Suostutko vaihtamaan lennolla paikkaa pyydettäessä?
Lensin eilen kotiin New Yorkista. Pitkä lento ja olin varta vasten varannut ikkunapaikan koska haluan olla rauhassa ja nukkua. Maksoin paikasta varauksen yhteydessä rahaa
Koneessa eräs rouva tuli kysymään, suostuisinko vaihtamaan hänen kanssaan paikkaa jotta hän saisi istua (arviolta noin 12-vee) lapsensa kanssa yhdessä. Sanoin toki, kunhan kyseessä myös ikkunapaikka. Ei ollut, rouva halusi että menisin keskipaikalle. Ei sopinut ja nainen näytti selkeästi nyrpeältä. Yritti tarjota kaksikymppiä mutta mukavuus pitkänmatkan lennolla on minulle paljon arvokkaampi kuin joku piskuinen parikymppinen
Olisitko itse suostunut rahan kanssa tai ilman?
Kommentit (85)
Lähtökohtaisesti en,toki kerran vaihdoin ikkunapaikalta reunapaikalle,mutta keskipaikalle en vaihtaisi.
En olisi vaihtanut vaikka olisi tonnin maksanut
En vaihtaisi jos olisin maksanut paikasta. Mutta missä he olisi istuneet jos halusi sinut keskipaikalle, ikkuna- ja käytäväpaikoilla vai?
Jokaisen tehtävä o huolehtia maksetuista paikoistaan itse yhtiön kanssa se ei voi olla enää henkistä peliä ja painostamista koneessa. Olisit vaan purkanut asiasi lentoemolle jos tulit häurutyksi.
En ikinä keskipaikalle. Euroopan sisäisillä lennoilla tykkään istua käytävän vieressä, pääsee vessaan tarvitsematta vaivata muita. Ikkunapaikkaankin saattaisin vaihtaa, jos ei ole pitkä lento. Mutta en ikinä keskipaikalle.
En tietenkään. Istun just siinä mihin olen lipun ostanutkin.
Sama junassa ja bussissa ja teatterissa jne.
Voin vaihtaa käytäväpaikkani käytäväpaikkaan.
Keskipaikka on kamala jos vieressä on vähääkään isommat ihmiset. Kerran pitkällä lennolla olin ja vieruskaverit (molemmat tuntemattomia) oli leveasti ja vei käsituet. kyllä kolotti lennon jälkeen. Oli yölento, joten nukkuville ei sanominenkaan auttanut. Vähän yritin tuuppia, mutta sekään ei oikein onnistunut.
Voisin vaihtaa vastaavalle paikalle eri rivillä siis esim ikkunapaikalta ikkunapaikalle tai käytäväpaikalta käytäväpaikalle jos matkustaisin yksin. Muuten en vaihtaisi. Varaan yleensä maksullisen paikan, jossa on enemmän jalkatilaa etukäteen, enkä kovin helposti vaihtaisi pois varaamaltani paikalta.
Minäkin luen redditiä. Suunnilleen sama tarina oli siellä etusivulla, sinä vain muutit ykkösluokan paikan ikkunapaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luen redditiä. Suunnilleen sama tarina oli siellä etusivulla, sinä vain muutit ykkösluokan paikan ikkunapaikaksi.
Täällä on viime aikoina ollut useampia redditistä napattuja avauksia, sama tyyppi varmaan kyseessä.
Voin vaihtaa hyvästä syystä jos olen yksin mutta kaverin vieressä en !
Me ollaan ap nyt katsottu tämä sama juttu youtubesta:D Siellä ainekin kommenteissa kaikki oli ton naisen puolella joka ei vaihtanut paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lennän käytännössä kaikki lentoni business-luokassa, eikä siellä kukaan ole koskaan pyytänyt paikan vaihtoa.
Jos lentäisin turre-luokassa, niin suostuisin vaihtamaan keskipaikalle 1000 euroa per lentotunti summalla.
Minua juuri hiljattain pyydettiin vaihtamaan business-luokan paikkani nousujen ja laskujen ajaksi. Tilanne oli sellainen, että exit-paikalle keskiosaan tarvittiin toinen matkustaja, sillä paikan varannut henkilö tarvitsi turvavyöhön jatko-osaa. Sitähän ei saa käyttää, jos istuu oven vieressä. Henkilö ei kuitenkaan olisi mahtunut tavalliseen istumapaikkaan.
Olen vaihtanut perheeni kanssa paikkoja lentoemännän pyynnöstä (meitä oli 3 henkeä) toisen pariskunnan kanssa joita oli 6 (isi, äiti, 2 pientä lasta ja isovanhemmat). Näin saatiin tuo toinen koko seurue yhteen. Tuohon aikaan ei voinut etukäteen itse valita paikkoja.
Siirto ei meitä haitannut, saatiin edelleen 3 vierekkäistä paikkaa . Lentoemäntä hyvitti meitä ilmaisilla juomilla (viinit + drinkit, 6 limsaa ja teinillemme pari karkkilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ykkösluokkaan olisi päässyt niin sitten. Kuka tyhmä ostaa lapselle lipun jostain muualta kuin oman aikuisen vierestä?
Olen todistanut tilannetta jossa perhe on varannut ja maksanut paikat vierekkäin, mutta heidät on silti ripoteltu sinne tänne koneessa.
Mitä siinä tilanteessa sinun mielestäsi pitäisi tehdä?
Ylipäätään en ymmärrä, miten saman varauksen alla olevat alaikäiset voidaan laittaa istumaan erilleen vanhemmistaan. Jos jotain sattuisi, vaikka nopea poistuminen koneesta, mikään ei takaa että lapsen vierustoveri huolehtii lapsestakin. Jos lapsen vanhempi lähtee vaikka vastavirtaan lapsensa luo, koneen evakuointi viivästyy.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tarinasta oli juttu jopa jossain suomalaislehdessä. Tammy Nelson on sen naisen nimi joka ei luopunut ikkunapaikastaan.
Paikkoja ei saa vaihtaa. Jos olet tilannut esim.tax freestä, tilannut ruokaa, allergioita ym. Mistä ne lentoemännät sun löytää. Jos vajaa kone, se on lastattu tasaisesti. Ym.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ap nyt katsottu tämä sama juttu youtubesta:D Siellä ainekin kommenteissa kaikki oli ton naisen puolella joka ei vaihtanut paikkaa.
No siis luuletteko te, että tämä on joku ainutkertainen, harvinainen tapahtuma??
Matkustan paljon ja säännöllisesti on joku rutisemassa vaihtamaan paikkaa. Katson aina tilanteen mukaan, mitä vastaan. Helpolla lennolla, eli pari tuntia, voin suostua, mutta en kyllä keskipaikalle vaihda kuin erikoistapauksessa.
Jos lapsen kanssa matkustaa, on oltava sen verran vastuullinen, että varaa paikat ajoissa ja maksaa niistä. Jos kyseessä on isompi ryhmä, kuten joku arveli, niin luulisi siitä ryhmästä löytyvän aikuisia vaihtamaan paikkaa.
Muutenkin ihmettelen, mikä "tosi pieni" 12-vuotias on, hänhän ei ole missään yksin, vaan ihan siinä samassa koneessa, ei hän sieltä minnekään katoa, vaikka vanhempi ei vieressä nökötäkään. Pitkällä lennolla pääsee myös jaloittelemaan vanhemman luo ja vanhempi hänen luokseen.
En suostuisi, koska haluan istua ikkunapaikalla ja maksan siitä erikseen varauksen yhteydessä.