Tarvitsen tukea
Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:
""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.
Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔
Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.
Kommentit (376)
Blokkaako ne lääkkeet myös ahdistavat ajatukset vai tuo vaan unen ajoittain? Jos ne blokkaa ajatuksia ja tunteita, niin voi olla, että olisi parempi antaa niiden tulla vaan läpi, jos siis on siinä kunnossa, että kestää.
Vierailija kirjoitti:
Blokkaako ne lääkkeet myös ahdistavat ajatukset vai tuo vaan unen ajoittain? Jos ne blokkaa ajatuksia ja tunteita, niin voi olla, että olisi parempi antaa niiden tulla vaan läpi, jos siis on siinä kunnossa, että kestää.
Tuo vain unen ajoittain. Ajatukset ja tunteet tulevat vain läpi. Oikeastaan mikään lääke ei ole koskaan onnistunut blokkaamaan ahdistavia ajatuksia.
Olisiko järkevää ottaa lääkkeitä vain tiistaina, perjantaina ja sunnuntaina? Todennäköisesti valvon muut yöt, ja ehkä myös jonain lääkkeellisinäkin päivinä. 😔
Vierailija kirjoitti:
Olisiko järkevää ottaa lääkkeitä vain tiistaina, perjantaina ja sunnuntaina? Todennäköisesti valvon muut yöt, ja ehkä myös jonain lääkkeellisinäkin päivinä. 😔
Eli tänään en siis ottaisi lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jättäisi kokonaan ottamatta lääkettä. Ota vaikka vain puoliskan Opamoxista. Mulla on muuten sama ongelma, en saa nukuttua ilman lääkkeitä. Olen kyllä yrittänyt, mutta sitten se menee siihen että valvon yökausia. Jospa kirjoitat ylös mitä asioita mitä käsitellä lääkärissä, annat vaikka sen lukea sen. Voimia sulle.
Onko sulla missään vaiheessa mennyt tehot lääkkeistä? Mulla menee aina, kaikilla ei vissiin mene. 😔.
Nää lääkehommat varmaan ihminen itse tietää parhaiten, jos vaan siis tietää olevansa siinä mielentilassa, että kykenee järkeviä päätöksiä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jättäisi kokonaan ottamatta lääkettä. Ota vaikka vain puoliskan Opamoxista. Mulla on muuten sama ongelma, en saa nukuttua ilman lääkkeitä. Olen kyllä yrittänyt, mutta sitten se menee siihen että valvon yökausia. Jospa kirjoitat ylös mitä asioita mitä käsitellä lääkärissä, annat vaikka sen lukea sen. Voimia sulle.
Onko sulla missään vaiheessa mennyt tehot lääkkeistä? Mulla menee aina, kaikilla ei vissiin mene. 😔.
Esim. mulla puolikas Opamox ei enää auta yhtään. Vasta 15-30 mg on jotain apua. 30 mg, jos ahdistaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Nää lääkehommat varmaan ihminen itse tietää parhaiten, jos vaan siis tietää olevansa siinä mielentilassa, että kykenee järkeviä päätöksiä tekemään.
Mä kyselen siksi AV:lla, koska en enää oikein luota subjektiiviseen näkemykseeni, vaan kaipaisin objektiivista näkemystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisistä syistä olet siis ollut uneton ja nyt tilanne vielä pahempi kun olet lääkekoukussa (tulee just noita 3-4vrk valvomisia ilman lääkkeitä.)
Oikeastaan suolistosairaus aiheutti mulle unettomuutta (nukuin 2-3 h yössä), joten hain apua.
Ja tavallaan niinhän se on, että en enää osaa nukkua ilman lääkkeitä (olen koukussa). Valvoisin varmaan vielä pidempäänkin, jos en kokeilisi ottaa Ataraxia ja Opamoxia (nekään eivät välttämättä auta).
Nyt tämä unettomuus on sekä psyykkistä että fyysistä.
Bentsojen teho hiipuu melko nopeasti, jolloin joudut ottamaan enemmän ja enemmän pillereitä. Kunnes vastaan tulee tilanne, ette saa nukuttua purkillisellakaan. Sinun pitäisi hallitusti vähentää lääkkeitäsi, kunnes et niitä tarvitse. Tuntuu, kuin ottaisit bentsoja jo etukäteen unettomuutta peläten.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi siis yritin olla kokonaan ilman lääkkeitä vähennysten jälkeen, mutta luovutin neljännen valvotun yön jälkeen. Oli siinä mielessä onni, että lääkitys sattui vielä pelaamaan sinä viidentenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyselen siksi AV:lla, koska en enää oikein luota subjektiiviseen näkemykseeni, vaan kaipaisin objektiivista näkemystä.
Ite kokeilisin asteittain vähentää, ja sitten kattoisin miltä tuntuu olla ilman. Tietysti jos on vuosia käyttänyt niin se voi olla jonkinlainen "shokki" elimistölle, eli varmaan menis jonkin aikaa et normalisoituu tilanne. Sitten niihin unettomuuden juurisyihin kiinni. Uskon, että keho pystyy kyllä toipumaan ja uudelleen "ohjelmoimaan" itsensä.
Mutta siis, varmasti joo parempi, että nukkuu lääkkeiden avulla välillä kuin ettei nukkuisi ollenkaan. Miettisin kuitenkin muitakin vaihtoehtoja ja kokeilisin kaikkea muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että hermosto on hälytystilassa tai ylikierroksilla. Eli se pitäisi saada rauhoittumaan jotenkin.
Niin pitäisi, vaikeaa on. 😂
Pyörität viesteissäsi vain negatiivisia asioita. Jospa päivittäin opettelisit löytämään positiivisia puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisistä syistä olet siis ollut uneton ja nyt tilanne vielä pahempi kun olet lääkekoukussa (tulee just noita 3-4vrk valvomisia ilman lääkkeitä.)
Oikeastaan suolistosairaus aiheutti mulle unettomuutta (nukuin 2-3 h yössä), joten hain apua.
Ja tavallaan niinhän se on, että en enää osaa nukkua ilman lääkkeitä (olen koukussa). Valvoisin varmaan vielä pidempäänkin, jos en kokeilisi ottaa Ataraxia ja Opamoxia (nekään eivät välttämättä auta).
Nyt tämä unettomuus on sekä psyykkistä että fyysistä.Bentsojen teho hiipuu melko nopeasti, jolloin joudut ottamaan enemmän ja enemmän pillereitä. Kunnes vastaan tulee tilanne, ette saa nukuttua purkillisellakaan. Sinun pitäisi hallitusti vähentää lääkkeitäsi, kunnes et niitä tarvitse. Tuntuu, kuin ottaisit bentsoja jo etukäteen unettomuutta peläten.
Totta, mä pelkään ihan sairaasti. 😭. Jotenkin mä vaan haluaisin tavallaan "varmistaa", että nukkuisin edes 2-(3) yönä viikossa. Se, mikä tässä on pelottavinta, on se, että hallitun vähentämisen jälkeenkään uni ei ole palannut (luovutin 4. päivän kohdalla).
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis, varmasti joo parempi, että nukkuu lääkkeiden avulla välillä kuin ettei nukkuisi ollenkaan. Miettisin kuitenkin muitakin vaihtoehtoja ja kokeilisin kaikkea muutakin.
Aion kokeilla kaikkea mahdollista, mitä täälläkin on ehdotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että hermosto on hälytystilassa tai ylikierroksilla. Eli se pitäisi saada rauhoittumaan jotenkin.
Niin pitäisi, vaikeaa on. 😂
Pyörität viesteissäsi vain negatiivisia asioita. Jospa päivittäin opettelisit löytämään positiivisia puolia.
Tässä ketjussa olen halunnut kertoa mieltä painavista asioista, jotenkin purkautua. Mutta kyllä mä arjessa yritän nähdä positiivisiakin puolia, en olisi muuten hengissä.
Totta, mä pelkään ihan sairaasti. 😭. Jotenkin mä vaan haluaisin tavallaan "varmistaa", että nukkuisin edes 2-(3) yönä viikossa. Se, mikä tässä on pelottavinta, on se, että hallitun vähentämisen jälkeenkään uni ei ole palannut (luovutin 4. päivän kohdalla).
Kommentteja, ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kommentteja, ajatuksia?
Tuossa tilanteessa voit ajatella, ettei ole mitään hätää vaikka et saisi unta, koska voit sitten tarvittaessa ottaa lääkkeen. Eli voit rauhoitella noin itseäsi. J
Yritin siis hitaasti vähentämällä lopettaa lääkityksiäni, mutta luovutin 4. unettoman yön jälkeen.
Aiemmin mulla siis meni Olanzapin 5 mg ja Opamox 7,5 mg-(15) mg, mutta lopetin Olanzapiinin 5 mg, kun siitä meni tehot.
(Kauan aikaa sitten mulla oli Ketipinor)
Ataraxin otin uudestaan (vielä paketissa jäljellä), sillä en ole pitkiin aikoihin sitä käyttänyt (ehkä jotain tehoa jäljellä).
Siispä ajattelin nyt ottaa Atarax 25-50mg ja Opamox 15-30mg tiistaina, perjantaina ja sunnuntaina.
Mun tilanne tuntuu toivottomalta. 😔