Tarvitsen tukea
Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:
""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.
Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔
Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rentouttaako silmät kiinni pimeässä makaaminen yhtään? Vai tuleeko heti stressi unesta? Periaatteessa lepokin jo auttaa elimistöä jonkin verran.
Ei oikeastaan, tulee heti stressi unesta. 😭. Ja nyt stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma,
että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).Auttaako jos vaan rauhoittelet sitkeästi, tai siis puhut rauhoittavasti itsellesi?
Ei oikeastaan sekään. On mennyt oikeastaan luotto itseen. Ainoastaan lääkityksen kanssa (ei aina auta) olen toisinaan saanut rauhoiteltua itseäni. Tiedän, olen aikamoisessa umpikujassa ja liemessä.
Entä toisen ihmisen läsnäolo? Tai eläin?
Toisen ihmisen läsnäolo ja eläin rauhoittaa hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset psykoterapista apua, kaikkia mielen lukkoja ei voi hoitaa lääkkeillä. Voimia!
Mikä suuntaus olisi hyvä? Tosin asun sen verran korvessa, että tuskin täällä kauheasti terapeutteja on.
Alkaa nyt pahasti kuullostaa siltä että itsenäistymisprosessi on jäänyt kesken ja olet jäänyt nujuamaan johonkin maaseudulle ja olet työttömänä? Kai olet kotoa muuttanut pois kuitenkin?
Vastaus kiinnostaisi täälläkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset psykoterapista apua, kaikkia mielen lukkoja ei voi hoitaa lääkkeillä. Voimia!
Mikä suuntaus olisi hyvä? Tosin asun sen verran korvessa, että tuskin täällä kauheasti terapeutteja on.
Alkaa nyt pahasti kuullostaa siltä että itsenäistymisprosessi on jäänyt kesken ja olet jäänyt nujuamaan johonkin maaseudulle ja olet työttömänä? Kai olet kotoa muuttanut pois kuitenkin?
Asun vielä kotona melko pienessä kaupungissa. Saa kivittää. 😂
Kokeilisin sitä akupunktiota jos kaikki muu on kokeiltu. Jos ei jaksa mennä akupunktioon niin netistä löytyy varmaan jotain kuvia, missä näkyy ne akupunktiopisteet, niitä voi kokeilla painella sormin vaikka. Ja googlettaa kiinalainen lääketiede unettomuus, saattaa jotain hyödyllistä löytyä.
Stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma.
Jos en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).
Mitä mieltä? Miten käsitellä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Kokeilisin sitä akupunktiota jos kaikki muu on kokeiltu. Jos ei jaksa mennä akupunktioon niin netistä löytyy varmaan jotain kuvia, missä näkyy ne akupunktiopisteet, niitä voi kokeilla painella sormin vaikka. Ja googlettaa kiinalainen lääketiede unettomuus, saattaa jotain hyödyllistä löytyä.
Aion googlata. Mulla on sellainen kipukoukku, jolla saa paineltua akupunktiopisteitä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun vielä kotona melko pienessä kaupungissa. Saa kivittää. 😂
Ei kiinnosta kivittää mutta varmaan ymmärrät itsekin että jos et itsenäisty ja ala rakentaa omaa elämääsi niin mikään ei tule muuttumaan. Ja esim. se että terapeutteja ei sieltä syrjäseudulta löydy ja selvästikin olet terapian tarpeessa.
Ootko kokeillut, että makaat vaikka kaksi tuntia yöllä silmät kiinni pimeässä, sovit itsesi kanssa, että mitään muuta ei saa tehdä. Ei kaivaa kännykkää tai läppäriä tai kirjaa edes, pitää vaan maata. Laitat vaikka ajastuksen kaksi tuntia, pelkästään saa levätä.
Uni tulee kun aikansa makaa...
Jos ei, niin auttaa kun käy illalla saunassa tai suihkussa.
Joillakin auttaa uinti ja talvella avantouinti.
Tai korvatulpat ja silmämaski.
Paras ehkä on koira jalkopäässä, miksei kissakin.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut, että makaat vaikka kaksi tuntia yöllä silmät kiinni pimeässä, sovit itsesi kanssa, että mitään muuta ei saa tehdä. Ei kaivaa kännykkää tai läppäriä tai kirjaa edes, pitää vaan maata. Laitat vaikka ajastuksen kaksi tuntia, pelkästään saa levätä.
Olen ollut aina noin tunnin kerrallaan silmät kiinni pimeässä huoneessa, sitten olen aina lukenut kirjaa, ja toistanut tätä aamuun saakka. Täytyy kokeilla tuota kahta tuntia, aika vaan menee tosi hitaasti valveilla.😔.
Vierailija kirjoitti:
Uni tulee kun aikansa makaa...
Jos ei, niin auttaa kun käy illalla saunassa tai suihkussa.
Joillakin auttaa uinti ja talvella avantouinti.
Tai korvatulpat ja silmämaski.
Paras ehkä on koira jalkopäässä, miksei kissakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).
Mitä mieltä? Miten käsitellä asiaa?
Onko tämä mun suunnitelma järkevä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä? Miten käsitellä asiaa?Onko tämä mun suunnitelma järkevä?
Tai en oikeastaan tiedä, ehkä mä vaan lataan hirveät odotukset ja paineet tiettyyn päivään, jolloin valvon (2 tai 3: ma tai ti)+2 päivää samoin tein. 😂 (yhteensä 4 tai 5 päivää)
Muistan yhden ohjelman, jossa siis kokeiltiin sellasta, että vaan 12-06 yöllä sai olla pitkällään ja piti olla pitkällään. Muina aikoina koko päivän aikana ei saanut makoilla missään ollenkaan, koska siinä tulee tietynlaista lepoa. Joillakin toimi, muutaman päivän jälkeen alkoivat nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan yhden ohjelman, jossa siis kokeiltiin sellasta, että vaan 12-06 yöllä sai olla pitkällään ja piti olla pitkällään. Muina aikoina koko päivän aikana ei saanut makoilla missään ollenkaan, koska siinä tulee tietynlaista lepoa. Joillakin toimi, muutaman päivän jälkeen alkoivat nukkumaan.
Mäkin olen kuullut siitä, että sängyssä ei saa makoilla kuin ainoastaan nukkuessa. En mä yleensä päivällä makoilekaan, kun ahdistaa jo pelkkä ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä? Miten käsitellä asiaa?Onko tämä mun suunnitelma järkevä?
Tai en oikeastaan tiedä, ehkä mä vaan lataan hirveät odotukset ja paineet tiettyyn päivään, jolloin valvon (2 tai 3: ma tai ti)+2 päivää samoin tein. 😂 (yhteensä 4 tai 5 päivää)
Mitä mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen kuullut siitä, että sängyssä ei saa makoilla kuin ainoastaan nukkuessa. En mä yleensä päivällä makoilekaan, kun ahdistaa jo pelkkä ajatuskin.
Mutta siis sohvalla makoilu myös oli kiellettyä, kaikki makoilu, missä tahansa.
Niinpä 😂. Mulle käy usein niin, että kun rauhoittelen itseäni, niin alitajunnassa jauhaa kuitenkin pelko.