Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisen koneella on tekoäly, silti täällä heitetään jatkuvasti vääriä tietoja lonkalta

Vierailija
19.06.2026 |

Helposti voisi tarkistaa faktoja sen avulla

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain uusavuttomat käyttävät tekoälyä

Vierailija
2/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jokaisen koneella ole tekoälyä, vaan jokaisen koneelta saa yhteyden tekoälyyn.

Tekoäly antaa sitä paitsi välillä ihan puutaheinää -vastauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain uusavuttomat käyttävät tekoälyä

.... sanoi hän, ja jatkoi väärien tietojen heittämistä lonkalta

Vierailija
4/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on se, joka ei ole huomannut, että tekoäly vastaa välillä ihan omiaan.

Vierailija
5/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin kerran tekoälyltä tietoja Piippolan vaarista. Tiedustelin, onko mitään konkreettisia todisteita siitä, että hänellä oli talo ja että siellä oli lampaita. Tekoäly joutui myöntämään, ettei asian tueksi ole esittää käytännön todisteita.

Vierailija
6/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselin kerran tekoälyltä tietoja Piippolan vaarista. Tiedustelin, onko mitään konkreettisia todisteita siitä, että hänellä oli talo ja että siellä oli lampaita. Tekoäly joutui myöntämään, ettei asian tueksi ole esittää käytännön todisteita.

Mä kysyin, miten yhden vähän harvinaisemman Miljoonasateen laulun sanat menee. Tekoäly keksi itse sanat. Eikä meinnannut myöntää tätä kysyttäessä.

Vierailija
7/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä on se, joka ei ole huomannut, että tekoäly vastaa välillä ihan omiaan.

Tai se, joka luulee että tekoäly keksii omasta super-älykkäästä 1000 ÄO:n avaruuden kokoisesta päästään ne kaikki vastaukset. Todellisuudessa, voit kirjoittaa nettiin vaikka "minä haisen koska minulla on sininen paita, ja olen pertti56", ja käytät Googlessa hakusanoja "miksi pertti56 haisee?", jonka jälkeen AI antaa älykkään vastauksen jossa mainitsee sinisen paidan.

Vierailija
8/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly myös heittää vääriä tietoja, jos et ole huomannut.

Vierailija
9/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jokaisen koneella ole tekoälyä, vaan jokaisen koneelta saa yhteyden tekoälyyn.

Tekoälyä on opetettu ja opetetaan ihmisten tuottamalla aineistolla, esimerkiksi Vauva.fi- ja Reddit-keskusteluiden materiaaleilla. Tekoäly antaa juuri niin tyhmiä vastauksia kuin sille promptataan kysymykseen taustatietoa ja informaatiota, mitä lähteitä pitää itse luotettavina.

Vierailija
10/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Vierailija
11/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on kuin pahin narsisti. Valehtelee päin naamaa, jos ei tiedä faktoja. 

Vierailija
12/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly antaa lähdeviitteitä, ja siltä voi kysyä, mihin se perustaa väitteensä. 

Vierailija
13/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, joka sokeasti luottaa tekoälyn on idiootti. 

Vierailija
14/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyin, miten yhden vähän harvinaisemman Miljoonasateen laulun sanat menee. Tekoäly keksi itse sanat. Eikä meinnannut myöntää tätä kysyttäessä.

Mitä? Eikö tekoäly kehtaa myöntää ettei tiedä jotain? Onko sillä häpeän tunne?

Vierailija
15/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä leipäkoneessa ole tekoälyä, tarkastan partakoneen.

Vierailija
16/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka sokeasti luottaa tekoälyn on idiootti. 

Kuka on puhunut sokeasti luottamisesta? Omien käsitystensä tarkistamiseen se on kuitenkin nopeudessaan hyvä ensimmäinen työkalu. 

Käsittämätöntä pyhittää tämän palstan hyvin monien kirjoittajien taipumus hallusinoida sillä, että tekoäly ei ole virheetön. 

Vierailija
17/17 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole vielä niin maailmaa ja ihmisiä nähnyt, että ymmärtäisi, etteivät tosiseikat kiinnosta moniakaan. Jos vastakkain ovat vahva tunne ja todistettu fakta, erittäin usein tunne voittaa.

Sellaisia me ihmiset vaan ollaan; tunteiden ja tarinoiden vietävissä. Meistä jokainen: myös minä ja ap.

Tämän kun hyväksyy, ärsyyntyy paljon harvemmin eikä tarvitse ihmetellä niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme