Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Matkustelu, liikunta ja olen työhullu. Raha on sellainen mitä minulla pitää olla tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen käyttäjä.
- Seksi. Yksin tai erikseen
- Retkeily, hiljaisuus
- Luova toiminta
- Aivot narikkaan -viihde
- Herkuttelu
- Liikunta. Vaikka useimmiten en jaksa.. Aina voi jumpata vaikka ees 5 min
- Uiminen
- Uuden taidon opetteleminen
- Kahvi
Siis yksin tai yhdessä* :D
Pelkään jumalatonta lihomista viikonlopputissuttelun lopettamisen seurauksena. Yleensäkin jos on juomista, ei mieti juurikaan syömistä (paitsi ihan perusruoka). Mutta ne viikonloput kun on ollut ilman juomista, tekee mieli vain syödä ja ihan kaikkea.
Lasten ja lemmikkien kanssa oleminen. Kaikki tekeminen. Itsellä ei enää ole aikaa päihteilyyn ja krapulaan. Menee liikaa elämästä hukkaan. 15v alkoholitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset näyttää olevan enimmäkseen ihmisiltä, joilla ei ole koskaan ollutkaan pakottavaa tarvetta päihteidenkäyttöön. Sitä Ap toki kysyikin, mutta liekö näistä vastauksista hyötyä hänelle. Ehkä jotain inspiraatiota voi saada?
Itse olen päihderiippuvainen ja taas vierottautumassa. Pari päivää mennyt nyt ilman päihteitä. Nyt on tämä vaihe, kun kaikki tuntuu epämiellyttävältä. Kohta sitten tulee se tyhjyys ja sitten taas ahdistus ja sitten tyhjyys jne.
Pari kertaa olen päässyt siihen asti, että vieroitusvaihe on ohi. Sillon olen saanut ihania kiksejä taiteesta, liikunnasta ja luonnosta. Tarve kikseille ja toisaalta ahdistuneisuus onkin ne syyt, miksi päihteet on aina houkutelleet. Näistä pyrin oppimaan pois, mutta ei se helppoa ole.
Jos ei ole ollut riippuvainen, ei voi edes tietää, mikä urakka vierottumisessa on. Muutenhan meillä ei olisi edes päihderiippuvuutta.
Luonnosta vielä se, että jossain landella on mielestäni huomattavasti helpompi olla selvinpäin. Kaupunkiympäristössä on jotain, joka ruokkii riippuvuustaipumusta. Harkitsen maallemuuttoa tämän takia. Luulen, että halonhakkuu ja kaikki sellainen tekisi poikaa.
Ehkä paras tapa päästä eroon päihteistä on kuitenkin joku suuri intohimo, jonka toteuttaminen vaatii selvää päätä. Sellaisen löytäminen on vaan usein vaikeaa.
Tämä! Itse olin vuoden verran ilman alkoholia, ja oli kyllä hemmetin tylsä vuosi 😅. Oon saanut useamman lapsen, eikä ollut mtn.ongelmaa olla ilma.n alkoholia odotusaikoina jne. Nyt kun lapset ovat aikuisia, mulla on joku tyhjän sylin syndrooma ilmeisesti. Kun on alkoholisti, siinä ei paljon luonto ja liikunta auta, ne syyt siihen juomiseen on jossain tosi syvällä. En mä ainakaan halunnut tällaista elämää, tuskin moni muukaan alkoholisti. Älkää tuomitko, jos ette tunne ihmistä 🙏
Sulla oli tylsää se alkoton vuosi vaikka oli lapset. Keksit vain tekosyitä juomiselle.
Itse ihan kyllästyin tissutteluun. Ihana herätä aamuisin vailla pöhnää. Elämän hallinta kohdillaan. Raittiina olen ollut 7 vuotta ja suosittelen. Muutaman kerran on tehnyt mieli viiniä ja miksen vois ottaa vaan ei.
Tsemppiä sille joka lähtee tälle tielle.
