HS:Lapsessani tapahtui ällistyttävä muutos Yhdysvalloisssa.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä ihan hyvä ja positiivinen juttu mutta vertailu keskusteluun Suomen S2 oppilaista oli tosi outo. Diplomaattien miljoonakämppiä vilisevän asuinalueen koulu jossa vain valkoisia, vanhemmat huolehtii lapsensa koulunkäynnistä, yritetään ja halutaan sopia joukkoon jne. jne. on vähän eri tilanne kuin se mistä täällä keskustellaan.
Joo, sama kuin verrattaisiin johonkin Intian maharajan lasten koulukäyntiin jossakin vartioiduissa asuinalueissa. Amerikassa tosiaan osa saa sitä superkoulutusta ja osa ei. Yleensä nämä Amerikan vierailijat ovat tätä ylempää keskiluokkaa ja totta kai Suomen peruskoulu häviää vertailussa. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia kouluista joistain Bronxin lähiöistä tai syvästä lännestä. Kertomus voi olla vähän erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs suomalainen piilaaksossa asuva myös hehkuttaa, ettei Amerikassa edes ole köyhiä ihmisiä.
So amazing.Ei meilläkään kaikki ole köyhiä. Joku asunnonvälittäjä kertoi uutisissa kuinka meillä on ihan yleistä, että vanhemmat ostavat opiskelemaan lähteville lapsilleen asunnot. Kauppa pikkasen notkahtanut juuri nyt korkojen nousun myötä.
Onkohan ne niitä samoja köyhiä työläisiä jotka elättää veroillansa koko muun Suomen ja itselle ei jää mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos tilaisit sen lehden niin vois lukea ihan itse eikä olla palstalaisten tulkintojen varassa. Mut ei, kun mistään ei haluta maksaa.
Mitäpä jos Ap. asuu kehä kolmosen ulkopuolella ja maksaa jo sievoisen summan lukuoikeuksista muihin lehtiin kuin Hesariin? Hän pani joka tapauksessa alulle kiinnostavan keskustelun.
Koko Hesari voisi mennä kokonaan maksulliseksi.
Hesari voisi mennä konkkaan.
Loppuisi Erkon elämäntyön häpäisy.
t. Stadilainen 3. polvessa
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsena käynyt kaksi vuotta koulua Yhdysvalloissa kun asuttiin siellä vanhempani työni vuoksi ja voin täysin allekirjoittaa sen, että siellä lapsia kannustetaan enemmän olemaan omia itsejään eikä yritetä kasvattaa lapsia hiljaiseen vaatimattomuuteen itsestään ja osaamisestaan.
Olen aina ollut kiinnostunut, innostunut ja hyvä matematiikasta. Suomessa tätä innostusta ei juuri huomioitu. Vaikka tein tehtävät aina hyvin, oikein ja suht nopeasti, niin tästä seurauksena opettaja nopeasti tarkisti tehtävät ja sanoi että nyt voitkin sitten lukea vaikka kirjaa tai piirtää, kunhan olet hiljaa. Yhdysvalloissa taas opettaja oli silminnähden innoissaan siitä että olin kiinnostunut ja hyvä matematiikassa. Hän antoi minulle muiden tehtävien jälkeen lisätehtäviä sekä myös ylempien luokkien tehtäviä sekä antoi minulle luettavaksi kirjastosta löytyneen kirjan minkä aiheena oli matematiikka. Sama juttu kielissä. Kun muutettiin osasin englantia vain vähän, koska en ollut ehtinyt sitä vielä aloittaa koulussa. Opin kuitenkin nopeasti ja helposti. Opettaja oli kannustava myös tässä ja innoissaan siitä miten opin kieltä niin nopeasti ja olin kiinnostunut myös kielistä. Sain tästä kannustusta lisää varmuutta ja rohkeutta.
No, muutettiin takaisin Suomeen ja suomalaiseen kouluun, mutta kyllä se saatu tuki näkyi. Opin tunnistamaan hyvin omat mielenkiinnonkohteeni sekä vahvuuteni ja hyödyntämään niitä sekä koulussa että muussa elämässä. Aloitin yläasteella vielä ranskan, mikä oli myöhempää elämää ajatellen erinomainen valinta. Hyvän matematiikan ansiosta myös muut matemaattiset aineet on olleet minulle aina hyvin helppoja, mikä aikanaan auttoi opiskelemaan pääsemistä haluttuun opiskelupaikkaan.
