Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitsen tukea

Vierailija
05.08.2023 |

Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:

""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.

Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔

Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.

Kommentit (376)

Vierailija
161/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, en tiedä mistä toi j tohon tuli? Painoin vahingossa. En siis ole J edes.😅

Vierailija
162/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mä pelkään ihan sairaasti. 😭. Jotenkin mä vaan haluaisin tavallaan "varmistaa", että nukkuisin edes 2-(3) yönä viikossa. Se, mikä tässä on pelottavinta, on se, että hallitun vähentämisen jälkeenkään uni ei ole palannut (luovutin 4. päivän kohdalla).

Kommentteja, ajatuksia?

Tuossa tilanteessa voit ajatella, ettei ole mitään hätää vaikka et saisi unta, koska voit sitten tarvittaessa ottaa lääkkeen. Eli voit rauhoitella noin itseäsi. J

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, en tiedä mistä toi j tohon tuli? Painoin vahingossa. En siis ole J edes.😅

😂

Vierailija
164/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap!

Et mainitse sukupuolesi mutta uskon että olet nuorempi ihminen. Tuli vaan ajatus että jos olisit nainen 40+ niin hormoniongelmat ( esivaihdevuodet, vaihdevuodet) voivat aiheuttaa pahoja uniongelmia.

Toivon että saat apua ongelmaan. Vaadi tosiaan psykiatrin vastaanotolle pääsemistä mahd. nopeasti. Ehdotan ettet lopeta lääkkeet omin päin.

Voimia ja kaikkea hyvää Sinulle!

Vierailija
165/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin siis hitaasti vähentämällä lopettaa lääkityksiäni, mutta luovutin 4. unettoman yön jälkeen.

Aiemmin mulla siis meni Olanzapin 5 mg ja Opamox 7,5 mg-(15) mg, mutta lopetin Olanzapiinin 5 mg, kun siitä meni tehot.

(Kauan aikaa sitten mulla oli Ketipinor)

Ataraxin otin uudestaan (vielä paketissa jäljellä), sillä en ole pitkiin aikoihin sitä käyttänyt (ehkä jotain tehoa jäljellä).

Siispä ajattelin nyt ottaa Atarax 25-50mg ja Opamox 15-30mg tiistaina, perjantaina ja sunnuntaina.

Mun tilanne tuntuu toivottomalta. 😔

Aiemmin mä luulin, ettei ihminen voi valvoa päivätolkulla, mutta olin nähtävästi väärässä. Kun hain unettomuuteen apua nukuin sentään jonkin verran joka yö (2-3h), mutta lääkkeet ovat syventäneet unettomuuttani niin, että saatan valvoa päiväkausia.😔.

Siispä nyt tuntuu siltä, että unikeskuksessa on jotain "rikkoutunut".

Vierailija
166/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap!

Et mainitse sukupuolesi mutta uskon että olet nuorempi ihminen. Tuli vaan ajatus että jos olisit nainen 40+ niin hormoniongelmat ( esivaihdevuodet, vaihdevuodet) voivat aiheuttaa pahoja uniongelmia.

Toivon että saat apua ongelmaan. Vaadi tosiaan psykiatrin vastaanotolle pääsemistä mahd. nopeasti. Ehdotan ettet lopeta lääkkeet omin päin.

Olen alle 30-v nainen.

Vierailija
167/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap!

Olen alle 30-v nainen.

Ok. Kyse on tuskin sitten hormonihäiriöstä. Tsemppiä!

Vierailija
168/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin siis hitaasti vähentämällä lopettaa lääkityksiäni, mutta luovutin 4. unettoman yön jälkeen.

Aiemmin mulla siis meni Olanzapin 5 mg ja Opamox 7,5 mg-(15) mg, mutta lopetin Olanzapiinin 5 mg, kun siitä meni tehot.

(Kauan aikaa sitten mulla oli Ketipinor)

Ataraxin otin uudestaan (vielä paketissa jäljellä), sillä en ole pitkiin aikoihin sitä käyttänyt (ehkä jotain tehoa jäljellä).

Siispä ajattelin nyt ottaa Atarax 25-50mg ja Opamox 15-30mg tiistaina, perjantaina ja sunnuntaina.

Mun tilanne tuntuu toivottomalta. 😔

Aiemmin mä luulin, ettei ihminen voi valvoa päivätolkulla, mutta olin nähtävästi väärässä. Kun hain unettomuuteen apua nukuin sentään jonkin verran joka yö (2-3h), mutta lääkkeet ovat syventäneet unettomuuttani niin, että saatan valvoa päiväkausia.😔.

Siispä nyt tuntuu siltä, että unikeskuksessa on jotain "rikkoutunut".

Mutta olisihan mun pitänyt se tietää. Syytän siis tästä ainoastaan itseäni.

Vierailija
169/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
170/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää mennä valmistamaan iltaruokaa 😔.

Vierailija
171/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain voi mennä rikki niin silloin se voi myös korjaantua. Kaikki kääntyy vielä parempaan päin, luota siihen.

Vierailija
172/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain voi mennä rikki niin silloin se voi myös korjaantua. Kaikki kääntyy vielä parempaan päin, luota siihen.

Yritän luottaa siihen, mutta vaikeaa se on. 😔.

Vierailija
173/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
174/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi siitä, jos ketjussa on toisteisuutta, pää lyö aikalailla tyhjää.

🙃

Vierailija
175/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartu kaikkeen hyvään mitä on ympärillä, yritä keskittyä jos on pienikin positiivinen asia. Tai jos on jokin asia asia, joka tuottaa iloa niin keskity siihen. Ajattele, että lopulta kaikki järjestyy parhain päin vaikka nyt olisi vaikeaa.

Vierailija
176/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkä aihe, ja olen tosi pahoillani, että sinulla on vaikeaa. Tiedän tunteen, itselläni meni koko nuoruus mielenterveyden kanssa kamppailuun. 

Onko sinulla mahdollisesti traumataustaa? Ei tarvitse vastata, voit itse miettiä. En siis tarkoita välttämättä yhtä yksittäistä tapahtumaa tai onnettomuutta yms, vaan sellaista pitempään kestänyttä perheväkivaltaa esimerkiksi. Itselläni oli, ja minulla on sen vuoksi CPTSD. Sen työstämiseksi olen ollut monta vuotta terapiassa, ja etsinyt itsenäisesti englanniksi tietoa asiasta. Tässä olisi hyvä sivu, jolta näkee oireet:

https://www.healthline.com/health/cptsd#symptoms

Suosittelen aloittamaan, jos et pääse terapiaan juuri nyt, vaikka tämän kirjan avulla:

https://www.adlibris.com/fi/kirja/complex-ptsd-workbook-9781529312133?g…

Ja sitten suosittelen vaikkapa Bessel van der Kolkin, Pete Walkerin, Peter Levinen ja Gabor Matén kirjoja ja youtube-videoita aiheesta. Todella arvokasta infoa. 

Todennäköisesti sinulla on paljon työtä tehtävänä asioiden hoitamiseksi, mutta uskon sinuun. Vaikka ei olisi tätä, mistä nyt puhuin, vaan jotain muuta, niin suosittelen aktiivisesti etsimään tietoa. Ja nimenomaan englanniksi, koska valitettavasti suomessa ollaan vielä aika jäljessä mielenterveyden hoidossa. 

Paljon voimia sinulle.

Vierailija
177/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä melarest lääkettä sillä unettomuus lähtee

Vierailija
178/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
179/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartu kaikkeen hyvään mitä on ympärillä, yritä keskittyä jos on pienikin positiivinen asia. Tai jos on jokin asia asia, joka tuottaa iloa niin keskity siihen. Ajattele, että lopulta kaikki järjestyy parhain päin vaikka nyt olisi vaikeaa.

Vierailija
180/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärrät englantia niin tän tyypin (kognitiivinen psykoterapeutti) vois auttaa:

Sulla on ihan överit pelot tuota valvomista kohtaan. Opamoxin jatkuva käyttö muuten todennäköisesti lisää ahdistusta. Jatkuvana sitä pitäisi käyttää max. 2 kertaa viikossa jos on herkkä saamaan toleranssin ja vieroitusoireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi