HS:Lapsessani tapahtui ällistyttävä muutos Yhdysvalloisssa.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka on katsoneet esim hauskoja kotivideoita ovat nähneet miten ulospäin suuntautuneita ja puheliaita jenkeissä ovat jo pienet lapset. He osallistuvat perheessä keskusteluun tasavertaisina jäseninä ja kaikkihan siellä puhuvat koko ajan, mikä sinänsä on vähän rasittavaa jos minulta kysytään.
Olisi kiva kuulla mitä hs n jutussa muuta sanottiin.Eikö Suomessa sitten lapset yleensä ole tuollaisia? Eikö Suomessa siis yleensä keskustella lasten kanssa?
Vai mitä tarkoitat? Onko yleistäkin tuollainen, että lapset möllöttää hiljaa eivätkä osallistu perheessä tasavertaisina jäseninä keskusteluun?
Kun olin lapsi ja meillä kotona kävi kavereita, jotkut kaverit ihmettelivät, että meillä kotona kaikki puhuivat keskenään tasavertaisesti ja kaikkia kuunneltiin. Heillä kotona ei lapset siis ilmeisesti saaneet puhua?
Joo. En ymmärrä suomalaisia. En ole ymmärtänyt ikinä.
Vahvuusajattelu on pinnalla nykyään myös suomalaisissa kouluissa. Voi tietysti olla kaavaan kangistuneita opettajia, jotka eivät tällaista arvosta. Suurin ero lienee yhteisöllisyydessä, siinä, että usa:ssa vanhemmat osallistuvat koulun toimintaan paljon enemmän kuin Suomessa. Koulu ei ole erillinen osa yhteiskuntaa. Ja opettajia kunnioitetaan.
Syyllistyi heterovalkoisetuoikeudestaan, ymmärsi että onni on vain varakkaille ja varakkaaksi pääsee kusettamalla, perimällä tai naimalla rahaa. Nyt pelastaa ihmisiä San Franciscossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka on katsoneet esim hauskoja kotivideoita ovat nähneet miten ulospäin suuntautuneita ja puheliaita jenkeissä ovat jo pienet lapset. He osallistuvat perheessä keskusteluun tasavertaisina jäseninä ja kaikkihan siellä puhuvat koko ajan, mikä sinänsä on vähän rasittavaa jos minulta kysytään.
Olisi kiva kuulla mitä hs n jutussa muuta sanottiin.Eikö Suomessa sitten lapset yleensä ole tuollaisia? Eikö Suomessa siis yleensä keskustella lasten kanssa?
Vai mitä tarkoitat? Onko yleistäkin tuollainen, että lapset möllöttää hiljaa eivätkä osallistu perheessä tasavertaisina jäseninä keskusteluun?Kun olin lapsi ja meillä kotona kävi kavereita, jotkut kaverit ihmettelivät, että meillä kotona kaikki puhuivat keskenään tasavertaisesti ja kaikkia kuunneltiin. Heillä kotona ei lapset siis ilmeisesti saaneet puhua?
Sitten Suomen peruskoulu on kauhea. Vihasin sitä sydämeni pohjasta. Läksyt tein tosi nopeasti, mutta siitä huolimatta olin ala-asteella koko ajan paras oppilas.
Peruskoulu EI ANNA mitään virikkeitä luoville lapsille.
Paitsi että kaikki lapset ovat jo luonnostaan fiksuja. Peruskoulu on aivan hirveä lasten tylsistämislaitos.
Hurraa Neuvostoliitto-Suomi!
Todella lännen ja idän ero maailmassa (USA-Venäjä) on vieläkin huikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai mitä tarkoitat? Onko yleistäkin tuollainen, että lapset möllöttää hiljaa eivätkä osallistu perheessä tasavertaisina jäseninä keskusteluun?Kun olin lapsi ja meillä kotona kävi kavereita, jotkut kaverit ihmettelivät, että meillä kotona kaikki puhuivat keskenään tasavertaisesti ja kaikkia kuunneltiin. Heillä kotona ei lapset siis ilmeisesti saaneet puhua?
Sitten Suomen peruskoulu on kauhea. Vihasin sitä sydämeni pohjasta. Läksyt tein tosi nopeasti, mutta siitä huolimatta olin ala-asteella koko ajan paras oppilas.
Peruskoulu EI ANNA mitään virikkeitä luoville lapsille.
Paitsi että kaikki lapset ovat jo luonnostaan fiksuja. Peruskoulu on aivan hirveä lasten tylsistämislaitos.
Hurraa Neuvostoliitto-Suomi!
Todella lännen ja idän ero maailmassa (USA-Venäjä) on vieläkin huikea.
Ja lisäksi HÄPESIN sitä, että olin paras oppilas. Miksi? En tiedä. Olisinko hävennyt, jos olisin käynyt koulua jossain muualla kuin Suomessa?
-sama
Muusta en tiedä, mutta ne muutamat jotka muistan olleeni vaihdossa siellä, tuli reippaasti lihavempina takaisin. Että ruokakulttuurin osalta ainakin näkemykset laajentui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että tuollanen amerikan tyyli koulussa olisi painajaista ujolle lapselle (kuten mulle aikoinaan). Esitelmät oli piinaa, mutta niitä ei onneksi tosiaan usein ollut.
Jatkan vielä, 1. esitelmäni ikinä oli 5. luokalla ja se oli niin traumaattista, että muistan tunteen vieläkin. Ehkä tietty jos olisi pieniä sen tyylisiä juttuja usein, niin ne ei kenties tuntuisi niin pelottavilta ja niiistä karaistuisi edes hieman.
Traumaattisinta oli kyllä musiikin tunnilla, kun piti laulaa opettajalle ja ei osannut laulaa yhtään. Pahempaa ehkä vielä aikaisemmalle sukupolvelle, kun piti laulaa koko luokan edessä. Oli kyllä itelle niin kauhea kammotus tuo laulaminen kenellekään ihmiselle, että muistuu vieläkin mieleen. Ala-asteella tuli itkeskeltyä asiaa yötä myöten peläten, milloin se koe on. Mietin myös mitä tapahtuu, jos en suostu koko laulukokeeseen, että pääsenkö luokalta tai koulusta koskaan. Karmivaa.
Maa, mikä oikeasti tappaa valtiotasolla syyttömiä ihmisiä sähkötuolissa tai myrkkyruiskeella ei ole mikään ihailun aihe. Olen itse asunut Teksasissa ja Arizonassa töiden merkeissä. Porukka on suht puritaania ja vanhoillista. Siellä ei kuulkaas saa yhtä pientäkään pulloa juoda rannalla. Olin käymässä Newport Beachilla, CA. Siis Kaliforniassa.
Highway patrol, eli heidän maantiepoliisi tuli kysymään mikä meininki, ensin meinasivat viedä suoraan putkaan, mutta kun annoin passin ja sanoin etten uutena eurooppalaisena kerta kaikkiaan pystynyt käsittämään etten voi nauttia rannalla ihan rauhassa yhtä olutta, naureskelivat vain ja sanoivat, että laita siihen seuraavalla kerralla pussi päälle, esim. ruskea paperipussi. Eli alkoholia saa nauttia, kunhan siinä on paperipussi päällä. Pilvi sen sijaan haisi joka paikassa, eikä edes virkavalta välittänyt. Todella outoa kaksinaismoralismia.
En nyt ala puhumaan, miten turvallista siellä on suurkaupungeissa. Kävelin väärään suuntaa hotellista, niin portieeri juoksee perään, älä helvetissä lähde sinne päin. Kuulema ryöstettäisiin päivän valossa.
Heillä ei ole Zen-asennetta ollenkaan, mikä löytyy meiltä. Se sisäinen rauhallisuus, annetaan toisellekin tilaa, ja kun on oikeasti jotain sanottavaa, puhutaan. Se on älyä. Ei sitä jenkkien lässyttämistä jaksa kukaan "korkeammalla taajudella" oleva kuunnella. Ihan oikeasti. Emmehän me suomalaiset ole oikeasti edes eurooppalaisia. Olemme menetetyn Karjalan ja Ural vuorten välistä, toki erittäin suurella skandinaavisella (ruotsalaisella vaikutuksella) erityisesti lännessä. Meidän kuuluisi ottaa parhaat kummastakin kulttuurista, siis läntisestä että itäisestä.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaista tapaa olla iloinen, ystävällinen ja kiinnostunut muista ihmisistä pidetään Suomessa pinnallisena, koska "ei olla oikeasti kiinnostuneita."
Suomalainen aito tapa, jossa katsotaan, puhutaan ja hymyillään vain sydänystäville (0-2 kpl) ja tulevalle puolisolle , on paljon hienompi ja rehellisempi systeemi.
