HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html
Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?
Kommentit (1113)
Ei muuta kuin tervemenoa. Suomesta saa kyllä poistua.
Halla-aholainen "ääripersu" täällä, joka saa säännöllisesti tällä palstalla kuulla olevansa nasserasse ja mikä lie fassekin vielä. 😂 Olen asioinut somalitaustaisen lääkärin vastaanotolla parikin kertaa, enkä nähnyt asiassa minkäänlaista ongelmaa ennen, jälkeen tai vastaanoton aikanakaan. Taitaa olla jotain demarimummoja nuo rasistit.
Ihonvärillä ei ole merkitystä, mutta pakko sanoa, että suhtaudun kokemusteni perusteella varauksella ulkomailta tulleisiin (ja siellä oletettavasti koulutettuihin) lääkäreihin. Etenkin venäläisistä lääkäreistä on ikäviä kokemuksia. Nopeita ja tehokkaita kyllä ovat, mutta en millään usko, että esimerkiksi kirjaimellisesti minuutin kestäneestä ultraäänitutkimuksesta oikeasti näkee mitään.
Potilaita ei myöskään kuunnella yhtään, mikä nyt ei tietysti ole pelkästään venäläisten lääkärien ominaisuus, mutta korostuu jostain syystä heillä. Esimerkiksi uudesta lääkityksestä johtuneet haittavaikutukset pistettiin dementian (!) piikkiin ihmisellä, jolla ei ollut mitään tuollaisia oireita ennen kyseistä lääkitystä eikä myöskään lääkityksen lopettamisen jälkeen. Noiden haittavaikutusten takia lääkäri oli puuhaamassa vajaa 70-vuotiasta ihmistä dementiakotiin (!!!).
Täytyy oikeasti myös ihmetellä, millaiset kielitestit näille lääkäreille oikein pidetään. Kriteerien pitäisi kuulemma olla kovat, mutta vastaan on siitä huolimatta tullut esimerkiksi latvialainen lääkäri, joka ei ymmärtänyt juuri mitään ja puhe oli luokkaa "sinä olla kuume".
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole rasismi vaan kansalaisten huoli siitä ettei yhteistä kieltä olisi.
Itse olin aikoinaan terveysasemalla töissä ja aikoja annettaessa jengi tiedusteli ulkomaalaisen nimen kohdalla, että osaahan lääkäri varmasti suomea?
Jos olisit lukenut artikkelin tietäisit, ettei kyse ollut nyt kielitaidosta. Näille kieltäytyville potilaille oli ollut täysin selvää, että lääkäri puhuu hyvää suomea.
"”Tilanne on kestämätön, kun rasismista ollaan hallituksen tasolla tekemässä normaalia." Ei nimenomaan näin - r a sis mista ei nimenomaan olla tekemässä normaalia hallituksen tasolta, vaan päinvastoin: yritetään puuttua epäkohtiin, jotta elämä Suomessa olisi kaikille yhtä turvallista tasapuolisesti. Jotkut ihmiset sotkee r a sis min ihan kaikkeen, ja se on väärin, koska se vie huomiota oikealta, vakavilta tapauksilta. Toisekseen, minä olen naisena kohdannut epäarvoista kohtelua Suomessa lääkärin toimesta, joka ei ollut suomalainen. Tämä johtui siitä, että hän ei miehenä koe naisten olevan tasa-arvoisia, ja se todellakin näkyi hänen käytöksessään. Miten tuollainen ihminen saa toimia lääkärinä? Se, miten epäasiallisesti hän kohteli minua potilaana, oli todellakin päivänselvää. Ja niin oli se syykin hänen käytökseensä. Naista voi kohdella miten vaan, kun hänet on uskontonsa puolesta siihen kasvatettu. Vaikka tuossa artikkelissa sanotaan, että hän puhuukin sujuvasti suomea, se ei todellakaan ole itsestäänselvyys ulk.taustaisten lääkärien kanssa asioidessa. Uskonkin, että ennakkoluulot liittyvät nimenomaan siihen kielimuuriin. Ts. jos ihminen haluaa suomalaisen lääkärin, hän haluaa olla varma, että lääkäri ymmärtää häntä ja osaa samaa kieltä. Minä aina haluan suomalaisen lääkärin juurikin tästä syystä. En enää edes sano, että haluan suomenkielentaitoisen lääkärin, koska sitten voit saada ihan mitä vaan, ja henkilö ehkä juuri ja juuri osaa kaksi sanaa suomea, mutta ei ymmärrä sanaakaan. HS on kyllä niin puolueellinen julkaisu kun olla voi, enkä laittaisi liikaa painoarvoa heidän tarinoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ibrahim Ahmed opiskeli ensin Lontoossa biokemistiksi. Sen jälkeen hän luki lääkäriksi Romanian Oradeassa ja valmistui vuonna 2018. Oradeassa opiskelee parhaillaankin paljon suomalaisia lääkäriksi.
En minäkään kyllä tuolle menisi. Romaniassa lääketiedettä opiskellut on ihan pilipalitutkinto, tutkinnon voi siellä ostaa. Ei voi mitenkään verrata suomalaiseen lääketieteen lisensiaatin koulutukseen.
Tuskinpa saa Romaniassa lääkäriksi valmistunut ryhtyä ihan tuosta vain toimimaan lääkärinä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan, että kummallakin näistä lääkäreistä on sujuva suomenkielen taito. He ovat asuneet suurimman osan elämästään Suomessa. Lisäksi toteavat jutussa, että yhteinen kielitaito on erittäin tärkeä ja ymmärtävät enemmän kuin hyvin potilaan vaihtavan lääkäriä jos kommunikaatiossa on vähänkin haasteita.
Eli kyseessä ei ole kielitaito-ongelma, vaan etnisyyteen perustuvat ennakkoluulot ja rasismi.
Valitettavasti suomimedian väitteisiin ei nyt vaan enää voi luottaa. Nuohan valehtelee tietyissä asioissa jos katsoo tarpeelliseksi että lukijalle on valehdeltava tai katsoo että jutun haluttu "tarina" sitä vaatii.
Kuten sanottua, olen tavannut monta asiakaspalvelijaa jotka on selvästikin eri suunnista kotoisin. Toisilla on loistava suomenkieli ja toisilla sitten taas niin vahvat aksentit ja puutteellinen sanavarasto että tulee ongelmia ymmärryksen kanssa. Lääkärissä vahva aksentti ja ongelmat sanavarastossa aiheuttaa ongelmia kun homma on isolta osin kanssakäymistä sen lääkärin ja potilaan välillä.
Muistan kun yhdessä päivystyksessä oli joskus eräs intialaistaustainen lääkäri, jonka jutuista ei ymmärtänyt juuri mitään. Mutta kyseessä oli niin hyvä lääkäri, että sen pystyi antamaan anteeksi. Hän onnistui päättelemään oikean diagnoosin lähes heti. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takapäivystäjää ei kutsuta pelkän rasistisen asenteen vuoksi. Sorry, lääkäriä ei päivystyksessä voi valita. Moni valkoinen lääkäri opiskelee Romaniassa. Useimmat somalit ovat syntyneet Suomessa ja siksi puhuvat suomea täysin. Onhan nuokin käynyt lukion Suomessa, vaikka lähtivät opiskelemaan Britanniaan.
Miksi kaikissa ketjuissa, joissa sanotaan vaikka, että jonkun lapsia kohdellaan raistisesti, suurin osa kommenteista mitätöi ja kieltää tapahtuneen? Sen perään kirjoitetaan mielipiteitä, kuin tässä ketjussa?
Älkää ikinä enää väittäkö etteikö Suomessa olisi vahvaa rasismia. Suomessa on selkeää rasismia, joka on osaksi piilossa ja sitten näkyy selvästi poliitikkojen kirjoituksissa ja asenteissa esim tumaihoiseen lääkäriin tai mitätöidää toisten kokemukset tai niin kuin tässä, ammattitaito.Näissä kertomuksissa ja tarinoissahan ei ollut kyse päivystyksestä vaan ihan tavallisista, kiireettömistä terveyskeskuksen ajanvarauksista.
Ja tässäkin jutussa ei ole mitään muuta kuin noiden kahden somalin omat kuvitelmat, tulkinnat ja kertomukset, ei mitään todistettavia juttuja. Itse ainakin kyllästynyt tällaisiin vinkujuttuihin joissa kertoillaan kaikenlaista joka saattaa olla täysin keksittyä.
Ja on myös uskomatonta, miten egoistisia nuo kaksi ovat! Heitä ei kiinnosta se, että aikaa tarvitsevilla saattaa olla pelkoja mm. aiempien huonojen kokemusten takia kielitaidottomista lääkäreistä vaan tarinoissa keskittyvät vain valittamaan itsestään ja kerjäämään sääliä. En koskaan menisi lääkärille joka pohtii vain itsesäälin vallassa sitä, miten "kuormittavaa" on kun potilaat haluavat varmistua lääkärin kielitaidosta, johtuen aiemmista huonoista kokemuksista.
Mutta se on ilmeiseti täysin uskottavaa, että Purra törmää alati ja kaikkialla epäasialliseen käytökseen mm:jilta?
Teksitisi sisällöstä muuten paistaa, ettet ole selvästi lukenut artikkelia, eli olet tehnyt päätelmäsi kuvaa katsomalla ja se taas tukee artikkelin varsinaista aihetta.
Hibo itse taitaa olla siellä, sen verran tunteella raivoat.
Jutussa nimenomaan puhutaan kiireettömistä terveyskeskuksen ajanvarauksista ja vedetään johtopäätös rasismista siitä, kun potilaat tiedustelevat lisää lääkäristä jolla on ulkomaalainen nimi, todennäköisesti sen takia että pelkäävät lääkärillä olevan huono kielitaito. Potilaalla on täysi oikeus kysyä tuota. Mutta tämä lääkäri vetää siitä sen johtopäätöksen, että se on rasismia eikä edes pyri ymmärtämään isoa kuvaa vaan hyppää siitä heti kierimään itsesäälissä. Koko jutun ajan kyseinen lääkäri valittaa moneen otteeseen miten kuormittavaa ja stressaavaa hänellä on.
"Terveydenhuollossa rasismi tulee useimmiten vastaan potilaan varatessa aikaa lääkärille terveyskeskukseen. Ulkomaiselta kuulostavan nimen kuultuaan potilas pyytää usein suomalaista lääkäriä.
”Kun olin ensimmäisessä terveyskeskustyössäni, olin siellä ainoa muuntaustainen. Kuulin usein toimistosihteerimme vakuuttavan potilaalle puhelimessa, että Hibo on suomalainen lääkäri ja hyvä työssään. Että tulet nyt vain hänen vastaanotolleen”, Hibo Abdulkarim kertoo."
Vierailija kirjoitti:
Ihonvärillä ei ole merkitystä, mutta pakko sanoa, että suhtaudun kokemusteni perusteella varauksella ulkomailta tulleisiin (ja siellä oletettavasti koulutettuihin) lääkäreihin. Etenkin venäläisistä lääkäreistä on ikäviä kokemuksia. Nopeita ja tehokkaita kyllä ovat, mutta en millään usko, että esimerkiksi kirjaimellisesti minuutin kestäneestä ultraäänitutkimuksesta oikeasti näkee mitään.
Minun kokemukseni venäläisistä lääkäreistä ovat aivan toisenlaiset. Ovat tutkineet ja haastatelleet huomattavasti tarkemmin ja perusteellisemmin kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Potilaita ei myöskään kuunnella yhtään, mikä nyt ei tietysti ole pelkästään venäläisten lääkärien ominaisuus, mutta korostuu jostain syystä heillä. Esimerkiksi uudesta lääkityksestä johtuneet haittavaikutukset pistettiin dementian (!) piikkiin ihmisellä, jolla ei ollut mitään tuollaisia oireita ennen kyseistä lääkitystä eikä myöskään lääkityksen lopettamisen jälkeen. Noiden haittavaikutusten takia lääkäri oli puuhaamassa vajaa 70-vuotiasta ihmistä dementiakotiin (!!!).
Täytyy oikeasti myös ihmetellä, millaiset kielitestit näille lääkäreille oikein pidetään. Kriteerien pitäisi kuulemma olla kovat, mutta vastaan on siitä huolimatta tullut esimerkiksi latvialainen lääkäri, joka ei ymmärtänyt juuri mitään ja puhe oli luokkaa "sinä olla kuume".
Kunniamaininta täytyy antaa myös yhdelle keskieurooppalaiselle lääkärille, joka poisti väärän hampaan.
Rajan takaa tulleilla kyllä asiakaspalvelu vieras käsite töykeydellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibrahim Ahmed opiskeli ensin Lontoossa biokemistiksi. Sen jälkeen hän luki lääkäriksi Romanian Oradeassa ja valmistui vuonna 2018. Oradeassa opiskelee parhaillaankin paljon suomalaisia lääkäriksi.
En minäkään kyllä tuolle menisi. Romaniassa lääketiedettä opiskellut on ihan pilipalitutkinto, tutkinnon voi siellä ostaa. Ei voi mitenkään verrata suomalaiseen lääketieteen lisensiaatin koulutukseen.
Höpöhöpö. Ei pidä paikkaansa. Monessa maassa lääkis jopa paljon vaativampi, kuin Suomessa. Meillä suomalaisilla on semmoinen ylimielinen luumo, että Suomen yliopistotutkinnot on jotain huippua. Pakko sanoa, että eivät ole, niitä ei edes arvosteta maailmalla. Suomalaisten yliopistojen sijoitukset maailman rankinlistoilla on huonoja, sekin kertoo suomalaisten yliopistojen tadosta.
Terveisin ulkomailla lääkiksen suorittanut.
Näin taitaa olla. Luin juuri edesmenneen neurokirugin Juha Hernesniemen muistelmat. Hän opiskeli lääkäriksi Sveitsissa Zurichissä. Hän kertoi opiskeluistaan siellä ja todella joutui tekemään ankarasti töitä, jotta sai lopulta päättötentit läpi.Hän ei ollut päässyt Suomessa lääkikseen. Ura oli mittava, yli 16000 neurokirurgista leikkausta, joista yksikään ei ollut läpihuutojuttu.
Ei voi verrata kaikkia ulkomailla suoritettuja lääkärikoulutuksia keskenään. Sveitsi, Saksa mm ovat olleet arvostettuja. Toisaalta juuri Juhan elämäntyö oli käsillä tekemistä neurokirurgina ja hän kehitti myös osaamistaan työ ääressä, toki pitää tietyt perustaidot osata ja tietää. Erityisesti hoksaavat kirurgit oppivat työnsä ääressä eniten, tekniikat ym ovat ensiarvoisessa asemassa. ( konkari esh)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole rasismi vaan kansalaisten huoli siitä ettei yhteistä kieltä olisi.
Itse olin aikoinaan terveysasemalla töissä ja aikoja annettaessa jengi tiedusteli ulkomaalaisen nimen kohdalla, että osaahan lääkäri varmasti suomea?
Jos olisit lukenut artikkelin tietäisit, ettei kyse ollut nyt kielitaidosta. Näille kieltäytyville potilaille oli ollut täysin selvää, että lääkäri puhuu hyvää suomea.
Ensinnäkään, kukaan näitä tuntemattomista ei tiedä onko heillä hyvä kielitaito vai ei. Nyt meillä on vain Hesarin jutussa heidän oma väitteensä siitä että näin on.
Toiseksi, sitä terveyskeskusaikaa varaava henkilö ei voi tietää etukäteen onko ulkomaalaisella/ulkomaalaistaustaisella hyvä kielitaito. Monella ei ole. Siksihän ne potilaat kyselevät sitä aikaa varatessaan! Mutta pelkästään tuo kysely sitten kuormittaa ja stressaa tuota lääkäriä ihan hirveästi. Ei kyllä voi mistään paineensietokyvystä puhua, joten ei sovi lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni venäläisistä lääkäreistä ovat aivan toisenlaiset. Ovat tutkineet ja haastatelleet huomattavasti tarkemmin ja perusteellisemmin kuin suomalaiset.
Se on hyvä sitten.
Minulle kertyi kokemusta liudasta eri lääkäreitä läheisen rankasta sairastelusta noin 10 vuoden ajan. Itse en ole juurikaan sairastellut (*kop kop koputan puuta*). Ehkä tänne sattui sitten ne kaikki huonommat. Tai ehkä potilaan ikä (yli 60 v) vaikutti asiaan, voi olla että kolmekymppinen tms. saa ylipäätään parempaa hoitoa kaikilta.
Nuokaan kaksi somalia eivät voisi olla vaan ystäviä ja tavata vapaa-ajallaan ja pitää yhteistä blogia elleivät olisi aviopari. Islamissa ei sallita eri sukupuolten välisiä ystävyysuhteita joissa tehdään kahdestaan mitä hyvänsä, niin sairas tuo uskonto on.
Minä ymmärrän ihmisten ennakkoluulot tässä kohtaa, koska todella paljon kuulee sitä, että lääkäri puhuu suomea huonosti. Itse en terveyskeskuksissa asioi, mutta netistä olen näitä kertomuksia kuullut. Äidinkielentasoisesti suomea puhuva ulkomaalainen lääkäri on poikkeus. On ihan luonnollista, että jos pohjalla on kokemus siitä, että ulkomaalainen lääkäri osaa suomea huonosti, niin silloin ei halua enää ottaa uutta riskiä vaan haluaa suomalaisen lääkärin.
Tuo, että sydänkohtauksen kourissa alkaa nipottaa lääkäristä, on jo silkkaa idiotismia.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun yhdessä päivystyksessä oli joskus eräs intialaistaustainen lääkäri, jonka jutuista ei ymmärtänyt juuri mitään. Mutta kyseessä oli niin hyvä lääkäri, että sen pystyi antamaan anteeksi. Hän onnistui päättelemään oikean diagnoosin lähes heti. :D
Ei kuulosta kovin hyvältä lääkäriltä vaikka sinun kohdallasi osuikin oikeaan.
Oikeat lääkärit opiskelee VUOSIA välttämään johtopäätöksen tekemistä heti vaikka usein heillä on diagnoosi mielessä jo 5 minuutissa. Näin ainakin Harvardissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli hankalaa saada yksityiseltä hammaslääkäriasemalta tietoa siitä, kuka hammaslääkäreistä oli suomenkielinen. Lopulta valitsin lääkäriaseman, jolta löytyi "Pirkko-Liisa", joka varmasti ei olisi ainakaan Eritrean lääkiksen alumneja. Haluan hammaslääkärin, joka ymmärtää pumpulin ja huuhteluveden seastakin operaatiopelkoiset vingahdukseni.
Muiden lääkärien kohdalla en ole niin tarkka, mutta muutaman pakeille en enää mene. Olen kielten maisteri ja tottunut vaikka mihin tankerokommunikointiin, mutta huonovointisena en halua joutua arvailemaan, ymmärtääkö lääkäri minua, kun minä en ymmärrä häntä.
En ole kertaakaan joutunut riepupäisen lääkärin vastaanotolle, mutta jos joudun, arvelen, että en voi ottaa häntä ihan tosissani. Kulttuuriset ja muut käsitykset ovat liian kaukana toisistaan.
Toivottavasti en jouduta ikinä ammatillisesti (tai muutenkaan) tekemisiin, koska kulttuuriset käsityksemme ovat liian kaukana toisistaan, vaikka olen ns. kantasuomalainen.
Sittenhän tässä ollaan samaa mieltä: sinä haluat pysyä loitolla tietyistä ihmisistä ihan samoin perustein kuin minäkin. Et kai kuitenkaan luule olevasi jotenkin moraalisesti erilainen kuin minä?
Lääkärin väri on yhdentekevä. Lääkäri, joka pukeutuu yhteisönsä mielikuvituskaverin määräysten tai siveellisyyskäsitysten mukaan, ei herätä luottamustani.
Minulla taas hyviä juuri parin viikon takaa. Sairaalassa osastolla oli somalilääkäri, jota ei kielitaidossa erottanut kenestäkään vaaleammasta suomalaisesta. Oli ystävällinen ja kuunteli minua, äärimmäisen ammattitaitoinen lääkäri.