Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.
Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.
Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.
Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Sain pomon lopulta kiinni. Kaupungin toisesta paikasta tuli työntekijä kaveriksi parin tunnin päästä. Hän ei kuitenkaan voinut hoitaa lääkinnällisiä hommia joten mulle jäi ne, ja sen lisäksi muidenkin osastojen lääkitysasiat. Isossa talossa meitä oli vain kolme lääkeluvallista, asiakkaita hieman alle sata.
Sanoin pomolle etten kestä enää. En yhtään päivää. Olen ihan loppu. Työsopimusta en saa kuitenkaan lopettaa kun on ei ole koeaikaa. Pomo uhkaili seurauksilla, jos lopetan tähän. Lääkäriin ei aikaa saa tähän hätään. Tuntuu kuin olisin vankilassa.
irtisanoudut ja saikulle. viikonloppuisinkin on päivystys, digiklinikka ym.
Vierailija kirjoitti:
Siis pakottaako pomosi sinut jäämään töihin? Tuo on laitonta ja pomon pitäisi tulla tuossa tilanteessa itse töihin. Ota heti maanantaina yhteyttä liittoosi (jos kuulut liittoon9; AVI:in ja työsuojelupiiriin. Soita myös työterveyshuoltoon ja kerro tilanteesi. Tai mene lähimmälle terveysasemalle heti maanantaina. Jos pomosi on laittanut sinulle esim. tekstiviestejä säilytä ne koska ne ovat todistusaineistoa. Huolehdi nyt itsestäsi ap!
Suunnitellut työvuorot työnantaja voi tietysti "pakottaa" tekemään ellei sitten ole perusteltua syytä (sairausloma) olla sitä/niitä tekemättä. Ei esimies ole velvollinen tekemään työvuoroja joita sua ei vain huvita tehdä. Esimies (tai muu virkasuhteessa oleva) on toki velvollinen tulemaan töihin jos työvuorosta puuttuu työntekijöitä eikä esihenkilö löydä sijaisia/varahenkilöä.
Jos esihenkilö oikeasti yrittää pakottaa ihmisiä töihin niin en kyllä edes ihmettele että yksikköön ei tässä tilanteessa työntekijöitä löydy.
Tyttäreni on sairaanhoitaja ja toinen lääkäri. Kumpikin tekisi, mitä ehtisi. Ei stressaamalla mitään voita. Minä tekisin samoin niin kauan kuin jaksaisin. Jos keho alkaa lakkoilla, vaihtaisin alaa.
Hyvä ap kun kirjoitit, mua on vaivannu mitä tapahtui. Pidä puolesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vuorosta häivytä ennen kuin seuraava vuoro on tullut.
Kyllä minä häivyn tasan sillä minuutilla kun työaika loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Te- toimisto pakoittaa karenssin uhalla, kaikki työttömät naiset lähihoitajiksi. Itse vihaan työtä, en sovellu alalle, inhoan koskettaa vieraita. Yököttää pestä ja pukea näitä dementoituneita.En tunne empatiaa. Kannattaako pakolla työntää ihmisiä hoitoalalle? Saadaan vihamielisiä hoitajia, jotka inhoavat hoidettavia.
Tulipa paha mieli dementoituneen, onneksi jo edesmenneen, omaisena. He ovat ihmisiä siinä kuin muutkin ja ansaitsevat inhimillistä ja kunnioittavaa kohtelua!!
Kieltäydy työstä jota vihaat. Edes sairaslomaa hae heti.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Sain pomon lopulta kiinni. Kaupungin toisesta paikasta tuli työntekijä kaveriksi parin tunnin päästä. Hän ei kuitenkaan voinut hoitaa lääkinnällisiä hommia joten mulle jäi ne, ja sen lisäksi muidenkin osastojen lääkitysasiat. Isossa talossa meitä oli vain kolme lääkeluvallista, asiakkaita hieman alle sata.
Sanoin pomolle etten kestä enää. En yhtään päivää. Olen ihan loppu. Työsopimusta en saa kuitenkaan lopettaa kun on ei ole koeaikaa. Pomo uhkaili seurauksilla, jos lopetan tähän. Lääkäriin ei aikaa saa tähän hätään. Tuntuu kuin olisin vankilassa.
Ap, palaa tänne kertomaan tilanteesta myöhemmin! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ota liittoon yhteyttä. Ei kenenkään väkisin tarvitse jäädä tuollaisiin työoloihin, vaikka olisikin määräaikainen sopimus. Kyllä tuollainen tilanne on työsuojelurikkomus, eikä laittomuuksia harrastavan työnantajan palvelukseen tarvitse jäädä.
En enää 63-vuotiaana, lähes eläkeikäisenä missään nimessä ottaisi koko osastoa vastuulleni yksin. Tekijät mistä hyvänsä, vaikka pomot itse avuksi, se on aivan varma.
Heillä on vastuu pitää puhelimensa auki hätätilanteiden varalta. Vastuunpakoilua ja laitonta jos ei ole!!
En särje itseäni vähän vanhempien asukkaiden takia itseäni !! Tarpeeksi on jo vaivoja raskaasta työstä.
Jumalan kiitos, että tajusin lähteä alalta ja luopua ammattioikeuksistani!
Mun äiti joutui pari päivää sitten tyksiin. Joku sellainen kirurginen osasto, jossa odotetaan pääsyä mahd. kiireelliseen leikkaukseen. Äidillä syy suolistotukos. Illalla hoitaja tuli sanomaan, että: "Teidän täytyy lähteä kotiin. Osasto suljetaan, kun ei ole työntekijöitä".
Järkyttävää.
Meitä neuvottiin vastaavassa tilanteessa soittamaan 112, he siirtävät potilaat muualle. Esimiehelle tietty ilmoitus ja potilasturvallisuusilmoitus. Ei kenenkään oikeasti kuulu tehdä neljän ihmisen töitä. Kenenkään ei kuulu rikkoa itseään hoitaessaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Te- toimisto pakoittaa karenssin uhalla, kaikki työttömät naiset lähihoitajiksi. Itse vihaan työtä, en sovellu alalle, inhoan koskettaa vieraita. Yököttää pestä ja pukea näitä dementoituneita.En tunne empatiaa. Kannattaako pakolla työntää ihmisiä hoitoalalle? Saadaan vihamielisiä hoitajia, jotka inhoavat hoidettavia.
Miten siis pakottaa? Pitää kai olla koulutus? Pakottaako siis ensin lähihoitaja-kouluun?
Entä jos olet hoiva-avustaja, tai lähihoitaja jolla ei ole lääkelupia vielä. et voi paljoa tehdä.lääkkeet jää antamatta mm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei epäpäteviä käytetä hoitoalalla enemmän tukena tilanteissa, jossa sijaisia ei saada? Jos joku maksaisi jonkun 150e hälyrahan ja tuntipalkan ja lisät päälle, niin lähtisi riemusta kiljuen kotihoitoon autoa kuljettamaan ja puuroa lämmittämään tms.
Et ole koskaan esim lääkeluvista kuullut? Vai onko sun mielestä ihan ok, että jos tuollainen random tyyppi on keikalla hoitamassa vuoron, niin silloin kukaan ei saa lääkkeitään?
Toki pätevän kanssa, joka hoitaisi nuo varsinaiset hoitotoimenpiteet.
Hullua ylipäätään että joku puuronkeitto kuuluu sairaanhoitajalle...?
Eikö ole mitään sairaala-apulaisia nykyään jotka tekisivät niitä hommia, jotka eivät ole sairaanhoitoa kuten just tekstiilihuoltoa ja keittiöhommia? Miksi sairaanhoitaja ylipäätään tarjoilee ruokaa? Ihan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat esimiehelle teksiviestin, mikä on tilanne ja että aiot soittaa 112. Sitten teet heti aviin epäkohtailmoituksen asiasta.
Ja mitäs tuo sitten auttaa kun ei kerran edes puhelimeen vastaa!
Se auttaa niin, että jää "mustaa valkoiselle", että on yritetty esihenkilöä tavoittaa ko. tilanteen tiimoilta. Kukaan ei pysty myöhemmin sanomaan, että työntekijä ei olisi tavoitellut. Tämä siis siinä tapauksessa että ylempi porras yrittäisi päästä kuin koira veräjästä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti joutui pari päivää sitten tyksiin. Joku sellainen kirurginen osasto, jossa odotetaan pääsyä mahd. kiireelliseen leikkaukseen. Äidillä syy suolistotukos. Illalla hoitaja tuli sanomaan, että: "Teidän täytyy lähteä kotiin. Osasto suljetaan, kun ei ole työntekijöitä".
Järkyttävää.
No huhhuh. Tähän tää Suomessa tulee menemään. Hoitajapulaan olis pitänyt jo aikoja sitten puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Uhkaili seuraamuksilla? Kysypä liitosta onko uhkailu ihan sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan jakelijat, aiivoojat ja vaipan vaihtajat tms voivat olla vaikka päivän koulutuksen saaneita avustajia. Miksi hoitajat noita töitä tekevät?
"Ruoan jakelu", siivous ja pyykki ovat laitoksissa laitoshuoltajan työtä, johon on myös ammatillinen koulutus, ammattitutkinto. Meidät poistettiin yksityiseltä sektorilta n 20 v sitten liian kalliina (hoitajat muistavat kun alettiin länkyttää moniammatillisuudesta), julkisella meitä on noin puolet liian vähän, eläköityminen suurta ja loppuporukka karkaa muualle kurjien työolosuhteiden vuoksi (samaa sotesontaa, tuplavuoroja, vapaiden myymistä, lomien pätkimistä).
Siksi hoitajat tekevät meikäläisten töitä.
Siis pakottaako pomosi sinut jäämään töihin? Tuo on laitonta ja pomon pitäisi tulla tuossa tilanteessa itse töihin. Ota heti maanantaina yhteyttä liittoosi (jos kuulut liittoon9; AVI:in ja työsuojelupiiriin. Soita myös työterveyshuoltoon ja kerro tilanteesi. Tai mene lähimmälle terveysasemalle heti maanantaina. Jos pomosi on laittanut sinulle esim. tekstiviestejä säilytä ne koska ne ovat todistusaineistoa. Huolehdi nyt itsestäsi ap!