Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.
Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.
Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.
Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Ap saisi tuollaisessa tilanteessa kyllä heitteillejättö syytteen, jos vaan lähtisi lätkimään, kun oma vuoro loppuu. En ymmärrä, miten kenelläkään antaisi omatunto edes tehdä mitään tuollaista. Törkeää suorastaan jättää ihmisiä oman onnensa nojaan vedettä, ravinnotta ja lääkkeittä. Ei ole edes vitsin asia.
Toivottavasti tämä on vain todella huono ja typerääkin typerämpi provo.
Entä jos on lapsia jotka haettava hoidosta niin jätetäänkö ne heitteille?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerkesit sentään palstalle.
Jos itse on aivan pää pyörällä mihin ihmeeseen voi olla yhteydessä jos pomo ja muut tahot eivät vastaa, niin täällä palstalla on aina joku. On niitä, joilta saa fiksuja ohjeita ja niitä jotka aukovat päätään. 112 soitto on fiksu vastaus. Joskus pää voi vain lyödä tyhjää. Mulla on käynyt niin, vaikka oli päivänselvä tilanne että ihmiselle soitetaan ambulanssi. Ihan välitöntä vaaraa ei ollut.
Ensin hoidetaan tärkeimmät, lääkkeet jne., heti hätäset. Aamuvuoro jää hetkeksi pidempään. Sitten soitetaan extralista, naapuriosasto, voiko yökkö tulla aiemmin, laitoshuolto auttaa ruokien kanssa, pomolle jos vuokrafirmasta täytyy pyytää. Ja lopuksi iso Haipro.
Hommat on vaan tehtävä, ei sairaita voi jättää heitteille. Potilaat on hoitajan vastuulla. Kokemusta on.
Esimies voi sitten junailla jonkun hälärirahan vaivanpalkaksi.
Ei kai vuorosta häivytä ennen kuin seuraava vuoro on tullut.
Paskalla palkalla, paskassa työyhteisössä, en tee mitään ylimääräistä. Soittaisin 112 ja lähtisin kotiin. En suostuisi noin paskassa paikassa työskentelemään. Kertoo paljon työpaikasta ja firmasta. Todennäköisesti Attendo tai muu, voittoa tavoitteleva paskafirma.
Nyt on hoitajien markkinat, saa valita työnsä. Ei tarvitse paskafirmoissa työskennellä. Ei kai kukaan, hyvä hoitaja työskentele näille orjafirmoille?
Tädilläni oli tuollainen tilanne vanhustenosastolla.
Hänellä ei ollut ruokaa mukana eikä hän uskaltanut syödä vanhuksille lasketuista leivistä ja juustoista,
joten yö meni nälkää nähden ja hän tuurasi myös seuraavana päivänä ilman ruokaa.
Jatkossa hän otti evääksi mm. karjalanpiirakoita.
Minä en pystyisi lähtemään ja jättämään sairaita heitteille.
Kai nyt jokainen ymmärtää, että hoitotyö on täyttä paskaa nykyään? Pelkkää paskanlapiointia, orjapalkalla. Kutsumusammatti, my ass. Kuka tätä paskaa enää tekee vapaaehtoisesti? Vihaan työtäni, inhoan hoidettavia, te- toimisto pakoitti minut tähän paskatyöhön.
Mä olen vähän hämmästynyt kommentoijista jotka jäävät nÖyRäStI työpaikalle. Ettekö te tajua kuinka heikossa asemassa olette esim. juridisesti. Hoitovirheen sattuessa olette ainoana vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap saisi tuollaisessa tilanteessa kyllä heitteillejättö syytteen, jos vaan lähtisi lätkimään, kun oma vuoro loppuu. En ymmärrä, miten kenelläkään antaisi omatunto edes tehdä mitään tuollaista. Törkeää suorastaan jättää ihmisiä oman onnensa nojaan vedettä, ravinnotta ja lääkkeittä. Ei ole edes vitsin asia.
Toivottavasti tämä on vain todella huono ja typerääkin typerämpi provo.Entä jos on lapsia jotka haettava hoidosta niin jätetäänkö ne heitteille?
Niitä asiakkaita EI jätetä oman onnensa nojaan, vaan odotetaan niin kauan, että joku tulee paikalle.
Sitä odotellessa hoitaja käy tietenkin ne omat tukiverkostonsa läpi ja hommaa jonkun olemaan lastensa kanssa.
Miten uusavuttomia ihmisiä täällä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän hämmästynyt kommentoijista jotka jäävät nÖyRäStI työpaikalle. Ettekö te tajua kuinka heikossa asemassa olette esim. juridisesti. Hoitovirheen sattuessa olette ainoana vastuussa.
Mitä ihmettä sä selität?
Te- toimisto pakoittaa karenssin uhalla, kaikki työttömät naiset lähihoitajiksi. Itse vihaan työtä, en sovellu alalle, inhoan koskettaa vieraita. Yököttää pestä ja pukea näitä dementoituneita.En tunne empatiaa. Kannattaako pakolla työntää ihmisiä hoitoalalle? Saadaan vihamielisiä hoitajia, jotka inhoavat hoidettavia.
Vierailija kirjoitti:
Tädilläni oli tuollainen tilanne vanhustenosastolla.
Hänellä ei ollut ruokaa mukana eikä hän uskaltanut syödä vanhuksille lasketuista leivistä ja juustoista,
joten yö meni nälkää nähden ja hän tuurasi myös seuraavana päivänä ilman ruokaa.
Jatkossa hän otti evääksi mm. karjalanpiirakoita.
Minä en pystyisi lähtemään ja jättämään sairaita heitteille.
Sen voi välttää sillä että ei mene hoitoalalla töihin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Te- toimisto pakoittaa karenssin uhalla, kaikki työttömät naiset lähihoitajiksi. Itse vihaan työtä, en sovellu alalle, inhoan koskettaa vieraita. Yököttää pestä ja pukea näitä dementoituneita.En tunne empatiaa. Kannattaako pakolla työntää ihmisiä hoitoalalle? Saadaan vihamielisiä hoitajia, jotka inhoavat hoidettavia.
Ei työnantajat edes huoli kaikkia hoitoalalla valmistuneota töihin.
Vierailija kirjoitti:
eiköhän kohta aleta pakottaa miehiäkin
Onneksi olen päihde- ja mielenterveyssyrjäytynyt. Vaikkakin reipas ja enpaattinen sellainen, niin ehkä tämä säästää minut joutumasta vanhainkoteihin ja osastoille töihin. Jopa joutumasta lh:n tai sh:n tutkintoa suorittamaan. Henkilökohtaiseb avustajan työstä pidän kovasti ja tulen yleensä hyvin toimeen vanhusten ja vammaisten kanssa. Mutta laitokset ja naisvaltaiset työyhteisöt on jotain, minkä kanssa en tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia esim. autismikirjon, ahdistuksen tai jonkun vastaavan diagnoosi niin ei pakoteta lähihoitajaksi. Itse pitkäaikaistyöttömänä autismikirjolaisena ja toki monesta muustakin ongelmasta kärsivänä olen saanut olla tältä rauhassa. Joskus sanoin, että en sovellu lähihoitajaksi ja kuntakokeilun työntekijä selvästi uskoikin tämän ja sanoi, että ei aio tällaista ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia esim. autismikirjon, ahdistuksen tai jonkun vastaavan diagnoosi niin ei pakoteta lähihoitajaksi. Itse pitkäaikaistyöttömänä autismikirjolaisena ja toki monesta muustakin ongelmasta kärsivänä olen saanut olla tältä rauhassa. Joskus sanoin, että en sovellu lähihoitajaksi ja kuntakokeilun työntekijä selvästi uskoikin tämän ja sanoi, että ei aio tällaista ehdottaa.
En siis mitään diagnooseja ole itselleni huijannut. Tuon autismikirjon diagnoosin sain aikoinaan täysin yllättäen ja pyytämättä ja se oli myös suuri järkytys.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos lähdet ja heität vanhukset oman onnensa nojaan, niin kuka on vastuussa jos jotakin sattuu? Sinä.
Ap täällä. Sain pomon lopulta kiinni. Kaupungin toisesta paikasta tuli työntekijä kaveriksi parin tunnin päästä. Hän ei kuitenkaan voinut hoitaa lääkinnällisiä hommia joten mulle jäi ne, ja sen lisäksi muidenkin osastojen lääkitysasiat. Isossa talossa meitä oli vain kolme lääkeluvallista, asiakkaita hieman alle sata.
Sanoin pomolle etten kestä enää. En yhtään päivää. Olen ihan loppu. Työsopimusta en saa kuitenkaan lopettaa kun on ei ole koeaikaa. Pomo uhkaili seurauksilla, jos lopetan tähän. Lääkäriin ei aikaa saa tähän hätään. Tuntuu kuin olisin vankilassa.
Jaaha, no kyllähän sitä yökkönä voikin olla yksin kun melkein kaikki on sängyssä, ei tarvitse huolehtia lääkkeistä, ruuista, vaatteiden vaihdosta ja vaippojen vaihdosta. Oletko edes hoitaja kun tuollaisen kommentin päästät julkiselle palstalle?
Terveisin vakiyökkö