Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?

Vierailija
01.08.2023 |

Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.

Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?

Kommentit (521)

Vierailija
341/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin lapsena, mukavien juttujen tekeminen ja joutenolo rentouttaa.

Vierailija
342/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi, josta tavarakaaoksen tilalla puhutaan. Tunteille myös. Älä hae äärikokemuksia väärästä päästä. Kiva maisema, joku hyvä runo, uinti järvessä, ulkoilu esimerkkeinä voi olla erittäin palkitsevaa ja rentouttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boulderkiipeily (hallissa). Pyöräily. Vesijumppa.

Palapelin teko.

Laulaminen. Kavereiden tapaaminen.

Päihteistä en tosin koskaan ole nauttinut

N44

Vierailija
344/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei kyllä rentouta, siitähän tulee ihan hirveä olo.

Nukkuminen, TV:n katselu, kirjan lukeminen, ulkoilu, hyvän ruuan kokkailu rauhassa, konsertit, taidenäyttelyt, liikunta, jooga, hieronta, saunominen ja uiminen, pienet lomat jossain luonnonrauhassa (esim. saaristossa), maalaaminen (En tosin ehdi näistä juuri mitään tarpeeksi, koska lapset, mutta näillä aloittaisin.)

Vierailija
345/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri

Miten ihmeessä päihteiden käyttö muka olisi yhtään kiinnostavampaa?

Vierailija
346/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin alkoholin juomisen yli 5 v sitten, ehkä 8.

Ei mitään syytä, lopetin vaan.

Saan älyttömästi kiksejä liikunnasta, tyhjästä to do listasta, hyvältä tuoksuvista petivaatteista, ojennuksessa olevasta vaatekaapista jne.

Vierailija
347/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki, rukoilu, kirkossa käyminen, luonnossa vaeltaminen, taide, suklaa, hyvä ruoka ravintolassa, komediaelokuvat, runsas liikunta esim. pyöräily, juoksu, kävelylenkit, uinti. Lapissa tai lähimetsissä patikointi.

Vierailija
348/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos onnistut löytämään mieleisen liikuntaharrastuksen, se auttaa paljon. Liikkuminen nollaa päätä ja sen jälkeen on hyvä olo. Ei tee mieli käyttää päihteitä, koska krapula haittaa harrastusta. Sinäänsä ihan sama mikä se laji sitten on. Kun nuo reivit ap:ta kiinnosti, niin ehkä tanssiharrastus voisi olla kiva. Siinä aivotkin joutuu sen verran käyttöön, että ei kyllä ehdi miettiä muuta :D. Sitten voi kanssa tanssia vaan ihan fiilistellen vaikka niissä reivessä sitten. Musiikin ja liikkeen kombo on kyllä huumava, ihan selvinkin päin :). Mut ei ole tietty kaikkien juttu sekään

Vierailija
349/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastus, sienestys, marjastus, luonnossa oleminen, yleensäkin liikkuminen. Ystävien tapaaminen, lautapeli-illat tai illalliset ystävien kanssa (ilman Alkoa). Tanssiminen, elokuvissa tai teatterissa käyminen. Paljon on kaikkea hauskaa mitä voi tehdä ja miten rentoutua. Vaikka hierojalla kävisi.

Vierailija
350/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valolamppu ja eteeriset öljyt.

Vierailija
351/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin kylpy on kyllä ihan parhautta! Harmi vaan, että nykyasunnoissa ei melkeen koskaan ole sitä ammetta :(. En tiedä mitään mikä rentouttaisi samaan malliin! Uimahallissa toki pääsee saunaan ja uimaan ja joissan halleissa on niitä hierovia suihkuja ja poreamme. Ne ihania! Satunnaiseen hemmotteeluu myös hieronta tai joku kasvohoito on ihana, mutta sen verran kallista, että sopii harvojen kukkarolle kovin useasti käytettynä.

Myös lämmin suihku pitkän kaavan mukaan kuorinnoilla ja hyvän tuoksuisilla suihkusaippuoilla rentouttaa. Kasvonaamioita voi toki tehdä itsekkin. Jos on kumppani tai ystävä jolla niin toisaan voi hieroa.

Metsässä samoilu on myös itselleni rentoutumiskeino. Se vaan on mahtavaa. Metsäm tuoksu on upea ja maisema rauhoittaa. Pehemeässä maastossa on mukava liikkua.

Luonnon vesissä uinti on myös mukavaa. Parhautta ovat hienot maisemat ja rannat joissa ei ole paljon porukkaa.

Jooga voi myös toimia tai meditaatio. Riippuu mitä hakee.

Vierailija
352/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla vaikka trampoliinivoimistelua, ilma-akrobatiaa, laitesukellusta, värikuulasotaa, ratsastusta tai muuta vastaavaa astetta jännempää harrastusta, jos elämykset ja sellainen rushin tunne on hakusessa. Kovaa ja korkeella on yllättävän hyvä kilpailija päihteiden tuomalle kiksille.

Vierailija
353/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri

Miten ihmeessä päihteiden käyttö muka olisi yhtään kiinnostavampaa?

Päihteiden käyttö yksinään jossain pimeässä huoneessa ilman virikkeitä ei toimi ellet vedä jotain sieniä tai LSD:tä. Useimmiten ne tekevät asiasta kuin asiasta kiinnostavampaa ihan pelkästään koska ne toimivat niin. Vedä huumeita ja voit tuijottaa ja ihailla kiveä kiven päällä kaksi tuntia että wau maailman paras asia mitä se sillä hetkellä onkin.

Meillä päihteettömillä ilmeisesti aivot itse tuottaa jotain huumeiden kaltaisia aineita, koska me voidaan lumoutua juuri tuon kaltaisista asioista kuin kaksi kiveä päällekkäin. 😄

Vierailija
354/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditoiminen on tosi tärkeää mulle, sen avulla oikeestaan ihan koko päivästä tulee tosi nautinnollinen. Toisin sanoen elämähän on nautinnollista ihan vaan sellaisenaan, stressiä ja muuta voi ikään kuin fiilistellä ja katsella. Jos siitä yrittää eroon päästä niin yleensä vaan lisääntyy.

Mutta virkistäydyn sillain, että teen mun mielestä kivoja asioita. Ja lähden tekemään niitä vaikkei alkuun huvittaisi, jos siis huomaan itsessäni, että olen ollut alakuloinen tai vetämätön olo ollut viimeaikoina.

Tykkään käydä tässä lähistöllä olevassa vanhassa Kartanon kahvilassa joko syömässä tai vaan minttuteellä ja suklaakakulla.

Tykkään käydä lapsen kanssa uimassa.

Ja sit viimeaikoina olen innostunut minireissuista, vaikka vaan hotelliin yhdeksi yöksi ja ennen sitä spa osastolle ja ravintolaan syömään hyvin. Tai sitten vaikka piknik risteily läheisten kanssa.

Kuntoilu on tullut uutena juttuna, eli salilla käyn lähes joka arkipäivä.

Sit toisaalta tykkään olla ihan vaan itsekseni myös. Musta on kiva olla ja istuskella, suunnitella kaikkea, tehdä ruokaa, leipoa..

Mä käytin ennen päihteitä tosi paljon. Muutama vuosi siinä meni, ennen kuin alkoi elämä aueta ihan eri tavalla. Siis oikeesti pienet asiat antaa kiksit, on ihana olla oman pään sisällä, ja silloinkin kun ei niin osaa ottaa senkin ikään kuin viihteenä ja vaihteluna😅. Alkoholi ei maistu enää, enkä enää ole yrittänyt edes maistella kun viimevuoden ei vaan edes puolikasta lonkeroa pysty juoda. Kun ei halua menettää sitä omaa selvää itseään. Alkoholi ei tunnu kivalta enää.

Eli anna itsellesi aikaa

Vierailija
355/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustelu, liikunta ja olen työhullu. Raha on sellainen mitä minulla pitää olla tarpeeksi.

Mä oon ihminen, jolle raha ei tuo mitään kiksejä. Jos saan ylimääräistä, annan opiskeleville lapsilleni. Mulla on tän pään vian lisäksi fyysinen vamma, niin liikunta ei totisesti oo mulle joku alkoholin korvike. En keksi yhtäkään asiaa, jolla saisin nollattua ajatukseni, kuten oluella. Repikää siitä 😅

Nyt täytyy vaan löytää joku mielenkiinnon kohde. Aluksi ei ehkä nappaa, mutta kun juttuun pääsee sisään, siinä onnistuu ja kehittyy, niin se motivoi ja tuo iloa. Ja kun keskityt johonkin intensiivisesti et ehdi miettiä muuta. Mites taide? Maalaus, musikki savityöt? Tietysti jos aloitat jotain uutta, eikä heti onnistu ja vertaat aina alkoholin heti saatavaan hyvään fiilikseen tulet pettymään. Kannattaa antaa mahdollisuus uusiin juttuihin kerran sen kännäämisen haluat lopettaa. Mulla oli aikanani ongelma viinalla läträilyn kanssa ja sitten menin rakastumaan tyyppiin, joka ei juo ja kännäys ei kiinnostanutkaan enää xD. Se on myös yksi vaihtoehto vaihtaa addiktio toiseen. Toki vaatii, että osuu sopiva kohalle

Vierailija
356/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunominen, uinti, luonnossa kävely, hauskat jutut: elokuva, kirja, seksi (luotettavan kumppanin kanssa) . Tärkeimpänä positiivinen asenne ja keskittyä elämässään hyviin asioihin. Huonot asiat voi jättää huomiotta, ne jätän Luojan huomaan.

Vierailija
357/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta, luonto, netti, telkkari, elokuvat,herkut, sauna, nettishoppailu - siinä jotain rentoutumisjuttuja mulle.

Teen jo nyt noita kaikkia - humalassa. Koska koen ne entistä hauskempana niin. Pohdin samoja kysymyksiä kuin aloittaja, koska en yksinkertaisesti saa työtä pois mielestä muuta kuin tarttumalla pulloon viikonloppuisin. Joogaa olen miettinyt (en viinijoogaa), ehkä sillä saisi jonkun tavoittelemani mielentilan. Sitä on niin käpertyneenä ahdistukseen, että on vaikea aloittaa. Siinä ei paljon ajatuksiaan pääse karkuun, mikä pelottaa.

Entä jos niitä ahdistuksen aiheita ei juokse pakoon? Kohtaa sen paskan niin ei tarvii enää juosta. Perseestä hetkellisesti, mut sit voi relaa ku ei tarvii enää juosta

Vierailija
358/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt, tai edes kokeillut mitään päihteitä. Rentoutuminen on riippunut elämäntilanteestani. Lapsena ja nuorena tärkeintä olivat urheilu, kaverit ja lukeminen. Nuorena aikuisena syvennyin harrastuksen pariin, josta nautin paljon. Nautin myös koiran kanssa touhuamisesta ja rentouduin sohvalla telkkaria katsellen koira tai oma kulta kainalossa. Aikuisena olen eniten nauttinut tanssimisesta ja pikkulapsiarjessa lasten kanssa touhuamisesta tai ihan vaan yhdessä löhöten, ääneen lukien tai lastenohjelmia katsellen. Kun lapset ovat menneet nukkumaan, teen pikasiivouksen, käyn pesulla, sometan, katson elokuvaa tai luen jotain.

Täytyy kyllä myöntää, että elämässäni on ollut aikoja, jolloin olen turvautunut suklaaseen tai muihin herkkuihin kun olen ollut stressaantunut. Se on huono tie. Onneksi olen onnistunut vaihtamaan pelkkään kahviin tai hikiliikuntaan. Liikunta on muuten kaikkein paras lääke kaikkiin ongelmiin, sen jälkeen on ihanan rentoutunut olo, vaikka se lähteminen/aloittaminen onkin kovin työlästä. Sauna, luonnossa liikkuminen, veden äärellä oleminen ja takkatulen katselu rauhoittaa myös.

Vierailija
359/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vika voi olla myös siinä, ettei elä oman näköistä elämää. Mulla tuli käytettyä päihteitä ennen reippaastikkin, koska oli muka joku kauhea pakko tehdä ja saavuttaa kaikenlaista. Lisäksi esimerkiksi isoja juhlia tai hälyistä baaria en kestänyt selvänä. Lopulta tajusin lakata suorittamasta ja hyväksyin, että olen intovertti, joka ei vaan viihdy bileissä, illallisissa, isoissa tapahtumissa ja olen tyytyväisenä omassa rauhassani/ lähipiirin seurassa. En tuppaa elämääni enää asioita, jotka vain tuottavat stressiä vain siksi, että niin muka kuuluu tehdä. Toki en ap:n tilannetta täss suhteessa tiedä, mutta joskus syy siihen, että tekee mieli kiskoa voi olla myös tällainen

Vierailija
360/521 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Visitor V3 kirjoitti:

Käsittääkseni muut asiat tuntuvat joltakin vasta kun

a) päihteiden käytöstä on oltu erossa jonkin aikaa (viikkoja, pari kuukautta?) ja

b) arki ja mieli on saatu normalisoitua / rauhoitettua niin, ettei koko ajan ole jokin kivi kengässä eli hirveä stressi tai kiire

Tuottaako siis marjanpoiminta, ristikko ja kävely mielihyvää, kun ei käytä päihteitä. Mielestäni ne voivat olla korkeintaan mukavaa tekemistä. Mitään tunneryöppyä niistä ei tule ( vaikea uskoa, että kenellekään). 

Ehkä tässä juuri piilee se, että joku on päihdeongelmainen. Päihdeongelmaisen pitää saada se hyvä olo heti ensimmäisen ryypyn jälkeen. Marjanpoiminnassa ei näin käy ja senpä vuoksi se ei ole "kivaa".

Kävelykään ei ole kivaa, eikä siinä jakseta miettiä kävelyn terveysvaikutteita tai ristikon täytössä on hyvää tekevää vaikutusta aivoille.

Marjastaessa saa sekä liikuntahyödyn, että ruokaa pöytään. Mutta viis siitä, kun ei niistä heti ole pää sekaisin.

Ai miten niin marjanpoiminnassa ei saa hyvää olo heti? Kyllä minä ainakin saan. Samoin kävelylenkin jälkeen on valtavan hyvä mieli :)

Ja mä en saa ollenkaan. Poimin niitä siksi, että saan kyllä sitten mielihyvää, kun olen saanut ne siivottua ja pakkaseen, mutta kerätessä tunnen lähinnä pelkoa milloin törmään käärmeeseen tai saan taas kerran niitä pirulais-punkkeja itseeni.

Jep, me ihmiset ollaan erilaisia :)

Kaikki ollaan erilaisia. Se, mikä toimii yhden kohdalla, ei toimi toisen kohdalla ja kolmannen kohdalla toimii jokin muu.