HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html
Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?
Kommentit (1113)
Muistaako kukaan sitä kun korona-rokotteita vietiin Afrikkaan? Siellä paikalliset juoksi karkuun lääkäreitä. Miksei sitä sanottu rasismiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako artikkelin nainen ihan normaalisti myös miespotilaita? Käsittääkseni musliminainen ei saa edes kätellä miehiä, niin onko tässä kuitenkin poikkeus eli voi hoitaa kaikkia normaalisti?
Kaikki muslimit eivät toimi sinun käsityksiesi mukaisesti.
Minusta lääkärin uskonnollinen vakaumus oli se sitten kristinuskoa, islamia tai muuta vaikuttaa vähintään lääkärin uskottavuuteen ja voi vaikuttaa hoidon tasoon. Jos kyse on vakavasta lääke_tieteellisestä_ ongelmasta, tasoriskiä ei kannata ottaa. (Lääketieteen ydin on luonnontiedetttä, joka ei perimmiltään sovi yhteen erilaisten uskonnollisten käsitysten kanssa. Jos lääkäri on uskonnollinen, hänen logiikkansa on puutteellista.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuokaan kaksi somalia eivät voisi olla vaan ystäviä ja tavata vapaa-ajallaan ja pitää yhteistä blogia elleivät olisi aviopari. Islamissa ei sallita eri sukupuolten välisiä ystävyysuhteita joissa tehdään kahdestaan mitä hyvänsä, niin sairas tuo uskonto on.
Oho. Minulla on kolme muslimia kaverina, joista kaksi edustaa eri sukupuolta kuin minä ja itse olen vielä ateisti. Täytyypä kertoa kavereilleni, että eivät nyt tunne omia sääntöjään ja ystävyys päättyy tähän.
Tai sitten vaan valehtelet
Onhan tämä nyt todella outo lausahdus ja saa epäilemään kyseisen somalin arvomaailmaa:
"Hibo Abdulkarim ... haluaisi, että kaikenlaiset ihmiset voisivat saada inhimillistä hoitoa siitä riippumatta, millaisiin lokeroihin yhteiskunta heidät sijoittaa.
”Tarkoitan myös monia pitkäaikaissairaita kantasuomalaisia potilaita”, Abdulkarim sanoo."
Eli hän haluaisi oikeasti hoitaa muita kuin kantasuomalaisia. Mutta pitäähän se nyt Hesarille kertoa, että voisihan hän muiden ohella myös hoitaa kantasuomalaisia.
Taitaa kyseisellä somalilla itsellään olla melkoisia ennakkoluuloja ja asenteita.
Minulla on itselläni pelkästään hyviä kokemuksia ulkomaalaistaustaisista, esim. venäläisistä lääkäreistä. Kaikilla ei ole ollut ihan täydellinen suomen kielen taito, mutta asioista on silti selvitty. Sen verran osaan englantia, että pystyn silläkin kommunikoimaan, jos lääkärin englannintaito riittää. Minulla on kuitenkin iäkkäitä sukulaisia, joilla on ollut ongelmia ja ikäviä kokemuksia terveyskeskuksessa, kun lääkärin tai sairaanhoitajan suomen kielen taito ei ole ihan riittänyt eikä potilaalla ole muuta kielitaitoa. Uskon, että monet varsinkin vanhemmat ihmiset voivat olla huolissaan juuri kielitaidosta, ja ymmärretyksi tulemisesta, varsinkin jos on ollut ongelmia aiemmin. Minusta meillä Suomessa tulee potilaalla olla oikeus saada hoitoa suomen kielellä kaikissa tilanteissa, eikä vain auttavalla tai lähes ymmärrettävällä suomella vaan natiivitason suomella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako artikkelin nainen ihan normaalisti myös miespotilaita? Käsittääkseni musliminainen ei saa edes kätellä miehiä, niin onko tässä kuitenkin poikkeus eli voi hoitaa kaikkia normaalisti?
Jos tulee vaikkapa eri sukupuolta oleva, jolla on genitaalialueen vaivoja? Voiko hoitaa ihan normaalisti vai ohjataanko nämä eri lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihonvärillä ei ole merkitystä, mutta pakko sanoa, että suhtaudun kokemusteni perusteella varauksella ulkomailta tulleisiin (ja siellä oletettavasti koulutettuihin) lääkäreihin. Etenkin venäläisistä lääkäreistä on ikäviä kokemuksia. Nopeita ja tehokkaita kyllä ovat, mutta en millään usko, että esimerkiksi kirjaimellisesti minuutin kestäneestä ultraäänitutkimuksesta oikeasti näkee mitään.
Minun kokemukseni venäläisistä lääkäreistä ovat aivan toisenlaiset. Ovat tutkineet ja haastatelleet huomattavasti tarkemmin ja perusteellisemmin kuin suomalaiset.
Sen kerran kuin terkkarilla kävin venäläisen lääkärin hoidossa homma oli mielestäni erittäin asiallista, vaikka puhuikin suomea murtaen. Tutki, määräsi labrat ja niiden perusteella resepti, paranin.
Minulle keuhkokuumeeseen venäläinen lääkäri määräsi lämmitä maitoa ja hunajaa. Muutenkin he määräävät lääkkeitä, joita ei meinaa apteekista saada.
Minulla on ikävä kyllä huonoja kokemuksia ulkomaalaisista lääkäreistä, niin itseni kuin lemmikkini kohdalla. Ja huom, mukana on ihan kaikenvärisiä.
En halua asioida huonolla suomella, tai pahimmassa tapauksessa englanniksi omassa kotimaassani kun kyseessä on lemmikkini terveys ja huoli tulevasta, ja josta maksan mansikoita. Tai kun oma terveys on heikossa hapessa ja on jo valmiiksi turvaton olo (olin keuhkokuumeessa). Omassa kotimaassani. Olen osani ulkomailla asunut, kotimaassani haluan puhua äidinkieltäni kaikissa tärkeissä ja vähemmän tärkeissä asioissa.
En jaksa tätä ihmisten syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin paperit joltain romanialaiselta kirjekurssilta?!
Ei ainakaan julkisen puolen paikoissa. Suomen lääkiksessä on suoritettava pakolliset lisäkurssit. Näin ainakin tuttu joka harjoitti lääkärintointq eu-maassa ja toinen tuttu joka opiskeli itsensä lääkäriksi toisessa eu-maassa. Lisäopintoja pukkasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksikin entistä lukiokaveria, jotka on opiskelleet lääkäreiksi Latviassa. Siellä on muuten kovempi kuri ja vaatimukset kuin Suomessa.
Et voi tietää lääkäriin mennessäsi, että missä lääkäri on saanut koulutuksensa. Nimestä et voi päätellä mitään. Mulla on myös tuttu, jolla on puolalainen nimi, mutta hänpä onkin asunut koko ikänsä Suomessa ja opiskellut lääkäriksi Kuopiossa.
Latviasta ja Virosta valmistuu kunnon lääkäreitä ja Virosta lisäksi paljon eläinlääkäreitä meidän valtavaan El pulaan. Hyviä lääkäreitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukemalla jutun selviää, että Romianissa opiskelee useita suomalaisia (ihan kantasuomalaisia) ja että romanialaista lääkärinkoulutusta pidetään Euroopan yleisellä tasolla hyvänä.
Eli turha takertua tässä jutussa näiden kahden lääkärin kielitaitoon tai koulutukseen, koska kummassakaan ei ole mitään ongelmallista.
Onhan sillä merkitystä onko lääkäri joku koulupudokas, joka ei ole onnistunut Suomessa pääsemään lääkikseen ja joutuu ostamaan tutkintonsa jostain Romaniasta, jossa homma toimii ikivanhalla tavalla. Ei tosiaankaan herätä luottamusta.
Tämä "ostaa tutkinto Romaniasta" ei pidä paikkaansa. Kyseessä on teidän oma vahvistusharha jolla pyritte perustelemaan omaa rasismianne joksikin muuksi toiminnaksi.
Minun on vaikea ymmärtää miksi haluatte osallistua näihin keskusteluihin kun osanteenne on kuitenkin se, että kaikki muut valehtelevat ja se mikä tulee ulkomailta (ihmisistä tutkintoihin) on huijausta? Jos argumentaatio on niin heikkoa, että joutuu käyttämään tuollaisia keinoja, eikö silloin olisi sama keskustella vain samanmielisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuokaan kaksi somalia eivät voisi olla vaan ystäviä ja tavata vapaa-ajallaan ja pitää yhteistä blogia elleivät olisi aviopari. Islamissa ei sallita eri sukupuolten välisiä ystävyysuhteita joissa tehdään kahdestaan mitä hyvänsä, niin sairas tuo uskonto on.
Oho. Minulla on kolme muslimia kaverina, joista kaksi edustaa eri sukupuolta kuin minä ja itse olen vielä ateisti. Täytyypä kertoa kavereilleni, että eivät nyt tunne omia sääntöjään ja ystävyys päättyy tähän.
No oho. Olen asunut suht vapaassa muslimimaassa ja todellakin siellä kytätään menemisiä. Osa nuorista ei vaan enää välitä ja elää kuten mekin. Islamille käy samallalailla kuin kristinuskolle ajanmyötä se laimenee ja loppuu. Sitten jää nämä samat hullut jäljelle kuin kritityilläkin on mutta ne on vähemmistössä.
Suomalaisia kouluttautuu lääkäriksi ja muille aloille ulkomailla vaikka kuinka paljon.
Haastateltu lääkäri on kouluttautunut omalla kustannuksella ulkomailla ja palannut Suomeen julkiselle sektorille työhön, ja maksaa veroja Suomeen. Erittäin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukemalla jutun selviää, että Romianissa opiskelee useita suomalaisia (ihan kantasuomalaisia) ja että romanialaista lääkärinkoulutusta pidetään Euroopan yleisellä tasolla hyvänä.
Eli turha takertua tässä jutussa näiden kahden lääkärin kielitaitoon tai koulutukseen, koska kummassakaan ei ole mitään ongelmallista.
Onhan sillä merkitystä onko lääkäri joku koulupudokas, joka ei ole onnistunut Suomessa pääsemään lääkikseen ja joutuu ostamaan tutkintonsa jostain Romaniasta, jossa homma toimii ikivanhalla tavalla. Ei tosiaankaan herätä luottamusta.
Tämä "ostaa tutkinto Romaniasta" ei pidä paikkaansa. Kyseessä on teidän oma vahvistusharha jolla pyritte perustelemaan omaa rasismianne joksikin muuksi toiminnaksi.
Minun on vaikea ymmärtää miksi haluatte osallistua näihin keskusteluihin kun osanteenne on kuitenkin se, että kaikki muut valehtelevat ja se mikä tulee ulkomailta (ihmisistä tutkintoihin) on huijausta? Jos argumentaatio on niin heikkoa, että joutuu käyttämään tuollaisia keinoja, eikö silloin olisi sama keskustella vain samanmielisten kanssa?
Itse voit mennä keskustelemaan samanmielisten kanssa vaikka sinne silakkaryhmään. Älä tule tänne määräilemään.
Syö paskaa ja kuole. T. Husu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takapäivystäjää ei kutsuta pelkän rasistisen asenteen vuoksi. Sorry, lääkäriä ei päivystyksessä voi valita. Moni valkoinen lääkäri opiskelee Romaniassa. Useimmat somalit ovat syntyneet Suomessa ja siksi puhuvat suomea täysin. Onhan nuokin käynyt lukion Suomessa, vaikka lähtivät opiskelemaan Britanniaan.
Miksi kaikissa ketjuissa, joissa sanotaan vaikka, että jonkun lapsia kohdellaan raistisesti, suurin osa kommenteista mitätöi ja kieltää tapahtuneen? Sen perään kirjoitetaan mielipiteitä, kuin tässä ketjussa?
Älkää ikinä enää väittäkö etteikö Suomessa olisi vahvaa rasismia. Suomessa on selkeää rasismia, joka on osaksi piilossa ja sitten näkyy selvästi poliitikkojen kirjoituksissa ja asenteissa esim tumaihoiseen lääkäriin tai mitätöidää toisten kokemukset tai niin kuin tässä, ammattitaito.Näissä kertomuksissa ja tarinoissahan ei ollut kyse päivystyksestä vaan ihan tavallisista, kiireettömistä terveyskeskuksen ajanvarauksista.
Ja tässäkin jutussa ei ole mitään muuta kuin noiden kahden somalin omat kuvitelmat, tulkinnat ja kertomukset, ei mitään todistettavia juttuja. Itse ainakin kyllästynyt tällaisiin vinkujuttuihin joissa kertoillaan kaikenlaista joka saattaa olla täysin keksittyä.
Ja on myös uskomatonta, miten egoistisia nuo kaksi ovat! Heitä ei kiinnosta se, että aikaa tarvitsevilla saattaa olla pelkoja mm. aiempien huonojen kokemusten takia kielitaidottomista lääkäreistä vaan tarinoissa keskittyvät vain valittamaan itsestään ja kerjäämään sääliä. En koskaan menisi lääkärille joka pohtii vain itsesäälin vallassa sitä, miten "kuormittavaa" on kun potilaat haluavat varmistua lääkärin kielitaidosta, johtuen aiemmista huonoista kokemuksista.
Mutta se on ilmeiseti täysin uskottavaa, että Purra törmää alati ja kaikkialla epäasialliseen käytökseen mm:jilta?
Teksitisi sisällöstä muuten paistaa, ettet ole selvästi lukenut artikkelia, eli olet tehnyt päätelmäsi kuvaa katsomalla ja se taas tukee artikkelin varsinaista aihetta.
Hibo itse taitaa olla siellä, sen verran tunteella raivoat.
Jutussa nimenomaan puhutaan kiireettömistä terveyskeskuksen ajanvarauksista ja vedetään johtopäätös rasismista siitä, kun potilaat tiedustelevat lisää lääkäristä jolla on ulkomaalainen nimi, todennäköisesti sen takia että pelkäävät lääkärillä olevan huono kielitaito. Potilaalla on täysi oikeus kysyä tuota. Mutta tämä lääkäri vetää siitä sen johtopäätöksen, että se on rasismia eikä edes pyri ymmärtämään isoa kuvaa vaan hyppää siitä heti kierimään itsesäälissä. Koko jutun ajan kyseinen lääkäri valittaa moneen otteeseen miten kuormittavaa ja stressaavaa hänellä on.
"Terveydenhuollossa rasismi tulee useimmiten vastaan potilaan varatessa aikaa lääkärille terveyskeskukseen. Ulkomaiselta kuulostavan nimen kuultuaan potilas pyytää usein suomalaista lääkäriä.
”Kun olin ensimmäisessä terveyskeskustyössäni, olin siellä ainoa muuntaustainen. Kuulin usein toimistosihteerimme vakuuttavan potilaalle puhelimessa, että Hibo on suomalainen lääkäri ja hyvä työssään. Että tulet nyt vain hänen vastaanotolleen”, Hibo Abdulkarim kertoo."
Se, että sinä valitset jutusta vain omaa ajatusmaailmaasi tukevat kohdat, ei poista sitä että siellä on myös useampi kohta, kun potilaalle on ollut täysin selvää se että kyseinen lääkäri osaa sujuvaa suomea.
Et itse tainnut lukea juttua. Sillä siellä ei ole yhtään tuollaista kohtaa jossa kiistatta kävisi ilmi mitään tuollaista mitä väität. Pariin kohtaan toinen noista somaleista kyllä väittää, että kyse ei ole kielitaidon epäilystä mutta ei kykene - eikä edes yritä - esittämään mitään perusteita väitteilleen.
Mutta selvästi tuo pariskunta ei edes halua oikeasti olla lääkäreitä vaan anti-rasismi -aktivisteja.
Jonka lisäksi jutusta käy ilmi, että toinen noista on nykyään yksityisellä puolella. Jossa todellakin jokainen saa valita ihan itse lääkärin, ihan niillä perusteilla kuin haluaa. Siksihän sinne mennään.
Juttu kirjaimellisesti alkaa siitä, että vakavista rintakivuista kärsivä potilas kieltäytyi lääkärin hoidosta nähtyään tämän. Eli lääkäri oli tullut paikalle ja osoittanut jo kielitaitonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lääkärin uskonnollinen vakaumus oli se sitten kristinuskoa, islamia tai muuta vaikuttaa vähintään lääkärin uskottavuuteen ja voi vaikuttaa hoidon tasoon. Jos kyse on vakavasta lääke_tieteellisestä_ ongelmasta, tasoriskiä ei kannata ottaa. (Lääketieteen ydin on luonnontiedetttä, joka ei perimmiltään sovi yhteen erilaisten uskonnollisten käsitysten kanssa. Jos lääkäri on uskonnollinen, hänen logiikkansa on puutteellista.)
Kysytkö siis suomalaiseltakin lääkäriltä hänen uskonnollista vakaumustaan? Tiedän helluntalaislääkäreitä, joilla vahva vakaumus ja ovat vahvasti uskossa. Helluntalaisilla on myös todella vahvoja moraalikoodistoja ja nämä tietämäni helluntalaiset lääkärit seuraavat ennemmin vanhaa raamattua kuin uutta testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän ihmisten ennakkoluulot tässä kohtaa, koska todella paljon kuulee sitä, että lääkäri puhuu suomea huonosti. Itse en terveyskeskuksissa asioi, mutta netistä olen näitä kertomuksia kuullut. Äidinkielentasoisesti suomea puhuva ulkomaalainen lääkäri on poikkeus. On ihan luonnollista, että jos pohjalla on kokemus siitä, että ulkomaalainen lääkäri osaa suomea huonosti, niin silloin ei halua enää ottaa uutta riskiä vaan haluaa suomalaisen lääkärin.
Tuo, että sydänkohtauksen kourissa alkaa nipottaa lääkäristä, on jo silkkaa idiotismia.
Ja mitään todisteita siitä ei ole, että kyseinen tarina olisi totta.
Näitä "Valtteri jäi pysäkille" -juttuja kun on vain ollut ihan liikaa.
Muutama vuosi sitten Hesari alkoi suoltaa näitä nyyhkyjuttuja, joiden aiheena olivat ammatillisesti syrjityt muukalaiset. Jos lukija pystyy muutamassa minuutissa selvittämään esimerkiksi sen, että jotta jutun sankari olisi sitä, mitä hän väittää olevansa, hänen olisi pitänyt aloittaa oikeustieteen opinnot 12-vuotiaana ja valmistua yliopistosta, jossa ei voinut opiskella oikeustiedettä. Hesarin kaupunkitoimittaja nieli kaiken purematta ja kirjoitti artikkelin 22-vuotiaasta asianajajasta, joka keitteli kahvia helsinkiläisessä talkookahvilassa, kun häntä ammatillisesti niin syrjittiin.
Näillä kaupunkintoimituksen tarinoilla on myös kerjätty sympatian lisäksi puoli-ilmaisia liiketiloja ja nostatettu syrjintämielialaa siitä, että rakennustarkastajat eivät hyväksy laittomia ja hengenvaarallisia ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan valehtelet
Kuinka yllättävä vasta"argumentti".
Mahtaa olla yksinkertainen maailmankuva, kun kaikki itselle vähäkin epämieluisa on vaan valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takapäivystäjää ei kutsuta pelkän rasistisen asenteen vuoksi. Sorry, lääkäriä ei päivystyksessä voi valita. Moni valkoinen lääkäri opiskelee Romaniassa. Useimmat somalit ovat syntyneet Suomessa ja siksi puhuvat suomea täysin. Onhan nuokin käynyt lukion Suomessa, vaikka lähtivät opiskelemaan Britanniaan.
Miksi kaikissa ketjuissa, joissa sanotaan vaikka, että jonkun lapsia kohdellaan raistisesti, suurin osa kommenteista mitätöi ja kieltää tapahtuneen? Sen perään kirjoitetaan mielipiteitä, kuin tässä ketjussa?
Älkää ikinä enää väittäkö etteikö Suomessa olisi vahvaa rasismia. Suomessa on selkeää rasismia, joka on osaksi piilossa ja sitten näkyy selvästi poliitikkojen kirjoituksissa ja asenteissa esim tumaihoiseen lääkäriin tai mitätöidää toisten kokemukset tai niin kuin tässä, ammattitaito.Näissä kertomuksissa ja tarinoissahan ei ollut kyse päivystyksestä vaan ihan tavallisista, kiireettömistä terveyskeskuksen ajanvarauksista.
Ja tässäkin jutussa ei ole mitään muuta kuin noiden kahden somalin omat kuvitelmat, tulkinnat ja kertomukset, ei mitään todistettavia juttuja. Itse ainakin kyllästynyt tällaisiin vinkujuttuihin joissa kertoillaan kaikenlaista joka saattaa olla täysin keksittyä.
Ja on myös uskomatonta, miten egoistisia nuo kaksi ovat! Heitä ei kiinnosta se, että aikaa tarvitsevilla saattaa olla pelkoja mm. aiempien huonojen kokemusten takia kielitaidottomista lääkäreistä vaan tarinoissa keskittyvät vain valittamaan itsestään ja kerjäämään sääliä. En koskaan menisi lääkärille joka pohtii vain itsesäälin vallassa sitä, miten "kuormittavaa" on kun potilaat haluavat varmistua lääkärin kielitaidosta, johtuen aiemmista huonoista kokemuksista.
Mutta se on ilmeiseti täysin uskottavaa, että Purra törmää alati ja kaikkialla epäasialliseen käytökseen mm:jilta?
Teksitisi sisällöstä muuten paistaa, ettet ole selvästi lukenut artikkelia, eli olet tehnyt päätelmäsi kuvaa katsomalla ja se taas tukee artikkelin varsinaista aihetta.
Hibo itse taitaa olla siellä, sen verran tunteella raivoat.
Jutussa nimenomaan puhutaan kiireettömistä terveyskeskuksen ajanvarauksista ja vedetään johtopäätös rasismista siitä, kun potilaat tiedustelevat lisää lääkäristä jolla on ulkomaalainen nimi, todennäköisesti sen takia että pelkäävät lääkärillä olevan huono kielitaito. Potilaalla on täysi oikeus kysyä tuota. Mutta tämä lääkäri vetää siitä sen johtopäätöksen, että se on rasismia eikä edes pyri ymmärtämään isoa kuvaa vaan hyppää siitä heti kierimään itsesäälissä. Koko jutun ajan kyseinen lääkäri valittaa moneen otteeseen miten kuormittavaa ja stressaavaa hänellä on.
"Terveydenhuollossa rasismi tulee useimmiten vastaan potilaan varatessa aikaa lääkärille terveyskeskukseen. Ulkomaiselta kuulostavan nimen kuultuaan potilas pyytää usein suomalaista lääkäriä.
”Kun olin ensimmäisessä terveyskeskustyössäni, olin siellä ainoa muuntaustainen. Kuulin usein toimistosihteerimme vakuuttavan potilaalle puhelimessa, että Hibo on suomalainen lääkäri ja hyvä työssään. Että tulet nyt vain hänen vastaanotolleen”, Hibo Abdulkarim kertoo."
Se, että sinä valitset jutusta vain omaa ajatusmaailmaasi tukevat kohdat, ei poista sitä että siellä on myös useampi kohta, kun potilaalle on ollut täysin selvää se että kyseinen lääkäri osaa sujuvaa suomea.
Et itse tainnut lukea juttua. Sillä siellä ei ole yhtään tuollaista kohtaa jossa kiistatta kävisi ilmi mitään tuollaista mitä väität. Pariin kohtaan toinen noista somaleista kyllä väittää, että kyse ei ole kielitaidon epäilystä mutta ei kykene - eikä edes yritä - esittämään mitään perusteita väitteilleen.
Mutta selvästi tuo pariskunta ei edes halua oikeasti olla lääkäreitä vaan anti-rasismi -aktivisteja.
Jonka lisäksi jutusta käy ilmi, että toinen noista on nykyään yksityisellä puolella. Jossa todellakin jokainen saa valita ihan itse lääkärin, ihan niillä perusteilla kuin haluaa. Siksihän sinne mennään.
Juttu kirjaimellisesti alkaa siitä, että vakavista rintakivuista kärsivä potilas kieltäytyi lääkärin hoidosta nähtyään tämän. Eli lääkäri oli tullut paikalle ja osoittanut jo kielitaitonsa.
Kukaanhan ei tiedä onko kerrottu tarina totta tai miten se oikeasti meni.
Jonka lisäksi jopa tuolla kerrotulla tavalla kyse ei ollut kielitaidosta sillä tarinan mukaan potilas kieltäytyi kyseisestä lääkäristä heti NÄHTYÄÄN hänet, eli ilman mitään tietoa kyseisen henkilön kielitaidosta tai sen puutteesta sillä tuossahan ei mitään keskustelua vielä käyty.
En kyllä usko koko tarinaa ollenkaan.
Eli epäonnistuit taas.