Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö se oikeasti paikkansa, että joidenkin lapset saavat 20 joululahjaa?? Tai peräti enemmän?

Vierailija
18.12.2006 |

En voi käsittää! Teette kyllä karhunpalveluksen lapsillenne tuollaisilla lahjamäärillä.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

Itse koen, että lahjaksi annetaan spesiaalijuttuja, ei mitään pikkuhousuja ja shampoita.

Siskon perheellä taas on tapana kasata kaikki about joulun tiimoilla ostettava tavara joululahjoiksi.

Toki nää on joulun viettoon liittyviä, perhekohtaisia tapoja. Kukin tyylillään. Mutta onko se pakettien määrä hurjan tärkeä juttu?

Esimerkiksi minulle itselleni hajuvedet ovat ihan arkisia asioita, koska käytän niitä päivittäin ja silti niitä on ihana saada lahjoina. Miksei siis muutakin arkista voisi lahjoa? Onko sinulla jokin riita sisaresi kanssa, kun tällaisia pitää kysellä?

Vierailija
42/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne vastaavat, jotka eivät paketoi kaikkea mahdollista joululahjaksi? En minä teiltä valaistusta kysynytkään, vaan niiltä tässä ketjussa kirjoittaneilta, joiden kotona noin toimitaan (kuten sisareni perheessä).

Ei meillä ole mitään riitaa, enkä maininnut asiasta siskoani tai teitä muita paheksuani. Haluan vain aidosti tietää, mistä erilainen joulutapa johtuu.

Kamalan aggressiivisia olette tänään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

. OIkeasti kykenevät nauttimaan vain muutamasta.

Esim. kirjoja, pelejä, suklaata, sukkia, yöpukuja, muuta vaatetta, luistimet tms.

Kai lapset tulee vanhempiinsa, kun eivät ole menneet sekaisin lahjavuoristakaan. Kaikki lahjat on jaksettu aukaista ja jokaisesta iloita. Kun lahjat on aukaistu, on ekat lelut sen jälkeen viritelty käyntiin. Itse muistan saaneeni lapsena lahjoja paljon. En mielestäni ole pilalle mennyt. Meillä tuli monenlaista käyttötarvetta. Niitä ostettiin siis kerran vuodessa, ei pitkin vuotta. Jouluna oli ihana kääriä paketista yöpukuja tai kinttaita.

Minä puolestani en todellakaan ymmärrä sitä, että lahjoja aukaistaisiin useampana päivänä. Sehän vesittää joulun erikoislaatuisuuden idean. Eihän synttärilahjojakaan säästellä aukaistavaksi pitkin vuotta!

Enkä nyt tarkoita sitä, että joulu ois pelkästään lahjojen saantia. Meillä rauhoitutaan aamusta jouluun. Syödään rauhassa ruoka, käydään haudoilla, ollaan yhdessä. Tunnelmoidaan. Joulupukki käy sitten illalla. Sitä jaksetaan odottaa ihan kärsivällisesti.

Vierailija
44/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytiin tänä vuonna miehen kanssa perustavaa laatua oleva keskustelu lahjojen määrästä. Lapsemme reilun vuoden vanha (anteeksi että nyt kommentoin tähän keskusteluun näin pienen lapsen omaavana) ja minä olin ajatellut laittaa lahjaksi joitakin vaatteita ym. hyödyllistä, joita tulee ostettua lähes viikottain. Itselläni " trauma" lapsuudesta, kun sain aina paljon vähemmän paketteja kuin serkut ja kaverit...no mieheni sai puhuttua järkeä, että varsinkaan tässä vaiheessa ei ole järkeä alkaa antaa mielettömästi lahjoja, kun tosiaan se lahjanaru on vielä tärkeämpi :o) Eli lapsemme saa meiltä kolme speciaali lahjaa ja ne vaatteet ja muut jokapäiväiset jutut eivät mene pakettiin. Lisäksi tulee kaksi pakettia kummeilta ja yksi isovanhemmilta. Mutta tiedän, että tulemme käymään vääntöä tästä mieheni kanssa vielä moneen kertaan vuosien varrella, juurikin siitä syystä, että minä " kärsin" lapsena pakettien vähyydestä, mieheni taas on suvusta, jossa ei juuri lahjoja anneta, vaikka suku laaja onkin. Itse tykkään kovasti antaa lahjoja ja olisi niitä kiva saadakin, mutta lähipiiri on enemmänkin sellaista " ei lahjoja aikuisille" tyyppisiä.

Vierailija
45/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pari kk ennen joulua ostettava kääritään pakettiin: sukat, hammastahnat, shampoot, nenäliinat, alushousut, karkit, hiuslakat....ja sitten joulun jälkeen kerrotaan että meidän lapsilla olikin 80 pakettia, joista tosin vaan 5 tai 10 leluja tms " oikeita" lahjoja, ei päivittäistavaraa.

Vierailija
46/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
47/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat n. 60 pakettia jokainen. Sairasta!!!

Vierailija
48/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lahjojen määrä on jonkun mielestä sairasta... Eikähän tästä maasta löydy sairaampiakin tapoja :=o

Jokainen perhe tyylillään. Ei lapset siitä kärsi, jos saavat paljon lahjoja, tai vaikka alushousut on paketoitu :D

Vierailija
49/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jotkin sukset, luistimet, pelivehkeet, lasketteluvälineet tai vaikkapa lelut annetaan jouluna paketissa? Nehän kai ostettaisiin muutenkin? Yritetäänkö tällä säästää tai jotain? Kun ei tarvitse ostaa oikeita lahjoja, kun ostaa vain kaikkea sitä mitä muutenkin pitäisi ostaa.

Vierailija
50/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi ihmeessä jotkin sukset, luistimet, pelivehkeet, lasketteluvälineet tai vaikkapa lelut annetaan jouluna paketissa? Nehän kai ostettaisiin muutenkin? Yritetäänkö tällä säästää tai jotain? Kun ei tarvitse ostaa oikeita lahjoja, kun ostaa vain kaikkea sitä mitä muutenkin pitäisi ostaa.

Samoin voisi kysyä, miksi jouluna syödään kinkkua, joka on kuitenkin aika halpaa - miksi ei syödä kaviaaria, jota ei ole vara joka päivä mättää?

Vierailija
51/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaiset antavat rahaa lahjaksi. ostan sillä yleensä jotain hyödyllistä. yhtenä jouluna lapsi sai paljon lahjoja ja huomasin, että ei ole hyvä juttu. kahden paketin jälkeen mielenkiinto loppu ja minä aukaisin loput.

meillä ostetaan pitkin vuotta leluja ja niitä onkin kasapäin. en koskaan anna lahjaksi lapsille vaatteita, kirjoja tai dvd lastenfilmejä. ne kuuluvat meillä arkielämään.

Vierailija
52/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun teinityttö ei muuta pyytänytkään kuin vaatteita, kirjoja ja musiikkia =) Vaikka saa niitäkin kuukausittain.

Vierailija:

en koskaan anna lahjaksi lapsille vaatteita, kirjoja tai dvd lastenfilmejä. ne kuuluvat meillä arkielämään.

Vierailija
53/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoja

vaatteita

alusvaatteita (eikös ne miehet yleensä niitä vaimoilleen tässä joulun alla katsele tuolla kaupoissa)

suksia

luistimia

lasketteluvälineitä

pelivehkeitä (tarkoittaako jotain urheilupelejä)

dvd-levyjä

hygieniatuotteita

leluja.

Okei, mitä siis annan lapselleni lahjaksi?

Vierailija
54/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos lapsi toivoo joululahjaksi luistimia, pitäisikö ne antaa joskus muulloin? En minä mitään säästä, mutta minusta olisi keljua, jos lapsen viidestä joululahjatoiveesta annettaisiin muutoin vain yksi. Ja kun niistä viidestä en aio yhtä toteuttaa muutenkaan.

Silti saavat parisenkymmentä lahjaa... Kun tulee niitä vaatteita ja sukkia. Ja karkkia. Ja ehkä jopa sampoo/saippua. Sekin on ns. extra, ei arkisin ostettava. Harkitsen, että kipaisisin vielä prinsessa-suihkusaippuan, kun tyttö tykkää prinsessoista. En silti ostaisi ihan muuten vain sitä, kun se on aika arvokas.

Vierailija
55/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se, että lapset saavat ympäri vuoden tavaroita, paljon kaikenlaista, itä nyt sattuvat haluamaan. He eivät opi arvostamaan niitä, kun joka kauppareissulla mukaan tarttuu jotakin kivaa. Sitten huoneet ovat täynnä arvokasta " rojua" , joka on lapselle itsestäänselvyys.

Vierailija
56/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

runsauden pulaa.

Meillä eivät paikat ole täynnä, koska leluja pannaan välillä varastoon.

Vierailija
57/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä eivät paikat ole täynnä, koska leluja pannaan välillä varastoon.

Vierailija
58/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kummasteltu sitä, että laitetaan pakettiin sukkia ja luistimia jne. Mutta olen samaa mieltä, että ei se mikään karhunpalvelus ole antaa paljon lahjoja, vaan se, että ostetaan pitkin vuotta kaikkea lapsille, krääsää ja kalliimpaa, karkkeja ja kaikkea joka kerta kaupassa käydessä. Juhla on juhla, meillä syödään silloin hyvin ja annetaan lahjoja ja ollaan yhdessä ja meistä se on hauskaa.

Vierailija
59/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe, että olisin mennyt pilalle. Joululahjoista suuri osa oli sukkahousuja, kalsareita, alkkareita, paitoja jne. Isäni halusi, että paketteja on paljon.

Ja koska " meidän tapa on oikea" , niin minähän tykkäisin noudattaa lapsillakin sitä, että muuten ei ostella koko ajan lahjoja - vain jouluna - ja jouluna voi sitten kaikki tylsäkin olla lahjoja.

Hmm. Jotenkin se kyllä mulle selvensi sen, että ei ne alkkaritkaan ihan tyhjästä, automaattisesti ilmesty. En kokenut itsestäänselväksi, että vanhempien pitää ostaa EDES niitä vaatteita ympäri vuoden.

Vierailija
60/116 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" liikojen" lahjojen paheksunta on varmaankin ihan suomalaiskansallinen trauma. Ei osata nauttia ilman syyllisyyttä runsaudesta ja materiasta. Liian lähellä ovat edelleen köyhät ajat, ja niistä muistavat vanhemmat ihmiset tietenkin myös muistuttaa. Tuskin missään amerikoissa voivoitellaan kun on liikaa lahjoja. Tuskin edes Ruotsissa.

Minusta on ihan ok antaa ja saada lahjaksi myös luistimia ja suksia, ja niitä muita " joita muutenkin olisi hankittu" . En ajatellut lapsena, että nyt minulta huijattiin oikea lahja, ja annettiin vain nämä luistimet, jotka minun olisi pitänyt saada muutenkin. En onneksi olisi tajunnutkaan ajatella niin. :)