Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Kaljalla ja alkoholilla on muhun ainakin täysin päinvastainen vaikutus - masennus ja stressi tulee siitä ja varsinkin jos jää treenit tai muut askareet tekemättä jonki krapulan takia. Tunnen itseni luuseriksi jos juon ylipäätään, siksi en juo.
Mies 10 vuotta raitis. Miten rentoudun:
- Avantouinti
- Sauna
- Liikunta, eli juoksu, pyöräily ja punttisali lähinnä (jälkiolo on hyvin rentoutunut ja uni on hyvää)
- Soitan kitaraa, musikaalisena ihmisenä se on parasta mitä tiedän ja minusta olisi pitänyt tulla ammattimuusikko, harmi ettei tullut ja nyt se on rakas harrastus
En koskaan ollut kovan luokan alkoholisti, mutta kyllä se alkoholismin merkkejä alkoi täyttää. Kolmen päivän krapulat, ajoittainen yksin juominen, väkeviä suoraan pullosta ilman lantrinkia
PC pelaaminen ja musiikin tekeminen ohjelmistolla.
Joo ja avantouinnin lisäksi kylmät suihkut (kesällä kun avantoon ei pääse)
Juokse poika juokse. Liikunta luonnossa rentouttaa, edistää terveyttä ja tuo hyvän olon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä tarkoitetaan nyt kikseillä? Itse mielestäni saan kiksit urheilusta, mieleisestäni musiikistä, taiteen tekemisestä, hyvästä seurasta, ruuasta ym. Ja omasta mielestäni kyse on aika pitkälle dopamiinitankkauksesta. Päihteistäkin varmaan saa kiksit, mutta loppupeleissä aiheuttaa toiseen suuntaan huonon olon. En käytä mitään stimulanttia, edes kahvia ja uskon, että ihminen pysyy silloin herkempänä aistimaan muita asioita.
Mutta ap:llä on addiktio ja tarvitsee hoitoa ja tukea moneen asiaan, että saisi ihan vain luonnosta ja muista ympärillä jo olevista ihanista asioista hyvän olon itsellensä.
Valtavasti tsemppiä ap ja muutkin!
Mulle kiksit tarkoittaa sellaista jotain "oloissa" olemista eli sellaista mitä ilman suurin osa ihmisistä pystyy elämään oikein mainiosti, mutta addiktit ja narsistit ja muut tällaiset ongelmia omaavat tarvitsevat niitä. Semmonen nousutunne "high".
Nukkumalla ja tumputtamalla sekä välttelemällä turhaa liikkumista.
En ihan koko ketjua ehdi lukemaan, mutta halusin jättää vastaukseni, sillä kenties vastaavaa ei ketjussa vielä ole.
Ketjussa mainittujen normaalimpien rentoutuskeinojen lisäksi itselleni paras "nollauskeino" on se, että käyn reivaamassa parin-kolmen kuukauden välein aamuun saakka. Ja kyllä, ihan täysin selvinpäin :) Tuo on toki aikamoinen maraton-suoritus, ja samat dopamiinit varmsti saa muistakin mieluisista pitkäkestoisista urheilulajeista.
Itselle tuo on kuitenkin paras keino vaan päästää totaalisesti irti arjesta, olla oma itseni ja toteuttaa itseäni liikkuessa autenttisesti. Tanssi toimii muutenkin, mutta jokin tuossa yhdessä ystävällisten ihmisten seurassa joraamisessa auttaa jaksamaan tätä elämää.
Ymmärrän että tuo ei ole välttämättä paras ympäristö päihdeongelmasta toipuvalle, kuten ap on. Ehkä joku toinen kuitenkin saa innostuksen viestistäni. Oon silti huomannut että muitakin kaltaisiani selväpäisiä on bileissä yhä useampia, eikä itselleni ole tultu mitään laittomuuksia tarjoamaan. Myös ihan raittiita bileitä järjestetään nykyään.
Tsemppiä ja voimia ap:lle päihteettömään elämään, olet tehnyt todella hyvän päätöksen! Kaikkea hyvää :)
Opiskelu, asioiden ymmärtäminen, lukeminen, opinnoissa eteneminen (olen työelämässä, mutta nämä ovat harrastuksiani, eli pakko puuttuu). Liikunta, koiralenkit, taide-elämykset silloin tällöin. Hyvä kahvi ja hyvä ruoka, jota ei tosin voi hirveästi syödä sairastumatta, mikä masentaa. Hyvien ystävien tapaaminen ja keskustelut sekä ennen kaikkea huumori heidän kanssaan. Omat aikuistuvat lapset: heidän kanssaan melkein mikä vaan on ihanaa (nyt, kun perushoiva on jo takana).
Sun stressi johtuu siitä juomisesta. Olet masentunut, koska juot.
Lopeta juominen, niin stressikin helpottaa ja masennus häviää.
Alkoholismi ja masennus on veljeksiä. Stressin käsitteleminen ja siitä pääseminen on helppoa kun ei ole koko ajan kännissä.
Pääset kirkkailla vesille kun pidät pääsi selvänä. Voit tehdä mitä tahansa, mitä et ennen voinut, kun juominen vei kaiken aikasi ja energiasi.
Kestävyysjuoksu,uinti, lukeminen ja matkailu riittävät minulle sekä omien läheisten seura. Olen absolutisti ja paras päätökseni on ollut jättää alkoholi kokonaan. En myöskään polta. Viinakset jäi vuonna 2015 ja röökit v 2012.
Rentoutumisessa ei ole se, mitä tekee, vaan se, että saa päästettyä irti huolistaan ja stresseistään vain oltua tai keskityttyä johonkin mukavaan ilman että ikävät asiat hakkaa takaraivossa. Viina ja muut päihteet helpottaa toki tätä irtipäästämistä, mutta sen voi opetella tekemään ilmankin. Vaati tietysti päättäväisyytä antaa itsensä höllätä. Itse kirjaan kaikki muistettavat asiat ylös, niin ei tarvii huolia, että joku unohtuu. Yleensä illalla ennen nukkumaan menoa kuvittelen ns vajoavani ja huolieni leijuvan ylös ilmaan, jolloin oloni muuttuu raskaaksi ja rennoksi. Kuulostaa tyhmältä mutta auttaa. Jollain muulla voi auttaa joku mielikuva. Usein päihteisiin liittyy myös psykologinen aspekti: kun olen nyt päihtynyt, niin en voi heikenneen tajunnan tilani vuoksi tehdä mitään produktiivista/ velvollisuuksia, joten niitä on turha edes miettiä. Eli kyse ei ole vaan päihteen rentouttavasta vaikutuksesta vaan mielentilasta, jonka se saa aikaan. Vähän saman ehkä tekee joku reissuun lähtö.
Mitään uutta ei ole kyllä tarjota noihin mielihyvää tuottaviin/ rentouttaviin päihteettömiin tekemisiin, kaikki omat on jo sanottu moneen kertaan :D
Töistä ja perheestäni saan voimaa.
Juominen turvottaa ja nukuttaa ja aiheuttaa pienen masennuksen / morkkiksen, mitä pitää turrutella seuraavana päivänä, ja taas sitä seuraavana jne. Kun sen kaiken jättää pois ja löytää esimerkiksi oman innostavan liikuntamuodon, huomaa kuinka valoisaa elämä itsessään on.
Vierailija kirjoitti:
En ihan koko ketjua ehdi lukemaan, mutta halusin jättää vastaukseni, sillä kenties vastaavaa ei ketjussa vielä ole.
Ketjussa mainittujen normaalimpien rentoutuskeinojen lisäksi itselleni paras "nollauskeino" on se, että käyn reivaamassa parin-kolmen kuukauden välein aamuun saakka. Ja kyllä, ihan täysin selvinpäin :) Tuo on toki aikamoinen maraton-suoritus, ja samat dopamiinit varmsti saa muistakin mieluisista pitkäkestoisista urheilulajeista.
Itselle tuo on kuitenkin paras keino vaan päästää totaalisesti irti arjesta, olla oma itseni ja toteuttaa itseäni liikkuessa autenttisesti. Tanssi toimii muutenkin, mutta jokin tuossa yhdessä ystävällisten ihmisten seurassa joraamisessa auttaa jaksamaan tätä elämää.
Ymmärrän että tuo ei ole välttämättä paras ympäristö päihdeongelmasta toipuvalle, kuten ap on. Ehkä joku toinen kuitenkin saa innostuksen viestistäni. Oon silti huomannut että muitakin kaltaisiani selväpäisiä on bileissä yhä useampia, eikä itselleni ole tultu mitään laittomuuksia tarjoamaan. Myös ihan raittiita bileitä järjestetään nykyään.
Tsemppiä ja voimia ap:lle päihteettömään elämään, olet tehnyt todella hyvän päätöksen! Kaikkea hyvää :)
Tuo voisi toimia. Mistä niitä reivejä löytää?
Nautin työstäni ja ihan tavallisesta arjesta. Jostakin syystä koen kaiken pyykkihuoltoon liittyvän hirvittävän nautinnollisena ja rentouttavana.
Juoksen, lenkkeilen luonnossa koiran kanssa, olen säännöllisesti myös yksin kotona, jolloin saan olla rauhassa ja katsoa ohjelmia, jotka eivät sovi lapsille.
Päihteitä ikinä käyttämättömät ovat ihan eri asia kuin päihteistä irtirimpuilevat ihmiset
Turha kysymys kun et saa mielihyvää samoista asioista.En minäkään saa sitä alkoholista.