Ei kai, johan on hölmöä! Maksaako se jotain extraa jos on ystävällinen kaikille ympärillä oleville ihmisille?
Ja mitä tarkoittaa rehellisempi systeemi? Outoa, että muu maailma ei ole hoksannut tätä, vaikka Suomeen verrattuna monilla on vanha hieno kulttuuri!
Vierailija kirjoitti:
Maa, mikä oikeasti tappaa valtiotasolla syyttömiä ihmisiä sähkötuolissa tai myrkkyruiskeella ei ole mikään ihailun aihe. Olen itse asunut Teksasissa ja Arizonassa töiden merkeissä. Porukka on suht puritaania ja vanhoillista. Siellä ei kuulkaas saa yhtä pientäkään pulloa juoda rannalla. Olin käymässä Newport Beachilla, CA. Siis Kaliforniassa.
Highway patrol, eli heidän maantiepoliisi tuli kysymään mikä meininki, ensin meinasivat viedä suoraan putkaan, mutta kun annoin passin ja sanoin etten uutena eurooppalaisena kerta kaikkiaan pystynyt käsittämään etten voi nauttia rannalla ihan rauhassa yhtä olutta, naureskelivat vain ja sanoivat, että laita siihen seuraavalla kerralla pussi päälle, esim. ruskea paperipussi. Eli alkoholia saa nauttia, kunhan siinä on paperipussi päällä. Pilvi sen sijaan haisi joka paikassa, eikä edes virkavalta välittänyt. Todella outoa kaksinaismoralismia.
En nyt ala puhumaan, miten turvallista siellä on suurkaupungeissa. Kävelin väärään suuntaa hotellista, niin portieeri juoksee perään, älä helvetissä lähde sinne päin. Kuulema ryöstettäisiin päivän valossa.
Heillä ei ole Zen-asennetta ollenkaan, mikä löytyy meiltä. Se sisäinen rauhallisuus, annetaan toisellekin tilaa, ja kun on oikeasti jotain sanottavaa, puhutaan. Se on älyä. Ei sitä jenkkien lässyttämistä jaksa kukaan "korkeammalla taajudella" oleva kuunnella. Ihan oikeasti. Emmehän me suomalaiset ole oikeasti edes eurooppalaisia. Olemme menetetyn Karjalan ja Ural vuorten välistä, toki erittäin suurella skandinaavisella (ruotsalaisella vaikutuksella) erityisesti lännessä. Meidän kuuluisi ottaa parhaat kummastakin kulttuurista, siis läntisestä että itäisestä.
Suomalaiset eivät ole venäläisiä, se on Neuvostoliiton keksimä poliittinen valhe.
Ajatella, että jopa romanien reitit on selvitetty maailmassa ja ne on merkitty karttaan ympäri maapalloa.
Mutta yhtään todistetta en ole ikinä nähnyt tästä väitetystä suomalaisten "reitistä."
Kehoitan ajattelemaan omilla aivoilla. Kaikkia lapsiakin pitää kannustaa ajattelemaan omilla aivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että tuollanen amerikan tyyli koulussa olisi painajaista ujolle lapselle (kuten mulle aikoinaan). Esitelmät oli piinaa, mutta niitä ei onneksi tosiaan usein ollut.
Jatkan vielä, 1. esitelmäni ikinä oli 5. luokalla ja se oli niin traumaattista, että muistan tunteen vieläkin. Ehkä tietty jos olisi pieniä sen tyylisiä juttuja usein, niin ne ei kenties tuntuisi niin pelottavilta ja niiistä karaistuisi edes hieman.
Traumaattisinta oli kyllä musiikin tunnilla, kun piti laulaa opettajalle ja ei osannut laulaa yhtään. Pahempaa ehkä vielä aikaisemmalle sukupolvelle, kun piti laulaa koko luokan edessä. Oli kyllä itelle niin kauhea kammotus tuo laulaminen kenellekään ihmiselle, että muistuu vieläkin mieleen. Ala-asteella tuli itkeskeltyä asiaa yötä myöten peläten, milloin se koe on. Mietin myös mitä tapahtuu, jos en suostu koko laulukokeeseen, että pääsenkö luokalta tai koulusta koskaan. Karmivaa.
Kaikki ihmiset ovat luonnostaan musikaalisia. Epämusikaalisia on vain n. 1 proesentti. Eivät erota yhtään ainoaa melodiaa toisistaan.
Aivan hirveää, että myös musiikki on myös otettu koulussa välineeksi jolla lasta voidaan lyödä. Jos voitte, yrittäkää unohtaa kaikki lannistaminen musiikin alueella. En kertakaikkiaan voi käsittää tätä suomalaisten häpäisemisen ja lannistamisen kulttuuria. Tehkää kapina sitä vastaan.
T. Ammatimuusiko, säveltäjä myös pätevä soitonopettaja ja multimuusikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät ole venäläisiä, se on Neuvostoliiton keksimä poliittinen valhe.
Ajatella, että jopa romanien reitit on selvitetty maailmassa ja ne on merkitty karttaan ympäri maapalloa.
Mutta yhtään todistetta en ole ikinä nähnyt tästä väitetystä suomalaisten "reitistä."
Kehoitan ajattelemaan omilla aivoilla. Kaikkia lapsiakin pitää kannustaa ajattelemaan omilla aivoilla.
Se, että suomalaiset olisivat alunperin venäjän alueelta, ei tee suomalaisista venäläisiä millään muotoa. tajuatko, että Venäjä on yksi suurimmista maista, sen sisälle mahtuu satoja eri kansoja, jotka eivät ole venäläisiä. Vai onko sinun mielestäsi eskimo, joka asuu venäjällä niin venäläinen?
Vierailija kirjoitti:
Zen-asenne?
Kuule, suomalaisilla ei ole mitään Zen-asennetta. Et varmaan tunne kovinkaan paljon Suomessa asuvia ihmisiä?
Kehoita ihan rauhassa mitä haluat. En koskaan väittänyt, että suomalaiset olisivat venäläisiä, vaan että suomalaisheimoja asui nykyisen, huom. nykyisen Venäjän valtion alueella. Slaavit valloittivat myöhemmin alueen suomalais-ugrilaisilta heimoilta, ei siellä aikaisemmin ollut kuin suomalais-ugrilaisia.
Ymmärrän että täysin tuntemattomille on haastavaa ja hermostuttavaa pitää esitelmää, mutta ei omalle luokalle missä kaikki jo tuntevat toisensa. Eri juttu tietenkin jos on koulukiusattu, sillon pienetkin virheet korostuvat.
Jenkeissä tosiaan annetaan enemmän positiivista palautetta ja kehuja. Suomessa kehut on sellasta "kerskailua" jota valitettavasti vieläkin 60-70 luvulla syntyneet harjoittavat. Suomessa on aina pakko olla liian nöyrä eikä erilaisuutta arvosteta.
Kuule, suomalaisilla ei ole mitään Zen-asennetta. Et varmaan tunne kovinkaan paljon Suomessa asuvia ihmisiä?
Born n' bred. Asu hetki anglosaksisissa maissa, ja tiedät, mitä tarkoitan. Tosin olen suht pohjoisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että suomalaiset olisivat alunperin venäjän alueelta, ei tee suomalaisista venäläisiä millään muotoa. tajuatko, että Venäjä on yksi suurimmista maista, sen sisälle mahtuu satoja eri kansoja, jotka eivät ole venäläisiä. Vai onko sinun mielestäsi eskimo, joka asuu venäjällä niin venäläinen?
Teille kaikille on syötetty täyttä potaskaa. Ainakin venäjällä oppikirjat kirjoitetaan aina uudelleen poliittisten syiden vuoksi.
Suomi on ollut Itä-Ruotsia. Raja menee tasan tarkkaan Itä-Suomessa ja suomi on melkein sama kieli kuin viron kieli.
Miksi kommunistit ym. venäjä-fanit syöttivät meille valheita?
Pitkän tähtäimen suunnitelma. Itänaapuri tuhosi tahallaan identiteettimme.
Poliittisten syiden vuoksi, Tarkoitus oli venäläistää suomalaiset ja lopulta varastaa itselle Suomen alue. Sama meininki oli myös Virossa. Sama tapahtuu ukrainalaisille ym.
Vierailija kirjoitti:
Born n' bred. Asu hetki anglosaksisissa maissa, ja tiedät, mitä tarkoitan. Tosin olen suht pohjoisesta.
Olen asunut myös ulkomailla.
Minulle suomalaiset ovat pelottavia ja synkkiä jurottajia.
Miksi tässä ketjussa on osa peukutuksista valmiiksi tehty? Siis nuoli mustana.
Suolesta pääsee poiskin. Sinne vaan Amerikan kadulle asumaan.