Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
EHKÄ saisi yrittämään, jos en olisi käynyt mitään kouluja ja en realistisesti ymmärtäisi lapsiperheen vaatiman työn ja taloydellisten resurssien määrää.
Lumous on särkynyt jo vuosia sitten, ei nykyään kukaan luule lasten olevan jotain ihanaa, jotka tuovat jonkin ruusuisen täyttymyksen tullessaan. Enempikin 20v kovaakin kovempaa ihmisen romuttavaa työtä kaikilla rintamilla.
Lähtee (pätkä)työt alta jos tekee lapsia.
Jos vuokrakohdut ja/tai helpompi adoptioprosessi hyväksyttäisiin, niin voisin harkita. Lisäksi kaikki lapsesta koituvat kulut työelämää ajatellen (eläkekertymän vähenemä, sairaspäivät lasten sairauden takia, vanhempainvapaiden jako) oikeasti 50:50 suhteessa molemmille vanhemmille.
Lapset ja erityisesti raskaus on naiselle paska diili. Miehille lapsi on joku statusta nostava asia, naiselle ei.
Ehdottomasti miesten pitäisi sitoutua perheeseensä ja ottaa vastuu lapsistaan. Lisäksi lasten saamisen kulut tasan isien ja äitien työnantajien kesken. Perhevapaisiin miehille pakollinen kiintiö. Ei vapaaehtoisuudella mikään muutu. Lapsiperheille enemmän tukea, jo ennaltaehkäisevästi. Osa-aikaisen ja joustavamman työn mahdollistaminen.
Hmm itse olen lapseton ikisinkkumies joka työskentelee duunarina(palkka 3200e/kk brutto).
Aika vähän päättäjät voi asialle mitään tehdä mutta yhteiskunnan pitäisi muuttua todella nykyisestä.
-Sinkkuja on paljon eikä parisuhteet kestä on yksi "ongelma".
-Ei duunarin palkoilla pahemmin lapsia tehdä, itselläni ainakin netto on 2200e ja siitä kun vähentää asumiskulut,autoilun kulut ja pakolliset laskut pois niin hyvä että jää 1000e/kk elämiseen.
Monet duunarit tienaa vähemmän kuin minä.
-Mielenterveysongelmat sekä yksinäisyys on yleisiä suomessa ja pidän näitä asioita pahoina ongelmina suomessa.
En usko siis että päättäjät voi asialle juuri mitään tehdä, ainoastaan jakamalla rahaa enemmän perheille mutta ei se näytä nostavan syntyvyyttä.
M32
Radikaaleja toimia ympäristotuhojen estämiseksi. Valtion taholta. Kaikkien valtioiden taholta ja heti. Muuten kohtuni pysyy tyhjänä.
Perhettä tahtovia, vastuun ottavia miehiä ei riitä kaikille naisille. Voisin harkita lisääntyväni, jos mies haluaisi lapsia ja pitäisin todennäköisenä, että miehestäni tulisi hyvä iskä. Hän on jo 35, mutta pleikkari ja moottoripyörä kiinnostaa, ei vauvat..
Mitä nyt omia kahta tytärtä on seurannut, ensinnäkin haluamansa opiskelupaikan saaminen kesti yo-kirjoitusten jälkeen muutamia vuosia. Kun opiskelut pääsee aloittamaan vaikkapa 23-vuotiaana, valmistuu vasta kolmekymppisenä. Sitten pitäisi tehdä töitä, että alkaisi edes jonkinlainen eläke kertymään ja voisi maksaa opintolainaa pois. Jos uusi hallitus vielä leikkaa asumistukea, opiskelut venyy entisestään, kun on käytännössä pakko käydä töissä opiskelujen ohella. Siellä ne tulevat maisterit seisoo Mäkkärin kassalla yövuorossa.
Ikä alkaa äkkiä tulla vastaan, jos lapsista voi alkaa haaveilla vasta vaikkapa 35-vuotiaana.
Olen incel, eli eiköhän se ole ihan naisten vika. M40
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrakohdut ja/tai helpompi adoptioprosessi hyväksyttäisiin, niin voisin harkita. Lisäksi kaikki lapsesta koituvat kulut työelämää ajatellen (eläkekertymän vähenemä, sairaspäivät lasten sairauden takia, vanhempainvapaiden jako) oikeasti 50:50 suhteessa molemmille vanhemmille.
Lapset ja erityisesti raskaus on naiselle paska diili. Miehille lapsi on joku statusta nostava asia, naiselle ei.
Ihmiskauppa ei ole kenenkään oikeus.
Kenelläkään ei ole oikeutta hankkia lapsia toisen ihmisen terveyden ja hengen kustannuksella. Nainen on ihminen, ei kaupattava ruumiinosa.
Jos olisi jotain muuta kuin ketjutettuja kahden-kolmen kuukauden työsopimuksia JA yritettäisiin tosissaan pelastaa maapallo ja yhteiskunta niin, että lapsillakin voisi olla mahdollisuus esim. eläkepäiviin vielä joskus, saattaisin harkita. Mutta tähän maailmaan ja yhteiskuntaan? Ei ikinä. IKINÄ.
Vierailija kirjoitti:
Perhettä tahtovia, vastuun ottavia miehiä ei riitä kaikille naisille. Voisin harkita lisääntyväni, jos mies haluaisi lapsia ja pitäisin todennäköisenä, että miehestäni tulisi hyvä iskä. Hän on jo 35, mutta pleikkari ja moottoripyörä kiinnostaa, ei vauvat..
No voiko tuota asiaa muuttaa jollain politiikkatoimella? Ellei, niin entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Puhut varmaan nyt jostain tasokkaimmista top10% miehistä?
Itse olen käynyt kymmeniä kertoja treffeillä ja naisilta tulee aina pakit vaikka olen parisuhteen ja perheen perässä.
Ei se riitä mihinkään, että mies toivoo esim perhettä kun pitäisi ensin herättää kipinät naisessa ja se tehdään ulkonäöllä/pituudella/statuksella/itsevarmalla supliikilla.
Muistetaan nyt se, että nykyistä 18-35v sukupolvea ei myöskään kiinnosta seksi. Jos ihmistä ei kiinnosta seksi, sitä ei kiinnosta myöskään kumppanin hankkiminen. Ja sillä on jokin merkitys ja luonto on sen niin tarkoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt omia kahta tytärtä on seurannut, ensinnäkin haluamansa opiskelupaikan saaminen kesti yo-kirjoitusten jälkeen muutamia vuosia. Kun opiskelut pääsee aloittamaan vaikkapa 23-vuotiaana, valmistuu vasta kolmekymppisenä. Sitten pitäisi tehdä töitä, että alkaisi edes jonkinlainen eläke kertymään ja voisi maksaa opintolainaa pois. Jos uusi hallitus vielä leikkaa asumistukea, opiskelut venyy entisestään, kun on käytännössä pakko käydä töissä opiskelujen ohella. Siellä ne tulevat maisterit seisoo Mäkkärin kassalla yövuorossa.
Ikä alkaa äkkiä tulla vastaan, jos lapsista voi alkaa haaveilla vasta vaikkapa 35-vuotiaana.
Opiskelijoilta leikkaaminen on yksi tämän hallituksen tyhmimmistä ideoista.
Mitä isompi on valmistuvan lainataakka, sitä vähemmän mahdollisuuksia on alkaa lastenhankintaan hedelmällisessä iässä.
Ainakin synnytyssairaaloiden keskittäminen ja tehostaminen täytyy lopettaa heti.
Ikään kuin raskaudessa ei jo muuten olisi tarpeeksi henkistä ja fyysistä kuormaa, niin joutuu vielä stressaamaan pitkiä sairaalamatkoja ja sitä, mahtuuko edes sairaalaan.
Synnytyksen jälkeen jätetään sitten vielä osastolla heitteille.
Onko ihmekään jos ei lasten hankinta houkuttele?
Naisille ei oikeen kelpaa tavalliset miehet. Pitää olla eksotiikkaa tai rikas. Näin on nykynaiset opetettu. Intersektionaalinen feminismi on osoittaunut tuhoisaksi suomelle.
Miehiä on myös määrällisesti rajusti enemmän kuin naisia. Kannattaisi lopettaa miesten tuonti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut varmaan nyt jostain tasokkaimmista top10% miehistä?
Itse olen käynyt kymmeniä kertoja treffeillä ja naisilta tulee aina pakit vaikka olen parisuhteen ja perheen perässä.
Ei se riitä mihinkään, että mies toivoo esim perhettä kun pitäisi ensin herättää kipinät naisessa ja se tehdään ulkonäöllä/pituudella/statuksella/itsevarmalla supliikilla.
Ei se perhe pysy kasassa jos toisen seurassa ei viihdy. Ja lapsia ei tule jos pikkuhousut imeytyvät tiukasti jalkaan kun näkee toisen naaman.
Miehet rikkaammiksi eli syrjäytymiskierre poikki.