Minulla on lapsuudesta ihan vastaava kokemus, eli kävin kaksi vuotta koulua USAssa, kun asuttiin siellä vanhempien työn vuoksi. Muistan koulun tosi kannustavana paikkana. Minulla oli paljon ystäviä, enkä muista esiintymistilanteita luokan edessä mitenkään traumaattisina. Minulla on tallessa edelleen opettajan kirjoittamat palautteet siitä, miten iloinen ja reipas oppilas olin. Muistelen niitä aikoja lämmöllä.
Kaikki muuttui kun palattiin Suomeen. Olin muita ikäisiäni edellä esim lukemisessa ja matematiikassa, mutta minun ei annettu mennä ylemmälle luokalle. Minut istutettiin yksin luokan perälle tekemään ylemmän luokan tehtäviä, sillä aikaa kun muut luokalla opetteli aakkosia tai yhteenlaskua. Olin täysin eristetty muusta luokasta ja muistan olleeni todella yksin. Minusta tuli ujo ja sulkeutunut.
Myöhemmin lapsena saadusta kielitaidosta ja kannustuksesta on ollut todella paljon apua. Päädyin ensin opiskelemaan ja myöhemmin töihin ulkomaille, enkä kadu että lähdin Suomesta, vaikka sinne joskus kaipaankin.
Samoin
Minakin paadyin ulkomaille
Tämä jatkuva myynnin, ekstroverttiuden ja markkinoinnin taustallahan on taloustieteen myyttinen jatkuvan kasvun tarve luonnon varojen kustannuksella. Onko toisenlainen maailma mahdollinen? Sellainen, jossa kulutus ja tuotto muodostaisivat status quon, luonto säilyisi ennallaan ja jokaisen ei pitäisi muuttua markkinointikoneeksi? Kyllä varmaan on, mutta se vaatisi suuren linjan talouspoliittista muutosta ja globaaleja ammattiliittoja.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi syyllistetään suomalaisia, että ei osata ottaa muuttajia vastaan, mutta Usassa osataan.
Toki pikkuriikkisesti eroa siinä miten suomalainen ottaa vastaan eurooppalaisen/pohjoisamerikkalaisen valkoisen lapsen tai tummaihoisen pako-laislapsen. Ihan sama juttu, not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi syyllistetään suomalaisia, että ei osata ottaa muuttajia vastaan, mutta Usassa osataan.
Toki pikkuriikkisesti eroa siinä miten suomalainen ottaa vastaan eurooppalaisen/pohjoisamerikkalaisen valkoisen lapsen tai tummaihoisen pako-laislapsen. Ihan sama juttu, not.
Juu
Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut
Asutko helsingin hienolla alueella ja meneeko lapsesi helsingin international schooliin vai oletko sosiaalipummi joka vain osaa lisaantya ja harrastaa uskontoa
Mina olin paluumuuttaja joka joutui suomeen sen takia etta vanhemmilleni tama on koti maa ja ovat suomalaisia
En viihtynyt suomessa paivaakaan
Yla-aste mihin menin oli niita Espoon parempi maineisempia mihin menee vielakin paljon virkamiesten huonosti kayttaytyvia kakaroita
Ihan jarkyttavaa meininkia! Joka paiva joku huusi ja kiljui, todella juuri se ei-saa-erota joukosta mitenkaan meininki, pitaa polttaa tupakkaa ja aloittaa juominen
Ainoa asia mika sai minut sen kaiken kestamaan oli usko etta paasisin taas ulkomaille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että tuollanen amerikan tyyli koulussa olisi painajaista ujolle lapselle (kuten mulle aikoinaan). Esitelmät oli piinaa, mutta niitä ei onneksi tosiaan usein ollut.
Kyllä se varmasti useimmille olisikin. Ehkä kirjoittajan lapsen ujous johtui tavalla tai toisella siitä ympäristöstä, ja todellinen sisäinen ekstrovertti pääsi USA:ssa esille. Vaikea sanoa. En kyllä edes tiedä, mistä artikkeli kertoo, joten voi olla ettei tämä edes ole oikeasti se muutos mistä puhutaan...!
Voin sanoa, että ujona puhevikaisena introverttina kokemukseni amerikkalaisista (ja ihan kotoperäisistäkin ekstroverttiporukoista) on, ettei ääntä saa ikinä kuuluviin. Muut puhuvat päälle, ja jos olet puhevikainen kuten minä, vielä "ennakoivat" puhettasi eli yrittävät ilmeisesti auttaa sanomalla asiasi puolestasi. Tuollainen ympäristö saa minut vain entistä hiljaisemmaksi. Mutta makunsa kullakin.
Aivan sama millainen olet luonteenpiirteiltäsi, pakeemalla ja väistelemällä tilanteita et voi saavuttaa oikein mitään elämässä. Esiintymiseen on totuteltava introvertinkin ja sillä jännitys helpottaa. Toinen vaihtoehto on tyytyä jämäpaloihin.
No, ymmärrän pointtisi, mutta minun kohdallani ongelma ei ole pelkästään introverttius vaan myös todella paha puhevika. Tyyliin, minulle lyödään jopa virastoissa luuria korvaan kun yritän saada asiani hoidetuksi eivätkä saa selvää. Elämä on.
Konfererensseissa on tullut todistettua jos jonkinlaisia puheenpitäjiä monisataapäiselle yleisölle. Media antaa tässäkin virheellisen kuvan, että kaikkien pitäisi olla Steve Jobseja, jotka lumoavat yleisönsä.
No minä en puhu mediasta vaan siitä, miten ympärilläolevat ihmiset suhtautuvat puhevikaan, mutta ihan kuinka vaan.
Sivistyneet ihmiset suhtautuvat ymmärtäväisesti ja hiljentyvät kuuntelemaan mitä sinulla on sanottavaa.
Sehän minun pointtini olikin, että tällä tavalla "sivistyneitä" ihmisiä on enemmän Suomessa, missä useampi ihminen on itsekin hiljainen kuuntelija.
Oletko silti se sama tyyppi, joka edellä kirjoitti "virastoissakin lyödään luuri korvaan" ja (passiivis-aggressiivisesti) "minä en puhu mediasta vaan siitä, miten ympärilläolevat ihmiset suhtautuvat puhevikaan, mutta ihan kuinka vaan"
Eikö nämä tapahtuneetkaan Suomessa? Jos tapahtui, niin kyllä vaan sinä annoit sellaisen kuvan, että puhevikaista kohdellaan huonosti Suomessa, etkä suinkaan sellaista mielikuvaa, että täällä sivistyneitä on enemmän.
Vaikutat itse aika vastenmieliseltä ja lyhytpinnaiselta.
Puhevikaista kohdellaan huonosti missä tahansa. Mutta Suomessa on keskimääräistä enemmän hiljaisia ihmisiä, jotka osaavat olla hiljaa ja kuunnella kärsivällisesti kun toinen hiljainen sanoo jotain.
Puhevikani takia viihdyn paremmin hiljaisten introverttien seurassa kuin äänekkäiden ekstroverttien. Tämä on tietysti vain yhden ihmisen kokemus tästä elämästä. Jos tämä tekee minusta vastenmielisen, niin sitten tekee, ihan sama.
Ei se johdu ympäristön asenteista vaan lapsen itsensä asenteesta. S2 koululaisia ei kiinnosta integroitua eikä heidän perheensä siihen kannusta. Turha vierittää syytä koulun tai suomalaisen yhteiskunnan niskoille. Aivan samalla tavalla Suomessakin kannustetaan ja tuetaan kuin Yhdysvalloissa mutta se ei riitä kun tulijat luottavat sosiaaliturvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa hyvät ihmiset muutama euro journalismista, niin pysytte mukana.
Jutussa oli kyse siitä, että Yhdysvalloissa koko yhteisö ottaa tulijat vastaan ja kutsuu aktiivisesti mukaan. Ja koulussa kannustetaan ja tuetaan itsetuntoa.Ei tuollaista saa sanoa, vaan aina pitää haukkua muita maita ja kehua suomalaista juroutta.
Sehän on juuri päinvastoin. Suomalaisia haukutaan täällä aina, milloin mistäkin. Tyhjätkin kehut, kannustukset ja itsetunnon kohotukset jenkkityyliin ovat olevinaan jotain upeaa ja mahtavaa.
