana.
Jutussa oli kyse siitä, että Yhdysvalloissa koko yhteisö ottaa tulijat vastaan ja kutsuu aktiivisesti mukaan. Ja koulussa kannustetaan ja tuetaan itsetuntoa.Ei tuollaista saa sanoa, vaan aina pitää haukkua muita maita ja kehua suomalaista juroutta.
Sehän on juuri päinvastoin. Suomalaisia haukutaan täällä aina, milloin mistäkin. Tyhjätkin kehut, kannustukset ja itsetunnon kohotukset jenkkityyliin ovat olevinaan jotain upeaa ja mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos Ap. asuu kehä kolmosen ulkopuolella ja maksaa jo sievoisen summan lukuoikeuksista muihin lehtiin kuin Hesariin? Hän pani joka tapauksessa alulle kiinnostavan keskustelun.
Koko Hesari voisi mennä kokonaan maksulliseksi.
Juha Sipilä, Krista Kiuru ja Sanni Grahn ovat syyllisiä koulujen nykyjamaan. Kyllä Suomestakin onneksi vielä löytyy eliittikouluja, ei kaikki ole samaa inkluusiopastaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lasten ei tarvitse samalla lailla menestyä kuin USAssa, koska yhteiskunta pitää heistä huolta aikuisina jos he eivät pärjää.
Velkarahalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko Hesari voisi mennä kokonaan maksulliseksi.
Hesari voisi mennä konkkaan.
Loppuisi Erkon elämäntyön häpäisy.
t. Stadilainen 3. polvessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi lihosi 25kg kuudessa kuukaudessa!
Noin kävi luokkakaverilleni lukuvuodessa. Maapähkinävoita, hampurilaisia ja cola-juomia.
Eikö voi juoda sokeritonta pepsiä?
Vierailija kirjoitti:
Maksumiurin takana juttu. Lihoiko oikeesti sen 25 kg?
Miksi juttu on maksumuurin takana? Köyhät ei saa selvyyttä tähän asiaan.
Ketään ei kiinnosta kenenkään siskon lapsien kasvatus, rahojen käyttö tai muu elämä., tuskin siskoasikaan kiinnostaa sun kiinnostus pätkääkään. Suomi on vapaa maa ja vain lain edessä rikollisiin asioihin voi puuttua ja ei oikein kannatakaan yrittää. Muuten teet rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin kato kun et maksa miten mä haluan että maksat, et saa edes sitä mitä normaalisti pitäisi saada eli et saa: julkista terveydenhoitoa tai hengenvaarassa saat mutta huonoa, et saa mieleistä asuntoa tai saat mutta tietyin melko vaativin ehdoin ja rajoituksin, et saa ostaa kaupasta mitä haluat, et saa syödä, juoda, kuluttaa rahojasi miten haluat, tiettyjä epämukavuuksia joudut kestämään, kuten et saa nukkua kun haluat, saat paskaa hakkeroitua ja muokattua mediaa.
Sinänsä ihan hyvä ja positiivinen juttu mutta vertailu keskusteluun Suomen S2 oppilaista oli tosi outo. Diplomaattien miljoonakämppiä vilisevän asuinalueen koulu jossa vain valkoisia, vanhemmat huolehtii lapsensa koulunkäynnistä, yritetään ja halutaan sopia joukkoon jne. jne. on vähän eri tilanne kuin se mistä täällä keskustellaan.
Eihän tässä maassa kukaan saa olla mitään.