Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen tukea

Vierailija
05.08.2023 |

Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:

""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.

Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔

Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.

Kommentit (376)

Vierailija
121/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te tekisitte mun lääkityksen kanssa, jos saisitte päättää?

Vierailija
122/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys voi olla osa ongelmaa.

Vierailija
124/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on, monellakin tapaa. Mitä sä ajattelet mun lääkityksestä ja mitä tekisit mun lääkitykselle?

Vierailija
125/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöt muuta kuin lääkkeitä?

Vierailija
126/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt muuta kuin lääkkeitä?

Ai ruokaa tms. Syön mahdollisimman terveellisesti. Illalla puuroa ja banaania muun muassa.

Vierailija
127/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, monellakin tapaa. Mitä sä ajattelet mun lääkityksestä ja mitä tekisit mun lääkitykselle?

Käsittääkseni jotain lääkkeitä ei voi kokonaan lopettaa kertaheitolla, mutta varmaan pyrkisin siihen, että kokeilisin jossain kohtaa kokonaan ilman lääkitystä. Siis rauhoittavat yms, ei tietenkään muut välttämättömät. Kattoisin mikä olo tulee ja millasia tuntemuksia tulee jne, pärjäisikö ilman. Mutta nää on vähän hankalia juttuja toisten puolesta sanoa, pitäisi tietää kokonaistilanne.

Vierailija
128/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et nuku? Onko ongelma somatiikan ja psyyken puolella? Anoreksiaa sairastavat nukkuvat monesti mm. Huonosti. Hirveä tilanne yhtä kaikki. Valvon itse täysikuun aikaan ja se on jo karmeaa. Toivottavasti saat avun tilanteeseen.

Vierailija
129/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhottavia/unilääkkeitä ei saisi käyttää yli 3kk ajan. Toki joudenkin on pakko. Paradoksaalisesti unilääkkeet aiheuttaa unettomuutta jos niitä käyttää pitkään.

Vierailija
130/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä välttämättä ole edes anoreksiaa, voi olla, että vaan syö määrällisesti liian vähän. Jos olisin tosi hoikka ja kärsisin uniongelmista, kokeilisin syödä kunnolla jotain pastaa, puuroja, leipää, riisiä, jotain missä paljon hiilareita, pari tuntia ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
131/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä välttämättä ole edes anoreksiaa, voi olla, että vaan syö määrällisesti liian vähän. Jos olisin tosi hoikka ja kärsisin uniongelmista, kokeilisin syödä kunnolla jotain pastaa, puuroja, leipää, riisiä, jotain missä paljon hiilareita, pari tuntia ennen nukkumaan menoa.

Totta, olet oikeassa.

T. Se anoreksiasta kirjoittanut

Vierailija
132/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on aika sinne psyk.hoitajalle, jotenkin ymmärsin että psykiatrian polilla. Siellä kysyt, pääsisitkö psykiatrin käynnille lääkeasioissa. Ei tk-lääkärin, vaan psykiatrin. Jonkinlaista jatkuvuutta ja linjaa tuohon pitäisi saada. Satunnaiset hoitajakäynnit vaikuttavat vähäiseltä avulta.

Vierailija
133/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni jotain lääkkeitä ei voi kokonaan lopettaa kertaheitolla, mutta varmaan pyrkisin siihen, että kokeilisin jossain kohtaa kokonaan ilman lääkitystä. Siis rauhoittavat yms, ei tietenkään muut välttämättömät. Kattoisin mikä olo tulee ja millasia tuntemuksia tulee jne, pärjäisikö ilman. Mutta nää on vähän hankalia juttuja toisten puolesta sanoa, pitäisi tietää kokonaistilanne.

Mulla on siis aiemmin ollut Olanzapin (Ketipinor kauan aikaa sitten). Nyt mulla on vielä käytössä Opamox 15-30 mg ja Atarax 25-50 mg, kun yritän katkoa unettomuusputkia.

Mä en tiedä, jos mä ottaisin Opamoxin ja Ataraxin tiistaina, perjantaina ja sunnuntaina (saan nukuttua tai sitten en saa nukuttua). Muina öinä valvon.

Mä en enää tiedä onko mun jutuissa mitään järkeä. 😂

Vierailija
134/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhottavia/unilääkkeitä ei saisi käyttää yli 3kk ajan. Toki joudenkin on pakko. Paradoksaalisesti unilääkkeet aiheuttaa unettomuutta jos niitä käyttää pitkään.

Tiedän.😔. Ja en varmaan enää koskaan parane. Jotain on mennyt aivoissa rikki.

Vierailija
135/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä paranet. Keholla on ihmeellinen kyky toipua ja parantua vaikeistakin asioista.

Vierailija
136/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et nuku? Onko ongelma somatiikan ja psyyken puolella? Anoreksiaa sairastavat nukkuvat monesti mm. Huonosti. Hirveä tilanne yhtä kaikki. Valvon itse täysikuun aikaan ja se on jo karmeaa. Toivottavasti saat avun tilanteeseen.

Ongelma on varmaankin somatiikan ja psyyken puolella, lisäksi unikeskuksessa on mennyt jotain ns. "rikki".

Vierailija
137/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jättäisi kokonaan ottamatta lääkettä. Ota vaikka vain puoliskan Opamoxista. Mulla on muuten sama ongelma, en saa nukuttua ilman lääkkeitä. Olen kyllä yrittänyt, mutta sitten se menee siihen että valvon yökausia. Jospa kirjoitat ylös mitä asioita mitä käsitellä lääkärissä, annat vaikka sen lukea sen. Voimia sulle.

Vierailija
138/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainoisen ja hieman pullukan välimaastossa. Olen lukenut jostain juurikin noista hiilihydraateista.

Vierailija
139/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä paranet. Keholla on ihmeellinen kyky toipua ja parantua vaikeistakin asioista.

Vierailija
140/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jättäisi kokonaan ottamatta lääkettä. Ota vaikka vain puoliskan Opamoxista. Mulla on muuten sama ongelma, en saa nukuttua ilman lääkkeitä. Olen kyllä yrittänyt, mutta sitten se menee siihen että valvon yökausia. Jospa kirjoitat ylös mitä asioita mitä käsitellä lääkärissä, annat vaikka sen lukea sen. Voimia sulle.

Yritän kirjoittaa jotakin ylös. Tämä tilanne tuntuu ihan mahdottomalle.😔