Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Okei, no mä olen allerginen pippureille ja chileille. Ja kyllä, hengitystiet menee tukkoon. Laivaltakin on poistettu sairaalahoitoon. Joten minä vaadin ettei kukaan saa syödä ruokia, joissa näitä on, etten saa kohtausta.
Saatko tosiaan anafylaktisen reaktion, jos pippuria on samassa tilassa? Taitaa olla aika harvinaista.
Tarkistin, että yleensä tällaisen reaktion aiheuttaa pähkinät, äyriäiset, kala tai seesaminsiemenet.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis oikeasti mitään allergioita ei ole olemassakaan. On vain hysteerisiä huomionhakuisia ihmisiä.
Allergiat ovat allergisen henkilökohtaisia ongelmia. Miksi muiden pitäisi niistä kärsiä?
Minulla tulee allerginen paniikki kun on enemmän kuin 10 ihmistä lähellä, haluan kaikki muut matkustajat pois!
Vierailija kirjoitti:
Mikään lentoyhtiö ei voi taata 100% pähkinävapaata lentoa. Matkustajilla voi olla pähkinöitä mukana, he eivät välttämättä ymmärrä kuulutuksia joissa näiden syöminen kielletään. Jokaisen matkustajan laukut ja taskut pitäisi tutkia ennen lentoa. Millä oikeuksilla?
Eli jos pähkinämyynnin kieltämisellä voitaisiin lennoilla estää esimerkiksi 98 henkilön anafylaktinen shokki sadasta, niin ei kannata edes yrittää pelastaa niitä 98:ta kun kaksi kuitenkin saa reaktion?
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee allerginen paniikki kun on enemmän kuin 10 ihmistä lähellä, haluan kaikki muut matkustajat pois!
Sinulta varmaan löytyy tähän myös lääkärin diagnoosi jossa on todettu tuon paniikin olevan hengenvaarallinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis oikeasti mitään allergioita ei ole olemassakaan. On vain hysteerisiä huomionhakuisia ihmisiä.
Allergiat ovat allergisen henkilökohtaisia ongelmia. Miksi muiden pitäisi niistä kärsiä?
Jos joku lennolla kuolee minun vieressäni allergisen kohtaukseen, niin kyllä aika pahasti pidän sitä myös minun ongelmanani enkä vain hänen henkilökohtaisena ongelmanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko sinulle aiheuttaa oikein kärsimystä se, jos joudut olemaan pari tuntia syömättä pähkinöitä? Kai tuollekin löytyy joku lääketieteellinen diagnoosi.
Minä olen hyvin puhelias ja varsinkin hermostuneena höpöttelen paljon. Jännitän lentämistä ja sitä helpottaa, kun saa jutella toisten kanssa. Olen joutunut pinnistelemään etten piinaisi tuntemattomia vierustovereita, mutta tämän ketjun perusteella olen tehnyt niin turhaan. Jatkossa juttelen niin paljon kuin haluan, ei ole minun ongelma, jos joku siitä häiriintyy. Jos ei kestä ihmisiä, ei lennä.
On huvittavaa, miten MINÄMINÄ-ihmiset tässä ketjussa syyttävät allergikkoa minäminä-ihmiseksi.
MINUN oikeuteni syödä pähkinöitä koska ja milloin vain huvittaa on tärkeämpi kuin vierustoverin oikeus pysyä elossa lyhyen lennon ajan.
Ymmärtäisin ketjun sävyn, jos kyseinen valittaja olisi yrittänyt kieltää pähkinät lennolta vaikka siksi, että saa niiden hajusta migreeniä ja alkaa voida pahoin. Siinä tapauksessa elämä on, epämukavuutta täytyy vain yrittää joskus kestää.
Mutta tässä puhutaan hengitysteiden kautta tulevasta ANAFYLAKTISESTA REAKTIOSTA. Kohtalaisen harvinainen mutta erittäin vakava ja hyvin todellinen ongelma, johon voi ihan aikuisten oikeasti herkästi kuolla.
Millekään erityistapaukselle ei tunnu riittävän nykyään sympatiaa. Jos et ole aivan kuten minä, saat pysyä kotonasi tai kuolla, ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn kyllä että millä oikeuksilla. Tajuatko kuinka kauan kestäisi jos jokainen matkustaja tarkastettaisiin. Lentoyhtiöt eivät halua lainopillista vastuuta seuraamuksia, siksi lennot eivät voi olla varmasti pähkinättömiä.
Jokainen lennolle nouseva matkustaja tarkistetaan nytkin. Lisäksi lentokentät ovat täynnä koiria, jotka on helppo opettaa haistamaan pähkinät siinä missä huumet, rahat ja muut kielletyt aineet.
Höpö höpö. Helsinki-Vantaallakin on käytössä uusi turvatarkastus, josta vaan kävellään läpi eikä millekään lentokentälle ole kielletty tuomasta pähkinöitä.
Yksikään lentoyhtiö ei voi taata, että pähkinöiden jäämiä ei löydy aterioistamme, välipaloistamme tai muualta lentokoneesta.
Siksi vakavasti sairaan vastuulla hankkia lääkärin lausunto ja vakuutussuoja mahdollisen välilaskun kustannuksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.
No nyt meni lumihiutale kyllä ultrauniikiksi. Kaikkien uniikkien lumihiutaleiden ydin on tässä. Ymmärrän että kala allergiselle pelkkä tuoksu voi laukaista reaktion mutta että kuivat pähkinät.. Ehkä syödyt pähkinät purkautuvat kaasuna pieruissa? Minä suosittelisin jo yksityislentoja yksityiskoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku lennolla kuolee minun vieressäni allergisen kohtaukseen, niin kyllä aika pahasti pidän sitä myös minun ongelmanani enkä vain hänen henkilökohtaisena ongelmanaan.
Nimenomaan. Koneen henkilökunta on vastuussa myös kaikkien muiden hyvinvoinnista eikä halua kenenkään joutuvan kokemaan tällaista. Siksi tietyt vakavat sairaudet tai lääketieteellisesti epästabiilit tilat omaavan henkilön on saatava ilmailulääkärin lausunto matkustuskunnostaan.
Totta kai aina löytyy niitä itsekkäitä ihmisiä, jotka välittämättä muista matkustajista ja henkilökunnasta jättävät huomioimatta oman tilansa ja nousevat koneeseen. Sen seuraukset voivat tulla välilaskuineen kalliiksi tälle matkustajalle ja aiheuttaa järkyttävät traumat kanssamatkustajille ja henkilökunnalle pahimman tapahtuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.
No nyt meni lumihiutale kyllä ultrauniikiksi. Kaikkien uniikkien lumihiutaleiden ydin on tässä. Ymmärrän että kala allergiselle pelkkä tuoksu voi laukaista reaktion mutta että kuivat pähkinät.. Ehkä syödyt pähkinät purkautuvat kaasuna pieruissa? Minä suosittelisin jo yksityislentoja yksityiskoneella.
Nimenomaan kala ja pähkinät aiheuttavat tuota reaktiota pelkän tuoksun kautta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin vähemmistöt nykyään muutenkin päättää asioiden suunnan.
Kuulostat ihan vähemmistöön kuuluvilta persuilta, jotka yrittävät päättää kaikesta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen kyllä ettei kukaan lentäjä ota vastuuta koneensa pähkinättömyydestä, siellähän on aiemmin matkustanut saattanut syödä pähkinöitä hänen näkemättäänkin tai pähkinöitä on voinut pudota lattialle ja joutua johonkin koloon, josta se on jäänyt siivoamatta.
Ei ole todellakaan turhaa, että lennolle tarvitaan lääkärin lupa tuollaisissa tapauksissa. On toki allergikon itsensäkin turvaksi, että lääkäri laittaa ne rajat ellei itse allergikko itse sitä ymmärrä.
mä olen kuulluut, että joskus on niin paha kala-allergia, ettei voi edes olla samassa tilassa, jos jollakin on kalaa sisältävää ruokaa. Miettikää, miten se rajoittaa elämää: miten sä pystyt käymään missään ravintolassa/kahvilassa syömässä (ellei ole vegaaniravintola) tai vaikka junassa istumaan, jos jollakin on vaikka lohisalaatti eväänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se mennyt villiksi tuokin allergisuudella ratsastus
Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
Tällainen ihminen ei sitten mene sinne missä allergisoivaa tuotetta mahdollisesti syödään. On allergikon omalla vastuulla selvittää asia ja suunnitella menonsa sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään lentoyhtiö ei voi taata, että pähkinöiden jäämiä ei löydy aterioistamme, välipaloistamme tai muualta lentokoneesta.
Siksi vakavasti sairaan vastuulla hankkia lääkärin lausunto ja vakuutussuoja mahdollisen välilaskun kustannuksia varten.
Kyllä ateriat pystyy takaamaan aika helpostikin. Muutenhan mikään erikoisruokavalio ei olisi ikinä mahdollinen.
Sitähän on nykyään kaikenlaisia sähköallergioita sun muita, niin pitääkö lentoyhtiöiden heillekin järjestää joku lentävä matto tms, noin niin kuin tasapuolisuuden nimissä?
Jos sun allergia vaatii jonkinlaisessa avaruuspuvussa matkustamisen, niin sitten se on sun tehtävä tulla sellaisissa varusteissa, jos itsellesi sopivaa vaihtoehtoa ei muuten ole tarjolla.