Hevoset. Siihen saa upotettua kaiken rahan ja ajan, ja rakkauden ja hellyyden. Sitten olet rahaton, likainen, hyväkuntoinen, väsynyt ja onnellinen. Eikä tartte miettiä muita lajeja tai aktiviteetteja enää! Ylimääräisen ajan (jos sellaista jää) käyttää mieluusti nukkumiseen - tai jo mainittuun nettiostosten tekoon. On ihanaa shoppailla uusia riimuja, oppia uutta, ottaa takapakkia, joskus ehkä edistyä, ylittää itsensä, alisuoriutua, ihmetellä hevosten mielenliikkeitä ja ihastella talliin syntyviä varsoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko Coca Cola päihde?
Ei, mutta siitä tulee äkkiä riippuvaiseksi. Ja litku lihottaa takuuvarmasti olen nähnyt tämän valitettavasti tuttavissa.
Meditointi, 10-20 min. päivässä riittää, sekä liikunta kohtuu määrissä. Meditoinnilla pääsee siihen vähitellen, että asioiden antaa olla, esim. stressinkin. Tällöin sallimalla sen, eikä torjumalla, se stressi alkaakin nurinkurisesti vähenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, luonto, netti, telkkari, elokuvat,herkut, sauna, nettishoppailu - siinä jotain rentoutumisjuttuja mulle.
Teen jo nyt noita kaikkia - humalassa. Koska koen ne entistä hauskempana niin. Pohdin samoja kysymyksiä kuin aloittaja, koska en yksinkertaisesti saa työtä pois mielestä muuta kuin tarttumalla pulloon viikonloppuisin. Joogaa olen miettinyt (en viinijoogaa), ehkä sillä saisi jonkun tavoittelemani mielentilan. Sitä on niin käpertyneenä ahdistukseen, että on vaikea aloittaa. Siinä ei paljon ajatuksiaan pääse karkuun, mikä pelottaa.
Suosittelen työn vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
No pelkästään ajatus että rahat säästyy ja ei tule toilaitua tuo mielihyvää. Tämän lisäksi harrastus johon täytyy keskittyä, sauna, luontoelämykset ja liikunta. Aika tylsää kuunnella maanantaisin kenellä on krapula ja paljonko juotiin vkl. Pidän tapajuoppoja tyhminä ja nytkin yksi on kahden viikon sairaslomalla juotuaan kaksi viikkoa kesälomalla..
Niin siis esim. haimatulehdushan voi tulla jo 1 vkl tolkuttomasta juomisesta. Se voi myös olla tappava jos uusiutuu ensimmäisen kerran jälkeen. Tätä ei moni tiedäkään ilmeisesti... eli sitten se täysraittius on pakollinen, kun vaihtoehtona on uusiutunut haimatulehdus ja lähtö täältä ikuisuuteen. Tiedän itse ihmisen, joka sairastui tähän jo 18-vuotiaana, eli ei kannata tuudittautua nuoruuteen, perusterveyteen ym.
Oletko yleensä elämyshakuinen? Etsi joku harrastus, jossa joudut ylittämään itsesi ja vetämään itsesi ihan piippuun fyysisesti.
Kiipeily? Maastopyöräily? Maratoniin valmistautuminen?
Fyysinen väsyminen pistää endorfiinit liikkeelle, sitten saunaan ja levolle.
Vähän pitää käyttää päihteitä, se on ihan ok. Parhaimmat arvosanat esseistä blosseissa, vähän kirjoittelin humalassa. Ihmisiin piti tutustua, vähän kokkelia.Tärkeä puhelu- piti juoda kalja.
Kun lähden työpaikalta, en uhraa enää ajatustakaan työpaikalle.
Jos tämä ei onnistuisi, vaihtaisin työpaikkaa tai olisin mieluummin vaikka työtön, kuin käyttäisin ainokaisen elämäni vapaa-ajan palkattomaan työstä murehtimiseen.
Lempi rentoutumistapani on istahtaa koneelle, katsella youtubesta suosikki-tubettajieni uusimmat jaksot. Jos on kuplavettä tai jotain pientä naposteltavaa niin aina parempi. Näinä hetkinä perhe ei tule häiritsemään minua.
Muita ajanveittotapojani ovat: omat projektit (puutarha, tietokone, kodin nikkaroinnit, kokoelmahuoneen järjestäminen), keräilyharrastus, kulttuuritapahtumissa käynti. Usein tulee myös kyläiltyä vanhempien luona ja grillailtua nyt kesällä. Kohta ostan itsellenikin oman kesämökin ja oletan, ettei sitten ole enää ajankäyttöongelmia ollenkaan. Aion ensitöikseni rakentaa mökille sellaisen älyjärjestelmän, että voin valvoa mökin jokaista osaa etänä 24-7. Minusta on myös hauskaa hankkia lisätuloja ostamalla ja myymällä tavaraa.
Minulle päihteet ovat yhtä hauska ajanviete kuin jos pyörisin paikallani useamman tunnin putkeen. En koskaan himoitse saada päätäni pyörälle.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen käyttäjä.
- Seksi. Yksin tai erikseen
- Retkeily, hiljaisuus
- Luova toiminta
- Aivot narikkaan -viihde
- Herkuttelu
- Liikunta. Vaikka useimmiten en jaksa.. Aina voi jumpata vaikka ees 5 min
- Uiminen
- Uuden taidon opetteleminen
- Kahvi
Miten eroaa toisistaan seksi yksin tai erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu, liikunta ja olen työhullu. Raha on sellainen mitä minulla pitää olla tarpeeksi.
Mä oon ihminen, jolle raha ei tuo mitään kiksejä. Jos saan ylimääräistä, annan opiskeleville lapsilleni. Mulla on tän pään vian lisäksi fyysinen vamma, niin liikunta ei totisesti oo mulle joku alkoholin korvike. En keksi yhtäkään asiaa, jolla saisin nollattua ajatukseni, kuten oluella. Repikää siitä 😅
Täytyy muistaa että päihteillä aivojen mielihyvätasot ovat laskeneet ja kestää jonkun aikaa kun ne palautuu ennalleen. Sitten huomaa kuinka pienetkin asiat rentouttaa eikä tarvitse niin suuria stimulantteja enää elämään, saattaa huomata jopa olevansa rento ilman mitään rentoutumista
Ja suosittelen rentoutukseen meditoimisen opettelua ! Tämä ollut minulle ehkä suurin rentoutuksen lähde. Ihmiset hakevat päihteistä samaa mitä meditoimisesta. Se on uskomattoman tehokasta kun siihen avaan
Minulla on muuten tiktok kanava liittyen päihteettömyyteen, tunnuksella paihteeton, tervetuloa seuraamaan kaikki kiinnostuneet
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, luonto, netti, telkkari, elokuvat,herkut, sauna, nettishoppailu - siinä jotain rentoutumisjuttuja mulle.
Sama mulla paitsi tuo nettishoppailu. Turha toista addiktiota kehittää kun yhdestä pääsee. Mutta muutoin tosiaan tuo sama lista. Luonto, liikunta, netti, leffat, sarjat, valokuvaaminen jne... ylipäätään sellainen pienistä asioista nauttiminen nollaa ja rentouttaa. En käytä enää nykyisin pisaraakaan alkoholia kroonisen migreenin takia.
Namaste kirjoitti:
Ihmiset hakevat päihteistä samaa mitä meditoimisesta. Se on uskomattoman tehokasta kun siihen avaan
Ohhoh jäipä lause kesken, piti lukea "kun siihen vaan tottuu" :D tuolta kanavaltani löytyy myös meditoimisvinkkejä kiinnostuneille
No pelkästään ajatus että rahat säästyy ja ei tule toilaitua tuo mielihyvää. Tämän lisäksi harrastus johon täytyy keskittyä, sauna, luontoelämykset ja liikunta. Aika tylsää kuunnella maanantaisin kenellä on krapula ja paljonko juotiin vkl. Pidän tapajuoppoja tyhminä ja nytkin yksi on kahden viikon sairaslomalla juotuaan kaksi viikkoa kesälomalla..