Hassua on se, että jos nämä jenkkityyliä ihannoivat suomalaiset olisivat oikeasti jenkkityylisiä, hehän hehkuttaisivat nimenomaan Suomea ja sen hyviä puolia innosta piukeana.
Mutta eiväthän nuo tyypit oikeasti mitään "jenkkityylistä" kulttuuria Suomeen toivo, vaan haluaisivat itse olla jenkkejä, tai ainakin mahdollisimman erilaisia kuin nuo hyi yök jurot ja oksettavat tavissuomalaiset.
Mun lapsista tuli USAn kouluissa avoimempia, iloisempia, rohkeampia, toisia kannustavampia ja rohkeita esiintyjiä.
Lapseni menivät siellä kouluun / päivähoitoon 2- ja 5- vuotiaina.
Suomeen tultiin takaisin alakoulun loppupuolella ja oli tosi vaikeaa sopeutua tähän pessimistiseen ja lyttäävään hapannaamakulttuuriin. Vanhin lapsi nyt 21v ja lähtee nyt pois Suomesta, ei vaan jaksa tätä kulttuuria.
ihmiset varmaan tavuavat miksi suolessa on niin vähän sakkia kuin amerikassa. ettei vaan suoli geenit niin paskoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsista tuli USAn kouluissa avoimempia, iloisempia, rohkeampia, toisia kannustavampia ja rohkeita esiintyjiä.
Suomeen tultiin takaisin alakoulun loppupuolella ja oli tosi vaikeaa sopeutua tähän pessimistiseen ja lyttäävään hapannaamakulttuuriin. Vanhin lapsi nyt 21v ja lähtee nyt pois Suomesta, ei vaan jaksa tätä kulttuuria.
Minne lapsesi on menossa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi lihosi 25kg kuudessa kuukaudessa!
LIHOI !!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä ihan hyvä ja positiivinen juttu mutta vertailu keskusteluun Suomen S2 oppilaista oli tosi outo. Diplomaattien miljoonakämppiä vilisevän asuinalueen koulu jossa vain valkoisia, vanhemmat huolehtii lapsensa koulunkäynnistä, yritetään ja halutaan sopia joukkoon jne. jne. on vähän eri tilanne kuin se mistä täällä keskustellaan.
Joo, sama kuin verrattaisiin johonkin Intian maharajan lasten koulukäyntiin jossakin vartioiduissa asuinalueissa. Amerikassa tosiaan osa saa sitä superkoulutusta ja osa ei. Yleensä nämä Amerikan vierailijat ovat tätä ylempää keskiluokkaa ja totta kai Suomen peruskoulu häviää vertailussa. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia kouluista joistain Bronxin lähiöistä tai syvästä lännestä. Kertomus voi olla vähän erilainen.
Yhdysvalloista puhuttaessa pitää muistaa että jopa yli 15% ameriikkalaisista ei osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Niin osataan. Ei ole sosiaaliturvaa eikä paapomista. Olet maassa maan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloista puhuttaessa pitää muistaa että jopa yli 15% ameriikkalaisista ei osaa lukea.
LA on täynnä kodittomien telttoja keskellä kaupunkia. San Franciscon keskusta on alkanut tyhjentyä liikkeistä, koska kodittomat käyvät ryöstämässä niitä huumerahoja saadakseen. Nyt ovat alkaneet ryöstämään keskellä päivää turistien autoja. Monet laskee auton ikkuna alas ja aukaisee takaluukun poistuessaan autosta, ettei kukaan rikkoisi autoa päästäkseen katsomaan löytyykö mitään.
Näissä isoissa kaupungeissa kulkee zombilaumoina huumeriippuvaisia ihmisiä. Heitä auttavat tahot eivät edes yritä korjata ongelmaa, koska joka vuosi tulee iso budjetti heidän omiin taskuihin ja se bisnes loppuisi, jos ongelma ratkaistaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaatimukset eroaa? Riittääkö että on iloinen ja rohkea esiintyjä? Toivottavasti ei.
Olet siis täysin valtion omaisuutta, jos elät valtion rahoilla, myös perheesi? Saan säädellä kaikkea ja vaikuttaa kaikkeen.