Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän nää ongelma tapaukset yleensäkään selviävät elämässä?
Ongelmahan onkin ettei evoluution anneta korjata heikkoja pois.
Eiköhän evoluution pitäisi ennemmin karsia se uniikki lumihiutale, joka ei pysty olemaan yhtä muutaman tunnin lentoa mussuttamatta pähkinöitä vaikka se pelastaisi toisen ihmisen hengen.
Näinhän se menee sosiaalisen oikeudenmukaisuuden mukaan. Sääli vaan ettei luonto välitä oikeudenmukaisuudesta hittojakaan. Enkä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on AINA omat pähkinät mukana lennolla
Itselläkin on miltei aina laukussa pähkinöitä välipalaksi jos alkaa hiukoa. Tosi hyvä ja terveellinen, energiapitoinen ja proteiinirikas välipala joka säilyy lämpissä.
Pähkinät tosiaan on sekä terveellisiä että helposti säilyviä matkaeväitä. Siksipä moni niitä matkoilla syökin.
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen voi olla riski varsinkin sydän- tai keuhkosairauksia potevalle, joten jo matkaa varattaessa kannattaa kysyä lentoyhtiöstä, tarvitaanko ilmailulääkärin hyväksyntä matkustamiselle. Tällöin täytetään ns. MEDIF-lomake (ks. ), johon oma lääkäri kirjaa sairauden laadun ja antaa oman suosituksensa lentämisen suhteen. Matkustaja täyttää lomakkeen toisen osan, ja lopullisen päätöksen lentomatkan turvallisuudesta tekee lentoyhtiön ilmailulääkäri. MEDIF-lomake kannattaa toimittaa hyvissä ajoin lentoyhtiölle, sillä sen käsittelyyn menee muutama päivä, etenkin jos käsittely vaatii lisäselvityksiä. Vasta MEDIF:n hyväksynnän jälkeen lentolippu voidaan vahvistaa.
MEDIF-menettely turvaa myös vakuutuksen antamaa suojaa, jos matkustajan sairauden paheneminen lennon aikana johtaa esimerkiksi ylimääräiseen välilaskuun.
Ilman Medif -menettelyä vakavasti allerginen maksaa välilaskun aiheuttamat kulut kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos allergisuus on tosiaan tuota tasoa niin olisi syytä varata pähkinättömät lennot eikä tunkea halpalennolle ja vaatia kaikkia muita sopeutumaan.
Yksikään lentoyhtiö ei myy pähkinättömiä lentoja eikä ota vakavasti allergisia lennolle. Tulee kalliiksi allergiselle jos hänen vuokseen joudutaan tekemään välilasku.
Kannattaisi varmaan sitten matkata jollain muulla keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ottaa asioista selvää etukäteen ja valita pähkinätön lentoyhtiö ensi kerralla.
*tirsk* Pähkinätön lento. Nyt vähän keulii jo mopo allergikoilla. Kunhan itse pidäyttäydyt lennon ajan syömästä pähkinöitä niin se riittää.
Mutta joku juuri kertoi, että lapsi oli mennyt shokkiin pelkistä pähkinäkeksejä aamulla leiponeesta serkustaan, jolla oli hiukset pesemättä leivonnan jälkeen. Miten ihmeessä sellainen ihminen voi välttää vaaratilanteita? Koneessa lähellä istuu tai käytävällä seisoo aivan takuulla joku joka on loungessa tai edellisellä lennolla rouskutellut suolapähkinöitä.
En ymmärrä miksi näistä asioista ei puhuta sitä, mikä lukee joka ikisen lentoyhtiön sivuilla: vakavasti sairaalla on oltava lääkärin lupa lentämiseen. On ymmärrettävä myös se, että ennen lentoa todettujen sairauksia aiheuttamat välilaskut tulevat matkustajan kukkarolle kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos allergisuus on tosiaan tuota tasoa niin olisi syytä varata pähkinättömät lennot eikä tunkea halpalennolle ja vaatia kaikkia muita sopeutumaan.
Yksikään lentoyhtiö ei myy pähkinättömiä lentoja eikä ota vakavasti allergisia lennolle. Tulee kalliiksi allergiselle jos hänen vuokseen joudutaan tekemään välilasku.
Juuri näin. Ei lennoille edes oteta vakavasti allergisia tai muita vakavasti sairaita ilman lääkärin todistusta. Jos luikahtaa silti koneeseen ja kone tekee välilaskun takiasi, joudut maksumieheksi. Monelle tämä näyttää olevan liian vaikea asia ymmärtää.
Lentokone ei ole mikään gourmetravintola. Ihan hyvin voisivat yhtiöt välttää sellaisia tarjoiltavia aineita, mitkä voivat aiheuttaa pahoja allergioita. En ymmärrä miksi niitä pitäisi muutaman tunnin lennolla väkisin tarjota, jos niistä voi olla hengenvaaraa muille. Jokainen selviää ilman niitä muutaman tunnin. Pähkinät, äyriäiset mm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se mennyt villiksi tuokin allergisuudella ratsastus
Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
Mihin se raja sitten vedetään? Minun ystäväni saa pahan allergiareaktion jos samassa tilassa on kypsennettyä kalaa. Pitäisikö kalaruuat kieltää lennoilla ja ravintoloissa pois lukien kalaravintolat?
Hajusteallergikkoja löytyy enemmänkin. Pitäisikö kaikki hajusteet kieltää kokonaan? Itseä se ei oikeastaan haittaisi, mutta luulen, että aika monille ei sovi.Ravintola on eri asia kuin lento. Mun puolesta voisi kieltää lennoilla kalatkin.💁
Mutta. Miksi pitää ajatella näin? "Sitten pitää kieltää hajusteet"" ja ja ja
Eikö se auta,että edes sen pähkinäallergisen elämää lennolla helpotettaisi.
Ja itseäni ei haittaisi hajusteiden kieltäminenkään. Mutta siitä ei varmaan ole uhkaa sentään anafylaktiseen reaktioon.
Miksi pähkinäallerginen pitäisi huomioida paremmin kuin jollekin muulle hengenvaarallisesti allerginen?
Kyllä minä ihan yhtälailla haluaisin lennolla tietää jos vieressäni istuu pahasti kala-allerginen ja minulle ollaan tarjoamassa kalaruokaa. Muut hengenvaaralliset allergiat vaan on tosi paljon harvinaisempia kuin pähkinä, se on yleensä se kaikkein tappavin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi näistä asioista ei puhuta sitä, mikä lukee joka ikisen lentoyhtiön sivuilla: vakavasti sairaalla on oltava lääkärin lupa lentämiseen. On ymmärrettävä myös se, että ennen lentoa todettujen sairauksia aiheuttamat välilaskut tulevat matkustajan kukkarolle kalliiksi.
Ei allerginen ole vakavasti sairas, usein hän ei ole lainkaan sairas ennen kuin vasta sillä hetkellä kun joku tahallaan tai tahattomasti altistaa hänet allergeenille.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sama muija menee johonkin supermarkettiin ja huomaa että siellä myydään pähkinöitä. Joutuuko ostamaan kaikki pähkinät mikäli kauppias ei hänen käskystään kerää niitä pois myynnistä?
Ei se pähkinöiden myyminen aiheuta anafylaktista reaktiota, eikä se että toisella puolella isoa markettia on avoimia pähkinälaareja. Vaan se, että pähkinöitä on avoimina suljetussa sisätilassa tarpeeksi lähellä allergikkoa. Altistuksen määrä siinä on pointti. Lentokone on aika pieni, suljettu, tiivis tila, jossa sama ilma kiertää koko ajan.
Okei, no mä olen allerginen pippureille ja chileille. Ja kyllä, hengitystiet menee tukkoon. Laivaltakin on poistettu sairaalahoitoon. Joten minä vaadin ettei kukaan saa syödä ruokia, joissa näitä on, etten saa kohtausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sama muija menee johonkin supermarkettiin ja huomaa että siellä myydään pähkinöitä. Joutuuko ostamaan kaikki pähkinät mikäli kauppias ei hänen käskystään kerää niitä pois myynnistä?
Hänen varmaan ei ole pakko jäädä siellä supermarketissa tönöttämään kolmeksi tunniksi pähkinätiskille odottelemaan että avaako joku kanssashoppailija pähkinäpussin ja alkaa mussuttaa niitä siinä hänen vieressään. Lentokoneesta ei ihan yhtä helposti pääse pakoon.
Entäs ne irtomyynnissä olevat pähkinät?
Mitä niistä? Niidenkö viereen sen allergisen on sitten pakko jäädä hengailemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ei lennoille edes oteta vakavasti allergisia tai muita vakavasti sairaita ilman lääkärin todistusta. Jos luikahtaa silti koneeseen ja kone tekee välilaskun takiasi, joudut maksumieheksi. Monelle tämä näyttää olevan liian vaikea asia ymmärtää.
No mumumuttakun tasa-arvo, yhdenvertasuus jaja inkluusio ja WAAAAAAAAAAAAAH!
Jos maailmankuva rakentuu ymmärtämättömyydelle niin voiko muuta odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Okei, no mä olen allerginen pippureille ja chileille. Ja kyllä, hengitystiet menee tukkoon. Laivaltakin on poistettu sairaalahoitoon. Joten minä vaadin ettei kukaan saa syödä ruokia, joissa näitä on, etten saa kohtausta.
Saatko kohtauksia myös siitä, jos joku samassa tilassa syö jotain pippuria sisältävää vai ainoastaan jos itse syöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se mennyt villiksi tuokin allergisuudella ratsastus
Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
Mihin se raja sitten vedetään? Minun ystäväni saa pahan allergiareaktion jos samassa tilassa on kypsennettyä kalaa. Pitäisikö kalaruuat kieltää lennoilla ja ravintoloissa pois lukien kalaravintolat?
Hajusteallergikkoja löytyy enemmänkin. Pitäisikö kaikki hajusteet kieltää kokonaan? Itseä se ei oikeastaan haittaisi, mutta luulen, että aika monille ei sovi.Ravintola on eri asia kuin lento. Mun puolesta voisi kieltää lennoilla kalatkin.💁
Mutta. Miksi pitää ajatella näin? "Sitten pitää kieltää hajusteet"" ja ja ja
Eikö se auta,että edes sen pähkinäallergisen elämää lennolla helpotettaisi.
Ja itseäni ei haittaisi hajusteiden kieltäminenkään. Mutta siitä ei varmaan ole uhkaa sentään anafylaktiseen reaktioon.
Miksi pähkinäallerginen pitäisi huomioida paremmin kuin jollekin muulle hengenvaarallisesti allerginen?
Tietääkseni nimenomaan pähkinät ja kalat ovat ne, jotka voivat aiheuttaa tällaisen hengenvaarallisen reaktion pelkän hengityksen kautta. En ole koskaan kuullut esim. hajusteyliherkillä olevan vastaavaa.
Useimmissa ruoka-aineallergioissa sitä ruoka-ainetta pitää syödä (joskus vain ihan vähänkin) saadakseen vaarallisen reaktion.
-eri
Pähkinät on turhakkeita, niitä ei kukaan tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei allerginen ole vakavasti sairas, usein hän ei ole lainkaan sairas ennen kuin vasta sillä hetkellä kun joku tahallaan tai tahattomasti altistaa hänet allergeenille.
Ei sairas vaan elinkelvoton.
Niin, siis oikeasti mitään allergioita ei ole olemassakaan. On vain hysteerisiä huomionhakuisia ihmisiä.