Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.

Vierailija
29.07.2023 |

Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.

Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.

Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.

Kommentit (429)

Vierailija
421/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mun entinen työkaveri kertoi minulle, että hän nuorena 1990-luvulla oli töissä sairaanhoitajana yliopistosairaalassa ja siihen aikaan työpaikalla oli rekrytointikielto, eli ei edes saanut yrittää hankkia sijaisia. Kerran hän sitten oli yksin yövuorossa hoitaen kahden osaston potilaita.

Meilläkin oli rekrytointikielto ainakin vielä vuonna 2019. Jos kukaan ei halunnut tulla vapaalta töihin tai tehdä tuplavuoroa, se oli voivoi. Et saanut soittaa ketään ulkopuolista, vaikka itsellänikin oli vaikka ketä hoitajakoulutuksen käynyttä mielessä. Säästäminen on pilannut hoitoalan.

Hoitajat ovat niin törkeän paljon saikuilla, että se tulee veronmaksajille tosi kalliiksi.

Työnantaja joutuu maksamaan kahdelle palkkaa samasta työstä. Toinen on lorvimassa

ja toinen tietämätön sijainen.

Vierailija
422/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mun entinen työkaveri kertoi minulle, että hän nuorena 1990-luvulla oli töissä sairaanhoitajana yliopistosairaalassa ja siihen aikaan työpaikalla oli rekrytointikielto, eli ei edes saanut yrittää hankkia sijaisia. Kerran hän sitten oli yksin yövuorossa hoitaen kahden osaston potilaita.

Meilläkin oli rekrytointikielto ainakin vielä vuonna 2019. Jos kukaan ei halunnut tulla vapaalta töihin tai tehdä tuplavuoroa, se oli voivoi. Et saanut soittaa ketään ulkopuolista, vaikka itsellänikin oli vaikka ketä hoitajakoulutuksen käynyttä mielessä. Säästäminen on pilannut hoitoalan.

Hoitajat ovat niin törkeän paljon saikuilla, että se tulee veronmaksajille tosi kalliiksi.

Työnantaja joutuu maksamaan kahdelle palkkaa samasta työstä. Toinen on lorvimassa

ja toinen tietämätön sijainen.

Jatkuvasti sairauslomia pitävät ovat kyllä kaikkien tiedossa, mutta minkäs teet, jos ei esimies tee asialle jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen työskentelee AVI:ssa ja voin sanoa että ihan turhaan te niitä ilmoituksia teette. Ei ehdi ei jaksa eikä kiinnosta niihin reagoida.

Mun hyvä ystävä on avissa myös. Hän on lakimies ja hänelle kuuluu terveydenhuollon kanteluasiat

On niin tarkka tyyppi, että varmasti hoitaa tällaiset asiat kuntoon.

Mitenkähän lakimies laittaa nuo asiat kuntoon? Sulkee yksikön joka ei toimisääntöjen mukaan? Entä sen jälkeen, miten asiakkaat saa tarvitsemansa hoidon?

Voidaan tehdä valvontakäynti.

Antaa huomion kiinnittämisiä ja muita huomautuksia.

Siitä käynnistä ilmoitetaan etukäteen, jolloin kaikki asiat saadaan näyttämään hyvältä sen tarkastuksen ajan. Listalle lisätään haamuhoitajia yms. Sen jälkeen jatkuu sama meininki. Nimimerkillä kokemusta on.

Sitä en ymmärrä että miksi koittavat saada kaiken näyttämään hyvältä?? Eikö nuo halua itsekin parempaa työympäristöä?

Vierailija
424/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen työskentelee AVI:ssa ja voin sanoa että ihan turhaan te niitä ilmoituksia teette. Ei ehdi ei jaksa eikä kiinnosta niihin reagoida.

Mun hyvä ystävä on avissa myös. Hän on lakimies ja hänelle kuuluu terveydenhuollon kanteluasiat

Mitenkähän lakimies laittaa nuo asiat kuntoon? Sulkee yksikön joka ei toimisääntöjen mukaan? Entä sen jälkeen, miten asiakkaat saa tarvitsemansa hoidon?

Siitä käynnistä ilmoitetaan etukäteen, jolloin kaikki asiat saadaan näyttämään hyvältä sen tarkastuksen ajan. Listalle lisätään haamuhoitajia yms. Sen jälkeen jatkuu sama meininki. Nimimerkillä kokemusta on.

Sitä en ymmärrä että miksi koittavat saada kaiken näyttämään hyvältä?? Eikö nuo halua itsekin parempaa työympäristöä?

Koska työnantaja haluaa että ne asiat näyttää siltä miltä ne kuuluisi näyttää. Tarkastaja ei välttämättä edes tapaa niitä rivityöntekijöitä. Rivityöntekijällä taas ei käytännössä edes ole mahdollista vaikuttaa siihen onko listoissa vaikka haamuhoitajia tai onko osastolla riittävästi sijaisia.

Vaikuttamis mahdollisuudet työympäristöön siellä yksikössä on myös lähes olemattomat. Parhaiten siihen pystyy vaikuttamaan vaihtamalla työpaikkaa. Lähiesimies voi vaikuttaa asioihin ehkä hieman enemmän mutta ei hänenkään mahdollisuutensa kovin suuria ole. Se ottaako työntekijöitä lisää ja jos otetaan niin vaaditaako työntekijältä hoitotyön koulutus vai jotakin muuta päätetään muualla kuin siinä yksikössä jossa se varsinainen hoitotyö tapahtuu.

Vierailija
425/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun hoitajakollegat olivat vihaisia epäkohtailmoituksen tehneelle, koska pelkäsivät työpaikkansa puolesta. Siksi osa oli mukana feikkaamassa, koska pelkäsivät, ettei kaupunki enää ohjaa meille asiakkaita tai sulkevat paikan. Ja tarkastajat eivät edes jututtaneet yhtään hoitajia, joten ne jotka olisivat olleet valmiina puhumaan, eivät saaneet siihen mahdollisuutta.

Vierailija
426/429 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten kävi AP? Monta kuoli?

Et ole lukenut ketjua. Osastolle saatiin viimein apua. Kukaan ei kuollut. 

Vierailija
427/429 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap saisi tuollaisessa tilanteessa kyllä heitteillejättö syytteen, jos vaan lähtisi lätkimään, kun oma vuoro loppuu. En ymmärrä, miten kenelläkään antaisi omatunto edes tehdä mitään tuollaista. Törkeää suorastaan jättää ihmisiä oman onnensa nojaan vedettä, ravinnotta ja lääkkeittä. Ei ole edes vitsin asia.

Toivottavasti tämä on vain todella huono ja typerääkin typerämpi provo.

Hoitotyö ei ole mitään hyväntekeväisyyttä, vaan kun työvuoro loppuu niin silloin lähdetään kotiin. Ei ole hoitajan asia miettiä työvuoronsa jälkeen, miten potilaat pärjäävät.

Vierailija
428/429 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap saisi tuollaisessa tilanteessa kyllä heitteillejättö syytteen, jos vaan lähtisi lätkimään, kun oma vuoro loppuu. En ymmärrä, miten kenelläkään antaisi omatunto edes tehdä mitään tuollaista. Törkeää suorastaan jättää ihmisiä oman onnensa nojaan vedettä, ravinnotta ja lääkkeittä. Ei ole edes vitsin asia.

Toivottavasti tämä on vain todella huono ja typerääkin typerämpi provo.

Hoitotyö ei ole mitään hyväntekeväisyyttä, vaan kun työvuoro loppuu niin silloin lähdetään kotiin. Ei ole hoitajan asia miettiä työvuoronsa jälkeen, miten potilaat pärjäävät.

Ei tietenkään ole. Minä en kuitenkaan kykenisi heitteillejättöön. Soittaisin häkeen ja sosiaalipäivystys ottaisi vastuun. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, johon jo vastailinkin pari vuotta sitten. Tosiasia kuitenkin on, että hullummaksihan tuo on vain mennyt. Varsinkin just vanhusten hoidossa. Työvuorossa saattaa olla vain hoitajia,  joiden kielitaito ei riitä edes lääkärille soittamiseen vaan joutuvat odottamaan siihen asti, että paikalle tulee joku riittävän hyvää suomea puhuva. Hoivakodeistahan ei läheskään aina edes  toimiteta vanhusta minnekään sairaalaan vaan konsultoidaan vain puhelimitse lääkäriä. Vanhuksella saattaa olla kovia kipuja, mutta jos listalla ei ole muuta kuin Buranaa, niin vanhus joutuu kärsimään kivuissaan, kunnes paikalle tulee joku, jolla on riittävän hyvä kielitaito. 

Sijaisten ja varsinkin keikkalaisten käyttö vaihtelee eri paikoissa. Oli aika mukavaa olla sairaanhoitajana 40 vuotta sitten. Olin äitiyslomalla, mutta koska vanhempani asuivat ihan lähellä ja ottivat aina mielellään mun tytärtäni hoitoon, niin Meilahden sairaalan yhdellä kirurgisella vuodeosastolla oli mun nimeni ja puhelinnumeroni sijaislistalla ensimmäisenä. Ja se lista oli siis kanslian ilmoitustaululla. Kun mullle soitettiin, niin jouduin vain sanomaan, että soitan kohta takaisin, kun vaan ensin varmistan, että voin viedä lapseni mun vanhemmilleni hoitoon. Kertaakaan mun vanhempani eivät kieltäytyneet, joten soitin aina osastolle takaisin ja sanoin, että mäpä lähden tästä tulemaan. Isä vielä tuli aina hakemaan mun lapsen ja samalla heitti mut autolla Meilahteen. En siis ollut tuon osaston vakituista henkilökuntaa vaan ihan vain keikkalainen. Tein siellä keikkaa jo opiskeluaikana. Olivat siellä tosi pahoillaan, kun mun hoitovapaani päättyi ja palasin työelämään enkä ollut enää käytettävissä. Tein niitä keikkoja aina tälle samalle osastolle, joten osaston tavat ja rutiinit sekä henkilökunta oli tuttua. He myös tiesivät, että mä ilmestyn paikalle, jos kerran olen niin luvannut. Ja hoitajapulasta puhuttiin silloin kasarillakin, mutta ei voi mitenkään verrata nykypäivään. Tosin nykyisin yksi suurimmista syistä on se, ettei säästösyistä sijaisia edes saa palkata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme