Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kaivataan autotietäjien apua ja näkemyksiä!

Vierailija
08.05.2024 |

Tarkoituksena olisi löytää auto alle 15 000 euron hintaluokasta. Vuosimalli mieluiten +2013 ja kilometrejä korkeintaan 100 000 - 200 000 kilometriä, hieman riippuen siitä miten kestäväksi automalli/moottori tiedetään.

Ajoa tulee vain noin 10 000km/vuosi, joten bensamoottori taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto. 

Sitten toivottuja ominaisuuksia, myönnettäköön, että lista on pitkä ja vaativa.

1. Merkissä/mallissa ei saa olla fataaleja tyyppivikoja, joiden ilmenemistiheys on suuri ja joiden korjaaminen kohdalle osuessaan maksaisi tuhansia euroja, eli lähinnä yleiset vaihteisto/moottori ongelmat sekä normaalia pahempi ruostumisalttius.

2. Mukava auto: sellainen joka on jousitukseltaan miellyttävän pehmeä ja suuntavakaa ajaa kaikissa olosuhteissa, jota ei sivutuulet tai urat heittele eli kulkee lähes itsestään suoraan valtateillä, auto joka ei ole herkkä sille että ohjauskulmat ja rengaspaineet ovat millilleen oikein. Mitään sporttista ajettavuutta en kaipaa. Lisäksi on löydyttävä mukavahkot etupenkit ja melutason oltava vaimeahko, jatkuvaa renkaiden jyrinää ei jaksa kuunnella. 

3. Automaattivaihteisto oltava, mielellään perinteinen.

4. Moottorista löydyttävä sen verran tehoa, että pärjää liikenteen mukana vaivatta eli varmaankin noin +130hv ja noin 200nm, mikään sportti ei auton kuitenkaan tarvitse olla.

5. Varusteiden osalta en kaipaa ihmeitä: lähinnä kohtuullinen audiojärjestelmä bluetoothilla sekä vakionopeudensäädin olisi mukava löytyä.

6. Tilaa ei tarvitse olla yllinkyllin ja periaatteessa mikä vain korimalli ja lähes mikä vain kokoluokkakin kelpaa (pois lukien kaikkein pienimmät, koska riittävän hiljaiseen ja mukavaan en ole vielä törmännyt). Optimaalisin olisi kuitenkin isohko farmarimalli.

7. Ylläpitokulut eivät saisi olla kokonaisuudessaan tähtitieteelliset (vakuutukset, rengaskulut, polttoaine kulut, varaosat ja huollot). Toivottavaa myös olisi, että auto olisi luotettavuudeltaan ja kestävyydeltään jokin perusvarma merkki/malli ja ainakin varaosien saatavuus Suomessa hyvä. 

 

Mikä näihin määriteltiin sitten voisi sopia? 

Volvo mk3 V70, Volvo mk2 S60 tai S80, Citroen C5, Skoda Superb, VW Passat, BMW F10, Audi A6 C7 tai A4 B8, Opel Insignia, muita?. Löytyisikö hieman pienemmästä kokoluokasta yhtään sopivaa vaihtoehtoa, ehkä Audi A3 typ 8v tai MB A W176? 

Kaikki vinkit ja kokemukset otetaan kiitollisena vastaan. 

 

 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa hintaluokassa audit ja bemarit ovat kokeneet aika monen märkäkorvan luukutusta ja rassausta. 

Mutta jos katsotkin saman hintaisia ranskiksia niin luultavasti niitä on ajettu vähemmän ja hillitymmin.  tuota kokoluokkaa on varmaan Megane. 

Itselläni on kokemusta ranuista,  pidän itse rellua niistä luotettavimpana ja vähiten ruostuvana. Ajan tällä hetkellä pikku hybridibemarilla 225xe joka sekin ollut luotettava, mutta maksoi 20t.

On selvä että lataushybridit ovat kalliimpia mutta jäin vielä pohtimaan tuota 10t km vuodessa: jos matka koostuu enimmäkseen vaikka 10km työmatkasta niin lataushybridi saattaisi tulla halvemmaksi mutta vaatii ehkä hienoista budjetin viilausta. Jos taas maantiestä, niin bensa ilman muuta.  

 

 

 

Vierailija
2/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä speksit nettiautoon

Tai ota

ID 14241153

vähän ajettu Avensis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avea on kyllä vaikea suositella - sähkövikaa, diisseleissä niitä irtoilevia kansia ja kaikkiaan huono ruostesuojaus. Avella on toki vankka kysyntä ja kannatus omiensa parissa ja siksi se on hinnoissaan.

Toyota-vaarit ovat erään sortin lahkolaisia. Asiallinen autokeskustelu kuolee kun Toyota-vaari saapuu paikalle todistamaan että Toyota on mukavampi kuin Rolls Royce ja ajo-ominaisuuksiltaan parempi kuin Ferrari. 

Vierailija
4/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, varmasti ihan totta että monet saksalaiset premiumit tuossa hintaluokassa ovat jo enemmän tai vähemmän raskaalla jalalla poljettuja.

Kiitokset vinkeistä, on varmaankin ihan totta että ranuissa on käytettynä hinta/mukavuus suhde eräs parhaista, jos ei jopa parhain. Ilmeisesti myös varaosahinnoittelu aika maltillinen. Onko niissä joitain tiettyjä moottori/vaihteisto yhdistelmiä tai vuosimalleja joista tulisi välttää? 

Entä kellään kokemuksia näistä Volvoista (kalliit ylläpitokulut?), Superbista tai Opelin Insigniasta?

T. Ap

Vierailija
5/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa kaikissa on vikoja jos jonkinlaisia jatkuvasti. Varaosamyyjänä sanon että osta Toyota niin pääset liikkumaan eikä auto seiso korjaamolla.

Vierailija
6/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Honda Civic on todella tilava ja omaa paljon paremman hinta-laatusuhteen. Mazda 3 on myös harkinnan arvoinen. Vähävikaisia bratwurstien tuotoksiin nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranssuleista väitetään usein että niissä on "pikkuvikoja" eikä niinkään isoja vikoja.  Toisaalta, yksi psa:n kone oli onglemallinen. Kun muistais mikä - ainakin 1.6 diesel mutta muistaakseni myös joku bensakone? Eivät enää tuotannossa.

Rellusta en ole kuullut suoranaisista ongelmakoneista. 

Skoda ( VAG): TSI-koneet ovat todella vääntäväiä ja pienikulutuksisia, kerrassaan kivoja,  mutta olisin hyvin tarkka niiden huollon kanssa.Vikoja on ollut...koskee tietysti kaikkia kireäviritteisiä pikkuturbo- koneita, niitä pitää kohdella hyvin.

Samoin DSG-vaihteiston kanssa pitää oppia olemaa.  Älä luistata.  mekatroniikkavikoja niissä on ollut. Osassa malleista on myös pudotettu öljynvaihto pois. Älä usko sitä. Kaikki automaatit ja DSG:t tarvitsevat öljynvaihdon noin satkun välein. 

Vierailija
8/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranssuleista väitetään usein että niissä on "pikkuvikoja" eikä niinkään isoja vikoja.  Toisaalta, yksi psa:n kone oli onglemallinen. Kun muistais mikä - ainakin 1.6 diesel mutta muistaakseni myös joku bensakone? Eivät enää tuotannossa.

Rellusta en ole kuullut suoranaisista ongelmakoneista. 

Skoda ( VAG): TSI-koneet ovat todella vääntäväiä ja pienikulutuksisia, kerrassaan kivoja,  mutta olisin hyvin tarkka niiden huollon kanssa.Vikoja on ollut...koskee tietysti kaikkia kireäviritteisiä pikkuturbo- koneita, niitä pitää kohdella hyvin.

Samoin DSG-vaihteiston kanssa pitää oppia olemaa.  Älä luistata.  mekatroniikkavikoja niissä on ollut. Osassa malleista on myös pudotettu öljynvaihto pois. Älä usko sitä. Kaikki automaatit ja DSG:t tarvitsevat öljynvaihdon noin satkun välein. 

Käsittääkseni ainakin 1.2 puretech ja 1.6thp bensiinikoneissa on ilmennyt suhteellisen paljon ongelmia, mutta nämähän taitavat olla Peugeot-Citroen koneita, ei Renaultin käytössä. Ranujen isot dieselit on ilmeisesti yleensä varsin kestäviä, mutta kannattaako sellaista hankkia jos ajaa 10 000/v, tuskin. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Honda Civic on todella tilava ja omaa paljon paremman hinta-laatusuhteen. Mazda 3 on myös harkinnan arvoinen. Vähävikaisia bratwurstien tuotoksiin nähden.

Civic on varmasti ihan laadukas auto, mutta onko se myös mukava melun, istuimien, jousituksen ja ajovakauden osalta? En haluaisi ostaa mitään epämukavaa paukkurautaa, joka on levoton moottoritiellä, vaikka olisikin luotettava.

Samaa voisin kysyä Mazdasta, kun en tunne sitäkään mallia. Ne vanhemmat taisivat ainakin ruostua melko pahasti, mutta onko se ongelma jo hallinnassa 10-15 teur hintaluokan malleissa?

T. Ap

Vierailija
10/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW M550

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitikan C5 hyvä

Vierailija
12/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Audi tai muu "premium" merkki käytettynä on kallis virhe, hankala korjattavuus, eksoottinen tekniikka ja kalliit varaosat imuroi rahat tehokkaasti tililtäsi. Tarvitsetko oikeasti edes niin isoa autoa kuin luettelemasi Audi A6 farkun kokoiset autot? Riittäisikö vaikka Golf / Corolla luokan auto? Edullisemmat vakuutukset ja muut ylläpitokulut vähän pienemmässä autossa jos tilat riittävät. Nämäkin ovat nykyisin melko isoja autoja.

Vielä 80-luvulla nelihenkisen perheen autoksi riitti nelimetrinen alemman keskiluokan auto, Nissan Cherryt, Mazda 323:t ja vastaavat, joilla ajettiin arjen ajot, kesälomareissut, jne. Autot on siitä kasvaneet turhankin isoihin mittoihin, ja parkkipaikkojen mitoitukset jääneet jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hondat ovat yhtä luotettavia kuin Toyotat, mutta usein halvempia. Suosittelen Civicciä tai jos löytää sopivan hintaisen Accordin niin sitä myös.

Vierailija
14/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkoitus on ajaa harvakseltaan, kannattaa katsella myös ruosteenkesto. Useimpien merkkien ja mallien "rosttest" löytyy tuolta ViBilägare-sivustolta, ikävä kyllä tukohlmaksi kirjoitettuna. 

japanilaisista on siellä usein vähän enemmänkin tekstiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvoissa ei ole mitään suurempia tyyppivikoja tai ruosteongelmia, mutta ylläpito ei ole ihan edullisimmasta päästä. Tosin tuon ikäistä ei tarvitse millään merkkipajalla käyttää, mutta ainakin dieseleissä on hihnanvaihdot melko arvokkaita operaatioita. En muista oliko bensat ketjukoneella?

Vierailija
16/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelen ylläolevista että Toyota ei käy. Itse päätyisin tässä tapauksessa Skoda Octaviaan.

terveisin Toyota vaari

Vierailija
17/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa hintaluokassa audit ja bemarit ovat kokeneet aika monen märkäkorvan luukutusta ja rassausta. 

Mutta jos katsotkin saman hintaisia ranskiksia niin luultavasti niitä on ajettu vähemmän ja hillitymmin.  tuota kokoluokkaa on varmaan Megane. 

Itselläni on kokemusta ranuista,  pidän itse rellua niistä luotettavimpana ja vähiten ruostuvana. Ajan tällä hetkellä pikku hybridibemarilla 225xe joka sekin ollut luotettava, mutta maksoi 20t.

On selvä että lataushybridit ovat kalliimpia mutta jäin vielä pohtimaan tuota 10t km vuodessa: jos matka koostuu enimmäkseen vaikka 10km työmatkasta niin lataushybridi saattaisi tulla halvemmaksi mutta vaatii ehkä hienoista budjetin viilausta. Jos taas maantiestä, niin bensa ilman muuta.  

 

 

 

Rellulla on amisrassaajien meuhkaamisten takia huono maine, ja osittain siksi ne on pysyny kohtuullisen hintaisina. Ite oon omistanut kolme eri ranskalaista ja kaksi niistä rellua, ja on olleet ihan todella luotettavia autoja! Käynnistyy aina kovillakin pakkasilla, ja perushuollot ja kuluvien osien uusimiset riittää. Ajotuntuma on todella miellyttävä ja sisätilat ei ole täyteen ahdettuja. Rellut ei ruostu ikinä!

Aloittajana katsoisin Meganea ja Capturea.

Vierailija
18/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Tekniikan Maailman horoskooppipalstalta.

Vierailija
19/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesla, Tesla, Tesla, ilmastonmuutos tulee muutoin.

Elon Musk on jumala.

Sähkö tulee töpselistäääääää...

P.S kitkatenkaat kesät talvet koska olen niin paljon parempi kuski.

Vierailija
20/31 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Honda Civic on todella tilava ja omaa paljon paremman hinta-laatusuhteen. Mazda 3 on myös harkinnan arvoinen. Vähävikaisia bratwurstien tuotoksiin nähden.

Civic on varmasti ihan laadukas auto, mutta onko se myös mukava melun, istuimien, jousituksen ja ajovakauden osalta? En haluaisi ostaa mitään epämukavaa paukkurautaa, joka on levoton moottoritiellä, vaikka olisikin luotettava.

Samaa voisin kysyä Mazdasta, kun en tunne sitäkään mallia. Ne vanhemmat taisivat ainakin ruostua melko pahasti, mutta onko se ongelma jo hallinnassa 10-15 teur hintaluokan malleissa?

T. Ap

Civicissä on heikko äänieristys, Mazdassa yleensä vähän parempi. Muuten ergonomia kunnossa verrattuna esimerkiksi Toyotaan. Omien kokemuksien mukaan kitkarenkailla leikkaat rengasmelua todella merkittävästi riippumatta automerkistä.