Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suostutko vaihtamaan lennolla paikkaa pyydettäessä?

Vierailija
14.08.2023 |

Lensin eilen kotiin New Yorkista. Pitkä lento ja olin varta vasten varannut ikkunapaikan koska haluan olla rauhassa ja nukkua. Maksoin paikasta varauksen yhteydessä rahaa

Koneessa eräs rouva tuli kysymään, suostuisinko vaihtamaan hänen kanssaan paikkaa jotta hän saisi istua (arviolta noin 12-vee) lapsensa kanssa yhdessä. Sanoin toki, kunhan kyseessä myös ikkunapaikka. Ei ollut, rouva halusi että menisin keskipaikalle. Ei sopinut ja nainen näytti selkeästi nyrpeältä. Yritti tarjota kaksikymppiä mutta mukavuus pitkänmatkan lennolla on minulle paljon arvokkaampi kuin joku piskuinen parikymppinen

Olisitko itse suostunut rahan kanssa tai ilman?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä lennolla olin varannut itselleni ikkunapaikan. Paikalle tultuani siinä istui raskaana oleva nainen joka olisi halunnut pitää ikkunapaikkani. Pyysin häntä siirtymään omalle paikalleen, koska pitkällä lennolla keskipaikalla ei ole kovin mukavaa istua.

Vierailija
62/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi suostunut. Kyseinen rouva voi rahalla ostaa vierekkäiset paikat ja ikkunapaikan halutessaan. Toiset vaan kuvittelevat, että pyytämällä saa. Luottavat toisten ihmisten kiltteyteen. Hävytöntä touhua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Jos haluaa tietyn paikan siitä pitää maksaa etukäteen, ei lokittaa paikkaa joltain toiselta joka on ehkä maksanut siitä tai saanut hyvän paikan randomilla check-inissä.

Isoissa ryhmävarauksissa tietyn paikan varaaminen ei onnistu. Olisin vaihtanut. 12v on vielä todella pieni.

Ei 12 vuotias niin pieni ole etteikö pystyisi yhtä lentoa istumaan muualla kuin äitinsä vieressä, varsinkin kun äiti on samassa koneessa.  Itse kuljin tuon ikäisenä 7 tunnin junamatkoja yksin ilman mitään ongelmaa, ja olin innoissani niistä matkoista ja tuntui "aikuiselta".

Juuri näin. Miksi 12 vuotiaan pitäisi istua vanhempansa vieressä ja sitäpaitsi jos haluaa istua lapsen kanssa vierkkäin, niin sitten maksavat istumapaikoista. 

Vierailija
64/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaihtaisi jos olisin maksanut paikasta. Mutta missä he olisi istuneet jos halusi sinut keskipaikalle, ikkuna- ja käytäväpaikoilla vai?

Jäin ihan samaa miettimään. Montakos paikkaa siellä oikein on rinnakkain? Yleensä kolme, joten miten se sinun keskipaikalla istuminen olisi tuonut heille vierekkäiset paikat.

12-vuotias pärjää kyllä, kun aikuinen on sentään samalla lennolla muutamien penkkien päässä.

Olisin suoraan sanonut että maksoin ylimääräistä just tästä kyseisestä paikasta. En vaihda.

Vierailija
65/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luen redditiä. Suunnilleen sama tarina oli siellä etusivulla, sinä vain muutit ykkösluokan paikan ikkunapaikaksi.

Tästä tarinasta oli juttu jopa jossain suomalaislehdessä. Tammy Nelson on sen naisen nimi joka ei luopunut ikkunapaikastaan.

Vauva-palstan tarina vaikuttaa ainakin keksityltä, koska ei ole mahdollista vaihtaa ikkunapaikkaa keskipaikalle, niin että äiti voi istua lapsensa kanssa vierekkäin. Sittenhän ap istuisi heidän välissään.

Kiinnitin samaan huomiota.

Vierailija
66/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tää on kyllä provo. 12-vuotiasta lasta ei laiteta yksin istumaan, jos ovat samalla varauksella. Jos tällainen moka on käynyt se korjataan viimeistään kentällä.

Kyllä laitetaan. Itse olen tullut KLMllä Damista Helsinkiin niin, että mun 12v, 9v ja 7v olivat kaikki ripoteltuna pitkin konetta. Sitten ystävällisesti vierustoveri ikkunapaikalta vaihtoi paikkaa mun 7v:n kanssa, että sain hänet viereeni. Ei osannut sanaakaan englantia ja emot eivät luonnollisetikkaan sanaakaan suomea. Lentokoneen henkilökunta tämä asia ei tuntunut haittaavan mitenkään, ihan omaotimisesti jouduin tämän vaihdoksen tekemään. Ja huom: yhtiöllä oli tiedossa matkustajien ikä sekä meillä on sama sukunimi ja oltiin samalla varauksella liikenteessä.

Vierailija
67/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istun aina käytäväpaikalla koneen vasemmalla puolella, ja voin vaihtaa toiseen samanlaiseen käytäväpaikkaan, en muuhun.

No nyt en voi hillitä uteliaisuuttani. Käytäväpaikka, mutta miksi aina vasen?

Olisikohan oikeakätinen eli syöminen jne. helpompaa, kun ei vieressä ketään sillä puolen.

Vierailija
68/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Jos haluaa tietyn paikan siitä pitää maksaa etukäteen, ei lokittaa paikkaa joltain toiselta joka on ehkä maksanut siitä tai saanut hyvän paikan randomilla check-inissä.

Isoissa ryhmävarauksissa tietyn paikan varaaminen ei onnistu. Olisin vaihtanut. 12v on vielä todella pieni.

Ei 12 vuotias niin pieni ole etteikö pystyisi yhtä lentoa istumaan muualla kuin äitinsä vieressä, varsinkin kun äiti on samassa koneessa.  Itse kuljin tuon ikäisenä 7 tunnin junamatkoja yksin ilman mitään ongelmaa, ja olin innoissani niistä matkoista ja tuntui "aikuiselta".

Ja onneksi me ollaan kaikki samanlaisia kuin sinä. Joo, mäkin vietin 12-vuotiaana viikonloppuja 70 -luvulla yksin, kun vanhemmat meni missä meni. Samaa en omille lapsilleni ole koskaan tehnyt, kun muistan miltä se tuntui.

Vierailija
69/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luen redditiä. Suunnilleen sama tarina oli siellä etusivulla, sinä vain muutit ykkösluokan paikan ikkunapaikaksi.

Tästä tarinasta oli juttu jopa jossain suomalaislehdessä. Tammy Nelson on sen naisen nimi joka ei luopunut ikkunapaikastaan.

Vauva-palstan tarina vaikuttaa ainakin keksityltä, koska ei ole mahdollista vaihtaa ikkunapaikkaa keskipaikalle, niin että äiti voi istua lapsensa kanssa vierekkäin. Sittenhän ap istuisi heidän välissään.

jos vaikka molemmat, sekä äiti etät lapsi, istuivat keskipaikoilla, mutta ERI RIVEILLÄ? Ja siksi äiti pyysi vieressään ollutta ikkunapaikkalaista vaihtamaan? 

Vierailija
70/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikkunapaikasta maksettu, en vaihda melkein mistään syystä, esim. penkki ulosteessa edellisen jäljiltä jne. Miksei vanhus sitten varannut juuri sellaisia paikkoja että pääsee olemaan lapsen kanssa kuten halutaan?????? Tämä isoin ihmetykseni asian tiimoilta. HOIDA ASIA JOTTA SAAT JUST MITÄ HALUAT. Jotta ei tarvitse ruinata tuntemattomilta. Tiukka ei. Omat virheet. 

Vierailija
71/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtanut perheeni kanssa paikkoja lentoemännän pyynnöstä (meitä oli 3 henkeä) toisen pariskunnan kanssa joita oli 6 (isi, äiti, 2 pientä lasta ja isovanhemmat). Näin saatiin tuo toinen  koko seurue yhteen.   Tuohon aikaan ei voinut etukäteen itse valita paikkoja. 

Siirto ei meitä haitannut, saatiin edelleen 3 vierekkäistä paikkaa .  Lentoemäntä hyvitti meitä ilmaisilla juomilla (viinit + drinkit,  6 limsaa ja teinillemme pari karkkilaatikkoa. 

Ja mun mies on kerran vaihtanut paikkaa kun Finski oli häämatkaparin istuttanut eri riveille. Me oltin siinä vaiheessa oltu naimissa jo vuosikymmen, joten todettiin, että voidaan hyvin se (olikohan 3h) istua eri riveillä. todennäköisesti samalla varauksella hekin olivat liikenteessä... pari taisi ostaa meille kuoharit kiitokseksi,

Vierailija
72/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos vaikka molemmat, sekä äiti etät lapsi, istuivat keskipaikoilla, mutta ERI RIVEILLÄ? Ja siksi äiti pyysi vieressään ollutta ikkunapaikkalaista vaihtamaan? 

Miksi juuri häntä, kun siinä oli kaikkiaan neljä vaihtoehtoa, joista ap oli vain yksi:  Sekä lapsen oikealla että vasemmalla puolella istunut, ja äidin oikealla ja vasemmalla puolella istunut.

Vierailija
73/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suora pyyntö tulisi jonkun syyn takia. Esim etäällä lennolla vieressäni oli tyhjä paikka. No, joku nainen kysyi matkustanko yksin. Vastasin että en, mikä siis totta, perheeni oli sijoitettu sinne tänne. Tuo ei sitten sanonut mulle mitään vaan kysyi joltain toiselta saman ja vaihtoivat paikkoja. Jotain vissiin kun oli lapsia ja pääsivät vierekkäin.

No, lapseni sitten tulivat välillä tuohon tyhjälle paikalle istuskelemaan mikä kivaa, joten oli siitä hyötyäkin ja kumpikin pääsi viereeni kun kauhea polemiikki joskus kuka istuu kenenkin vieressä ja hieman kyllästynyt siihen että usein olin minä keskellä ja kummatkin lapset siinä ympärillä. Miehen istuin jossain kaukana. Mutta lapset ei halunneet iskän viereen.

Mielestäni en ollut tyly kun en itse kysynyt mitä tuo ajoi takaa kysymyksellään.

Vierailija
74/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tilanteesta sekä siitä, kuinka kauniisti multa on kysytty. Luultavasti olisin suostunut paikan vaihtoon tilanteessasi, mutta maksua en olisi halunnut:) Sulla oli kuitenkin täysin perusteltu syy pitää kiinni paikastasi.

Vierailija
75/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri häntä, kun siinä oli kaikkiaan neljä vaihtoehtoa, joista ap oli vain yksi:  Sekä lapsen oikealla että vasemmalla puolella istunut, ja äidin oikealla ja vasemmalla puolella istunut.

Ja sä tiedät että heiltä ei kysytty koska? Ja käytäväpaikalla olijat vaihtaa vielä nihkeämmin paikka kuin muut. Nimim. kokemusta on.

Vierailija
76/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis todella vauvapalstan tasoa, jankata asiasta, joka on kyllä jo selvitetty. Eli mitä todennäköisemmin vanhemmalla oli keskipaikka apn vieressä ja lapsella keskipaikka jollain muulla rivillä. Tai toisin päin. Ja halusivat siis apn siirtyvän siitä ikkunapaikalta sinne toisen rivin keskipaikalle.

Itselleni on tätä ehdoteltu myös ja olen aina todennut, että ei onnistu. Nämä randomisti keskipaikalle joutuvathan ovat niitä, jotka ova tviime tipassa matkat ostaneet, kun muut paikat on jo täytetty.

Vierailija
77/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan paikkaa parempaan tai samanarvoiseen paikkaan. Huonompaan en vaihda.

Vierailija
78/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tää on kyllä provo. 12-vuotiasta lasta ei laiteta yksin istumaan, jos ovat samalla varauksella. Jos tällainen moka on käynyt se korjataan viimeistään kentällä.

Kyllä laitetaan. Itse olen tullut KLMllä Damista Helsinkiin niin, että mun 12v, 9v ja 7v olivat kaikki ripoteltuna pitkin konetta. Sitten ystävällisesti vierustoveri ikkunapaikalta vaihtoi paikkaa mun 7v:n kanssa, että sain hänet viereeni. Ei osannut sanaakaan englantia ja emot eivät luonnollisetikkaan sanaakaan suomea. Lentokoneen henkilökunta tämä asia ei tuntunut haittaavan mitenkään, ihan omaotimisesti jouduin tämän vaihdoksen tekemään. Ja huom: yhtiöllä oli tiedossa matkustajien ikä sekä meillä on sama sukunimi ja oltiin samalla varauksella liikenteessä.

Luuletteko te ihan oikeasti, että siellä on joku virkailija syynäämässä, mikä sukunimi ihmisillä on tai mikä on heidän syntymävuotensa? Kuulkaa ei ole. Ihan tietokone arpoo ne paikat sitä mukaa, kun varauksia sisään tulee.

Mahdollisuutenne vaikuttaa tähän: ostakaa ne paikat. Jos paikat ei ole ostettavissa, niin tsekatkaa sisään heti netissä, kun se on mahdollista, eli yleensä 48 t ennen lentoa ja varatkaa ne paikat.

Olkaa siis hemmetti itse aktiivisia älkääkä odotelko, että joku on siellä teitä ja lapsikatrastanne valvomassa ja hoitamassa!

Vierailija
79/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu. Jokainen voi maksamalla oman paikkansa varmistaa sen, että saa istua missä haluaa. On ihan kohtuutonta ja typerää olettaa, että oman paikkansa maksanut matkustaja suostuu antamaan sen toiselle. Mä olin lentämässä Kanadaan niin tuli joku äiti sylivauvansa kanssa että voin varmaa vaihtaa paikkaa hänen kanssaan (siis sanoi vielä noin eli oletti suoraan, ei edes kysynyt), jotta hän voi istua miehensä kanssa vierekkäin ja käytäväpaikka olisi hänelle helpompi pienen lapsen kanssa kuin keskipaikka. Vastasin että en voi. Kauhea marmatus alkoi, mutta katkaisin sen sanomalla että jatkossa hekin voivat varata sopivat paikat koko seurueelle maksamalla niistä etukäteen. Jostain syystä hänen miehensä vaikutti erittäin onnelliselta, ettei joutunut istumaan vaimonsa vieressä 8h lennon aikana, oli varmaan vähän raskas tapaus muutenkin kun valitti ties mistä lennon aikana :D 

Vierailija
80/85 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en missään tapauksessa. koska nykyihmiset on sellaisia lylleröitä, että jos yksi vaihtaa määrättyä paikkaa, voi koneen painopiste muuttua ja silloin voi kone tipahtaa. ja eikös +kokoluokan kansalaiset vaatinut lentoyhtiöitä muuttamaan penkit plösöille sopivaksi? miljoonien satsausta vaaditaan siksi, että jotkut ei voi olla syömättä kaikkea mitä käsiinsä saavat. kammottavia tyyppejä. ja varmaan hikisiä myös. yök.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme