Suostutko vaihtamaan lennolla paikkaa pyydettäessä?
Lensin eilen kotiin New Yorkista. Pitkä lento ja olin varta vasten varannut ikkunapaikan koska haluan olla rauhassa ja nukkua. Maksoin paikasta varauksen yhteydessä rahaa
Koneessa eräs rouva tuli kysymään, suostuisinko vaihtamaan hänen kanssaan paikkaa jotta hän saisi istua (arviolta noin 12-vee) lapsensa kanssa yhdessä. Sanoin toki, kunhan kyseessä myös ikkunapaikka. Ei ollut, rouva halusi että menisin keskipaikalle. Ei sopinut ja nainen näytti selkeästi nyrpeältä. Yritti tarjota kaksikymppiä mutta mukavuus pitkänmatkan lennolla on minulle paljon arvokkaampi kuin joku piskuinen parikymppinen
Olisitko itse suostunut rahan kanssa tai ilman?
Kommentit (85)
En vaihtaisi.
Lentokoneissa on sitä varten henkilökuntaa, jotka joko pystyvät auttamaan asiassa tai sitten eivät. Henkilökunta osaa arvioida onko pyyntö perusteltua ja kohtuullinen vai vain yhden matkustajan päähänpisto. He osaavat neuvoa, jos lapsen selviäminen lentokoneessa vaatii muiden aikuisten lisätukea.
Olen joutunut samaan tilanteeseen junassa, jossa teini-ikäisen lapsen äiti loukkaantui minulle sanoessani ei. Olin aivan ihmeissäni, sillä hyvin heillä pälätys sujui käytävän ylikin keskenään.
Ikkunapaikat ovat monien mielestä kivat. Niitä saa kuka vain varata, jos on ajoissa varaamassa.
En olisi vaihtanut. Kun kerran olisin maksanut haluamastani paikasta, niin miksi olisin maksanut jos sen käyttääkin joku muu.
Lapsen kanssa matkustettaessa nuo paikka-asiat pitää järjestää ajoissa kuntoon.
Jotkut ihmiset ovat myös tottuneet siihen, että aina heille joku järjestää asiat, kun vain viitsivät vähänkin inahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ykkösluokkaan olisi päässyt niin sitten. Kuka tyhmä ostaa lapselle lipun jostain muualta kuin oman aikuisen vierestä?
Olen todistanut tilannetta jossa perhe on varannut ja maksanut paikat vierekkäin, mutta heidät on silti ripoteltu sinne tänne koneessa.
Mitä siinä tilanteessa sinun mielestäsi pitäisi tehdä?
Ylipäätään en ymmärrä, miten saman varauksen alla olevat alaikäiset voidaan laittaa istumaan erilleen vanhemmistaan. Jos jotain sattuisi, vaikka nopea poistuminen koneesta, mikään ei takaa että lapsen vierustoveri huolehtii lapsestakin. Jos lapsen vanhempi lähtee vaikka vastavirtaan lapsensa luo, koneen evakuointi viivästyy.
Kiitos muistutuksesta, tuli juuri mieleen että pitää laittaa Finnairille palautetta. Olimme maksaneet vierekkäiset paikat Tukholman lennolle nuoreni kanssa. Lähtöselvitystä tehtäessä selvisi, että nuori oli jätetty jonotuslistalle ja etukäteen maksettu paikka oli uudestaan myynnissä. Paikkaa tarjottiin hänelle lopulta koneen takaosasta. Ostin hänelle uudestaan saman paikan vierestäni.
Tottakai suostuisin, kun kyseessä on lapsen kanssa matkustava.
No, tää on kyllä provo. 12-vuotiasta lasta ei laiteta yksin istumaan, jos ovat samalla varauksella. Jos tällainen moka on käynyt se korjataan viimeistään kentällä.
Toki jos olisi maksanut sen verran mitä maksoin ikkunapaikasta+ siirtomaksu päälle.
En olisi vaihtanut. Oon 181 cm pitkä ja maksan aina ekstraa paikastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ykkösluokkaan olisi päässyt niin sitten. Kuka tyhmä ostaa lapselle lipun jostain muualta kuin oman aikuisen vierestä?
Olen todistanut tilannetta jossa perhe on varannut ja maksanut paikat vierekkäin, mutta heidät on silti ripoteltu sinne tänne koneessa.
Mitä siinä tilanteessa sinun mielestäsi pitäisi tehdä?
Ylipäätään en ymmärrä, miten saman varauksen alla olevat alaikäiset voidaan laittaa istumaan erilleen vanhemmistaan. Jos jotain sattuisi, vaikka nopea poistuminen koneesta, mikään ei takaa että lapsen vierustoveri huolehtii lapsestakin. Jos lapsen vanhempi lähtee vaikka vastavirtaan lapsensa luo, koneen evakuointi viivästyy.
No jo on erikoinen tilanne ollut. En ole koskaan joutunut ripotelluksi, jos olen paikan oikeasti maksanut. Joka tapauksessa tämä on lentoyhtiön moka ja heidän täytyy miettiä, mitä siinä tilanteessa pitää tehdä. Ei ole muiden asiakkaiden vastuulla kärsiä seurauksia pitkällä, 8-12 t kestävällä lennolla.
Eli tuossa tapauksessa varmaan lentoyhtiön olisi pitänyt siirtää perhe bisnesluokkaan, kun ovat tommoisen ison virheen tehneet.
Ja niin lennoilla, kuin muuallakin, se on ihan vanhempien vastuulla varmistaa, että alaikäisensä matkustavat turvallisesti. Ei ne lentoyhtiöt sentään kykene syntymäaikoja tarkkailemaan ja siten ihmisiä istuttamaan, etenkin, jos liput tilataan viime tingassa, kun kone on jo lähes täynnä ja monet ovat sieltä maksullisen paikan varanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtanut perheeni kanssa paikkoja lentoemännän pyynnöstä (meitä oli 3 henkeä) toisen pariskunnan kanssa joita oli 6 (isi, äiti, 2 pientä lasta ja isovanhemmat). Näin saatiin tuo toinen koko seurue yhteen. Tuohon aikaan ei voinut etukäteen itse valita paikkoja.
Siirto ei meitä haitannut, saatiin edelleen 3 vierekkäistä paikkaa . Lentoemäntä hyvitti meitä ilmaisilla juomilla (viinit + drinkit, 6 limsaa ja teinillemme pari karkkilaatikkoa.
Ohhoh. Yleensä näistä vaihdoista ei kyllä saa kuin lämpimät kiitokset.
Nauroin kanssa. Ehkä tämä on tapahtunut joskus ysärillä, kun tarjoilut vielä oli ilmaisia, mutta karkkilaatikot oli jo lapin lisää.
Silloin nimittäin vastaavasti kaikki koneesta ostetut tuotteet oli tosi kalliita, joten niitä ei todellakaan tarjoiltu ilmaisiksi kenellekään.
Niin miten se 12 vuotias on laitettu muka erilleen vanhemmasta? Vai oliko oikeasti ja halusi vaan ikkunapaikan? Eli oliko heillä keski ja käytäväpaikka, tai sitten "virekkäiset" käytäväpaikat?
Vierailija kirjoitti:
Niin miten se 12 vuotias on laitettu muka erilleen vanhemmasta? Vai oliko oikeasti ja halusi vaan ikkunapaikan? Eli oliko heillä keski ja käytäväpaikka, tai sitten "virekkäiset" käytäväpaikat?
No tämä. Ja voin ihan sanoa, että yksin matkustavana naisena se olen minä, jolta tullaan pyytelemään, että et vaihtaisi keskipaikalle tai isommasta jalkatilasta pienempään tai muutoin vain huonompaan paikkaan.
Hyvin harvoin nämä pyynnöt koskettavat itsekseen istuskelevia miehiä.
Ilmeisesti kuvitellaan, että naista on tehokkaampaa lähestyä lapsikortilla tai muuten nainen on herkempi vaihtamaan, kun ei kehtaa kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin sijassasi vaihtanut ikkunapaikkaan, mutta en keskipaikkaan. Olisin voinut vaihtaa myös businessluokkaan, jos ystävällinen tarjous olisi tullut lentoemännän esittämänä.
Juuri näin. Samantasoiseen tai mieluummin parempaan vaihto onnistuu. Huononnus ei käy.
Olen luopunut ikkunapaikasta siten, että vanhemmalla ja lapsella on ollut käytävä- ja keskipaikka, niin olen laskenut lapsen ikkunapaikalle ja vanhemman keskipaikalle ja itse ottanut käytäväpaikan. Mulle ihan sama, olen katsellut ne lähdöt ja laskut niin moneen kertaan.
Mutta keskipaikalle en vaihda kuin aivan poikkeustilanteessa, on siinä toisten tönittävänä niin hankala olla ja etenkin kun lapset häärää koko ajan jotain niin saa varoa hullun lailla omaa tarjotintaan, ettei kaikki sillä oleva lentele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luen redditiä. Suunnilleen sama tarina oli siellä etusivulla, sinä vain muutit ykkösluokan paikan ikkunapaikaksi.
Tästä tarinasta oli juttu jopa jossain suomalaislehdessä. Tammy Nelson on sen naisen nimi joka ei luopunut ikkunapaikastaan.
Vauva-palstan tarina vaikuttaa ainakin keksityltä, koska ei ole mahdollista vaihtaa ikkunapaikkaa keskipaikalle, niin että äiti voi istua lapsensa kanssa vierekkäin. Sittenhän ap istuisi heidän välissään.
En vaihtaisi sillä matkustan aina vain käytäväpaikalla sillä mulla on ahdistuneisuushäiriö enkä pysty istumaan keskellä/ikkunapaikalla. Maksan aina siitä että saan käytäväpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luen redditiä. Suunnilleen sama tarina oli siellä etusivulla, sinä vain muutit ykkösluokan paikan ikkunapaikaksi.
Tästä tarinasta oli juttu jopa jossain suomalaislehdessä. Tammy Nelson on sen naisen nimi joka ei luopunut ikkunapaikastaan.
Vauva-palstan tarina vaikuttaa ainakin keksityltä, koska ei ole mahdollista vaihtaa ikkunapaikkaa keskipaikalle, niin että äiti voi istua lapsensa kanssa vierekkäin. Sittenhän ap istuisi heidän välissään.
No tuskin tämä äiti ja lapsi edes istuivat sillä samalla rivillä. Vaan siis toinen istui apn vieressä keskipaikalla ja toinen jossain muualla rivillä keskipaikalla, ja halusivat, että ap siirtyy sinne eri rivin keskipaikalle.
Tämä on todennäköisintä, jos ovat siis ostaneet liput myöhässä, niin eihän siellä enää ole kuin erillisiä keskipaikkoja tarjolla, kun ajoissa ostaneet ovat jo varanneet ikkuna- ja käytäväpaikat.
Eikä 12 vuotias lapsi ole enää mikään taapero, jonka vuoksi aletaan paikkoja jo ne varanneilta ja maksaneilta kentällä muuttamaan.
Joo oikeasti ihmiset: jos haluatte, että matkanne onnistuu ja istutte matkatoverien kanssa yhdessä, jne, niin varatkaa ja maksakaa ne paikkanne AJOISSA.
Muuta mahdollisuutta ei ole, eikä oman matkan mukavuutta ole millään tavalla reilua varmistella muiden matkamukavuudesta tinkien.
Yleisin tosin on, että tullaan koneeseen myöhässä ja tietysti siinä on jo kaikki hyllyt täynnä, niin aletaan paiskoa muiden tavaroita, jotta saadaan omat sinne hyllylle tungettua.
Tulkaa stana sinne koneeseen ajoissa, älkääkä tulko kaikkien shoppailutavaroidenne kanssa! Onneksi tähän on jo lentoyhtiöt reagoineet, että kuinka paljon kamaa sinne koneeseen saa tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Jos haluaa tietyn paikan siitä pitää maksaa etukäteen, ei lokittaa paikkaa joltain toiselta joka on ehkä maksanut siitä tai saanut hyvän paikan randomilla check-inissä.
Isoissa ryhmävarauksissa tietyn paikan varaaminen ei onnistu. Olisin vaihtanut. 12v on vielä todella pieni.
Ei 12 vuotias niin pieni ole etteikö pystyisi yhtä lentoa istumaan muualla kuin äitinsä vieressä, varsinkin kun äiti on samassa koneessa. Itse kuljin tuon ikäisenä 7 tunnin junamatkoja yksin ilman mitään ongelmaa, ja olin innoissani niistä matkoista ja tuntui "aikuiselta".
Vierailija kirjoitti:
No, tää on kyllä provo. 12-vuotiasta lasta ei laiteta yksin istumaan, jos ovat samalla varauksella. Jos tällainen moka on käynyt se korjataan viimeistään kentällä.
Ei ole provo, todellakaan. Meille on käynyt näin, kun poika oli 9v(Lufthansa), pantiin hänet istumaan randomisti koneessa ihan eri puolille kuin missä me istuimme.
Toisen kerran sama tapahtui pari vuotta myöhemmin(American Airlines) pidemmällä lennolla. Onneksi poikamme on sosiaalista tyyppiä, eikä pienestä hätkähdä. Me vanhemmat olimme tilanteesta enemmän huolissamme. Noilla lennoilla ei kyllä hirveästi paikallamme istuttu, vaan vietimme aikaa siinä poikamme rivillä. Se ei varmaan ollut muille matkustajille kivaa, mutta niin se vaan oli.
Ainoastaan maksamalla etukäteen vierekkäisistä paikoista voi olla 95% varma, että voi istua vierekkäin. Aina niitä ei ole silloinkaan saanut enää koneessa, vaikka on etukäteen niistä maksanut. Näissä tapauksissa lentoyhtiö korvaa sen etukäteismaksun jälkikäteen. Se ei tietenkään poista mitenkään aiheutunutta mielipahaa.
Ohhoh. Yleensä näistä vaihdoista ei kyllä saa kuin lämpimät kiitokset.