Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia

Vierailija
28.07.2023 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html

Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?

Kommentit (1113)

Vierailija
381/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai se on jokaisella vapaus valita, että meneekö lääkärille vai onko ilman hoitoa.

Vierailija
382/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on harvinaisen yksinkertaista, jos joku pitää itseään liian hyvänä mennäkseen tietyn värisen tai uskontoisen lääkärin hoidettavaksi niin olkoon ilman hoitoa, vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tehty eräs toimenpide sekä ulkomaalaistaustaisen että suomalaisen lääkärin toimesta. Ulkomaalainen ei puuduttanut koska "se puudutuspiikki sattuu ihan yhtä paljon" Voi jeesus mitä tuskaa oli se muutama minuutti minkä toimenpide kesti. Suomalainen puudutti, vähän se piikki nipisti mutta lopputoimenpide täysin kivuton

Kai teit kantelun?

Vierailija
384/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on harvinaisen yksinkertaista, jos joku pitää itseään liian hyvänä mennäkseen tietyn värisen tai uskontoisen lääkärin hoidettavaksi niin olkoon ilman hoitoa, vai mitä?

Suomessa ei ole kenelläkään pakko mennä jollekin tietylle lääkärille. Mutta perustuslain turvaamana jokaisella on oikeus hoitoon.

Jos terveyskeskuksessa on 20 lääkäriä niin tietysti voi pyytää aikaa haluamalleen. Tai vaihtaa terveyskeskusta.

Ja yksityisellä puolella asiakkaalla on kaikki valta valita.

Vierailija
385/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni ulkkarilääkäreistä:

- Kreikkalainen määräsi kymmenkertaisen annostuksen lapselle lääkettä, apteekki huomasi virheen, ja puheista ymmärsin, että ei ole eka kerta.

- Lähi-idästä kotoisin olevan naislääkärin puheesta ei saanut tarpeeksi selvää, jotta ajasta olisi ollut mitään iloa.

- Venäläinen lääkäri epäili minua juomisesta senkin jälkeen, kun olin kertonut olevani koko aikuisiän päihteetön. "Tai ehkä sinä juoda liika ja unohta?"

- Toinen venäläinen lääkäri raivostui, kun kysyin, miksiköhän tulehtunut sormi oli muuttumassa puppuran väriseksi. Alkoi huutamaan, että siinä on tulehdus, miten en tajua- no juu, eipä se aiemmin tuon värinen kuitenkaan ollut, enkä ollut ennen tulehdusta sormessa sairastanut.

Venäläiset lääkärit on usein ihan supertylyjä, sellaisia ns. vanhan liiton neukkulääkäreitä. Olen miettinyt että vieläköhän ne kehtaa perseillä potilaille samalla tavalla Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen.

Vierailija
386/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin jutussa tuoksahtaa hesarin laatu...

Voisiko agenda olla jotain sellaista että Suomi on saatava maailman rasistisimmaksi maaksi. Hinnasta viis. Saadaan vallankumous etenemään.

Vierailija
387/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on lääkäri ja valitteli joskus miten vaikeaa on hoitaa etenkin muslimeita, koska milloin mitäkin ennakkoluuloja ja kulttuurirajotteita potilailla eikä pienessä TK:ssa ollut varaa valita lääkäriä. Paras tapaus oli potilas joka olisi pitänyt tutkia koskematta, koska eihän nainen mieheen saa koskea.

Vaikea uskoa, että vääräuskoinen lääkärikään saisi nähdä alastonta musliminaista, vaikka hoito sitä vaatisi.

Vierailija
388/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa tämä rasismista paasaaminen jo riittää.

Itse suomenruotsalaisena joutunut kokemaan kaiken maailman ennakkoluuloja koko pitkän elämäni ajan. Täällä Suomessa, Helsingissä, ja olen täällä syntynyt. Haukuttu hurriksi, svedupelleksi, ennakkoluuloja taustastani, bättre folk jne jne. Olen ihan tavallinen ihminen.

Katsotaan nenänvartta pitkin, kun äidinkieltäni joskus puhun julkisissa paikoissa. Osaan hyvin suomenkieltä, enkä puhu edes murtaen.

Ihan loputonta. Jossain vaiheessa olen vain lakannut välittämästä, koska erilaisuutta on näköjään todella vaikeata hyväksyä, ja olen hiljaa tyytynyt kohtalooni.

Tämä kyllä kuulosta vähintäänkin oudolta. En ole vielä tavannut suomenruotsalaista, joka on hiljaa "tyytynyt kohtaloonsa ". Höh. Terveisiä Sipoosta.

Vierailija
389/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS:n väki voisi vaikka mennä johonkin rikkaaseen arabimaahan tekemään juttua siellä asuvista köyhistä ulkomaalaisista, kun kerran tuntuu olevan aihe niin sydäntä lähellä.

Ihanko totta Suomessa olot on niin kurjat muualta tulleille? Salli mun nauraa.

Vierailija
390/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai se on jokaisella vapaus valita, että meneekö lääkärille vai onko ilman hoitoa.

Ei se ole, koska silloin syyllistyy rasismiin eikä siitä selviä seuraamuksitta. Kannattaa nyt vaan oppia uudet säännöt kiltisti.

Vierailija
391/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolainen lääkärini palasi Viroon kun venäjän hyökkäys alkoi.

Vierailija
392/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS:n väki voisi vaikka mennä johonkin rikkaaseen arabimaahan tekemään juttua siellä asuvista köyhistä ulkomaalaisista, kun kerran tuntuu olevan aihe niin sydäntä lähellä.

Voisivat mennä tekemään juttua muslimimaissa asuvista kristityistä.

Vierailija
393/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meillä petrattavaa tässä asiassa. Monet meistä suomalaisista on joutunut käymään lääkärissä ulkomailla, ei sielläkään huudella suomalaista vaan ollaan kiitollisia, että apua saadaan. Mulla helsinkiläisenä on ollut vaikka minkämaalaisia lääkäreitä ja hoitajia sekä yksityisellä että julkisella. Kaikkein tärkeintä on, että on yhteinen kieli, oli se sitten mikä tahansa. Luotan kyllä, että koulutuksensa ovat saaneet.

Kantasuomalaiset on vielä valitettavan metsäläisiä.

Ohiksena, sun esiintyminen kovin suvaitsevana henkilönä vesittyi täysin sillä, että lopetit viestisi rasistiseen herjaan.

Noloa sulle mutta huvittavaa muille.

Vierailija
394/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ammattitaitoisin oli tietysti se lääkäri, joka imaisi potilaan tissiä, tutkimussyistä toki. Jos ei ole yhtä sitoutunut potilaan hoitoon niin pidän huonona lääkärinä.

Vierailija
395/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ei opiskele lääkäriksi Romaniassa.

Hyvät opiskelee Stadin Lääkiksessä. T: Lääkäri stadista

Vierailija
396/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä miten kukaan lukee Hesaria. Aivan pskalehti. Kehuissaan myös unohtavat että uussuomalaisista tuskin löytyy maksavia asiakkaita.

Vierailija
397/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisena marssin välittömästi ulos vastaanotolta jos vastapuolella on oletettavasti koulutettu ja älykäs nainen on kaavutettuna. Anteeksi nyt vain. Ei ole kielitaidosta kiinni.

Itse en voi sietää näitä kaapuja. Ukot kyllä saa pukeutua länsimaalaiseen tyyliin, mutta naisilla on kaavut ja hunnut?? Ja älkää tulko selittämään että oma valinta.

Vierailija
398/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena marssin välittömästi ulos vastaanotolta jos vastapuolella on oletettavasti koulutettu ja älykäs nainen on kaavutettuna. Anteeksi nyt vain. Ei ole kielitaidosta kiinni.

Itse en voi sietää näitä kaapuja. Ukot kyllä saa pukeutua länsimaalaiseen tyyliin, mutta naisilla on kaavut ja hunnut?? Ja älkää tulko selittämään että oma valinta.

Ja älkää väittäkö, ettei kyseessä olisi musta säkki.

Vierailija
399/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun nuo lääkärit tulivat omilla nimillään ja naamoillaan valittamaan julkisuuteen omista potilaistaan (siis, haloo!) niin en kyllä todellakaan maksaisi tuolle toiselle joka on nyt yksityisellä puolella. Ihan koska hänen asenteensa, ennakkoluulonsa ja käytöksensä eivät ole hyväksyttäviä.

Eikä julkisellakaan niitä tarvitse onneksi tavata kun en asu itä-Helsingissä.

Mietin kyllä, että mitähän heidän potilaansa nyt miettivät kun lääkärinsä leimasivat heidät kaikki rasisteiksi. Kiva varmaan mennä sitten vastaanottolle: "Hei lekuri, tiedän että mielestäsi olen rasisti ja vihaat minua ...."

Vierailija
400/1113 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu paisuneen tämä rasismikeskustelu älyttömiin mittasuhteisiin. Meissä ihan jokaisessa on rasismia. Se, että kysytään toiselta mistä tämä on kotoisin, on rasismia: kyseessä on mikroaggressio.

Kukapa siis ei olisi rasisti.

Olen asunut Amerikassa ja olen suomalainen ja valkoinen sellainen. Kohtasin tummaihoisten taholta rasismia äärettömän usein: täydessä ravintolassa ihmiset seisoivat ennen, kuin tulivat viereeni istumaan. Vessaan ei voinut mennä samaan aikaan - siis yleiseen sellaiseen. Nämä jotkut olivat minua kohtaan vihamielisiä, eivätkä varmasti puhuneet minulle. Etelävaltiot... Eikä haitannut minua millään tavalla tämä.