Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi raskautta takana. Koin ne fyysisesti raskaiksi ja menin huonoon kuntoon. Nyt koen viimein palautuneeni. Haaveissa kolmas lapsi, mutta se ihan fyysinen jaksaminen mietityttää. Panostaminen äitien hyvinvointiin raskausaikana ja sen jälkeen nostaisi todennäköisyyttä yrittää kolmatta ja jopa neljättä. Ilmainen kuntosalikortti, neuvolaan kuuluisi pari kertaa veloituksetta fysioterapiassa ja ravitsemusterapeutilla, ilmainen uimahallin käyttö, jotain raskausjumppia. Lisäksi olisi huippu, jos kaupungissa olisi joku halpa ateriapalvelu vauvavuonna! Esim. koulun/vanhustenpalvelun keittola, sieltä saisi vauvaperheet hakea suht halvalla ruokaa kotiin. Helpottaisi niin paljon!
Myös se auttaisi, jos vauvavuonna olisi vähän parempi taloudellinen tuki ja vähän enemmän aikaa tuettu sitä, että molemmat vanhemmat kotona yhtä aikaa. Olen todella matalapalkkaisella alalla, mikä ei sinänsä haittaa, kun on oma valinta ja tykkään elää näin - ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mutta kyllähän se auttaisi, jos lapsiperheiden osa-aikaista työtä tuettaisiin jotenkin erityisellä tavalla, jos perheessä vaikka alle 10-vuotiaita lapsia. Teen itse 30h/vko enkä jaksaisi enempää, ja haluan ehtiä olla jaksavana myös lasten kanssa. Kotiäitiys itsessäänkin olisi ihan kokopäivätyötä! En hae soviteltua päivärahaa, koska en hae kokopäivätyötä. Luulen, että monelle lapsiperhearki yhdistettynä molempien vanhempien kokopäivätyöhön on vain liikaa. Ei kukaan sellaista jaksa, lapsimäärä jää pieneksi, vaikka haaveissa olisi isompikin perhe.
Äitiyslomalla hieman ahdisti se yksinäisyys ja kotona kököttäminen muiden ollessa töissä. Kuntaan joku ilmainen perhehuone, jossa leluja ja kirjoja, saisi kokoontua vauvaperheet ja pienten lasten perheet, tutustua toisiinsa. Asun pienessä kunnassa, missä tällaista ei tällä hetkellä ole.
Eli: äitien terveyteen panostusta, vauvavuoden arkeen konkreettista apua, perheiden yhteisöllisyyteen panostusta, hieman enemmän rahallista tukea alemman tuloluokan perheille, enemmän aikaa molempien vanhempien kotona oloon, pienten lasten perheille tukea osa-aikatyöhön > jaksaa paremmin perhe-elämää ja ehkä useampia lapsia, kuin tämä nykyinen painostus kaikki kokoaikatyöhön.
Myös joku yksittäinen korvaus toisi vähän helpotusta vauvavuoden kuluihin. Meillä synnytyssairaala tosi kaukana. Ilmaiset poliklinikkakuljetukset ja synnytykset olisi plussaa. Monessa muussa Euroopan maassa on ilmaiset synnytykset. Joissain pienissä kunnissa maksetaan vauvasta esim. 1000€. Olisi se pieni kannustin, sillä saisi vaippoja ja muuta sellaista hankittua, vähän lieventäisi taloudellista huolta ja olisi kädenojennus kunnan vauvaperheille!
Eli lisää sosialismia. Miksi minun pitäisi maksaa vauvaonnesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä lapsia hankittaisiin vaikka miten, jos kaikki saisivat vain sen isän roolin.
Vauva-aikana tekisi töitä enemmän kuin koskaan, pikkuisen leikittäisi lastaan, kävisi joskus hiekkiksellä ja saisi kaikkien ihailun. Ei tarvitsisi tehdä kotitöitä, joskus veisi roskat.
Ja sitten kun kotoa ei irtoa, niin voisi oikeutetusti hakea vieraista.
Ei olisi mitään vaikeutta jättää lasta toiselle vanhemmalle ja lähteä kavereiden kanssa mökille, monta kertaa vuodessa.
Kukaan ei koskaan syyllistäisi, jos pikkusen kuitenkin panostaisi.
Kokonaisvaltainen vastuu lapsesta, mitä se semmonen on? Ei kuulu isille.
Mitä sinä keksisit ratkaisuksi, jotta valtio, jossa isät tekevät kaikista eniten lastensa eteen, alkaisivat tehdä vielä enemmän? Minun mielestäni tuo sinun analyysisi ei kuulosta yhtään hyvinvoivan perheen tilanteelta, sillä hyvissä perheissä isät osallistuvat erittäin aktiivisesti lasten hoitoon. Sen sijaan yhteiskunnan alemmissa tuloluokissa haasteita on myös isien saralla, koska missä köyhyys, siellä mielenterveysongelmat/alkoholismi.
Ihan kuule perusperhedynamiikka tämä. Itsekin käytät isän vanhemmuudesta sanaa osallistua, paljastaa sen, että isät osallistuvat minkä osallistuvat ja äidit ottavat kokonaisvastuun.
Sukupuolirooleja vanhemmuudessa pitää edelleen muuttaa. Ei hyvältä näytä tällä hallituskaudella ja persuthan eivät naisten asemaa halua viedä eteenpäin vaan nimenomaan taaksepäin, synnytyskoneiksi valkoisia lapsia synnyttämäänja pois työelämästä viemästä miesten työpaikkoja. Naisviha on persujen ydintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu kun olen ehdottanut kosintaa ja lapsia, niin ei sun tulot riitä edes joka viikonloppu treffeille jne.
Siis mun tulot on kk 1400e, jos oikein ahkera olen niin 1600e.
Vuokra ahmaisee tuosta suurimman osan pois ja ei mulla oikeastaan ole varaa käydä baareissa tai edes kahvilla naisten kanssa. Kerran rakastuin ja toinenkin osittain, mutta hän oli realisti ja halusi vain hengailla.
Totesi että jos olisin lääkäri, niin sitten.
T. Työmies
Noin se menee. Ei tuolla ostovoimalla saa edes visakorttia. Ei pysty järjestämään häitäkään. Avoliiton ehkä.
Yksi ongelma on oikeasti se että juuri duunarien palkat on usein jäännyt jälkeen palkkakehityksessä. Kaikki hinnat on noussut ja verotus kiristynyt, duunarien palkat eivät ole nousseet tuon kehityksen mukana.
Monella duunarilla ei yksinkertaisesti ole varaa lapsiin koska asumiskulut,autoilunkulut ja pakolliset laskut vievät palkasta jo liian suuren osuuden.
Ennen vanhaa duunareilla oli varaa perustaa perhe mutta nyt monella duunarilla ei ole varaa siihen.Ei mitään väliä vaikka duunari tienaisi enemmän kuin lääkäri. Status ja arvostus puuttuu.
Huonoitsetuntoista märisijää ei yksikään nainen halua puolisoksi ja lastensa isäksi.
Kuten tuli todistettua, arvostus puuttuu.
Jos haluat jonkun arvostavan sinua, sinun tulee ensin opetella arvostamaan itse itseäsi. Ihan yleistä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä lapsia hankittaisiin vaikka miten, jos kaikki saisivat vain sen isän roolin.
Vauva-aikana tekisi töitä enemmän kuin koskaan, pikkuisen leikittäisi lastaan, kävisi joskus hiekkiksellä ja saisi kaikkien ihailun. Ei tarvitsisi tehdä kotitöitä, joskus veisi roskat.
Ei olisi mitään vaikeutta jättää lasta toiselle vanhemmalle ja lähteä kavereiden kanssa mökille, monta kertaa vuodessa.
Mitä sinä keksisit ratkaisuksi, jotta valtio, jossa isät tekevät kaikista eniten lastensa eteen, alkaisivat tehdä vielä enemmän? Minun mielestäni tuo sinun analyysisi ei kuulosta yhtään hyvinvoivan perheen tilanteelta, sillä hyvissä perheissä isät osallistuvat erittäin aktiivisesti lasten hoitoon. Sen sijaan yhteiskunnan alemmissa tuloluokissa haasteita on myös isien saralla, koska missä köyhyys, siellä mielenterveysongelmat/alkoholismi.
Ihan kuule perusperhedynamiikka tämä. Itsekin käytät isän vanhemmuudesta sanaa osallistua, paljastaa sen, että isät osallistuvat minkä osallistuvat ja äidit ottavat kokonaisvastuun.
Sukupuolirooleja vanhemmuudessa pitää edelleen muuttaa. Ei hyvältä näytä tällä hallituskaudella ja persuthan eivät naisten asemaa halua viedä eteenpäin vaan nimenomaan taaksepäin, synnytyskoneiksi valkoisia lapsia synnyttämäänja pois työelämästä viemästä miesten työpaikkoja. Naisviha on persujen ydintä.
Pitää muuttaa.. kenen mielestä? Feministien? Miehetkö tämänkin maksaa? Pitääkö biologiset vietitkin muuttaa jos ovat ristiriidassa feminismin opetusten kanssa?
Lehdissä asti paistatellaan sitä, että lapsi syrjäytyy, kun ei pääse Linnanmäelle kavereiden kanssa. Miksi haluaisin syrjäytyneen lapsen?
Itsellä ei ole myöskään varaa hankkia lapsia, joten tarvitsisin lisää rahaa. Tällä hetkellä kuukaudessa menee säästöön 0-150€/kk.
Ei ole myöskään ajokorttia (enkä voi hankkiakaan), niin kulkemisen tulisi olla vaivatonta. Kiva rattaiden kanssa kulkea pitkin hiekkateitä kun sataa tai on kunnolla pakkasta. Tulisi saada siis kuljetuspalvelut.
Mies, että minä syödään erilaisia lääkkeitä sairauksien takia (sairaudet ei itseaiheutettuja), niin miten luulet näiden vaikuttavan sikiöön? Itsellä päässä syntymävika, joka aiheuttanut parantumattoman neurologisen sairauden mikä vaikuttaa arkeen todella paljon.
Joten tähän tarvitsin takuun, että sairaudet ei periydy lapselle. En itse edes haluaisi elää tämän sairauden kanssa, kiitos tästä sairaudesta kuuluu vanhemmilleni. Kun tekivät minut.
Sitten parantumattoman neurologisen sairauden takia tarvitsisin hoitajan, joka pystyisi varmistamaan sen, että jos oma sairaus nostaa päätään, niin lapsella olisi turvallista olla, aina kun olen yksin.
Olisiko siis hyvä hankkia suurella todennäköisyydellä kehitysvammainen lapsi? Vai jatkaa työssä veroja maksellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu kun olen ehdottanut kosintaa ja lapsia, niin ei sun tulot riitä edes joka viikonloppu treffeille jne.
Vuokra ahmaisee tuosta suurimman osan pois ja ei mulla oikeastaan ole varaa käydä baareissa tai edes kahvilla naisten kanssa. Kerran rakastuin ja toinenkin osittain, mutta hän oli realisti ja halusi vain hengailla.
T. Työmies
Noin se menee. Ei tuolla ostovoimalla saa edes visakorttia. Ei pysty järjestämään häitäkään. Avoliiton ehkä.
Yksi ongelma on oikeasti se että juuri duunarien palkat on usein jäännyt jälkeen palkkakehityksessä. Kaikki hinnat on noussut ja verotus kiristynyt, duunarien palkat eivät ole nousseet tuon kehityksen mukana.
Monella duunarilla ei yksinkertaisesti ole varaa lapsiin koska asumiskulut,autoilunkulut ja pakolliset laskut vievät palkasta jo liian suuren osuuden.
Ennen vanhaa duunareilla oli varaa perustaa perhe mutta nyt monella duunarilla ei ole varaa siihen.Ei mitään väliä vaikka duunari tienaisi enemmän kuin lääkäri. Status ja arvostus puuttuu.
Huonoitsetuntoista märisijää ei yksikään nainen halua puolisoksi ja lastensa isäksi.
Jos haluat jonkun arvostavan sinua, sinun tulee ensin opetella arvostamaan itse itseäsi. Ihan yleistä tietoa.
Niin. Pitänee miestenkin perustaa itsetunnonkohotuskultti joka ulottaa lonkeronsa kaikkiin yhteiskunnan osa-alueisiin miesten voimaannuttamiseksi. Tälle kultille, ja sen edustamille järjestöille pitää tietenkin maksaa rahoitus naisilta kerätyistä verovaroista.
Työelämässä pitäisi panostaa isien vanhemmuuteen, siten että vanhemmat oikeasti vähintään puolittavat vanhempainvapaan ja jos esim lapsi sairastuu, niin isät jäävät tasapuolisesti kotiin sen lapsen kanssa.
Vanhemmuuden kustannukset työnantajalle pitää tasata täysin tasan.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset ovat näyttäneet että suomalaiset työlliset miehet hoitavat lapsia enemmän kuin työlliset naiset. Olen havainnut saman myös kaveripiirissäni. Tuntuu että joka toisen vaimo/ex-vaimo on "masentunut" tjms eikä pistä tikkua ristiin kodin tai lasten eteen. Miehet vievät lapset päiväkotiin. Miehet hakevat lapset päiväkodista. Miehet tekevät kaikki kauppareissut. Miehet tekevät ruoat. Miehet siivoavat kodit. Miehet hoitavat kaikki metatyöt. Naiset vaan makaavat sohvalla eivätkä tee muuta kun selaavat vauvaa ja haukkuvat miehiään. Jossain vaiheessa vaimot sitten pettävät ja koti hajoaa. Miehet eivät usein oikein uskalla suostua vuoroviikkojärjestelyyn koska ei ole mitään takuuta siitä että ex-vaimo pystyisi pitämään lapset edes hengissä
Kyse oli siitä.yhdestä tilastosta. Syyksi ajateltiin koronaa ja miesten etätyötä, jonka aikana katsoi samalla vähän lapsia. Kokonaisuudessaan naiset tekivät edelleen enemmän kotitöitä ja töitä ylipäätään.
Nämä sun ajatukset on vain sinun ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä ei ole Suomen syntyvyyden tason juurisyy. Tutkimuksissa ei ole havaittu, että miehet olisivat poikkeuksellisen passiivisessa roolissa. Päinvastoin, isät ovat aktiivisempia, kuin ikinä lasten kanssa. Poissaolevat isät näkyvät kyllä Suomen lastensuojelussa: peräti 80 prosenttia lastensuojelun asiakkaina olevia perheitä yhdistää jollain tavalla poissaolevat isät. Se on tyly lukema.
Mutta syntyvyyttä rassaavat kautta länsimaiden korkeat elinkustannukset, minkä vuoksi lapsia ei voida tehdä ainakaan kovin montaa. Vielä keskeisempi syy on se, että naiset alkavat saada lapsia vasta 30+ ikäisenä, joka automaattisesti pienentää perhekokoja. Suomessa lisäksi miesten syrjäytymisepidemia vaikuttaa keskeisesti.
No tämä, miehet ovat nyt aktiivisempia vanhempina kuin koskaan. Verrattuna mihin? Ovatko yhtä aktiivisia kuin äidit? Voiko äitien kohdalla puhua kuinka "aktiivisia" ovat vanhempina? Jo tämä puhetapa kertoo, että pääsääntöisesti äiti on se kokonaisvastuun ottava todellinen vanhempina ja isät sitten osallistuvat, toiset enemmän toiset vähemmän.
Bare minimun riittää isillä edelleen siihen, että on ns. hyvä vanhempi.
Että paremmin kuin eilen ei ole riittävän hyvä alku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä ei ole Suomen syntyvyyden tason juurisyy. Tutkimuksissa ei ole havaittu, että miehet olisivat poikkeuksellisen passiivisessa roolissa. Päinvastoin, isät ovat aktiivisempia, kuin ikinä lasten kanssa. Poissaolevat isät näkyvät kyllä Suomen lastensuojelussa: peräti 80 prosenttia lastensuojelun asiakkaina olevia perheitä yhdistää jollain tavalla poissaolevat isät. Se on tyly lukema.
Mutta syntyvyyttä rassaavat kautta länsimaiden korkeat elinkustannukset, minkä vuoksi lapsia ei voida tehdä ainakaan kovin montaa. Vielä keskeisempi syy on se, että naiset alkavat saada lapsia vasta 30+ ikäisenä, joka automaattisesti pienentää perhekokoja. Suomessa lisäksi miesten syrjäytymisepidemia vaikuttaa keskeisesti.
No tämä, miehet ovat nyt aktiivisempia vanhempina kuin koskaan. Verrattuna mihin? Ovatko yhtä aktiivisia kuin äidit? Voiko äitien kohdalla puhua kuinka "aktiivisia" ovat vanhempina? Jo tämä puhetapa kertoo, että pääsääntöisesti äiti on se kokonaisvastuun ottava todellinen vanhempina ja isät sitten osallistuvat, toiset enemmän toiset vähemmän.
Näin se nyt on, että äidit ovat olleet kymmeniätuhansia vuosia lasten pääasiallisia hoitajia ja kasvattajia. Se on ollut elinehto koko maapallolle. Miten oletat, että näin iso asia muuttuu muutaman vuoden nettikeskustelun jälkeen ihanteelliseksi? Ja sinun tekstisi kuvastaa juuri perinteistä asennetta isyyttä kohtaan: syyttelevää ja vähättelevää. Asenteesi näkyisi varmasti myös lasten ja isän suhteessa: et antaisi edes isän tehdä asioita, vaikka isä niin haluaisikin. Isien tekemät asiathan ovat aina vitsin kohde sosiaalisessa mediassakin: mies pukee lapsen väärin, mies syö väärin, mies ei siivoa oikein, mies harrastaa vääriä asioita, mies ei tee sitä ja mies ei tee tätä. Emme ole vielä ihan valmiit siihen, että mies on 50/50 vanhempi suomalaisessa yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työmies
Niin. Pitänee miestenkin perustaa itsetunnonkohotuskultti joka ulottaa lonkeronsa kaikkiin yhteiskunnan osa-alueisiin miesten voimaannuttamiseksi. Tälle kultille, ja sen edustamille järjestöille pitää tietenkin maksaa rahoitus naisilta kerätyistä verovaroista.
Tämä on hyvä esimerkki miehestä, joka ei kelpaa. Vastakainasettelu ei ole kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muuttaa.. kenen mielestä? Feministien? Miehetkö tämänkin maksaa? Pitääkö biologiset vietitkin muuttaa jos ovat ristiriidassa feminismin opetusten kanssa?
No esim työelämää pitää lainsäädännöllä ja asenteissa muuttaa.
Mitä miesten siis pitäisi maksaa? Oma lisääntyminen? Totta hitossa, molempien vanhempien, kulut pitää puolittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työmies
Tämä on hyvä esimerkki miehestä, joka ei kelpaa. Vastakainasettelu ei ole kaunista.
Te aloititte ja odotatte miesten nielevän kaiken mitä keksitte yliopistoissa punoa? Te ette kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim työelämää pitää lainsäädännöllä ja asenteissa muuttaa.
Mitä miesten siis pitäisi maksaa? Oma lisääntyminen? Totta hitossa, molempien vanhempien, kulut pitää puolittaa.
Tokihan omat teot tulee maksaa. Mutta en miehenä halua osallistua pätkän vertaa naapurin lisääntymisprojektiin!
Eipä oikeastaan mikään ellei sitten tehdä niin, että naiset saa haluamansa tutkinnon täyttäessään 18 lahjaksi valtiolta, ja niille aletaan maksamaan sen mukaista palkkaa suoraan kotiin. Siinä he voisivat sitten HARKITA josko tekisi lapsia vai lähtisikö Balille bilettämään.
Kyse on siitä, että naisten "pitää" opiskella, käydä töissä ja tienata rahaa, joten he eivät vain ehdi hankkimaan lapsia.
Kukaan muu kuin he itse ei toki pakota tuohon, mutta miesten syytä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset ovat näyttäneet että suomalaiset työlliset miehet hoitavat lapsia enemmän kuin työlliset naiset. Olen havainnut saman myös kaveripiirissäni. Tuntuu että joka toisen vaimo/ex-vaimo on "masentunut" tjms eikä pistä tikkua ristiin kodin tai lasten eteen. Miehet vievät lapset päiväkotiin. Miehet hakevat lapset päiväkodista. Miehet tekevät kaikki kauppareissut. Miehet tekevät ruoat. Miehet siivoavat kodit. Miehet hoitavat kaikki metatyöt. Naiset vaan makaavat sohvalla eivätkä tee muuta kun selaavat vauvaa ja haukkuvat miehiään. Jossain vaiheessa vaimot sitten pettävät ja koti hajoaa. Miehet eivät usein oikein uskalla suostua vuoroviikkojärjestelyyn koska ei ole mitään takuuta siitä että ex-vaimo pystyisi pitämään lapset edes hengissä
Kyse oli siitä.yhdestä tilastosta. Syyksi ajateltiin koronaa ja miesten etätyötä, jonka aikana katsoi samalla vähän lapsia. Kokonaisuudessaan naiset tekivät edelleen enemmän kotitöitä ja töitä ylipäätään.
Nämä sun ajatukset on vain sinun ajatuksia.
Kyllä, kokonaisuudessaan varmasti enemmän. En minä sitä sanonutkaan. Mutta sillä ei ole mitään vaikutusta syntyvyyteen. Syntyvyyteen on vaikutusta eniten sillä, että nainen synnyttää ensimmäisen lapsen vasta +-30-vuotiaana, elinkustannukset ovat länsimaissa hyvin kalliit (lapsi maksaa rutosti rahaa...), yhteiskunta+media (kuten vauvapalsta) antavat lapsiperheestä kuvan ankeana ja ahdistavana vapauden riistäjänä. Viimeisellä näistä on vaikutusta lähinnä nuorten perheellistymiseen, jotka epäröivät, kannattaako perhettä perustaa. Näitä on paljon vähemmän, kuin yhden/kahden lapsen perheitä.
Aika monen asian pitäis muuttua - enkä usko että tapahtuu, koska tämä maa on ahneudella paskottu niin pilalle jo.
Suomalaisten ei missään tapauksessa tule hankkia lisää lapsia kuten ei kenenkään muunkaan. Liikakansoitus tulee saada kuriin. Jos lisää ihmisiä tarvitaan, niin niitä kyllä saadaan ulkomailta. Samalla saamme tarvittavaa uutta perimää.