Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Mikä on lääkärin matkustuslupa ja milloin tarvitsen sellaista?
Useimmat ihmiset, joilla on todettu jokin sairaus pystyvät lentämään ilman ongelmia. Joitakin varotoimia tulee kuitenkin joskus ottaa ja joissakin tilanteissa pyydämme lääkärin todistusta siitä pystytkö lentämään.
https://www.finnair.com/fi-fi/usein-kysytyt-kysymykset/terveydentila-ja…
Eihän tuossa ollut kyse siitä, että lentoyhtiön olisi pitänyt lakata myymästä pähkinöitä, vaan että tuolla yhdellä lennolla ei olisi syöty pähkinöitä koska se saattaisi yhden matkustajan hengenvaaraan. Ei minusta mikään suuri vaatimus.
Toki asiasta olisi voinut yrittää sopia ENNEN lentoa. Varmaan jollain muulla firmalla olisi helpommin käynytkin, tuohan on paikallinen halpalentoyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Konsertti ei ole välttämätön, ja iso osa epileptikoista ei saa kohtauksia välkkyvistä valoista, kovista äänistä tai muusta konserttiin liittyvistä asioista. Lento sen sijaan voi olla välttämätön, töiden, perhesyiden tai vaikkapa sairauden hoidon takia (hotoa tarjoava sairaala on niin kaukana, ettei ole kohtuullista matkustaa sinne autolla). Ja onhan maailmalla järjestetty erityisryhmille erityispalvelua. Erityisherkille (esimerkiksi allergikot, autistit) on järjestetty kaupassakäyntimahdollisuus ennen muita asiakkaita, teatterinäytöksiä järjestetään hajusteettomina, lentoja pähkinättöminä (ihan vakikamaa muualla paitsi tässä kyseisessä halpalentoyhtiössä) ja pienimuotoisia konserttejakin on järjestetty ilman savukoneita, pyrotekniikkaa ja lasershow'ta tai ainakin niitä on ollut käytössä vain hyvin rajatusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin toivoisin, että jos lennolle tulee vaikeasti pähkinäallerginen ihminen, hän pyytäisi lentohenkilökungaa kuuluttamaan asiasta, jotta tietäisin olla avaamatta mukanani evääksi tuomia suolapähkinöitä.
Sama! Lähes joka toisella on mukana suolapähkinöitä. En kyllä tajua, mitä hyötyä oli ostaa koneen myymät pähkinät.
Paitsi se hetki valokeilassa minä ja minun erityisyyteni.
Miten estää suurilla kentillä vaihtuvien ihmismassojen tiedotus pähkinäkiellosta? Absurdi ajatus, joka voi pälkähtää vain sellaisen päähän, joka ei ole koskaan lentänyt tai edes käynyt lentokentällä.
Mikään lentoyhtiö ei lupaa allergiavapaata lentoa, ykkösluokassa voi tilata erityisruokavalion ja stuertti voi informoida vieressä istuvia allergiasta.
Tuo kaikki koneen pähkinät ostanut matksutaja ei todellakaan ole pähkinöille allerginen, vaan julkisuudenkipeä matkustaja. Vakavasti allerginen ei ilman lääkärin lupaa näet edes matkusta, sillä tulee kalliiksi matkustajalle jos hänen takiaan joudutaan tekemään pakkolasku sairaudesta, joka on jo ollut tiedossa ennen matkalle lähtöä.
- Lentoemo
Entä jos sama muija menee johonkin supermarkettiin ja huomaa että siellä myydään pähkinöitä. Joutuuko ostamaan kaikki pähkinät mikäli kauppias ei hänen käskystään kerää niitä pois myynnistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Jos valitset konsertin sen mukaan, että siellä ei ole vilkkuvia valoja ja sitten yllättäen onkin, niin onhan se aika syvältä.
Oliko lentoa myyty pähkinättömänä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lentoyhtiö ei voi taata 100% pähkinävapaata lentoa. Matkustajilla voi olla pähkinöitä mukana, he eivät välttämättä ymmärrä kuulutuksia joissa näiden syöminen kielletään. Jokaisen matkustajan laukut ja taskut pitäisi tutkia ennen lentoa. Millä oikeuksilla?
Juurikin näin. Pähkinät ovat tyypillisintä evästä, koska matkustaessa ruokailujen väli venyy usein tosi pitkäksi, mutta energiaa tarvitaan.
Ja aina mukana on joku, joka ei ymmärrä kuulutuksen kieltä. Mukana on myös kuuroja, eikä kuulutuksia viitota. Lisäksi kuulutukset ovat usein niin heikkolaatuisia ettei niistä saa mitään selvää.
Tätä maailmaa yritetään saada nykyään sellaiseksi, että kun 1 miljoonasta on oikealla tavalla erityinen, niin se miljoona ihmistä pysähtyy.
No jos ei muuten ajattelu taivu, niin kannattaa miettiä ihan omaa napaa. Ei se kauhean hehkeää ole, jos kone joutuu tekemään useiden tuntien välilaskun kuollut/henkitoreissaan oleva matkustaja kyydissään vain koska se oma välipala ei voinut olla jotain muuta kuin pähkinät.
Oletko koskaan lentänyt? Jos olisit ja olisit vakavasti sairas, tietäisit ettei mikään lentoyhtiö maailmassa ota riskiä jo tiedossa olevan vakavan sairauden aiheuttamista komplikaatioista lennon aikana. Vakavasti sairaalla on oltava lääkärintodistus siitä että on matkustuskuntoinen. Kukaan lääkäri ei kirjoita lentolupaa vakavasti pähkinöille tai muille allergiselle ihmiselle. Jos ihminen siitä huolimatta matkustaa ja sairautensa takia kone tekee välilaskun, tulee lasku maksettavaksi tälle matkustajalle.
Jos allergisuus on tosiaan tuota tasoa niin olisi syytä varata pähkinättömät lennot eikä tunkea halpalennolle ja vaatia kaikkia muita sopeutumaan.
Oon ollut lennolla jolla on kuulutettu että toivovat ihmisten olevan syömättä pähkinöitä. Yhden lennon ei luulisi olevan pitkä aika olla syömättä pähkinöitä kun kyseessä on pahillaan toisen ihmisen hengen vaarantaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ottaa asioista selvää etukäteen ja valita pähkinätön lentoyhtiö ensi kerralla.
*tirsk* Pähkinätön lento. Nyt vähän keulii jo mopo allergikoilla. Kunhan itse pidäyttäydyt lennon ajan syömästä pähkinöitä niin se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän nää ongelma tapaukset yleensäkään selviävät elämässä?
Ongelmahan onkin ettei evoluution anneta korjata heikkoja pois.
Eiköhän evoluution pitäisi ennemmin karsia se uniikki lumihiutale, joka ei pysty olemaan yhtä muutaman tunnin lentoa mussuttamatta pähkinöitä vaikka se pelastaisi toisen ihmisen hengen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se mennyt villiksi tuokin allergisuudella ratsastus
Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
Mihin se raja sitten vedetään? Minun ystäväni saa pahan allergiareaktion jos samassa tilassa on kypsennettyä kalaa. Pitäisikö kalaruuat kieltää lennoilla ja ravintoloissa pois lukien kalaravintolat?
Hajusteallergikkoja löytyy enemmänkin. Pitäisikö kaikki hajusteet kieltää kokonaan? Itseä se ei oikeastaan haittaisi, mutta luulen, että aika monille ei sovi.Ravintola on eri asia kuin lento. Mun puolesta voisi kieltää lennoilla kalatkin.💁
Mutta. Miksi pitää ajatella näin? "Sitten pitää kieltää hajusteet"" ja ja ja
Eikö se auta,että edes sen pähkinäallergisen elämää lennolla helpotettaisi.
Ja itseäni ei haittaisi hajusteiden kieltäminenkään. Mutta siitä ei varmaan ole uhkaa sentään anafylaktiseen reaktioon.
Miksi pähkinäallerginen pitäisi huomioida paremmin kuin jollekin muulle hengenvaarallisesti allerginen?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ollut kyse siitä, että lentoyhtiön olisi pitänyt lakata myymästä pähkinöitä, vaan että tuolla yhdellä lennolla ei olisi syöty pähkinöitä koska se saattaisi yhden matkustajan hengenvaaraan. Ei minusta mikään suuri vaatimus.
Toki asiasta olisi voinut yrittää sopia ENNEN lentoa. Varmaan jollain muulla firmalla olisi helpommin käynytkin, tuohan on paikallinen halpalentoyhtiö.
Kuka sitten maksaa lentoyhtiölle menetetyt tulot myynnistä? Ei tuo ole pelkkä tahdon asia. Nythän se meni oikeudenmukaisesti eli matkustaja osti pähkinät itselleen ja lentoyhtiö sai tulonsa silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lentoyhtiö ei voi taata 100% pähkinävapaata lentoa. Matkustajilla voi olla pähkinöitä mukana, he eivät välttämättä ymmärrä kuulutuksia joissa näiden syöminen kielletään. Jokaisen matkustajan laukut ja taskut pitäisi tutkia ennen lentoa. Millä oikeuksilla?
Kysytkö tosiaan millä oikeuksilla? Varmaan ihan niillä samoilla oikeuksilla kuin sinun takapuoleesi voidaan tarvittaessa työntää sormi turvatarkastuksen yhteydessä.
Ei se ole niin yksinkertaista. Turvatarkastuksia eivät tee lentoyhtiöt vaan ICAO:n vaatimusten mukaan toimivat turvahenkilöt. Turvallisuus on lentokentän, ei lentoyhtiöiden vastuulla. Lentoyhtiö ei siis voi ronkkia kenenkään hanuria vaikka kuinka haluaisi etsiä lennolle salakuljetettuja pähkinöitä.
Kai tiedät, että nuo ulkoistetut turvatarkastajat tekevät työtään turvatakseen juurikin lennot, ei niinkään lentokentät? Eli jos pähkinät laitetaan kiellettyjen aineiden ja esineiden listalle, niin silloin niitä saa etsiä kenen tahansa hanurista siinä missä muutakin.
Voit olla varma että pähkinöitä ei laiteta kiellettyjen aineiden listalle.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sama muija menee johonkin supermarkettiin ja huomaa että siellä myydään pähkinöitä. Joutuuko ostamaan kaikki pähkinät mikäli kauppias ei hänen käskystään kerää niitä pois myynnistä?
Hänen varmaan ei ole pakko jäädä siellä supermarketissa tönöttämään kolmeksi tunniksi pähkinätiskille odottelemaan että avaako joku kanssashoppailija pähkinäpussin ja alkaa mussuttaa niitä siinä hänen vieressään. Lentokoneesta ei ihan yhtä helposti pääse pakoon.
Lentäminen voi olla riski varsinkin sydän- tai keuhkosairauksia potevalle, joten jo matkaa varattaessa kannattaa kysyä lentoyhtiöstä, tarvitaanko ilmailulääkärin hyväksyntä matkustamiselle. Tällöin täytetään ns. MEDIF-lomake (ks. ), johon oma lääkäri kirjaa sairauden laadun ja antaa oman suosituksensa lentämisen suhteen. Matkustaja täyttää lomakkeen toisen osan, ja lopullisen päätöksen lentomatkan turvallisuudesta tekee lentoyhtiön ilmailulääkäri. MEDIF-lomake kannattaa toimittaa hyvissä ajoin lentoyhtiölle, sillä sen käsittelyyn menee muutama päivä, etenkin jos käsittely vaatii lisäselvityksiä. Vasta MEDIF:n hyväksynnän jälkeen lentolippu voidaan vahvistaa.
MEDIF-menettely turvaa myös vakuutuksen antamaa suojaa, jos matkustajan sairauden paheneminen lennon aikana johtaa esimerkiksi ylimääräiseen välilaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on AINA omat pähkinät mukana lennolla
Itselläkin on miltei aina laukussa pähkinöitä välipalaksi jos alkaa hiukoa. Tosi hyvä ja terveellinen, energiapitoinen ja proteiinirikas välipala joka säilyy lämpissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen varmaan ei ole pakko jäädä siellä supermarketissa tönöttämään kolmeksi tunniksi pähkinätiskille odottelemaan että avaako joku kanssashoppailija pähkinäpussin ja alkaa mussuttaa niitä siinä hänen vieressään. Lentokoneesta ei ihan yhtä helposti pääse pakoon.
Entäs ne irtomyynnissä olevat pähkinät?
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut lennolla jolla on kuulutettu että toivovat ihmisten olevan syömättä pähkinöitä. Yhden lennon ei luulisi olevan pitkä aika olla syömättä pähkinöitä kun kyseessä on pahillaan toisen ihmisen hengen vaarantaminen.
Voitko sinä olla kutsumatta joka persua rasistiksi edes päivän ajan? Ai et voi. Niin arvelinkin. Silti vaadit muita sopeutumaan mielivaltaisiin sääntöihin.
Tietyt sairaudet voivat estää matkustamisen lentokoneella ja vaativat lääkärin luvan lentämiseen. Lentokoneeseen ei oteta matkustajia, jotka voivat kesken lennon synnyttää, saada sydänkohtauksen, anafylaktisen shokin ym. ym. Ihan heidän oman turvallisuutensa takia.
Lisää esim. suomeksi Finnairin sivuilla: finnair.com