Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?

Kommentit (690)

Vierailija
1/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ottaa asioista selvää etukäteen ja valita pähkinätön lentoyhtiö ensi kerralla.

Vierailija
2/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä haluan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on se mennyt  villiksi tuokin allergisuudella ratsastus

Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät

Vierailija
4/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.

Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.

Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .

Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.

Vierailija
5/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.

Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.

Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.

Vierailija
6/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.

Vierailija
7/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.

Vierailija
8/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.

Ei saisi lentää?

Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.

Kuulostat joltain pähkinämiikalta.

Vierailija
9/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni pussi sipsejä pähkinöiden tilalle.

Vierailija
10/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapuri sai pahan allergisen reaktion, kun kumppani oli tuonut heidän asuntoonsa levyn pähkinäsuklaata. Naapuri ei siis syönyt sitä, vaan ihan riitti, että oli samassa asunnossa. Ihan anafylaktista shokkia ei saanut, mutta tuli hengitysvaikeuksia ja iho-oireita. Joutui olemaan pihalla aika kauan, että kämppä oli saatu tuuletettua kunnolla.

Pähkinäallergia voi olla oikeasti hengenvaarallinen. Itseäni ei haittaisi pähkinöiden puute lennolla. Se lento on kuitenkin vain joitain tunteja pois kaikesta siitä ajasta mikä minulla on muuten syödä pähkinöitä.

Vierailija
11/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinäallerkikko voi istua koneen siivellä

Vierailija
12/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi lentää?

Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.

En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?

Vierailija
13/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.

Allergisoiva aines tulee ilmastoinnin kautta vaikka ei istuisi lähelläkään pähkinänpurijaa. Lentokoneessa on kiertävä ilmanvaihto ja suodattimet eivät ole kyllin tehokkaita. Samalla konstilla tietyt tauditkin leviävät suljetussa tilassa

Vierailija
14/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se olisi henkilökunnan ja muiden lennolla olevien mielestäkään kovin mukava juttu, jos sitten pitäisi tehdö välilasku jonnekin sairaankuljetuksen takia. Eikä välttämättä lisäksi lomatunnelmaa katsella vierestä, kun joku tukehtuu anafylaktiseen reaktioon.

Kyllä hengenvaarallisen allergian huomioiminen menee sen edelle, että pitäisi saada syödä juuri pähkinöitä sen muutaman tunnin aikana, jonka lento kestää. Mielestäni lentoyhtiön tulisi ilman muuta huomioida tällainen asia. Pieni juttu lentoyhtiölle (monellako eurolla niitä pähkinöitä tosiaan olisi sen lennon aikana myyty, jos kaikki pussit sai alle 170 eurolla?), mutta elintärkeä pähkinäallergikolle.

Todella ahdistava ajatuskin, etteivät kanssaihmiset ole valmiita näkemään edes pienintä mahdollista vaivaa (pidättäytymään pähkinöistä muutamaa tuntia), jotta jokainen koneessa olija voi matkustaa turvallisesti. Itsekkyydellä ei ole rajaa,

Vierailija
15/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tilannetta varten on kunnon kaasunaamarit, joita uniikki lumihiutale voi pitää koko lennon ajan.

Vierailija
16/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.

Vierailija
17/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se raja sitten vedetään? Minun ystäväni saa pahan allergiareaktion jos samassa tilassa on kypsennettyä kalaa. Pitäisikö kalaruuat kieltää lennoilla ja ravintoloissa pois lukien kalaravintolat?

Hajusteallergikkoja löytyy enemmänkin. Pitäisikö kaikki hajusteet kieltää kokonaan? Itseä se ei oikeastaan haittaisi, mutta luulen, että aika monille ei sovi.

Vierailija
18/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi lentää?

En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?

Tuossa tilanteessa sekä sinun että vakavasti allergisen ihmisen oikeus pähkinättömään lentoon toteutui, joten mikä ongelma?

Oikeasti, noin pahasti allergisen elämä on muutenkin todella rajoittunutta, joten eiköhän me allergiset voida tulla tuon verran vastaan, että jätetään pähkinät syömättä yhdellä lennolla?

Vierailija
19/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.

Turhaan vttuilet. Ystäväni mies kuoli keväällä anafylaktiseen sokkiin. Oli juurikin pähkinäallergia. Oli jopa ottanut Epi- penin. Elvytettiin , vietiin sairaalaan , jossa elvytettiin uudelleen, oli teholla Ecmo- hoidossa ja kuoli siitä huolimatta.

Vierailija
20/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa se olisi henkilökunnan ja muiden lennolla olevien mielestäkään kovin mukava juttu, jos sitten pitäisi tehdö välilasku jonnekin sairaankuljetuksen takia. Eikä välttämättä lisäksi lomatunnelmaa katsella vierestä, kun joku tukehtuu anafylaktiseen reaktioon.

Kyllä hengenvaarallisen allergian huomioiminen menee sen edelle, että pitäisi saada syödä juuri pähkinöitä sen muutaman tunnin aikana, jonka lento kestää. Mielestäni lentoyhtiön tulisi ilman muuta huomioida tällainen asia. Pieni juttu lentoyhtiölle (monellako eurolla niitä pähkinöitä tosiaan olisi sen lennon aikana myyty, jos kaikki pussit sai alle 170 eurolla?), mutta elintärkeä pähkinäallergikolle.

Todella ahdistava ajatuskin, etteivät kanssaihmiset ole valmiita näkemään edes pienintä mahdollista vaivaa (pidättäytymään pähkinöistä muutamaa tuntia), jotta jokainen koneessa olija voi matkustaa turvallisesti. Itsekkyydellä ei ole rajaa,

Jos ne muiden syömät pähkinät on niin kriittisiä tälle henkilölle, miksi hän ei ottanut asioista selvää ja käynyt tätä keskustelua lentoyhtiön kanssa jo ennen lentoa? Ei voi olla totaalinen yllätys, jos lennolla on myynnissä pähkinöitä niitä haluaville. Parhaassa tapauksessa yhtiö olisi voinut vaihtaa ne sipseihin tai suolapähkinöihin, jotka eivät kai ole varsinaisia pähkinöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä