Tarvitsen tukea
Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:
""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.
Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔
Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ymmärrät englantia niin tän tyypin (kognitiivinen psykoterapeutti) vois auttaa:
Sulla on ihan överit pelot tuota valvomista kohtaan. Opamoxin jatkuva käyttö muuten todennäköisesti lisää ahdistusta. Jatkuvana sitä pitäisi käyttää max. 2 kertaa viikossa jos on herkkä saamaan toleranssin ja vieroitusoireita.
Tiedän, mä olen tosi pahassa umpikujassa.
Mutta on 3 kertaa viikossa hieman parempi kuin 7 kertaa viikossa.😔.
Minulla on tuttava joka kärsi vuosia vakavasta unettomuudesta ja oli kokeillut siihen lähes kaikkea. Hänellä auttoi lopulta akupunktio, muutaman kuukauden hoitojen jälkeen sanoi että oli ensimmäistä kertaa nukkunut täydet yöunet monta kertaa putkeen ja unen laatu oli muuttunut palauttavaksi.
Mitä, jos mä en nuku edes lääkkeellisinä päivinä? (3 kpl). Mua pelottaa, tuntuu, että mun elimistön rajoittimessa on jotain vikaa, samoin unikeskuksessa. Kauankohan ihminen voi pahimmillaan valvoa? Henkilökohtaisesti neljä-viisi päivää alkaa olemaan sietokyvyn äärirajoilla. Mitä jos tulee aika, jolloin valvon esimerkiksi 7-8 päivää putkeen? 😭
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttava joka kärsi vuosia vakavasta unettomuudesta ja oli kokeillut siihen lähes kaikkea. Hänellä auttoi lopulta akupunktio, muutaman kuukauden hoitojen jälkeen sanoi että oli ensimmäistä kertaa nukkunut täydet yöunet monta kertaa putkeen ja unen laatu oli muuttunut palauttavaksi.
Täytyy harkita, en vielä tiedä, onko missään lähimain akupunktiota.
Hyi helvetti näitä lääkekoktaili npc-tyyppejä. Käki vaan kukkuu perkele taustalla, kun sisäinen dialogi vetelee huippujaan mt-ongelmaisen elämää pelkäävän
Eikä ole edes alkoholia koskaan kokeillut tai mitään muutakaan.
Sitten ollaan ihan masentuneita kun mitään ei uskalleta kokeilla ja ei kiinnosta mikään ja unelmoidaan kuolemasta, mutta ei kokeilla edes viinaa tai tupakkaakaan. Toivottavasti käytte edes töissä, niin muut hyötyy teistä edes jotenkin.
Siinä sitten märehditään koko loppuelämä ja se menikin siinä sitten ohi saatana.
Jotenkin sääliksi käy eräitä. Teikäläisiä pitäisi ravistella hereille ja eloon tai pakottaa ihan kiväärillä tanssimaan ja ilakoimaan. Kyllä te osaatte olla perkeleitä saatana. Ärsyttää tuollainen elämän hukkaaminen.
Ajattelen niin, että ihminen nukahtaa lopulta väkisin kun on riittävän väsynyt. Todennäköisesti otat mikrounia huomaamattasi ainakin välillä, tai sitten keho pystyy jotenkin levosta saamaan osittain sen hyödyn kuin nukkuisi. Yritä vaan pysyä rauhallisin mielin.
Mitä, jos mä en nuku edes lääkkeellisinä päivinä? (3 kpl). Mua pelottaa, tuntuu, että mun elimistön rajoittimessa on jotain vikaa, samoin unikeskuksessa. Kauankohan ihminen voi pahimmillaan valvoa? Henkilökohtaisesti neljä-viisi päivää alkaa olemaan sietokyvyn äärirajoilla. Mitä jos tulee aika, jolloin valvon esimerkiksi 7-8 päivää putkeen? 😭
Tämä on siis mun suurin pelko. Yhdellä keskustelupalstalla joku oli valvonut jopa 10 päivää.
Suosittelen kokeilemaan meditointia : ) kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis mun suurin pelko. Yhdellä keskustelupalstalla joku oli valvonut jopa 10 päivää.
Nukutko kaikissa paikoissa yhtä huonosti? Feng shuin mukaan pään tulisi olla pohjoista kohti nukkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen niin, että ihminen nukahtaa lopulta väkisin kun on riittävän väsynyt. Todennäköisesti otat mikrounia huomaamattasi ainakin välillä, tai sitten keho pystyy jotenkin levosta saamaan osittain sen hyödyn kuin nukkuisi. Yritä vaan pysyä rauhallisin mielin.
Yritän pysyä rauhallisin mielin. Kammottaa ja pelottaa vaan se huono olo, mikä valvomisesta aiheutuu.
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää miettiä mikä olisi pahin mitä tapahtuisi? Tuossa on jonkinlainen kontrollin menettämisen tai sekoamisen pelko taustalla, mikä on ihan ymmärrettävää. Luultavasti pahin olisi se, että joutuisi vaikka hetkeksi sairaalaan. Pitää vaan luottaa siihen, että apua saa tarvittaessa ja jotenkin aina järjestyy. Hyväksyy sen, että voi tulla unettomuusjakso. Se hyväksyminen itsessään saattaa viedä sen pelon pois. No, en tiedä oliko tästä apua mutta joskus omien ajatusten läpi käynti auttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutko kaikissa paikoissa yhtä huonosti? Feng shuin mukaan pään tulisi olla pohjoista kohti nukkuessa.
Nukun, ei taida olla ilmansuunnilla väliä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jättäisi kokonaan ottamatta lääkettä. Ota vaikka vain puoliskan Opamoxista. Mulla on muuten sama ongelma, en saa nukuttua ilman lääkkeitä. Olen kyllä yrittänyt, mutta sitten se menee siihen että valvon yökausia. Jospa kirjoitat ylös mitä asioita mitä käsitellä lääkärissä, annat vaikka sen lukea sen. Voimia sulle.
Onko sulla missään vaiheessa mennyt tehot lääkkeistä? Mulla menee aina, kaikilla ei vissiin mene. 😔.
Ei lääkkeistä mene teho, vaan olet ottanut niitä liian usein tai liikaa, niinpä toleranssi on kasvanut ja määrätty annos ei enää toimi sinulla.
Sinulla on siis vieroitusoireita.
Koeta päästä lääkärille puhumaan tilanteestasi, nukahtamislääkkeiden käyttö on ongelma ja sinun on päästävä niistä tai vähennettävä rankasti käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää miettiä mikä olisi pahin mitä tapahtuisi? Tuossa on jonkinlainen kontrollin menettämisen tai sekoamisen pelko taustalla, mikä on ihan ymmärrettävää. Luultavasti pahin olisi se, että joutuisi vaikka hetkeksi sairaalaan. Pitää vaan luottaa siihen, että apua saa tarvittaessa ja jotenkin aina järjestyy. Hyväksyy sen, että voi tulla unettomuusjakso. Se hyväksyminen itsessään saattaa viedä sen pelon pois. No, en tiedä oliko tästä apua mutta joskus omien ajatusten läpi käynti auttaa myös.
Joo, mulla on tuo kontrollin menettämisen ja sekoamisen pelko. Se johtuu varmaan siitä, että mun elämässä on tapahtunut huonoja asioita, enkä ole silloin saanut apua. Tavallaan mua pelottaa myös se, että parempia aikoja ei ole enää tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jättäisi kokonaan ottamatta lääkettä. Ota vaikka vain puoliskan Opamoxista. Mulla on muuten sama ongelma, en saa nukuttua ilman lääkkeitä. Olen kyllä yrittänyt, mutta sitten se menee siihen että valvon yökausia. Jospa kirjoitat ylös mitä asioita mitä käsitellä lääkärissä, annat vaikka sen lukea sen. Voimia sulle.
Onko sulla missään vaiheessa mennyt tehot lääkkeistä? Mulla menee aina, kaikilla ei vissiin mene. 😔.
Ei lääkkeistä mene teho, vaan olet ottanut niitä liian usein tai liikaa, niinpä toleranssi on kasvanut ja määrätty annos ei enää toimi sinulla.
Sinulla on siis vieroitusoireita.
Koeta päästä lääkärille puhumaan tilanteestasi, nukahtamislääkkeiden käyttö on ongelma ja sinun on päästävä niistä tai vähennettävä rankasti käyttöä.
En ole ottanut koskaan lääkkeitä annosohjeen vastaisesti. Ajan kuluessa niistä on vaan mennyt teho. Varsinaisia nukahtamislääkkeitä en ole käyttänyt (lainaamallani henkilöllä oli).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla on tuo kontrollin menettämisen ja sekoamisen pelko. Se johtuu varmaan siitä, että mun elämässä on tapahtunut huonoja asioita, enkä ole silloin saanut apua. Tavallaan mua pelottaa myös se, että parempia aikoja ei ole enää tulossa.
Kyllä tulee vielä paremmat ajat.
Ja jollain keskustelupalstalla (olisiko ollut tällä) oli juttua jostain miehestä, joka nukkui 2-6 tuntia viikossa.
(Mies ei ollut käyttänyt lääkkeitä. Mitä, jos minä lääkkeillä elimistöni sekoittanut ihminen, en pysty nukkumaan edes kahta tuntia viikossa).
Tiedän, mä olen tosi pahassa umpikujassa.