Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitsen tukea

Vierailija
05.08.2023 |

Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:

""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.

Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔

Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.

Kommentit (376)

Vierailija
201/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin siis hitaasti vähentämällä lopettaa lääkityksiäni, mutta luovutin 4. unettoman yön jälkeen.

Aiemmin mulla siis meni Olanzapin 5 mg ja Opamox 7,5 mg-(15) mg, mutta lopetin Olanzapiinin 5 mg, kun siitä meni tehot.

(Kauan aikaa sitten mulla oli Ketipinor)

Ataraxin otin uudestaan (vielä paketissa jäljellä), sillä en ole pitkiin aikoihin sitä käyttänyt (ehkä jotain tehoa jäljellä).

Siispä ajattelin nyt ottaa Atarax 25-50mg ja Opamox 15-30mg tiistaina, perjantaina ja sunnuntaina.

Mun tilanne tuntuu toivottomalta. 😔

Jonkun, mieluummin psykiatrin, pitäisi säätää lääkkeet kokonaan uusiksi.

Opamox on suorastaan haitallinen pitkäaikaisessa unettomuus/ahdistuneisuus/pelkotilanteessa. Se pitäisi korvata ilman muuta jollakin millä voidaan hoitaa pitkäkestoista häiriötilaa.

Atarax on lähinnä laastarilääke, Buranaa murtumaan-tyylisesti.

Eli: keinoja on mutta ammattilainen arvioikoon!

Vierailija
202/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos mä en nuku edes lääkkeellisinä päivinä? (3 kpl). Mua pelottaa, tuntuu, että mun elimistön rajoittimessa on jotain vikaa, samoin unikeskuksessa. Kauankohan ihminen voi pahimmillaan valvoa? Henkilökohtaisesti neljä-viisi päivää alkaa olemaan sietokyvyn äärirajoilla. Mitä jos tulee aika, jolloin valvon esimerkiksi 7-8 päivää putkeen? 😭

Tämä on siis mun suurin pelko. Yhdellä keskustelupalstalla joku oli valvonut jopa 10 päivää.

Sitten pitää miettiä mikä olisi pahin mitä tapahtuisi? Tuossa on jonkinlainen kontrollin menettämisen tai sekoamisen pelko taustalla, mikä on ihan ymmärrettävää. Luultavasti pahin olisi se, että joutuisi vaikka hetkeksi sairaalaan. Pitää vaan luottaa siihen, että apua saa tarvittaessa ja jotenkin aina järjestyy. Hyväksyy sen, että voi tulla unettomuusjakso. Se hyväksyminen itsessään saattaa viedä sen pelon pois. No, en tiedä oliko tästä apua mutta joskus omien ajatusten läpi käynti auttaa myös.

Joo, mulla on tuo kontrollin menettämisen ja sekoamisen pelko. Se johtuu varmaan siitä, että mun elämässä on tapahtunut huonoja asioita, enkä ole silloin saanut apua. Tavallaan mua pelottaa myös se, että parempia aikoja ei ole enää tulossa.

Kyllä tulee vielä paremmat ajat.

Luuletko? 🙃. Olen tällä hetkellä hieman skeptinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkärin saat jonkun järkevän ohjeen mitä lääkettä syöt. Opettele rentoutuun vaatii harjoitusta, mene juttelemaan jollekin toiselle ihmiselle. Hyvää parempaa vointia sinulle

Nyt on vaikeaa, kyllä kuntoon tulee uni asiat myös.

Vierailija
204/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin siis hitaasti vähentämällä lopettaa lääkityksiäni, mutta luovutin 4. unettoman yön jälkeen.

Aiemmin mulla siis meni Olanzapin 5 mg ja Opamox 7,5 mg-(15) mg, mutta lopetin Olanzapiinin 5 mg, kun siitä meni tehot.

(Kauan aikaa sitten mulla oli Ketipinor)

Ataraxin otin uudestaan (vielä paketissa jäljellä), sillä en ole pitkiin aikoihin sitä käyttänyt (ehkä jotain tehoa jäljellä).

Siispä ajattelin nyt ottaa Atarax 25-50mg ja Opamox 15-30mg tiistaina, perjantaina ja sunnuntaina.

Mun tilanne tuntuu toivottomalta. 😔

Jonkun, mieluummin psykiatrin, pitäisi säätää lääkkeet kokonaan uusiksi.

Opamox on suorastaan haitallinen pitkäaikaisessa unettomuus/ahdistuneisuus/pelkotilanteessa. Se pitäisi korvata ilman muuta jollakin millä voidaan hoitaa pitkäkestoista häiriötilaa.

Atarax on lähinnä laastarilääke, Buranaa murtumaan-tyylisesti.

Eli: keinoja on mutta ammattilainen arvioikoon!

Mitä mieltä sä olet? Mitä sä tekisit? Tietenkin ammattilainen arvioi, mutta noin hypoteettisesti.

Vierailija
205/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos mä en nuku edes lääkkeellisinä päivinä? (3 kpl). Mua pelottaa, tuntuu, että mun elimistön rajoittimessa on jotain vikaa, samoin unikeskuksessa. Kauankohan ihminen voi pahimmillaan valvoa? Henkilökohtaisesti neljä-viisi päivää alkaa olemaan sietokyvyn äärirajoilla. Mitä jos tulee aika, jolloin valvon esimerkiksi 7-8 päivää putkeen? 😭

Tämä on siis mun suurin pelko. Yhdellä keskustelupalstalla joku oli valvonut jopa 10 päivää.

Sitten pitää miettiä mikä olisi pahin mitä tapahtuisi? Tuossa on jonkinlainen kontrollin menettämisen tai sekoamisen pelko taustalla, mikä on ihan ymmärrettävää. Luultavasti pahin olisi se, että joutuisi vaikka hetkeksi sairaalaan. Pitää vaan luottaa siihen, että apua saa tarvittaessa ja jotenkin aina järjestyy. Hyväksyy sen, että voi tulla unettomuusjakso. Se hyväksyminen itsessään saattaa viedä sen pelon pois. No, en tiedä oliko tästä apua mutta joskus omien ajatusten läpi käynti auttaa myös.

Joo, mulla on tuo kontrollin menettämisen ja sekoamisen pelko. Se johtuu varmaan siitä, että mun elämässä on tapahtunut huonoja asioita, enkä ole silloin saanut apua. Tavallaan mua pelottaa myös se, että parempia aikoja ei ole enää tulossa.

Kyllä tulee vielä paremmat ajat.

Luuletko? 🙃. Olen tällä hetkellä hieman skeptinen.

Tiedän. Kaikki on väliaikaista, myös vaikeudet.

Vierailija
206/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkärin saat jonkun järkevän ohjeen mitä lääkettä syöt. Opettele rentoutuun vaatii harjoitusta, mene juttelemaan jollekin toiselle ihmiselle. Hyvää parempaa vointia sinulle

Nyt on vaikeaa, kyllä kuntoon tulee uni asiat myös.

Menen juttelemaan mun siskolle, ilman mun siskoa en enää olisi tässä. Ja kiitos myös palstan kirjoittajille kannustuksesta ja tuesta.

Vierailija
207/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki unettomat. Menkää luontoon. Pitkälle kävelylle, retkelle, vaellukselle. Luonto hoitaa ja auttaa. Unirytmi tulee normaaliksi jälleen. Nukkukaa vaikka teltassa sitten kun olette ensin väsyttäneet itsenne kävelyllä tai pyöräilyllä.

Pois sieltä neljän seinän sisältä ja sähkölaitteiden luota. Ihmiselle tekee helkatin hyvää olla pitemmän aikaa erossa kaikista mediavälineistä ja somesta. Pääkoppa tulee jälleen kuntoon ja se elin joka vaikuttaa nukkumiseen.

Jos vaiva uusii, ei muuta kuin rinkka selkään taas ja menoksi.

Vierailija
208/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jollain keskustelupalstalla (olisiko ollut tällä) oli juttua jostain miehestä, joka nukkui 2-6 tuntia viikossa.

(Mies ei ollut käyttänyt lääkkeitä. Mitä, jos minä lääkkeillä elimistöni sekoittanut ihminen, en pysty nukkumaan edes kahta tuntia viikossa).

Turha sinun on vatvoa etukäteen nukkumista ja hokea: mitä jos en nuku-mitä jos en nuku, jossain vaiheessa nukut. Tuosta tulee mantra, jolla pidät yllä "en nuku"-uskomusta.

Sen näet sitten.

Hakeudu lääkäriin.

Vierailija
209/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki unettomat. Menkää luontoon. Pitkälle kävelylle, retkelle, vaellukselle. Luonto hoitaa ja auttaa. Unirytmi tulee normaaliksi jälleen. Nukkukaa vaikka teltassa sitten kun olette ensin väsyttäneet itsenne kävelyllä tai pyöräilyllä.

Pois sieltä neljän seinän sisältä ja sähkölaitteiden luota. Ihmiselle tekee helkatin hyvää olla pitemmän aikaa erossa kaikista mediavälineistä ja somesta. Pääkoppa tulee jälleen kuntoon ja se elin joka vaikuttaa nukkumiseen.

Jos vaiva uusii, ei muuta kuin rinkka selkään taas ja menoksi.

Vierailija
210/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon valvonut jo kolme yötä putkeen, ei oo mitään oireita vielä, melatoniini ei oo aiemminkaan auttanut, teinit valvottanut, tämä kolmio ei oo enää hyvä idea viidelle hengelle, mies nukkuu kyllä, mietin lähtee hotelliin yksin?

Vierailija
211/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jollain keskustelupalstalla (olisiko ollut tällä) oli juttua jostain miehestä, joka nukkui 2-6 tuntia viikossa.

Näitä ajatuksia mä yritän aktiivisesti eliminoida mun mielestä. Tiedättekö te ketään, jolle olisi käynyt yllä kuvatulla tavalla?

Vierailija
212/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon valvonut jo kolme yötä putkeen, ei oo mitään oireita vielä, melatoniini ei oo aiemminkaan auttanut, teinit valvottanut, tämä kolmio ei oo enää hyvä idea viidelle hengelle, mies nukkuu kyllä, mietin lähtee hotelliin yksin?

Kuinka monta yötä sä olet valvonut pisimmillään putkeen?

Vierailija
213/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
214/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tainnu valvoo noin viikon, pidän kyllä silmiä kii, en tiedä, en oo vielä seonnu ainakaan? En oo menny ikinä lääkäriin, sille, joka kysyi

Vierailija
215/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta yötä sä olet valvonut pisimmillään putkeen? <3

Kannattaa lähteä hotelliin, jos siihen on vain mahdollisuus.

Vierailija
216/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tainnu valvoo noin viikon, pidän kyllä silmiä kii, en tiedä, en oo vielä seonnu ainakaan? En oo menny ikinä lääkäriin, sille, joka kysyi

Tarkoitatko viikolla viittä vai seitsemää päivää? 🙃

Vierailija
217/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
218/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemänkin päivää tainnut joskus olla, veli sanonut kyllä se on mahdotonta? Eli saako sitten silmät kii jotain lepoa kuitenkin en tiedä, normiöinä, kun saan nukuttua niin nukun yleensä vain 4-6 tuntia, en saa nukuttua 6h pidempää ikinä, lapsena olin jo huono nukkumaan

Vierailija
219/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on taas ilta. Tänään en ota mitään lääkkeitä, joten mulla ei todennäköisesti ole mitään saumaa nukkua. Tällaisia ajatuksia miettiessä tuntuu, ettei tässä ole enää mitään tietä eteenpäin.

Vierailija
220/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä tosiaan nukutaan miehen kanssa olohuoneessa vuodesohva, mulla nykyään oma vuodesohva/tuoli ikea, ei ehkä paras nukkua, tuo edellinen 4-6h nukkuva 5 henk. kolmiossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi