Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.

Vierailija
29.07.2023 |

Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.

Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.

Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.

Kommentit (429)

Vierailija
241/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ois kyllä hyvä vinkata johonkin iltasanomiin tms. 

Vierailija
242/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähettäisin palautetta poliitikoille ja etenkin terveysministerille, kun he näitä lakipykäliä säätävät, että kuinka monta hoitajaa saa olla potilasta kohden, niin poliitikot tekivät sellaisen päätöksen, että täysin minimiin, kun eihän heillä ole oikeasti ymmärrystä koko hoitoalasta? Ja palkka on naurettava työmäärään kohden ja myös koulutukseen nähden. Kun hoitoala pitää ihmisiä hengissä ja huolehtii niin paljon monista meidän tarpeista. Joten täysi kunnioitus heidän työtään kohtaan ja lisätä sitä hoitaja mitoitusta ja tarkistaa myös, mitä se johto tekee? Varmasti monella myös organisaatiossa jotain vikaa? 

Ei mitkään poliitikkojen kauniit puheet hoitajamitoituksista auta, jos arkitodellisuus on se ettei niitä hoitajia vaan ole, kuten ap:n tapauksessa. Nytkin on tilanne, että hoivakodeissa on tyhjiä huoneita ja vuodepaikkoja, kun hoitajia ei saada palkattua tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei epäpäteviä käytetä hoitoalalla enemmän tukena tilanteissa, jossa sijaisia ei saada? Jos joku maksaisi jonkun 150e hälyrahan ja tuntipalkan ja lisät päälle, niin lähtisi riemusta kiljuen kotihoitoon autoa kuljettamaan ja puuroa lämmittämään tms.

Laitonta. Tuttu on opiskellut kaksi vuotta sairaanhoitajaksi ja on nyt kesätöissä ja häntä on yritetty saada yksin yövuoroihin. Lääkeluvat löytyy, mutta opiskelija ei saa koskaan olla yksin vastuussa, etenkään lääkevastuussa. Kaikkea kieroilua sitä yritetään kun henkilökunnasta on pulaa.

Kyllähän muita, kun hoitotoimenpiteitä voi tehdä kuka vaan. Esimerkiksi kotihoidossa työparina juuri auton parkkeeraukset, ruoat lämmitykset sun muut.

Juu, mutta kun tuossa yksikössä pitää antaa myös lääkkeitä. Sitä ei saa kuka tahansa tehdä, eikä varsinkaan opiskelija yksin.

Itse kirjoitin yleisesti hoitoalalla ja varsinkin kotihoidossa, jossa ilmeisesti järjetön pula. Eikö oikeasti pystytä löytämään järkeviä ratkaisuja esim. epäpäteviä hyödyntämällä.

Kun valmiiksi vajaalla miehityksellä mennään, ei kenelläkään riitä aika ja resurssit näiden epäpätevien tekemisten valvomiseen. Usein jonkun mielestä pelkän ruoan lämmityksen tai suihkuttamisen yhteydessä annetaankin lääkkeitä ja hoidetaan haavoja joten niihin ei lääkeluvattomia ja epäpäteviä voi käyttää. Ei ole järkeä siinäkään että lääkeluvaton menee edellä lämmittämään ruoan ja lääkeluvallinen juoksee perässä antamaan lääkkeet, koska päällekkäisiä käyntejä koitetaan muutenkin karsia.

Olen ollut viimeisen vuoden aikana useissa paikoissa töissä opiskelijana ja yhdessäkään paikassa lääkeluvallinen ei anna lääkkeitä asiakkaalle vaan antajana on kuka milloinkin sattuu hoitamaan asiakasta silloin.

Pitää sillä lääkkeen antajalla aina olla joku lääkelupa, heti ilmoitusta eteenpäin jos ei ole.

Vierailija
244/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ois kyllä hyvä vinkata johonkin iltasanomiin tms. 

Vinkkaa, niillähäm on se palaute/juttuvinkki osio!

Vierailija
245/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä neuvottiin vastaavassa tilanteessa soittamaan 112, he siirtävät potilaat muualle. Esimiehelle tietty ilmoitus ja potilasturvallisuusilmoitus. Ei kenenkään oikeasti kuulu tehdä neljän ihmisen töitä. Kenenkään ei kuulu rikkoa itseään hoitaessaan muita.

Kyllä niiden esihenkilöiden ja päälliköiden pitää olla valmiudessa 24/7 ja hoitaa mahdolliset siirrot, vaikka yrittävätkin omat velvollisuudet siirtää hätäkeskukselle. Ei todellakaan ole hätäkeskuksen tehtävä hoitaa tällaista tilannetta. Vinkatkaapa hätäkeskukselle, että jossain on tällainen ohjeistus.

Vierailija
246/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te- toimisto pakoittaa karenssin uhalla, kaikki työttömät naiset lähihoitajiksi. Itse vihaan työtä, en sovellu alalle, inhoan koskettaa vieraita. Yököttää pestä ja pukea näitä dementoituneita.En tunne empatiaa. Kannattaako pakolla työntää ihmisiä hoitoalalle? Saadaan vihamielisiä hoitajia, jotka inhoavat hoidettavia.

Tulipa paha mieli dementoituneen, onneksi jo edesmenneen, omaisena. He ovat ihmisiä siinä kuin muutkin ja ansaitsevat inhimillistä ja kunnioittavaa kohtelua!!

Kieltäydy työstä jota vihaat. Edes sairaslomaa hae heti.

Kumpi on parempi, epäkunnioittava hoitaja vai ei hoitajaa ollenkaan? Sitä vaihtoehtoa ei ole, että saataisiin kaikille hyviä, työstään nauttivia hoitajia.

Vierailija
247/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilö on todennäköisesti ihan burnoutin partaalla itsekin kun yrittää tyhjästä nyhjäistä työntekijöitä päivästä toiseen. Mutta toki se hänen tehtävänsä olisi, ei ap:n tai muunkaan rivihoitajan jonka pitäisi ehtiä hoitaa ne potilaatkin.

Vierailija
248/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin jää aikaa raportoida tänne? Ikävä tilanne, kannattaa tehdä ainakin ilmoitus aviin. Iltapäivälehdet voisi toimia myös, jos edes esimiehiäkään ei saa kiinni.

Olet trolli, sillä itse samassa tilanteessa en olisi postannut mitään someen. Vasta kun työpäivä on ohi niin kotona.

t. Konkari sh

Ap on trolli. Ja moni muukin täällä.

Miten niin trolli muka! Olen ollut keikkalainen, ja mut on soitettu töihin kun yövuoro on "sairastunut" puoli tuntia ennen työvuoron alkua!

Samoin iltavuoroon kaveriksi kun iltavuoron "lapsi" on sairastunut. Isä "töissä"...siinä sulle trollia!

Vierailija
249/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin jää aikaa raportoida tänne? Ikävä tilanne, kannattaa tehdä ainakin ilmoitus aviin. Iltapäivälehdet voisi toimia myös, jos edes esimiehiäkään ei saa kiinni.

Olet trolli, sillä itse samassa tilanteessa en olisi postannut mitään someen. Vasta kun työpäivä on ohi niin kotona.

t. Konkari sh

Miten niin trolli muka! Olen ollut keikkalainen, ja mut on soitettu töihin kun yövuoro on "sairastunut" puoli tuntia ennen työvuoron alkua!

Samoin iltavuoroon kaveriksi kun iltavuoron "lapsi" on sairastunut. Isä "töissä"...siinä sulle trollia!

Ai meinaat että hoitajat ei oikeasti sairastu eikä heillä ole lapsia jotka sairastuu?

Vierailija
250/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut vasta 1. sivun keskustelusta, mutta nyt jo ihmetyttää, kun käsketään soittamaan työnantajalle tai toiselle osastolle. 

Ettekö te lue ollenkaan näitä aloituksia??????

Henkilö oli soittanut työnantajalle. Tämä ei vastannut.

Henkilö oli soittanut toiseen yksikköön. Apua ei saanut. 

Vierailija
251/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä olla totta?

On ollut todellisuutta jo monta vuotta.

- ei millään tavalla hoitoalan kanssa missään muodossa tekemisissä oleva ihminen, joka on itse todistanut sitä, kun osastolla yksin töissä ollut ihminen soittaa äidilleen, että naapuriosastolle ei tullut ketään töihin, voitko tulla apuun, kun hän on yksin omalla osastollaankin, kun ketään muuta ei tullut töihin-

Tämä oli yksi syy miksi olen siirtynyt keikkalaiseksi. Kymmenen vuotta tuota "sijaisrulettia" koin ja itsekin soitellut sijaisten perään satoja kertoja kun olen ollut vastaavana hoitajana. "Tehdä kahden työt" on ihan arkipäivää hoitoalalla. Työssä oli jatkuva epävarmuus ja se oli kuluttavaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Siihen kun vielä lisätään huono palkka, huono työilmapiiri ja huonojohtaminen niin en ihmettele että väki pakenee hoitoalalta.

Vierailija
252/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut vasta 1. sivun keskustelusta, mutta nyt jo ihmetyttää, kun käsketään soittamaan työnantajalle tai toiselle osastolle. 

Ettekö te lue ollenkaan näitä aloituksia??????

Henkilö oli soittanut työnantajalle. Tämä ei vastannut.

Henkilö oli soittanut toiseen yksikköön. Apua ei saanut. 

Toisesta yksiköstä työntekijät eivät tosiaan ole velvollisia tulemaan apuun ellei kyse oikeasti ole hätätilanne. Käytännössä se kuitenkin vaikuttaisi meneekin asiaan jos joustoa ei ole. Jos sen toisen yksikön esihenkilö on virkasuhteessa hän usein on vastuussa sijaisen järjestämisestä tai velvollinen tulemaan töihin jos työvuoroja ei muuten saada järjestettyä.

Jos taas työvuoroja on paljon joita esihenkilö itse joutuu siellä hoitotyössä tekemään kannattaa miettiä muita ratkaisuja. Tyypillisesti silloin ensisijainen ratkaisu on vähentää asiakaspaikkoja tai koko yksikkö ensin väliaikaisesti sitten pysyvästi.

Vierailija
253/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on ongelmasi? Teet työsi,kuten tekisit työkavereiden ollessa paikalla. Jos jotain et pysty yksin tekemään,niin et tee sitä

Ei ole niin vaikeeta.

Vierailija
254/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti joutui pari päivää sitten tyksiin. Joku sellainen kirurginen osasto, jossa odotetaan pääsyä mahd. kiireelliseen leikkaukseen. Äidillä syy suolistotukos. Illalla hoitaja tuli sanomaan, että: "Teidän täytyy lähteä kotiin. Osasto suljetaan, kun ei ole työntekijöitä".

Järkyttävää.

Ei hyvänen aika!

Miten sinun äitisi kävi? Toivottavasti pärjäsi sitten kotona toimenpiteeseen saakka. 

Ilmeisesti ei ollut sitten tilaa toisilla osastoillakaan. 

Vierailija
255/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei lain mukaan saa jättää heitteille. Ei voi vain poistua. 

Entä ne omat alaikäiset lapset päiväkodissa. Ei niitäkään saa jättää heitteille. Tai koira odottaa kotona. Tai oma elämä työpäivän jälkeen. Vois lähteä lätkimään, jättää avaimet pöydälle ja painaa palohälytintä lähtiessä. Kyllä sieltä joku tulee. Pitäskö sitä vaan olla töissä 24/7 perjantai aamusta maanantai aamuun. ?Sit maanantai aamuna tulee joku ja sulla pääsee itku, kun vihdoin pääset pois.

Vierailija
256/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei epäpäteviä käytetä hoitoalalla enemmän tukena tilanteissa, jossa sijaisia ei saada? Jos joku maksaisi jonkun 150e hälyrahan ja tuntipalkan ja lisät päälle, niin lähtisi riemusta kiljuen kotihoitoon autoa kuljettamaan ja puuroa lämmittämään tms.

Laitonta. Tuttu on opiskellut kaksi vuotta sairaanhoitajaksi ja on nyt kesätöissä ja häntä on yritetty saada yksin yövuoroihin. Lääkeluvat löytyy, mutta opiskelija ei saa koskaan olla yksin vastuussa, etenkään lääkevastuussa. Kaikkea kieroilua sitä yritetään kun henkilökunnasta on pulaa.

Kyllähän muita, kun hoitotoimenpiteitä voi tehdä kuka vaan. Esimerkiksi kotihoidossa työparina juuri auton parkkeeraukset, ruoat lämmitykset sun muut.

Juu, mutta kun tuossa yksikössä pitää antaa myös lääkkeitä. Sitä ei saa kuka tahansa tehdä, eikä varsinkaan opiskelija yksin.

Itse kirjoitin yleisesti hoitoalalla ja varsinkin kotihoidossa, jossa ilmeisesti järjetön pula. Eikö oikeasti pystytä löytämään järkeviä ratkaisuja esim. epäpäteviä hyödyntämällä.

Kun valmiiksi vajaalla miehityksellä mennään, ei kenelläkään riitä aika ja resurssit näiden epäpätevien tekemisten valvomiseen. Usein jonkun mielestä pelkän ruoan lämmityksen tai suihkuttamisen yhteydessä annetaankin lääkkeitä ja hoidetaan haavoja joten niihin ei lääkeluvattomia ja epäpäteviä voi käyttää. Ei ole järkeä siinäkään että lääkeluvaton menee edellä lämmittämään ruoan ja lääkeluvallinen juoksee perässä antamaan lääkkeet, koska päällekkäisiä käyntejä koitetaan muutenkin karsia.

Olen ollut viimeisen vuoden aikana useissa paikoissa töissä opiskelijana ja yhdessäkään paikassa lääkeluvallinen ei anna lääkkeitä asiakkaalle vaan antajana on kuka milloinkin sattuu hoitamaan asiakasta silloin.

Pitää sillä lääkkeen antajalla aina olla joku lääkelupa, heti ilmoitusta eteenpäin jos ei ole.

Olen lukenut nyt koko ketjun, hieman ihmettelen näitä käytäntöjä. Ehkä asiat ovat kovasti muuttuneet 10 vuoden aikana, jonka olen ollut eläkkeellä hoitotyöstä. 

Minulla ei ole hoitajan koulutusta. Ajauduin hoitotehtäviin. Olin useissakin yksiköissä; mm. kotipalvelussa, vanhainkodissa, vuodeosastolla, sairaalassa jne. 

Esim. kotipalvelulla vein asiakkaille lääkkeitä. Aina lääkkeitä ei oltu jaettu, joten jaoin itse. Menin asiakkaiden kotiin tietysti, totesin heidän olosuhteensa, annoin lääkkeitä, pesin, tein jalkahoitoja ym. pientä, siivosin heidän asuntojaan, tein ruokia (elleivät kuuluneet jaon piiriin), olin ruuanjakelussa, tein kauppareissuja ym. kaikkea. 

Samoin vanhainkodilla jaoin lääkkeitä ja osallistuin kaikkiin hoitoihin. 

Pistoslääkkeitä en antanut, mutta esim. diabeteslääkitys meille opetettiin. 

Olimme nimeltämme hoitoapulaisia. Vanhainkodilla vuorossa piti olla parina ihan laillinen hoitaja kanssamme. 

Hyvin sujui kaikki jutut, eikä koskaan sattunut mitään. 

Tosin omalla kohdalla en tuota niin kummallisena pitänyt, hoidinhan oman äitinikin kaikki asiat, ettei hänen tarvinnut mennä laitokseen. 

Vierailija
257/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä nyt on ongelmasi? Teet työsi,kuten tekisit työkavereiden ollessa paikalla. Jos jotain et pysty yksin tekemään,niin et tee sitä

Ei ole niin vaikeeta.

Asiakkaan ja yhteiskunnan kannalta suurin ongelma tuossa on se että tuollaisella johtamisella se yksikkö ei pitkään pyöri vajaalla työvoimalla, ennen pitkää koko yksikkö suljetaan ja työntekijät siirtyy sinne missä hommat toimii paremmin, missä maksetaan enemmän ja/tai missä työviihtyvyys on parempaa.

Vierailija
258/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Konkari sh

Huom! Arvostelu koski käsittääkseni sitä, että oikeasti tuossa ap:n kertomassa tilanteessa ei pidä ala postata someen!! Kyllä siinä aika on kortilla. Ymmärtää sen, että on soitettava esimiehelle tai vastaavalle ja kerrottava tilanne.

Olen itse sairastunut kesken yötyövuoron akuuttish:n osastolla influenssaan. Kuume nousi hetkessä 40 :n eikä mitään merkkejä ollut työvuoron alkaessa. Onneksi en ollut yksin kun oli kaksi perushoitajaa apuna ( iso kir.osasto) ja sain tuettuna annettua kaikki infuusiot( joita oli paljon), lääkkeet iv: sti ja kaikissa muodoissa jne... ei ollut mitään mahdollisuutta saada mistään sairaanhoitajaa keskellä yötä.

Vierailija
259/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut nyt koko ketjun, hieman ihmettelen näitä käytäntöjä. Ehkä asiat ovat kovasti muuttuneet 10 vuoden aikana, jonka olen ollut eläkkeellä hoitotyöstä. 

Minulla ei ole hoitajan koulutusta. Ajauduin hoitotehtäviin. Olin useissakin yksiköissä; mm. kotipalvelussa, vanhainkodissa, vuodeosastolla, sairaalassa jne. 

Esim. kotipalvelulla vein asiakkaille lääkkeitä. Aina lääkkeitä ei oltu jaettu, joten jaoin itse. Menin asiakkaiden kotiin tietysti, totesin heidän olosuhteensa, annoin lääkkeitä, pesin, tein jalkahoitoja ym. pientä, siivosin heidän asuntojaan, tein ruokia (elleivät kuuluneet jaon piiriin), olin ruuanjakelussa, tein kauppareissuja ym. kaikkea. 

Samoin vanhainkodilla jaoin lääkkeitä ja osallistuin kaikkiin hoitoihin. 

Pistoslääkkeitä en antanut, mutta esim. diabeteslääkitys meille opetettiin. 

Olimme nimeltämme hoitoapulaisia. Vanhainkodilla vuorossa piti olla parina ihan laillinen hoitaja kanssamme. 

Hyvin sujui kaikki jutut, eikä koskaan sattunut mitään. 

Tosin omalla kohdalla en tuota niin kummallisena pitänyt, hoidinhan oman äitinikin kaikki asiat, ettei hänen tarvinnut mennä laitokseen. 

Noista ajoistasi on kyllä enemmän kuin 10v aikaa. Et ole aja tasalla muutoinkaan.

Oletko kuullut lääketenteistä, jotka on uusittava 3v välein? Kahdeksan tenttiä on saatava läpi, muuten et saa osallistua lääkehoitoon, vaikka olisit koulutuksen saanut hoitaja. Mm. lääkelaskut suoritettava oikein.

Ei muuta kuin ilmoitus liittoon ja Valviraan, mikäli luvaton henkilö jakaa lääkkeitä.

Toki valmiiksi jaetut lääkkeet saa kouluttamatonkin antaa. Varsinkin hoitajan valvonnassa.

Vierailija
260/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Sain pomon lopulta kiinni. Kaupungin toisesta paikasta tuli työntekijä kaveriksi parin tunnin päästä. Hän ei kuitenkaan voinut hoitaa lääkinnällisiä hommia joten mulle jäi ne, ja sen lisäksi muidenkin osastojen lääkitysasiat. Isossa talossa meitä oli vain kolme lääkeluvallista, asiakkaita hieman alle sata.

Sanoin pomolle etten kestä enää. En yhtään päivää. Olen ihan loppu. Työsopimusta en saa kuitenkaan lopettaa kun on ei ole koeaikaa. Pomo uhkaili seurauksilla, jos lopetan tähän. Lääkäriin ei aikaa saa tähän hätään. Tuntuu kuin olisin vankilassa.

Uhkaili seuraamuksilla? Kysypä liitosta onko uhkailu ihan sallittua.[/quote

Tietenkään määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa, tai jos näin tekee, niin työnantajalla on oikeus pidättää palkasta rekrytointikulut. Ei sen toteaminen mitään uhkailua ole.