HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html
Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?
Kommentit (1113)
Vierailija kirjoitti:
Kolme kertaa jouduin kielitaidottomalle ulkkislekurille. Tämän jälkeen pyysinkin ajanvaraukseen soittaessani suomalaista lääkäriä, hoitaja ymmärsi pyyntöni hyvin. Vaiva hoitui sitten kerralla kun pääsin lääkärille joka jopa ymmärtää mitä sanon. Ne kannan tekstit hoonosoomityyppien jäljiltä on muuten aika surkuhupaisaa luettavaa
Terveystalolla on tuollainen videolääkäripalvelu. Eräänä pyhäpäivänä kun tarvitsin antibiottisalvaa silmääni, tarjolla oli varmaan 20 ulkkislekuria ja sitten yksi Antti. Valinta oli helppo, ihan vaan että asia tulee ymmärretyksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin paperit joltain romanialaiselta kirjekurssilta?!
Niin, aika monet ihan suomalaiset hakeutuu nykyään ulkomaille yliopistoihin mm. lääkikseen. Meillä on kandina ollut useampi ulkomailla opiskeleva. Erona suomalaisiin yliopistoihin näihin on helpompi päästä sisään, mutta opiskelutahti on kova ja herkästi heitetään pihalle jos ei menesty opinnoissaan riittävän hyvin. Ei siis voi keskittyä biletykseen ja muuhun opiskelijaelämään samalla tavoin kuin Suomessa opiskellessa. Ja pitää tietenkin hakea laillistus Suomeen että voi täällä lääkärinä työskennellä, eikä sitä jonkun pilipalikurssin käymällä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin raskaudenkeskeytykseen viime vuonna, ja paikalle kutsuttiin lähi-idän taustaa omaava mieslääkäri. Tuhahteli minulle siinä ääneen ja toi asenteellaan selväksi miten minua ja tekoani halveksi, "ei olla ehkaisykeino". Ei edes katsonut päälle kun kysyi minkä ehkäisyn haluaisin jatkossa. En edes viitsinyt alkaa selittämään tilannettani ja tapahtuma oli asiaan liittyvien sivujuonteiden takia muutenkin traumaattinen ja itkin, suomalaiset(!) hoitajat osoittivat empatiaa ja silittelivät kättäni.
Että kyllä sitä halveksuntaa tapahtuu kuulkaa ihan molempiin suuntiin.
Olen itse kohdannut vastaavan tylyä ja epäasiallista käytöstä ihan kantasuomalaisiltakin lääkäreiltä, useasti vielä. Typerää yrittää keksiä syitä miksi rasismi ammattilaista kohtaan on oikeutettua kun syy on vain se, että ihonväri ei miellytä. "Huonommista" ulkomaalaisista tutkinnoista ja kielitaidosta kun kummasti ei löydy valittamista jos lääkäri on vaaleaihoinen venäläinen tai virolainen.
"rasismi ammattilaista kohtaan"
Mitäs ajattelit asialle tehdä? Kieltää hoito kaikilta jotka kysyvät lääkärin kielitaidosta, eivät vaikuta heti luottavan tähän tai käyttävät jopa n-sanaa? Tuolla perusteella esimerkiksi Esko Valtaoja ei saisi enää terveydenhuoltoa koska on julkisesti käyttänyt n-sanaa.
Missä kohtaa yksikään lääkäri on kieltäytynyt hoitamasta potilasta? Nythän on kyse hoidosta kieltäytyneistä potilaista.
Ei ole, lue juttu. Sen ytimessä on se, että näiden kahden somalin mukaan kaikkeen "rasismiin" jota potilaiden käytöksessä heidän mielestään esiintyy, pitäisi puuttua jyrkästi. He vaativat sille samanlaista nollatoleranssia kuin väkivallalle, eli että jos potilas käyttää esimerkiksi n-sanaa niin häneen pitäisi suhtautua samoin kuin väkivaltaiseen potilaaseen.
"Abdulkarimin mielestä jokaisessa työyhteisössä tulisi olla yhtä jyrkkä suhtautuminen rasismiin kuin väkivaltaan, koska se vaikuttaa hoitajien ja lääkärien jaksamiseen ja työkykyyn.
”Rasismihan on tosiasiallisesti väkivaltaa, sanallista tai fyysistä.”
Hänen mukaansa työyhteisöissä näkyy se, että ammattilaiset pyrkivät ymmärtämään vaikkapa potilaiden käyttämää n-sanaa. Ei hän pahaa tarkoittanut, sanotaan.
”Työyhteisöissä ei puhuta siitä, miten tähän puheeseen voidaan puuttua. Usein vain otetaan esiin syitä, jotka sen voivat aiheuttaa”, Hibo Abdulkarim sanoo."
No nyt on kyllä vedetty mutkat suoriksi. Ei tuossa vaadittu että järjestyksenvalvoja tulee painamaan potilaan nippuun jos käyttää n-sanaa, vaan että lääkärin ei tarvitse sietää käytöstä jossa potilas käy aggressiivisesti nimittelemään. Ei naislääkärinkään tarvitse mielestäni sietää potilasta joka h-uorittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Darwin awardsia vaan ihmiselle, joka yhteiskunnan tarjoamasta ilmaisesta hoidosta kieltäytyy. Aina voi mennä omalla rahalla Terveystaloon Mehiläiseen tai Pihlajalinnaan ja valita lääkärin silmienvärin.
Julkinen terveydenhuolto ei vaan ole ilmainen muille kuin toimeentuloasiakkaille. Ota selvää asioista.
Meillä Helsingissä ei kyllä mitään terveyskeskusmaksuja ole.
Terveyskeskusmaksuista en tiedä, mutta sairaalakäynneistä Helsimgissä tulee maksut itselle sekä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tämä rasismista paasaaminen jo riittää.
Itse suomenruotsalaisena joutunut kokemaan kaiken maailman ennakkoluuloja koko pitkän elämäni ajan. Täällä Suomessa, Helsingissä, ja olen täällä syntynyt. Haukuttu hurriksi, svedupelleksi, ennakkoluuloja taustastani, bättre folk jne jne. Olen ihan tavallinen ihminen.Katsotaan nenänvartta pitkin, kun äidinkieltäni joskus puhun julkisissa paikoissa. Osaan hyvin suomenkieltä, enkä puhu edes murtaen.
Ihan loputonta. Jossain vaiheessa olen vain lakannut välittämästä, koska erilaisuutta on näköjään todella vaikeata hyväksyä, ja olen hiljaa tyytynyt kohtalooni.
Erona toki se, että ruotsalaiset sortivat suomalaisia vuosisatojen ajan ja suhtautuvat edelleen koko maahan kuin sivistymättömään pikkuveljeen.
Ongelma on julkisen puolen työoloissa. Kukaan ei halua sinne töihin, siksi lääkäreitä revitään mistä ikinä saadaan. Kunnollisia kielitestejä ei pidetä sillä muuten edes näitä Abdullaheita ja Jelenoita ei saataisi töihin kun reputtaisivat. Ja kaikki kunnia niille harvoille jotka kykenevät opettelemaan suomen kielen kaiken muun ohessa, vaatii aika saakelin paljon.
Jos minä olisin lääkäri, ajattelisin kyllä että olisi vakava peiliin katsomisen paikka, jos potilas saisi ennemmin infarktin kuin tulisi minun hoidettavakseni. Monella tuntuu olevan paljon huonoja kokemuksia maahanmuuttajataustaisista lääkäreistä. Eivät yleistykset tyhjästä synny, kyllä niihin on syynsä. Leimattiinhan suomalaisiakin Ruotsissa aikoinaan - en finne igen - ja ihan itse suomalaiset maineensa aiheuttivat. Sama pätee somaleihin, irakilaisiin ja moniin muihin. Riittävän monet huonot kokemukset yksilöistä leimaavat lopulta koko porukan.
Vierailija kirjoitti:
On meillä petrattavaa tässä asiassa. Monet meistä suomalaisista on joutunut käymään lääkärissä ulkomailla, ei sielläkään huudella suomalaista vaan ollaan kiitollisia, että apua saadaan. Mulla helsinkiläisenä on ollut vaikka minkämaalaisia lääkäreitä ja hoitajia sekä yksityisellä että julkisella. Kaikkein tärkeintä on, että on yhteinen kieli, oli se sitten mikä tahansa. Luotan kyllä, että koulutuksensa ovat saaneet.
Kantasuomalaiset on vielä valitettavan metsäläisiä.
Hyvin olet oppinut sanaston. Kantasuomalaiset on metsäläisiä. Tietenkin kun vertaa lukutaidottomiin poppamiehiin siellä sivistyneessä maailmassa missä koulutukseen ei todellakaan voi muitta mutkitta luottaa.
Vierailija kirjoitti:
On meillä petrattavaa tässä asiassa. Monet meistä suomalaisista on joutunut käymään lääkärissä ulkomailla, ei sielläkään huudella suomalaista vaan ollaan kiitollisia, että apua saadaan. Mulla helsinkiläisenä on ollut vaikka minkämaalaisia lääkäreitä ja hoitajia sekä yksityisellä että julkisella. Kaikkein tärkeintä on, että on yhteinen kieli, oli se sitten mikä tahansa. Luotan kyllä, että koulutuksensa ovat saaneet.
Kantasuomalaiset on vielä valitettavan metsäläisiä.
Ulkomailla valitsen aina lääkärin ja lääkäriaseman. Koska matkavakuutus. Kiinassa sai julkisessa sairaalassakin parempaa hoitoa kuin olen 50 vuodessa saanut Helsingissä.
Kiitollisuus on naurettava vaatimus kun se lääkäri on minun verovaroillani koulutettu ja mniun verovaroillani maksettu. Hänhän siinä kiitollisuudenvelassa on.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on julkisen puolen työoloissa. Kukaan ei halua sinne töihin, siksi lääkäreitä revitään mistä ikinä saadaan. Kunnollisia kielitestejä ei pidetä sillä muuten edes näitä Abdullaheita ja Jelenoita ei saataisi töihin kun reputtaisivat. Ja kaikki kunnia niille harvoille jotka kykenevät opettelemaan suomen kielen kaiken muun ohessa, vaatii aika saakelin paljon.
Kyllä lääkäreille on kielikoe ennen kuin saavat Suomessa toimia lääkärinä. Toki ehkä se ei ihan riittävästi testaa sitä miten pystyy kommunikoimaan puhumalla, kun ymmärtääkseni on kirjallinen koe kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin lääkäri, ajattelisin kyllä että olisi vakava peiliin katsomisen paikka, jos potilas saisi ennemmin infarktin kuin tulisi minun hoidettavakseni. Monella tuntuu olevan paljon huonoja kokemuksia maahanmuuttajataustaisista lääkäreistä. Eivät yleistykset tyhjästä synny, kyllä niihin on syynsä. Leimattiinhan suomalaisiakin Ruotsissa aikoinaan - en finne igen - ja ihan itse suomalaiset maineensa aiheuttivat. Sama pätee somaleihin, irakilaisiin ja moniin muihin. Riittävän monet huonot kokemukset yksilöistä leimaavat lopulta koko porukan.
Ai että ihan itse aiheuttivat huonon maineensa menemällä tekemään töitä jotka eivät ruotsalaiselle herrasväelle kelvanneet ja kiitokseksi ruotsalaiset sulkivat yhteiskunnasta ulos ja suhtautuivat kuin kuonaan kengänpohjassa? Kannattaa hieman peilata tuota 70-luvulla Ruotsiin lähteneiden suomalaisten tilannetta nykypäivään, saattaa ymmärtää asioita hieman eri näkövinkkelistä. Ruotsalaiset nimittäin tosissaan pitivät (ja pitävät edelleen) suomalaisia alempana ihmisr*otuna.
Vierailija kirjoitti:
Peiliin katsomisen paikka? Pitäisikö Ibrahimin maalata itsensä valkoiseksi ennen työvuoron alkua ja vaihta nimensä Matti Meikäläiseksi ettei tummaa ihoa kammoksuva potilas kieltäydy hoidosta vai mitä ihmettä tarkoitat? Tässä artikkelissa oli nimenomaan kyse siitä että potilas ei tahdo tummaihoista lääkäriä, ei siitä että kielitaito tai ammattitaito olisi puutteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäreille on kielikoe ennen kuin saavat Suomessa toimia lääkärinä. Toki ehkä se ei ihan riittävästi testaa sitä miten pystyy kommunikoimaan puhumalla, kun ymmärtääkseni on kirjallinen koe kyseessä.
Niin, kuten kirjoitin kunnollisia kielitestejä ei pidetä.
Mieheni on ollut somalilääkärin potilas ja oli tyytyväinen hoitoonsa. Ei heidän kielitaidossaan ole mitään vikaa.
Monilta kantasuomalaisilta lääkäreiltä ei ole saanut apua, tiedän useamman tapauksen joissa syöpää ei ole huomattu ja potilas passitettu kotiin buranareseptin kanssa. Valelääkäritkin joissain tapauksissa saivat potilailta kehuja, ehkä eivät olleet niin ylimielisiä ja kaikkitietäviä vaan passittivat potilaansa kokeisiin helpommin. Joissain tapauksissa ei edes pääse lääkäriin. Minulle on ihan sama lääkärin ihonvärille jos saa hyvää hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ollut somalilääkärin potilas ja oli tyytyväinen hoitoonsa. Ei heidän kielitaidossaan ole mitään vikaa.
Eli jos sun ukolle sattui sellainen lekuri niin kaikki kielitaito-ongelmat on vain persujen rasseilua. Ristus mikä kukkahattutäti...
Vierailija kirjoitti:
Somalimiehet ovat yleensä miehille ihan asiallisia, sen sijaan naiset ikään katsomatta on heille ilmaa.
Uhriutumisen olisi syytä loppua ihan kaikilta. Ulkomaalaistaustaisista lääkäreistä ja hoitajista; luulisi, että ainakin pääkaupunkiseudulla heillä riittäisi oman kielisiä potilaita, ainakin valtaosalla.
Win- win tilanne kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Yleistäminen on rasismia.
Totta kai voi olla, koska rasismia käytetään pelkästään poliittisessa kilpailussa, kuten kommenttisi todistaa. Se voisi periaatteessa olla mikä muu sana tahansa. Tämä on tarpeeksi epämääräinen ja mielivaltainen.