Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
Maailmassa on jo nyt liikaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 20 ja olin seurustellut nykyisen aviomieheni kanssa vuoden, ajattelin että olisi kiva saada lapsi hänen kanssaan. Mies ei vielä halunnut.
24-vuotiaana oli vielä opinnot kesken ja niiden ajallaan suorittaminen vaatii sitä että ei ole lapsia. Lastenhoitoa ei ole tarjolla riittävästi eikä siihen olisi varaa opiskelijana. Kurssit ja tutkinnot suunnitellaan niin että jos jotain tärkeää jää välistä niin suoritusta ei saa ja valmistuminen viivästyy. Vanhempani ovat töissä eivätkä voi huolehtia tulevasta lapsestani.
28-vuotiaana kummatkin edelleen pätkätöissä huonolla palkalla, eikä ollut mahdollisuuksia ajatella talon ostamista. Pankki ei myönnä lainaa jos ei ole vakituista työtä. Rahat ei myöskään olisi riittänyt lapsen elättämiseen. Lähdin opiskelemaan uudelle alalle.
Nyt 32-vuotiaana vakitöissä ajattelimme tehdä lapsen. Saa nähdä onnistuuko.
TLDR: Perimmäiset syyt lykätä lasten tekoa ovat mielestäni epävakaa työelämä pienellä palkalla ja lastenhoidon sovittaminen nuoren aikuisen elämään, kuten opiskeluihin.
Ei kaikilla ole samat syyt. Suurimmalla osalla on psykologiset syyt esteenä lasten hankkimiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vaatimukset. Mun pitäisi olla 100% äiti, 100% työntekijä ja 100% huolehtimassa omista ja miehen vanhemmista. Töissä pääsen silti helpoimmalla, vaikeinta on olla kahden sukupolven puristuksissa. Ihan loppu. Kokonaan.
Unohtui, että 100% vaimo sille siipeilevälle miehelle, joka sitten ruikuttaa s**ksin vähyyttä ja lähtee hoitamaan tarpeitaan vieraisiin.
Mie en kelpaa naisille ku mie oon liian tavis enkä ole se lentätäjälääkärimiesmalli.
Miksi naiset on niin nirsoja?
Oon ikisinkku ja näyttää siltä että lapset jää tekemättä mut ei se haittaa 🥺
Miten edes yksinäinen, yksin viihtyvä mies edes saisi/löytäisi sellaisen naisen, joka miellyttäisi ja jonka kanssa vois arjen jakaa? En käy baareissa enkä yöelämässä. Ensi viikonlopun olen varannut pihatöille (tykkään vehreästä pihasta kesäisin) ja omille elektroniikkaharrastuksille miesluolassani. Mahdollisesti käyn salillakin.
Arjestani riittäisi kyllä aikaa perusnätille, itsestään huolta pitävälle naisellekin.
M37
Lasten ja kodin hoitaminen sekä työssä käynti/opiskelu on jo yksistään aika rankkaa. Siihen päälle vielä mies niin en ymmärrä miten jotkut jaksaa. Mulla on siis kaksi lasta ja opiskelen yliopistossa. Eron myötä elämä sentään keveni. Mutta sen verran olen viisastunut etten kolmatta lasta hanki. Suomalaisen kulttuurin olis muututtava. Että äitiyttä arvostettais enemmän ja päävastuu rahan tienaamisesta pitäis olla miehellä kun on lapsia. Esim. Keski-euroopassa naisen on mahdollista tehdä vähemmän työtunteja lastenhoidon ohella tai olla vaikka kotiäitinä. Täällä sellaista vetelehtimistä ei katsottais. Ja yhteisöllisyyttä pitäis olla enemmän.
Kyllähän sitä lapsia hankittaisiin vaikka miten, jos kaikki saisivat vain sen isän roolin.
Vauva-aikana tekisi töitä enemmän kuin koskaan, pikkuisen leikittäisi lastaan, kävisi joskus hiekkiksellä ja saisi kaikkien ihailun. Ei tarvitsisi tehdä kotitöitä, joskus veisi roskat.
Ja sitten kun kotoa ei irtoa, niin voisi oikeutetusti hakea vieraista.
Ei olisi mitään vaikeutta jättää lasta toiselle vanhemmalle ja lähteä kavereiden kanssa mökille, monta kertaa vuodessa.
Kukaan ei koskaan syyllistäisi, jos pikkusen kuitenkin panostaisi.
Kokonaisvaltainen vastuu lapsesta, mitä se semmonen on? Ei kuulu isille.
Jos tämäkinn politisoidaan, nostan housuni entistäkin korkeammalle jalkaan, niin että näkyy vain päälaki.
Ei lisää mukuloita politiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä lapsia hankittaisiin vaikka miten, jos kaikki saisivat vain sen isän roolin.
Vauva-aikana tekisi töitä enemmän kuin koskaan, pikkuisen leikittäisi lastaan, kävisi joskus hiekkiksellä ja saisi kaikkien ihailun. Ei tarvitsisi tehdä kotitöitä, joskus veisi roskat.
Ei olisi mitään vaikeutta jättää lasta toiselle vanhemmalle ja lähteä kavereiden kanssa mökille, monta kertaa vuodessa.
Mutta tämä ei ole Suomen syntyvyyden tason juurisyy. Tutkimuksissa ei ole havaittu, että miehet olisivat poikkeuksellisen passiivisessa roolissa. Päinvastoin, isät ovat aktiivisempia, kuin ikinä lasten kanssa. Poissaolevat isät näkyvät kyllä Suomen lastensuojelussa: peräti 80 prosenttia lastensuojelun asiakkaina olevia perheitä yhdistää jollain tavalla poissaolevat isät. Se on tyly lukema.
Mutta syntyvyyttä rassaavat kautta länsimaiden korkeat elinkustannukset, minkä vuoksi lapsia ei voida tehdä ainakaan kovin montaa. Vielä keskeisempi syy on se, että naiset alkavat saada lapsia vasta 30+ ikäisenä, joka automaattisesti pienentää perhekokoja. Suomessa lisäksi miesten syrjäytymisepidemia vaikuttaa keskeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämäkinn politisoidaan, nostan housuni entistäkin korkeammalle jalkaan, niin että näkyy vain päälaki.
Ei lisää mukuloita politiikkaan.
Syntyvyys on politisoitunut jo aikoja sitten. Siitä ollaan huolissaan, mutta kukaan ei tiedä, mitä sille voisi länsimaissa tehdä. Naisten koulutustasot ovat korkeat ja samalla miehet alisuoriutuvat. Korkeat koulutustasot hilaavat synnytysikää koko ajan ylemmäksi, ja ensimmäiset pitkät parisuhteet hajoavat juuri usein 28-32-vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä keksisit ratkaisuksi, jotta valtio, jossa isät tekevät kaikista eniten lastensa eteen, alkaisivat tehdä vielä enemmän? Minun mielestäni tuo sinun analyysisi ei kuulosta yhtään hyvinvoivan perheen tilanteelta, sillä hyvissä perheissä isät osallistuvat erittäin aktiivisesti lasten hoitoon. Sen sijaan yhteiskunnan alemmissa tuloluokissa haasteita on myös isien saralla, koska missä köyhyys, siellä mielenterveysongelmat/alkoholismi.
Tuloveron voimakas leikkaus
Perheverotus käyttöön
Lapsilisien nosto
Perheiden arvostuksen nosto
Heterouden arvostuksen nosto
Lapsiperheille oikeus ostaa verovapaa auto.
Minulla on oikeastaan koko aikuisikäni tuntunut siltä että tämä yhteiskunta ei ole minua varten ja että minä en kuulu tähän yhteiskuntaan muulla tapaa kuin että käyn töissä ja maksan veroja jotta joku tämä yhteiskunta toimii.
Korona aikana minut haluttiin eristää kokonaan yhteiskunnasta pois ja päättäjät uhkasivat kieltää minulta myös työnteon.
Miksi minä tekisin lapsia tälläiseen yhteiskuntaan jota en koe omaksi?
Olen lapseton ja sinkkumies.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oikeastaan koko aikuisikäni tuntunut siltä että tämä yhteiskunta ei ole minua varten ja että minä en kuulu tähän yhteiskuntaan muulla tapaa kuin että käyn töissä ja maksan veroja jotta joku tämä yhteiskunta toimii.
Korona aikana minut haluttiin eristää kokonaan yhteiskunnasta pois ja päättäjät uhkasivat kieltää minulta myös työnteon.
Olen lapseton ja sinkkumies.
Juuri tämä! Yhteiskunta, ja myös naiset, ovat tehneet täydellisen selväksi että vihaavat minua ja kaikkea mitä edustan. Haistakaapa köntsä.
Inssinen kirjoitti:
Tuloveron voimakas leikkaus
Perheverotus käyttöön
Lapsilisien nosto
Perheiden arvostuksen nosto
Heterouden arvostuksen nosto
Lapsiperheille oikeus ostaa verovapaa auto.
Syntyvyys ei todennäköisesti nousisi, kuin marginaalisesti. Ongelmana olisivat edelleen keskeiset syyt, eli naisten korkea koulutustaso (joka on erittäin hyvä asia kaikilta kanteilta ajateltuna!), mikä siirtää ensimmäisen lapsen synnyttämistä 30 vuoden ikään. Rahalliset kannustimet eivät myöskään poista miesten syrjäytymisongelmaa. Yhteiskunta ja media kannustavat myös nuoria pysymään sinkkuina, kokemaan elämää ilman lapsia. Ylipäätään lapset nähdään taakkana ja esteinä vapaalle elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton ja sinkkumies.Juuri tämä! Yhteiskunta, ja myös naiset, ovat tehneet täydellisen selväksi että vihaavat minua ja kaikkea mitä edustan. Haistakaapa köntsä.
Tämä on sitä miesten syrjäytymisongelmaa, mikä vaikuttaa syntyvyyteen kyllä myös. Miehet eivät yllä sille tasolle, mitä korkeakoulutetut naiset toivovat lastensa isän olevan. Miehet syrjäytyvät perheen perustamisesta monella tavalla, mutta suurin syy tähänkin ovat naisten rajusti nousseet koulutus/tulotasot, joka jättää luonnollisesti ison osan miehistä perheen perustamisen ulkopuolelle. Miesten täytyisi tulla yhteiskunnan portailla reilusti ylöspäin, että korkeasti koulutetut naiset voisivat edes harkita miestä lastensa isäksi. Saatika avo/aviomieheksi.
Tutkimukset ovat näyttäneet että suomalaiset työlliset miehet hoitavat lapsia enemmän kuin työlliset naiset. Olen havainnut saman myös kaveripiirissäni. Tuntuu että joka toisen vaimo/ex-vaimo on "masentunut" tjms eikä pistä tikkua ristiin kodin tai lasten eteen. Miehet vievät lapset päiväkotiin. Miehet hakevat lapset päiväkodista. Miehet tekevät kaikki kauppareissut. Miehet tekevät ruoat. Miehet siivoavat kodit. Miehet hoitavat kaikki metatyöt. Naiset vaan makaavat sohvalla eivätkä tee muuta kun selaavat vauvaa ja haukkuvat miehiään. Jossain vaiheessa vaimot sitten pettävät ja koti hajoaa. Miehet eivät usein oikein uskalla suostua vuoroviikkojärjestelyyn koska ei ole mitään takuuta siitä että ex-vaimo pystyisi pitämään lapset edes hengissä
Ihmiset nähdään Suomessa vain yritysten työvoimareservinä. Mihinkään muuhun ei panosteta.
Vaimojen pitäisi olla kauniimpia ja pukeutua seksikkäämmin.
Aika moni tuntuu haluavan. Suurin syy syntyvyydessä on kuitenkin se, miksi yhden tai kahden lapsen vanhemmat eivät tee kolmatta tai neljättä, vaikka haluaisivat. Suomalaisten lapsilukutoivehan on Euroopan korkeimpia: noin 2 lasta / nainen. Se on aika paljon vuonna 2023. Meillä kuitenkin syntyy tämän vuoden ennusteissa 1,28 lasta / nainen.