Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan koko ketjua ehdi lukemaan, mutta halusin jättää vastaukseni, sillä kenties vastaavaa ei ketjussa vielä ole.
Ketjussa mainittujen normaalimpien rentoutuskeinojen lisäksi itselleni paras "nollauskeino" on se, että käyn reivaamassa parin-kolmen kuukauden välein aamuun saakka. Ja kyllä, ihan täysin selvinpäin :) Tuo on toki aikamoinen maraton-suoritus, ja samat dopamiinit varmsti saa muistakin mieluisista pitkäkestoisista urheilulajeista.
Itselle tuo on kuitenkin paras keino vaan päästää totaalisesti irti arjesta, olla oma itseni ja toteuttaa itseäni liikkuessa autenttisesti. Tanssi toimii muutenkin, mutta jokin tuossa yhdessä ystävällisten ihmisten seurassa joraamisessa auttaa jaksamaan tätä elämää.
Ymmärrän että tuo ei ole välttämättä paras ympäristö päihdeongelmasta toipuvalle, kuten ap on. Ehkä joku toinen kuitenkin saa innostuksen viestistäni. Oon silti huomannut että muitakin kaltaisiani selväpäisiä on bileissä yhä useampia, eikä itselleni ole tultu mitään laittomuuksia tarjoamaan. Myös ihan raittiita bileitä järjestetään nykyään.
Tsemppiä ja voimia ap:lle päihteettömään elämään, olet tehnyt todella hyvän päätöksen! Kaikkea hyvää :)
Tuo voisi toimia. Mistä niitä reivejä löytää?
Facessa ja instassa tiedotaan hyvin yleisölle avoimista tapahtumista. Ja bileissä käymällä ja tutustumalla ihmisiin saattaa kuulla pienemmistä.
Kannattaa ehkä ennakkoon vähän selvitellä mistä konemusiikkityylistä tykkää (tekno ja trance hyvin erityylisiä). Tapahtumien artistien musiikkia usein soundcloudissa, niin voi ennakkoon kuulostella oisko oma juttu. Trancebileissä on yleensä ystävällinen ja iloisempi meno, niissä viihdyn itsekin. Vaikka toki sellainen yhteisöllisyys, kunnioitus, rakkaus ja turvallisuus kuuluu about kaikkien tapahtumien sääntöihin.
Itsellä stressaava asiantuntijatyö. Oma resepti stressin hallintaan ja rentoutumiseen:
Punttia/juoksua 6 päivänä viikossa ma-la. Sitten lauantai-illalla pullo kossua. Sunnuntai menee levätessä.
Alkoholin käytön lopettamisen seurauksena unen laatu on parantunut niin paljon että nykyisin jaksan harrastaa liikuntaa ja opiskella aivan eri tahtiin kuin ennen. Myös henkinen olo on parantunut huomattvasti, varmaan samasta syystä.
Katselen japanilaisia ei-lastenohjelmia.
Liikunta.
Olen kuullut luonnehdinnan, halvin ja terveellisin tapa pitää pää kasassa. Ja liikunnan jälkeen vaan on niin hyvä fiilis.
Ulos ja lenkille, siinä ei tarvita kuin jonkinlaiset verkkarit ja juoksukengät. Teitä ja katuja on jokapaikassa. Jos ihan kunnolla juoksee, on kyllä sitten parempi olla kunnon lenkkarit, eikä jotkut parinkympin halpikset. Mutta sellaisillakin voi hölkytellä esim. lyhyempiä lenkkejä aluksi. Jokainen kuntonsa mukaan.
Ja sitten punttisalin korvikkeena "kuntopiiriä", punnerruksia, lankutusta, vatsataittoja, ym noita liikkeitä on vaikka mitä. Jumppamatto ja irtopainot kannattaa hommata, eli ei ole tälläkään hommalla isoa hintalappua, tosin trendikkyys pisteet jää saamatta ja coolit somepostaukset tekemättä, mutta ehkä vielä on ihmisiä joilla ne ei merkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei stressiä, vaan ihan tavallista mukavaa elämää. Silti on ihanaa silloin tällöin istua kaveriporukassa terassilla ja juoda kevyt hiprakka. Kesä, helle, iloiset ihmiset... se vaan on kivaa.
Talvella tuskin saunaoluttakaan...
Sori, kun kommentoin tähän ketjuun, vaikken olekaan päihteetön.
Kännäily ja krapulassa oleminen ei ole ollenkaan rentouttavaa ja siksipä olenkin täysin raitis, puolisoni samoin. Saan mielihyvää tavallisista asioista kuten puolison kanssa oleminen ja yhteiset tekemiset, sukulaisten ja ystävien luona vierailut, ruoanlaitto, leipominen, siisti koti, lukeminen, elokuvat, sarjat, ulkoilu, uiminen, laiskottelu, kahviloissa ja ravintoloissa ruokailu.
Käyn aika usein leffassa. Ostan itselleni 10 kerran sarjaliput ja ne kestää pari, kolme kuukautta. En mene sinne syömään, enkä välttämättä osta poppareita tai limuja, vaikka seurassa mukana oleva ostaisi. Viime viikolla kävin 2 leffaa katsomassa, mutta sitä ennen oli kuukausi taukoa.
Toinen hyvä juttu on uinti ja saunominen. Odotan, että uimahalli taas aukeaa. Monesti perjantai-iltaisin käyn pitkän kaavan mukaan uimassa ja saunomassa. Sinnekin ostan sarjakortin. Oikein harmittaa, kun uimahalli on joka kesä niin pitkään kiinni.
Kolmas rentouttava juttu kesällä on sähköpyöräily. Jos on vapaapäivä ja hyvä sää, saatan polkea vaikka merenrantaan, istuskelen siellä tunnin tai parikin, saatan käydä myös uimassa, jos sellainen mielihalu iskee ja pyöräilen takaisin. Sehän ei ole kiireisen ihmisen puuhaa, aikaa saattaa kulua helposti vaikka 4 tuntia. Toisaalta kyllähän sitä aikaa kuluisi myös terassilla tai baarissa, jos siihen vertaa. Yksi ystävä on tänä kesänä ostanut myös sähköpyörän ja ollut useamman kerran noilla reissuilla mukana. Hän jäi kerran meren rannalle telttailemaan yöksi. Minun juttu se telttailu ei ole, mutta mikä sen rentouttavampaa, jos siitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset näyttää olevan enimmäkseen ihmisiltä, joilla ei ole koskaan ollutkaan pakottavaa tarvetta päihteidenkäyttöön. Sitä Ap toki kysyikin, mutta liekö näistä vastauksista hyötyä hänelle. Ehkä jotain inspiraatiota voi saada?
Itse olen päihderiippuvainen ja taas vierottautumassa. Pari päivää mennyt nyt ilman päihteitä. Nyt on tämä vaihe, kun kaikki tuntuu epämiellyttävältä. Kohta sitten tulee se tyhjyys ja sitten taas ahdistus ja sitten tyhjyys jne.
Pari kertaa olen päässyt siihen asti, että vieroitusvaihe on ohi. Sillon olen saanut ihania kiksejä taiteesta, liikunnasta ja luonnosta. Tarve kikseille ja toisaalta ahdistuneisuus onkin ne syyt, miksi päihteet on aina houkutelleet. Näistä pyrin oppimaan pois, mutta ei se helppoa ole.
Jos ei ole ollut riippuvainen, ei voi edes tietää, mikä urakka vierottumisessa on. Muutenhan meillä ei olisi edes päihderiippuvuutta.
Luonnosta vielä se, että jossain landella on mielestäni huomattavasti helpompi olla selvinpäin. Kaupunkiympäristössä on jotain, joka ruokkii riippuvuustaipumusta. Harkitsen maallemuuttoa tämän takia. Luulen, että halonhakkuu ja kaikki sellainen tekisi poikaa.
Ehkä paras tapa päästä eroon päihteistä on kuitenkin joku suuri intohimo, jonka toteuttaminen vaatii selvää päätä. Sellaisen löytäminen on vaan usein vaikeaa.
Tämä! Itse olin vuoden verran ilman alkoholia, ja oli kyllä hemmetin tylsä vuosi 😅. Oon saanut useamman lapsen, eikä ollut mtn.ongelmaa olla ilma.n alkoholia odotusaikoina jne. Nyt kun lapset ovat aikuisia, mulla on joku tyhjän sylin syndrooma ilmeisesti. Kun on alkoholisti, siinä ei paljon luonto ja liikunta auta, ne syyt siihen juomiseen on jossain tosi syvällä. En mä ainakaan halunnut tällaista elämää, tuskin moni muukaan alkoholisti. Älkää tuomitko, jos ette tunne ihmistä 🙏
Sulla oli tylsää se alkoton vuosi vaikka oli lapset. Keksit vain tekosyitä juomiselle.
Niin se sitten on. Jos on addikti, niin kait sitä on aina 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pelkästään ajatus että rahat säästyy ja ei tule toilaitua tuo mielihyvää. Tämän lisäksi harrastus johon täytyy keskittyä, sauna, luontoelämykset ja liikunta. Aika tylsää kuunnella maanantaisin kenellä on krapula ja paljonko juotiin vkl. Pidän tapajuoppoja tyhminä ja nytkin yksi on kahden viikon sairaslomalla juotuaan kaksi viikkoa kesälomalla..
Niin siis esim. haimatulehdushan voi tulla jo 1 vkl tolkuttomasta juomisesta. Se voi myös olla tappava jos uusiutuu ensimmäisen kerran jälkeen. Tätä ei moni tiedäkään ilmeisesti... eli sitten se täysraittius on pakollinen, kun vaihtoehtona on uusiutunut haimatulehdus ja lähtö täältä ikuisuuteen. Tiedän itse ihmisen, joka sairastui tähän jo 18-vuotiaana, eli ei kannata tuudittautua nuoruuteen, perusterveyteen ym.
Haimatulehdus voi tulla myös ihmiselle, joka ei käytä alkoholia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Päihteitä ikinä käyttämättömät ovat ihan eri asia kuin päihteistä irtirimpuilevat ihmiset
No on myös välimuoto, kohtuukäyttäjät.
Itsekin olen tähän ketjuun vastaillut vaikka en ole täysin päihteetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pelkästään ajatus että rahat säästyy ja ei tule toilaitua tuo mielihyvää. Tämän lisäksi harrastus johon täytyy keskittyä, sauna, luontoelämykset ja liikunta. Aika tylsää kuunnella maanantaisin kenellä on krapula ja paljonko juotiin vkl. Pidän tapajuoppoja tyhminä ja nytkin yksi on kahden viikon sairaslomalla juotuaan kaksi viikkoa kesälomalla..
Niin siis esim. haimatulehdushan voi tulla jo 1 vkl tolkuttomasta juomisesta. Se voi myös olla tappava jos uusiutuu ensimmäisen kerran jälkeen. Tätä ei moni tiedäkään ilmeisesti... eli sitten se täysraittius on pakollinen, kun vaihtoehtona on uusiutunut haimatulehdus ja lähtö täältä ikuisuuteen. Tiedän itse ihmisen, joka sairastui tähän jo 18-vuotiaana, eli ei kannata tuudittautua nuoruuteen, perusterveyteen ym.
Haimatulehdus voi tulla myös ihmiselle, joka ei käytä alkoholia lainkaan.
70% haimatulehduksista on erittäin runsaan alkoholinkäytön aiheuttamia. Isäni sairastui yhden kesäloman lopussa ja valehteli sairaalassa, ettei juo. Eipä varmaan, oli vetänyt kaksin käsin koko loman. Äidin kertomaa siis, minä en asunut enää kotona niinä vuosina ja oli omat pienet lapset. Toki se hänen juomisensa myöhemmin väheni huomattavasti, kun sai diabeteksen ja tasapainottelua vaati. Moni haimatulehduksen sairastuneista myöhemmin sairastuuko diabetekseen, kun haima ei jaksa erittää riittävästi insuliinia.
Kävelylenkit koiran kanssa, lukeminen, matkailu, sarjojen bingettäminen ja hyvä ruoka. Kahvi ja tee.
Olet jo ottanut ison askeleen päihteettömyyttä kohti, pidä suunta samana ja keskustele tavoitteestasi kannustavan ihmisen kanssa! Tsemppiä ja ole ylpeä saavutuksestasi!
Mikään, ei niin mikään nollaa mun päätäni niinkuin hyvä sienestysreissu. 2-3 tuntia haahuaa metsässä hitaasti, joka askeleella silmät tarkkana. Välillä löytää sitten sen aarrekätkön (eli sieniä), ja poimii niitä silmät kiiluen. Kyllä on pää tyhjä ja mieli rentoutunut kun kotiin pääsee. Toki tämä toimii vain sienestysaikaan.
Muuten minäkin nollaan niillä perinteisillä tavoilla, lenkkeily metsässä koiran kanssa (ehdottomasti metsässä, teitä pitkin kulkeminen ei rentouta samalla tavalla. Tästä on tehty tutkimustakin, ihmisen verenpaine laskee yleensä noin 10 pykälää metsässä kulkemisen seurauksena.), telkkarin katselu, sukkien neulominen, saunominen.. Ulkona oleminen on kuitenkin parasta, kun sitä ei suorita. Menee vaan haahuilemaan, pysähtyy ihastelemaan jotain luonnonkukkia, perhosia, seurailemaan jotain kimalaista. Ja talvella ihastelee lumen kimallusta, kylmää ja kuulasta ilmaa, pakkasen raikkautta. Nimenomaan kiireetöntä ulkoilua, ilman hirveää suorittamista.
Konserteissa käyn melko usein. Musiikkimaku on laaja: klassisesta hevirokkiin ja jazzia ja bluesia. Oikeastaan ainoa joka ei sovi, on suomi-juntti-iskelmä/pop/rock, siis kaikki tangokuninkaalliset ja popedat ja Eppu normaalit ja Olli Haloset ja Katri Helenat. Niitä en menisi kuuntelemaan vaikka joku siitä maksaisi.
Kesäisin käyn musiikkitapahtumissa mutta myös syömässä ulkona, kirjaimellisesti. Nautin ruokapaikoista, joissa voi syödä hyvin ulkona. Mieheni kanssa saatetaan joskus ihan huvikseen veneilläkin syömään johonkin kesäravintolaan tms. Meillä on vain tavallinen moottorivene Yamarin ilman hyttiä, joten yön yli ei nukuta veneessä. Nuorempi lapsi 14 v. asuu vielä kotona, mutta hänestä on noloa ajella veneellä huvikseen.
Sanotaanko näin, että päihteetön elämä alkoi minulla ekasta raskaudesta. Sitä ennen juhlin joka viikonloppu vuosikausia. En ole absolutisti vaan voin ottaa juhlissa lasillisen, mutta itse en osta. Käytän nekin rahat mieluummin matkusteluun, konsertteihin ja vaikka siihen ulkona syömiseen.
Töistä tultua keitän aina ensimmäiseksi teetä, hetki aivotonta somen selailua ja vasta sitten arjen velvollisuuksien kimppuun. Ihan tilanteen ja käytettävissä olevan ajan mukaan liikuntaa ja keväästä syksyyn puutarhan hoitoa. Illalla sauna tai lämmin suihku ja riittävästi unta! Uni on paras nollaaja.
Aamulla herään niin aikaisin, että ei tule kiire. Hyvä aamupala. Kiire aamulla on pahinta myrkkyä ja stressitasot jää koko työpäiväksi ylös.
Jos tiedän, että on raskas päivä tulossa, niin panostan hyvään lounaaseen. Sillä on uskomaton vaikutus, kun jossain takaraivossa häilyy tietoisuus, että kun lounaaseen asti selviän, niin saan hyvää ruokaa.
Perjantai-ilta vapaata ja löhöilyä. Hitaat vapaapäivien aamut, hyvä aamupala, netin selailua, kirja, ristikoita, sudokua tms. Lauantaina velvollisuudet pois alta, pyykit, siivoilut, kaupoilla käynnit sun muut ja illaksi elokuva, sarja, kirja... Sunnuntaina puuhaa omissa harrastuksissa tai perheen kanssa. Liikuntaa, luonnossa liikkumista. Illalle vielä jotain kivaa eikä missään nimessä mitään seuraavaan työpäivään valmistautumista. Aamulla voi sitten jo vähän vilkaista työjuttuja, jos ei töihin asti malta odottaa.
Mulla on myös kyky huomata pieniä asioita ympäriltäni ja tuntea niistä hyvää mieltä. Nähdä kauniita pieniä asioita luonnossa tai missä ikinä liikunkaan. Havannoin myös muita ihmisiä ja hymyilen ainakin sisäisesti, jos en ulkoisestikin. Vanhukset, teinit ja pienet lapset ovat hellyttäviä. Eläimet hauskoja.
En siis tarvitse rentoutuakseni äärimmäisiä keinoja (päihteet), enkä anna stressin kasaantua niin, että tavalliset, pienet asiat arjessa ei enää riitä rentouttamaan. Eli se riittävä uni. Kaikkein tärkein. Sitten hyvät ihmiset ympärillä, liikunta, hyvä ravinto, oma-aika harrastuksille, pienet postiiviset huomiot ja ilot arjessa. Ja vähintäänkin tyydyttävä työ.
Nukkuminen, seksi, yksin oleminen.
Uiminen. Laulaminen,hyvä musa.
Joo ja suklaa.
Saunon, runkkaan, käyn joogassa, meditoin, kuuntelen taivaallista musiikkia ja käyn koiran kanssa lenkillä. En käytä yleensä kofeiinia, joten Espresso Housen kardemummapullasta ja isosta kupista tummaa suodatinkahvia + santsi tulen oikeasti känniin. Tähän on tultu. 😅
Koska kohta on syksy ilmoittauduin kansalaisopistoon.
Ei stressiä, vaan ihan tavallista mukavaa elämää. Silti on ihanaa silloin tällöin istua kaveriporukassa terassilla ja juoda kevyt hiprakka. Kesä, helle, iloiset ihmiset... se vaan on kivaa.
Talvella tuskin saunaoluttakaan...