Pitääkö se oikeasti paikkansa, että joidenkin lapset saavat 20 joululahjaa?? Tai peräti enemmän?
En voi käsittää! Teette kyllä karhunpalveluksen lapsillenne tuollaisilla lahjamäärillä.
Kommentit (116)
Sain myös lapsena aina mielettömästi lahjoja jouluna enkä mielestäni ole mennyt " pilalle"
Se on vain toisenlainen tapa kuin mitä itse vaalin. Se ei ole mitenkään minulta pois, kukin tehköön kuten haluaa.
Kunhan nyt vain kysyin, että onko se määrä niin olennaista. Ilmeisesti on. Itse tykkään, että joku alkkaripakkaus tai sukat ovat varsinkin lapsesta tosi Plääääh lahja. Mutta toisten mielestä siis ihaninta on mahdollisimman suuri lahjapino. Mikäs siinä.
Mahtuuhan näitä erilaisia jouluperinteintä. Eivät kaikki syö jouluna perinteistä jouluruokaakaan, joten...
Vierailija:
Mitä se teiltä mankujilta on pois, että suurin osa ostaa läjän lahjoja lapsilleen. Ja tylsiä tuollaiset vanhemmat, jotka ovat niin tosikkoja, että lapsella ei käy edes joulupukki! Ennemmin sitä paitsi saavat jouluna babybornit, junaradat, legolinnat, barbit, ym, kuin joka kauppareissulla jotain..
ja lapsi ensimmäinen lapsenlapsi, kaikki tädit, sedät ja serkutkin menee ihan sekaisin tähän aikaan vuodesta. Lahjoja tulee aivan liikaa. Muuta minkäs teet. Olen yrittänyt kieltää, mutta menee kuuroille korville.
Minusta voisivat antaa myös vaatteita tai muuat tarpeellista meidän taaperolle, eikä pelkkää leluroinaa.. vaan ei kun ei.
Meillä kolme lasta ja me emme enää juurikaan ostelekaan mitään muulloin kuin synttäreinä ja jouluina (joskus matkoilla ehkä tulee jotain ostettua). Tottakai niitä leluja ja muutakin hyödyllistä tulee sitten ostettua jouluksi kun eivät muuten ikinä saa.
Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään kauppareissulla. Minusta juuri se antaa lapselle väärän kuvan.
Minä annan lapsilleni leluja, pelejä, kirjoja, palapelejä, koruja, vaatteita, dvd-elokuvia yms yms. Äkkiähän siinä kertyy paketteja.
Minä sain lapsena itse vähän lahjoja ja musta se oli kamalaa!!! Muutenkin äiti halusi että lopetamme lahjojen ostamisen ja muistaakseni en enää teini-ikäisenä saanut mitään jouluna:((. Oli se tylsää. Pidin siitä kun voi antaa toisille lahjoja ja itsekin saada jotain ylläreitä.
Pitääkö elämän tosiaan olla niin tylsää että lahjojen määräkin rajoitetaan 1-2/henkilö?
Vieläkin olen sellainen että HALUAN ANTAA TOISILLE jouluna. Se antaa mulle hyvän mielen.
Itsekin annan miehelleni ainakin 5-6 pakettia ja saan häneltä jonkin vastaavan määrän. Kivaahan se on!
Ei jouluna tai muuten lahjaksi saatavien käyttövaatteiden tarvitse olla tylsiä. Jouluna on kiva ilahduttaa extra-kivoilla " tavallisilla" tavaroilla, eli hahmosukilla, hassuilla kylpyvaahtopulloilla jne. Mutta jos ei ole mielikuvitusta, niin tätä on aika vaikea ymmärtää... Suuri lahjapino ei ole ihaninta, vaan pienen lapsen ilo :)
Xandris:Itse tykkään, että joku alkkaripakkaus tai sukat ovat varsinkin lapsesta tosi Plääääh lahja. Mutta toisten mielestä siis ihaninta on mahdollisimman suuri lahjapino. Mikäs siinä.
Mutta suurin osa on tarpeellista. Urheiluvälineitä, vaatteita ym. Ei siellä kovin montaa lelua ole. En mitenkään käsitä, mitä haittaa siitä on jos annetaan paljon lahjoja. Voi sitä nyt kerran vuodessa lapsilla olla sellainen mahtava päivä. Synttäreillä ei nyt niin paljoa lahjoja tule.
Antakaa vanhemmat lapsillenne iloa. Voi niihin paketteihin kääriä kaikkea pientä kivaa, lapsista on ihanaa kun on paljon paketteja.
Vierailija:
Ok, ehkä meillä lapsi on vähään iloinen ja tyytyväinen... Mutta meillä ei nimen omaan ostella joka kauppareissulla niitä hahmosukkia... Kun yleensä hankitaan isompi paketti edullisia sukkia ja tuollaisia erikoisia sitten nimen omaan lahjaksi. Ja lapsi osaa niitä arvostaa ja niistä nauttia!Minusta on outoa että ihmettelet " käyttötavaroiden" paketoimista, kun sinulla näkyy olevan ihan eri käsitys siitä, mikä on käyttötavaraa. Meille esim. hahmosukat ei ole jokapäiväistä lystiä vaan juuri sitä extraa, josta lapsi ilahtuu. Jos teidän lasten ilahduttaminen vaatii enemmän ja isompaa, niin sillehän ei voi mitään.
Minusta sukat lahjaksi ei juurikaan poikkea siitä, että paketoisin leipää lahjaksi. Lapset saavat niitä kuviosukkiakin jatkuvasti tarvitessaan.
Minusta vähempikin riittää, kun se sitten on sellaista, jota lapsi on toivonut ja jolla voi leikkiä/askarrella/puuhailla. Kuviosukat eivät ihan täytä mitään noista kriteereistä. Määrä ei korvaa laatua.
Mutta pääasia, että lapsi ilahtuu. Meillä saavat tänä vuonna paljon kirjoja ja viitisen lelua per lapsi.
meillä lapset saavat liikaa lahjoja, koska suku on suuri. itse ostamme yhden per lapsi. onneksi iso osa lahjoista on käyttötavaraa kuten sukkiksia, villavaatteita, hanskoja jne. lapset eivät itse toivo kummoisiakaan eli molemmilla isommilla yksi toive ja nuorin ei osaa toivoa.
itse sain paljon lahjoja lapsena enkä kyllä mennyt pilalle. kalliita lahjoja emme saaneet koskaan eli ei mitään satojen markkojen soittimia tms.
Taidan olla hieman tyhmä =(
Tappelevatko tässä keskenään sellaiset, jotka antavat jouluna paljon tavaraa ja ne, jotka antavat ympäri vuoden paljon tavaraa? Eikö tavaran määrä silloin ole vakio? Ja ainoastaan ostoajankohta eri?
Ymmärtäisin, jos tässä kiistelisivät keskenään ne, jotka yleensä ostavat paljon tavaraa - tapahtui se sitten jouluna tai juhannuksena - ja ne, jotka vastustavat kaikenlaista kulutusta ylipäätään, eivätkä osta koskaan yhtään mitään.
Vierailija:
Taidan olla hieman tyhmä =(Tappelevatko tässä keskenään sellaiset, jotka antavat jouluna paljon tavaraa ja ne, jotka antavat ympäri vuoden paljon tavaraa? Eikö tavaran määrä silloin ole vakio? Ja ainoastaan ostoajankohta eri?
ehkä noin 10, me vanhemmat olemme ostaneet yhden,loput tulekummeilta,iso-vanhemmilta ja muilta sukulaisilta.
Pitkin vuotta olen ostanut vaatetta, kirjaa, muutaman lelun ym tarpeellista. Jos kaikki vaate, kirja ym ostokset keskitettäis Jouluun, lapsi sais yli 50 pakettia.
Eli meillä ostellaan pitkin vuotta mitä satutaan tarvimaan, ja Jouluna ja synttärinä spesiaalimpaa.
Esikoinen: Ariel kuutiopalapeli, rannekello, bratzhuopa, luisteleva bratz, aakkospalikkapaketin, virtuaalilemmikin, bratz-paketin jossa 2 bratzia, bratz-dvd, vempele, jolla helmiä voi laittaa hiuksiin, geomag pink-paketti, ja sellainen keijulinna joita kodin ykkönen myy, mansikkamarja-yöpaita.
kuopus: 3 kpl palapelejä, legon iso eläintarha, muovinen mopo jolla ajetaan itse, aakkospalikat, lääkäritarvikkeet, nuken vaatepaketti, nuken syöttötuoli, furreal-kissa, fisherin koulubussi.
Yhteiset: Tefalin minikeittiö, littlespetshop-talo+lisäosa siihen,muovailuvahapönttö.
Meillä ei ole isoa sukua, niin kaikki ostettava itse melkein.
Mummilta tulee iso ihaa-pehmo ja pienelle nasu.
Mammalta Nukkepakettia ja piirustusvälineitä ym.
Kummeilta sit kirjoja ym.
Tässäkin monen mielestä varmaan aivan liikaa leluja.
Pörrösukkia ja kylpysaippuoita pitää vielä' hankkia.
Niin ja karkkia tietysti!!!
Niin, lasten iät 6 ja 2v.
Itse olen aikoinani niitä saanu paljon (ja saan vieläkin) ja lapsenikin saa paljon paketteja! Yleensä on muutama hieman arvokkaampi juttu ja loput sitten käyttötavaraa ja kaikkea pientä kivaa! Paketissa voi olla vaikka nallen muotoisia makaroneja! Ja lapsi hihkuu innoissaan että seuraavaksi saadaankin kivaa makaronilaatikkoa! Ei lahjojen tarvitse siis olla mitään huippukalliita, melkeinpä ihan sama mitä papereista löytyy kunhan on paljon avattavaa!
Julmia sellaiset aikuiset jotka vievät lapsilta pakettien avaamisen ilon!
Vierailija:
Ei jouluna tai muuten lahjaksi saatavien käyttövaatteiden tarvitse olla tylsiä. Jouluna on kiva ilahduttaa extra-kivoilla " tavallisilla" tavaroilla, eli hahmosukilla, hassuilla kylpyvaahtopulloilla jne. Mutta jos ei ole mielikuvitusta, niin tätä on aika vaikea ymmärtää... Suuri lahjapino ei ole ihaninta, vaan pienen lapsen ilo :)
Me ostamme lapsille kyllä toistakymmentä lahjaa, joten en koe määrää kovin niukaksi. Se vain ei ole meille itseisarvo. Tykkään, että lahjojen pitää olla lapsestakin kivoja. Mutta mikäpäs tuossa, jos teillä tenavat ilahtuvat kuviosukista.
Olen itse aina saanut ja ostan omallekin ja sukulaisille ja kummilapsille.... Viime vuonna 3-vuotias avasi lahjojaan monta tuntia, hiljaa, jokaista juttua tutkien.
Meillä ei koskaan huudeta kaupassa, jollei saa haluamaansa, ja arvostetaan omaia tavaroita ja kadehditaan joskus muiden niin kuin muuallakin....
Minusta mikään ei ollut aikoinaan ihanampaa, kuin että sai jouluaattoiltana kaiken tohinan jälkeen pukea ylleen lahjaksi saadut alusvaatteet, yöasun ja saunatakin ja mennä sen jälkeen takkahuoneeseen istumaan ja lukemaan lahjaksi saatua lehteä (kyllä, saimme joka joulu ekstralahjana jonkin lehden ja pienen suklaalevyn, kuinka kamalan pientä ja pläähiä; not). Kun olen sisarusteni kanssa jutellut lapsuuden jouluista, he muistavat parhaana hetkenä saman asian.
Xandris:
Itse tykkään, että joku alkkaripakkaus tai sukat ovat varsinkin lapsesta tosi Plääääh lahja.
Xandriksen perheessä lapset saavat joka ilta uuden pyjaman ja saunatakin ja sen jälkeen he viettävät iltaa takkahuoneessa joka päivä saatua lehteä lukien ja suklaata syöden.
Vierailija:
Minusta mikään ei ollut aikoinaan ihanampaa, kuin että sai jouluaattoiltana kaiken tohinan jälkeen pukea ylleen lahjaksi saadut alusvaatteet, yöasun ja saunatakin ja mennä sen jälkeen takkahuoneeseen istumaan ja lukemaan lahjaksi saatua lehteä (kyllä, saimme joka joulu ekstralahjana jonkin lehden ja pienen suklaalevyn, kuinka kamalan pientä ja pläähiä; not). Kun olen sisarusteni kanssa jutellut lapsuuden jouluista, he muistavat parhaana hetkenä saman asian.Xandris:
Itse tykkään, että joku alkkaripakkaus tai sukat ovat varsinkin lapsesta tosi Plääääh lahja.
2-vuotias saa 2-vuotiaalle tarkoitettuja palapelejä ja leluja.
4-vuotias saa 4-vuotiaille tarkoitettuja pelejä ja leluja.
Kuka 8-vuotias enää tekisi 2-vuotiaalle tarkoitettuja pelejä, tai leikkisi ihan lasten leluilla?
Mikä tässä nyt on niin väärää?
Kuten olen kaiken aikaa sanonut, perheissä on kussakin omat traditionsa. Niistä ei kannata kinastella. Eiköhän tässä nyt ole tullut kaikille selväksi, ettei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa.
Itse asiassa tässä keskustellaan kahdesta eri asiasta samaan aikaan. Ap lienee ihmetellyt sitä suht harvinaista tilannetta, jossa lapsi saa yli parikymmentä LELUA tms., kalliimpaa lahjaa.
Itse kysyin perusteluja sille, miksi kaikki arkitavarakin pakataan joululahjoiksi, kun sellaiset ovat lapsille kuitenkin aika harvoin kovin suuri häppeninki.
Tuo uudet yötamineet jouluksi kuulostaa kyllä kivalta perinteeltä. Pääasia, että yhteisiä, perheen omia traditioita syntyy!
Mitä se teiltä mankujilta on pois, että suurin osa ostaa läjän lahjoja lapsilleen. Ja tylsiä tuollaiset vanhemmat, jotka ovat niin tosikkoja, että lapsella ei käy edes joulupukki! Ennemmin sitä paitsi saavat jouluna babybornit, junaradat, legolinnat, barbit, ym, kuin joka kauppareissulla jotain..