Koiran ulkoiluttaja: Älä jäykisty koirasi kanssa tuijottamaan lähestyvää koiraa
Pitkän suoran tien päässä toinen koira jäykistyy paikalleen ja tuijottaa kiinteästi ja hievahtamatta omaa koiraani. Tuijottajan hihnan toisessa päässä kaivetaan kännykkä esiin, nythän on hyvää aikaa surffailla, kun koira kerran jököttää paikallaan. Minä ja koirani lähestymme rauhallisesti usean minuutin ajan, yritän saada katsekontaktia somettajaan saadakseni jonkinlaisen vihjeen siitä, onko homma hanskassa vai ei. Oma koirani jännittyy askel askeleelta toisen vain tuijottaessa herkeämättä. Omistaja vilkaisee meitä välillä, mutta ei tee elettäkään laukaistakseen tilannetta. Käännyn kannoillani, ja lähdemme oman koirani kanssa takaisin tulosuuntaan. Ei kannata ottaa riskiä siitä, mitä tapahtuu koirien kohdatessa.
Koiran omistaja, opeta koirasi olemaan jäykistymättä tuijottamaan muita koiria! Se ei ole kovin vaikeaa. Jäykkänä tuijottava koira on toiselle koiralle aina mahdollinen uhka. Sinä koiran laumanjohtajana päätät, koska pysähdytään, ja voit vaikuttaa tilanteeseen. Koirasi ei saa päättää, koska pysähdytte tuijottelemaan, vaan se on sinun päätöksesi. Osoita omalla käytökselläsi myös muille ulkoileville, että hallitset oman koirasi.
Kommentit (437)
Mulla on sellainen koira, että se alkaa ikään kuin vaanimaan toisen koiran nähdessään ihan siis kulkiessaan kuitenkin eteenpäin Koirani ei ole iso eikä oikeasti vihainen. Ikinä ei ole hyökännyt tai yrittänyt edes purra. Minua itseäni kuitenkin ärsyttää koirani käytös, koska tiedän, että se näyttää uhkaavalta toisista koirista ja ihmisistä. Eipä siihen hihnasta nykimiset ja käskyt ole oikein auttaneet, joten paremmin käännyn toiselle tielle jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä käyttäytymistä millään mahtikäskyllä lopeteta. Osalla koirista se käytös on todella tiukassa, siihen ei välttämättä auta mitkään namit ja sirkustemput kun sosiaalinen koira vetää letuksi odottamaan lenkkipolun laitaan, ja jos kyseinen otus on vaikka 50-kiloinen niin paha sitä on siitä kantaakaan. Lähes aina nämä ovat täysin kilttejä ja omistajalla tilanne hallinnassa. Jos et kestä niin parempi kääntyä.
Mahtikäskyllä se nimenomaan lopetetaan. Namit ja sirkustemput on tehottomia.
Näitä lukeneena havaitsen neljä ongelmaa
1. Ei puhuta, voi kysyä toiselta miten toimitaan.
2. Hihnana flexi. Koira ei ole hallussa pitkässä hihnassa
3. Kännykkä ja koira.
4. Koira on eläin, toimii vaistojen mukaan.
Itse olen tehnyt välillä niin, että pysähdyn myös oman koirani kanssa hyvän välimatkan päähän ja alan rapsuttelemaan sitä, niin että huomio ei ole toisessa koirassa. Olen pitkällä raskaana, enkä todellakaan ala repimään omaa koiraani toisen ohitse, kun toiset eivät liiku mihinkään. Meillä ohitukset onnistuu kun vastaantuleva käyttäytyy normaalisti ja kävelee eteenpäin, mutta koirani pyrkii toisen luokse, jos nököttävät paikallaan. Ei ole tullut mieleenkään kääntyä takaisin päin. Sitä täytyy kokeilla! Varmaan pysähtyjilläkin ottaa päähän kun jään vaappumaan ja matelemaan eteen, kun liikkuminen on hidasta 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.
Itse olen samaa mieltä, pikku ärähdykset eivät haittaa.
Kaikki koirat eivät pidä toisistaan. Sinäkään tuskin pidät kaikista ihmisistä. Miksi ottaa joka kerta riski, että koirat eivät tulekaan toimeen ja sattuu jotain. "Ei tää mitään tee" on ehkä pelottavinta mitä voi kuulla omistajan suusta, kun koiransa lähestyy. Se on hittovie koira eikä siitä voi sanoa täysin varmaksi mitä se milloinkin tekee.
Ajatteles, jos riski onkin siinä, että suurin osa kivoista koirista jää koiraltasi tapaamatta, omistajan ahdistuneisuuden takia. Mitä koirasi menettää, no hyvin paljon.
Lopeta tuo inhimillistäminen. Meillä on kaksi koiraa joilla on yhteiset ja erikseen olevat tuttujen ja sukulaisten koirat "kavereina".
Äläpäs komentele.
Mistäs sinä tiedät, kenen kaikkien koirien kanssa se oikeasti itse haluaisi olla. Taidat olla melkoinen despootti.
Ethän sä tosissasi ole ethän? Vai että koira älyäisi katsella muita koiria että voi kurja miten kivan oloinen tuo toinen koira tuolla päästäisiinpä leikkimään yhdessä.
Sinä et voi olla tosissasi.
Kuvitteletko, että koira ei 'ålyä' katsella muita koiria ja ajatella, että ovat kivan näköisiä ja olisipa kiva päästä leikkimään?
Todella outo käsitys asioista. Et kuulosta lainkaan koiran- tai varmaan muidenkaan eläinten ystävältä. Näet koirat pelkkinä potentiaalisina uhkina, joita laumanjohtajan pitää hallita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko nyt jeesus kristus päästä yli siitä laumanjohtaja-sanasta jankkaamisesta? Ei liity aiheeseen.
Kun puhutaan koirankoulutuksesta ja käytetään samalla termiä laumanjohtaja, niin kyllähän se tietenkin liittyy vahvasti aiheeseen.
Täällä on muutama nykyaikaisella tiedolla varustettu ihminen kertonut miksi kyseinen termi on ongelma ja sitten vastaavasti toiset hyökänneet tätä vastaan sen perusteella, että mitä kyseinen termi hänelle itselleen henkilökohtaisesti tarkoittaa. Nämä taas ovat kaksi eri asiaa.
On ihan perusteltua muistuttaa, että laumanjohja-termillä on väkivaltaisiin koulutumetodeihin perustuva historia. Se ei ole kielto kenellekään käyttää tuota termiä tai yritys estää ketään mieltämästä sille sanalle uutta, henkilökohtaista merkitystä. Kuitenkin valitettavan moni tuota termiä käyttävä vielä uskoo näihin koiralle haitallisiin koulutusmetodeihin ja sen takia asiasta keskustelu on tärkeää. Vain siten voimme lisätä tietoutta nykyaikaisesta, positiiviseen vaihvistamiseen perustuvasta eläinystävällisestä kouluttamisesta.
Sitä en ymmärrä miksi nämä termiä käyttävät hyökkäävät tästä asiasta muistuttavien kimppuun niin aggressiivisesti? Jos he eivät itse tue noita haitallisia metodeja, eikö myös silloin heidän oma arvomaailma tukisi asiallista keskustelua aiheesta? Koskaan kun ei voi tietää minkä henkilökohtaisen merkityksen joku on antanut sanalle, joka on yleisesti ottaen haitallisessa käytössä.
Ja lisään vielä, jos et tiedä millaisen merkityksen toinen antaa sanalle jota itse pidät negatiivisena, niin kysy. Kysy mitä ihminen tällä sanalla tarkoittaa ja mitä se merkitsee tälle ihmiselle. Sitä se hyvä vuorovaikutus ja keskustelu on.
Edelleen, jos olet antanut haitallisena yleisesti tunnetulle termille oman, henkilökohtaisen merkityksen, se kannattaa ihan itse tuoda heti alussa esille. Se nimenomaa on sitä hyvää vuorovaikutusta ja keskustelua.
On todella nurinkurista lähteä siitä oletuksesta, että toisen pitäisi alkaa erikseen kyselemään, että tarkoitatko tällä termillä kenties täysin päinvastaista asiaa. Ihan sama kuin joutuisi kysymään erikseen, että tarkoittaako joku positiivisella vahvistamisella kouluttamisesta puhuessaan oikeasti rankaisuun ja pakkohallintaan perustuvaa laumanjohtajuutta.
Ei se ole nurinkurista vaan kuuluu normaaliin hyvään vuorovaikutukseen. Käskytätkö parisuhteessakin mitä sanoja toinen saa käyttää? Vai kykenetkö läheisissä ihmissuhteissasi keskustelemaan ja kysymään mitä toinen tarkoittaa? Vai oletatko ja oletatko aina negatiivisesi? Toimitko niin asiakassuhteissa? Kuinka hyvin se mielestäsi toimii? Mitä kysyminen mielestäsi sinulta veisi pois? Varsinkin kun laumanjohtaja ei ole sanana yleisesti hyväksytty negatiivinen sana ja kielletty verrattuna n-sanaan, vaan laumanjohtajalla ihan oikeasti on tavan kansalaisilla monenlaisia merkityksiä. Kouluttajien kesken varmasti vallitsee konsensus siinä että se on paha sana. Kun toimitte asiakkaiden kanssa, tehkää yhteistyötä ja kysykää.
Sen verran aggressiivinen ja yliampuva viesti, ettei siihen pitäisi edes vastata, mutta tehdään nyt niin kun otit asiakkaanikin tähän.
Kun minulle tulee asiakas, eli omistaja ja koira, olen näiden 12 vuoden aikana houmannut, että 10/10 laumanjohtajuudesta puhuvasta ihmisestä elää siinä käsityksessä, että koiran koulutus perustuu rankaisuun ja koiran alistamiseen. Tämän jälkeen lähdemme ihan perusasioista liikkeelle, eli siitä millainen eläin koira on.
Ja juuri tämän takia ammattilaiset karttavat tuota termiä ja puuttuvat sen käyttöön, koska on hyvin harvinaista, että joku on antanut sille päinvastaista tarkoittavan henkilökohtaisen merkityksen. Puuttumisella on puhtaasti tarkoitus lisästä tietoisuutta ja koirien kohtelua ja kouluttamista eläinystävällisillä metodeille.
Eli oletat, mikä on aina kaikissa asiakaspalvelutilanteissa väärin. Jos tulisin asiakkaaksesi, suhtautuisit minuun lähtökohtaisesti väärin koska et keskustelisi kanssani, vaan olettaisit. Vaihtaisin kouluttajaa, koska kokisin ettei kanssasi yhteistyö onnistuisi, koska et keskustele vaan oletat.
Osa näistä kommenteista saa minut ymmärtämään miksi on sanonta, että koirat ovat uusia lapsia. Moni inhimillistää koiraa ihan liikaa jolloin se kärsii. Se on eläin eikä ajattele kuten ihminen. Se tarvitsee asianmukaista hoitoa ja koulutusta eikä mitään lässynlässyn paapomista jolla saadaan aikaan vain päästään sekaisin oleva hulttio joka ei osaa käyttäytyä kun ei tiedä miten tilanteessa olla. Eikä myöskään mitään "armeijakuria" jossa ei silmää räpäytetä ilman lupaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tuollaista käytöstä, jota ap kuvaili.
Onneksi on vielä ihmisiä, jotka ulkoiluttavat koiraa. Eikä koira heitä.
Ja ottavat muutkin huomioon.Ulkoilutan koiraa koiraani varten enkä itseäni. Pidän vaan huolen ettei pääse muiden lähelle.
Samoin minä. Jos koira jää tuijottamaan, niin sitten tuijotetaan. Pitäköön vastaan tuleva vain koiransa kiinni ohittaessa ja kännykän taskussa.
Itse kans ulkoilutin koiraani koiran ehdoilla ja koiraa varten. Se tosin ei tavannu jäädä paikalleen tuijottelemaan vieraita koiria ja harvemmin edes osoitti kiinnostusta. Mutta pitkälti hänen kuononsa tahtiin kuljettiin. Voi voi, jos jotain ärsyttää koiran ulkoilutettavana oleminen, mutta minä pidin sitä eettisimpänä tapana toimia tuon beaglen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen koira, että se alkaa ikään kuin vaanimaan toisen koiran nähdessään ihan siis kulkiessaan kuitenkin eteenpäin Koirani ei ole iso eikä oikeasti vihainen. Ikinä ei ole hyökännyt tai yrittänyt edes purra. Minua itseäni kuitenkin ärsyttää koirani käytös, koska tiedän, että se näyttää uhkaavalta toisista koirista ja ihmisistä. Eipä siihen hihnasta nykimiset ja käskyt ole oikein auttaneet, joten paremmin käännyn toiselle tielle jos mahdollista.
Mikä rotu? Saako koira muuten rodunomaista tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.
Kaikki koirat eivät pidä toisistaan. Sinäkään tuskin pidät kaikista ihmisistä. Miksi ottaa joka kerta riski, että koirat eivät tulekaan toimeen ja sattuu jotain. "Ei tää mitään tee" on ehkä pelottavinta mitä voi kuulla omistajan suusta, kun koiransa lähestyy. Se on hittovie koira eikä siitä voi sanoa täysin varmaksi mitä se milloinkin tekee.
Ajatteles, jos riski onkin siinä, että suurin osa kivoista koirista jää koiraltasi tapaamatta, omistajan ahdistuneisuuden takia. Mitä koirasi menettää, no hyvin paljon.
Lopeta tuo inhimillistäminen. Meillä on kaksi koiraa joilla on yhteiset ja erikseen olevat tuttujen ja sukulaisten koirat "kavereina".
Äläpäs komentele.
Mistäs sinä tiedät, kenen kaikkien koirien kanssa se oikeasti itse haluaisi olla. Taidat olla melkoinen despootti.
Ethän sä tosissasi ole ethän? Vai että koira älyäisi katsella muita koiria että voi kurja miten kivan oloinen tuo toinen koira tuolla päästäisiinpä leikkimään yhdessä.
Kuvitteletko, että koira ei 'ålyä' katsella muita koiria ja ajatella, että ovat kivan näköisiä ja olisipa kiva päästä leikkimään?
Todella outo käsitys asioista. Et kuulosta lainkaan koiran- tai varmaan muidenkaan eläinten ystävältä. Näet koirat pelkkinä potentiaalisina uhkina, joita laumanjohtajan pitää hallita.
En ole tuo johtajajankkaaja enkä ajattele niin. Enkä myöskään noin kuten ilmeisesti sinä että koiran pitää vaan sietää kaikkea ja kaikkia. Eivätkä koirat tai eläimet ylipäätään katsele toisiaan että onpas siinä kivan näköinen lajitoveri oltaisiinko kamuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko nyt jeesus kristus päästä yli siitä laumanjohtaja-sanasta jankkaamisesta? Ei liity aiheeseen.
Kun puhutaan koirankoulutuksesta ja käytetään samalla termiä laumanjohtaja, niin kyllähän se tietenkin liittyy vahvasti aiheeseen.
Täällä on muutama nykyaikaisella tiedolla varustettu ihminen kertonut miksi kyseinen termi on ongelma ja sitten vastaavasti toiset hyökänneet tätä vastaan sen perusteella, että mitä kyseinen termi hänelle itselleen henkilökohtaisesti tarkoittaa. Nämä taas ovat kaksi eri asiaa.
On ihan perusteltua muistuttaa, että laumanjohja-termillä on väkivaltaisiin koulutumetodeihin perustuva historia. Se ei ole kielto kenellekään käyttää tuota termiä tai yritys estää ketään mieltämästä sille sanalle uutta, henkilökohtaista merkitystä. Kuitenkin valitettavan moni tuota termiä käyttävä vielä uskoo näihin koiralle haitallisiin koulutusmetodeihin ja sen takia asiasta keskustelu on tärkeää. Vain siten voimme lisätä tietoutta nykyaikaisesta, positiiviseen vaihvistamiseen perustuvasta eläinystävällisestä kouluttamisesta.
Sitä en ymmärrä miksi nämä termiä käyttävät hyökkäävät tästä asiasta muistuttavien kimppuun niin aggressiivisesti? Jos he eivät itse tue noita haitallisia metodeja, eikö myös silloin heidän oma arvomaailma tukisi asiallista keskustelua aiheesta? Koskaan kun ei voi tietää minkä henkilökohtaisen merkityksen joku on antanut sanalle, joka on yleisesti ottaen haitallisessa käytössä.
Ja lisään vielä, jos et tiedä millaisen merkityksen toinen antaa sanalle jota itse pidät negatiivisena, niin kysy. Kysy mitä ihminen tällä sanalla tarkoittaa ja mitä se merkitsee tälle ihmiselle. Sitä se hyvä vuorovaikutus ja keskustelu on.
Edelleen, jos olet antanut haitallisena yleisesti tunnetulle termille oman, henkilökohtaisen merkityksen, se kannattaa ihan itse tuoda heti alussa esille. Se nimenomaa on sitä hyvää vuorovaikutusta ja keskustelua.
On todella nurinkurista lähteä siitä oletuksesta, että toisen pitäisi alkaa erikseen kyselemään, että tarkoitatko tällä termillä kenties täysin päinvastaista asiaa. Ihan sama kuin joutuisi kysymään erikseen, että tarkoittaako joku positiivisella vahvistamisella kouluttamisesta puhuessaan oikeasti rankaisuun ja pakkohallintaan perustuvaa laumanjohtajuutta.
Ei se ole nurinkurista vaan kuuluu normaaliin hyvään vuorovaikutukseen. Käskytätkö parisuhteessakin mitä sanoja toinen saa käyttää? Vai kykenetkö läheisissä ihmissuhteissasi keskustelemaan ja kysymään mitä toinen tarkoittaa? Vai oletatko ja oletatko aina negatiivisesi? Toimitko niin asiakassuhteissa? Kuinka hyvin se mielestäsi toimii? Mitä kysyminen mielestäsi sinulta veisi pois? Varsinkin kun laumanjohtaja ei ole sanana yleisesti hyväksytty negatiivinen sana ja kielletty verrattuna n-sanaan, vaan laumanjohtajalla ihan oikeasti on tavan kansalaisilla monenlaisia merkityksiä. Kouluttajien kesken varmasti vallitsee konsensus siinä että se on paha sana. Kun toimitte asiakkaiden kanssa, tehkää yhteistyötä ja kysykää.
Sen verran aggressiivinen ja yliampuva viesti, ettei siihen pitäisi edes vastata, mutta tehdään nyt niin kun otit asiakkaanikin tähän.
Kun minulle tulee asiakas, eli omistaja ja koira, olen näiden 12 vuoden aikana houmannut, että 10/10 laumanjohtajuudesta puhuvasta ihmisestä elää siinä käsityksessä, että koiran koulutus perustuu rankaisuun ja koiran alistamiseen. Tämän jälkeen lähdemme ihan perusasioista liikkeelle, eli siitä millainen eläin koira on.
Ja juuri tämän takia ammattilaiset karttavat tuota termiä ja puuttuvat sen käyttöön, koska on hyvin harvinaista, että joku on antanut sille päinvastaista tarkoittavan henkilökohtaisen merkityksen. Puuttumisella on puhtaasti tarkoitus lisästä tietoisuutta ja koirien kohtelua ja kouluttamista eläinystävällisillä metodeille.
Eli oletat, mikä on aina kaikissa asiakaspalvelutilanteissa väärin. Jos tulisin asiakkaaksesi, suhtautuisit minuun lähtökohtaisesti väärin koska et keskustelisi kanssani, vaan olettaisit. Vaihtaisin kouluttajaa, koska kokisin ettei kanssasi yhteistyö onnistuisi, koska et keskustele vaan oletat.
Mitenpä luulet noiden asioiden tulleen ilmi, ellei keskustelulla? Kun koirakko tulee asiakkaakseni, suurin osa työstä on nimenomaa keskustelua omistajan kanssa, eli nyt sinä teit itse oletuksen.
Tiedän, että ymmärrät olevasi väarässä, mutta koska johtajuus on sinulle tärkeää, et voi perääntyä. Minä puolestani voin antaa sinulle positiivisen vahvisteen ja jättää keskustelun tähän. Näin sinä saat tilaa perääntyä "voittajana", vaikka todellisuudessa oletkin saanut paljon lisää, hyvää tietoa termistä laumanjohtaja ja siitä miksi kyseinen termi koetaan haitallisena koiralähtöisessä kouluttamisessa.
Itse todistin tossa talon vieressä tilannetta jossa kaksi tälläistä ihmistä törmäsivät toisiinsa lenkillä ja molemmat jäi seisomaan koriensa kanssa paikalleen eikä kumpikaan liikkunut.
Koirat alko haukkumaan toisilleen kun tilanne oli niin jännittynyt. Oli pakko jäädä seuraamaan miten tilanne purkaantuu kun oli sen verran huvittavaa :D
Ihan oikeesti opetelkaa kouluttamaan ne koiranne tai älkää ottako koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tuollaista käytöstä, jota ap kuvaili.
Onneksi on vielä ihmisiä, jotka ulkoiluttavat koiraa. Eikä koira heitä.
Ja ottavat muutkin huomioon.Ulkoilutan koiraa koiraani varten enkä itseäni. Pidän vaan huolen ettei pääse muiden lähelle.
Samoin minä. Jos koira jää tuijottamaan, niin sitten tuijotetaan. Pitäköön vastaan tuleva vain koiransa kiinni ohittaessa ja kännykän taskussa.
Itse kans ulkoilutin koiraani koiran ehdoilla ja koiraa varten. Se tosin ei tavannu jäädä paikalleen tuijottelemaan vieraita koiria ja harvemmin edes osoitti kiinnostusta. Mutta pitkälti hänen kuononsa tahtiin kuljettiin. Voi voi, jos jotain ärsyttää koiran ulkoilutettavana oleminen, mutta minä pidin sitä eettisimpänä tapana toimia tuon beaglen kanssa.
Nimenomaan koiraa varten! Se ulkoilu on omistajan ja koiran yhteistä aikaa ja aina välillä voi toki olla muutakin seuraa ja tekemistä mutta ei meilläkään arkena muuta kuin käydään lenkeillä niin että koira saa haistella ja tallustella ilman mitään ylimääräistä
Täällä naapurustossa on joku outo koiran koulutus meneillään, jossa aikuinen koira on toistuvasti, hetkellisesti, haukkunut surkeasti jo puolen tunnin ajan - kunnes joku löntystelee sen luo, paijaamaan. Sitten tulokas lähtee ja homma toistuu. Mistä on kyse??
Vierailija kirjoitti:
Täällä naapurustossa on joku outo koiran koulutus meneillään, jossa aikuinen koira on toistuvasti, hetkellisesti, haukkunut surkeasti jo puolen tunnin ajan - kunnes joku löntystelee sen luo, paijaamaan. Sitten tulokas lähtee ja homma toistuu. Mistä on kyse??
Koiraterrorista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni koiran omistaja käyttäytyy ikään kuin hänellä ei olis minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta oman koiransa käytökseen. "Se nyt vaan aina haluaa tuijottaa kaikkia muita koiria, minkäs teet." No sille kyllä voi tehdä paljonkin, ja koirien sielunelämästä pitäisi jokaisen koiranomistajan ymmärtää sen verran, että mitä jäykkänä tuijottava koira muille viestii. Jos koiran ottaa, sitten se pitää kasvattaa sillä tavalla, että ei aiheuta pelkoa ja ahdistusta muille.
Ulkopuolisen koiran ja ihmisen näkökulmasta jäykkänä tuijottava koira on kuin ampuma-asentoon nostettu ase.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenpä luulet noiden asioiden tulleen ilmi, ellei keskustelulla? Kun koirakko tulee asiakkaakseni, suurin osa työstä on nimenomaa keskustelua omistajan kanssa, eli nyt sinä teit itse oletuksen.
Tiedän, että ymmärrät olevasi väarässä, mutta koska johtajuus on sinulle tärkeää, et voi perääntyä. Minä puolestani voin antaa sinulle positiivisen vahvisteen ja jättää keskustelun tähän. Näin sinä saat tilaa perääntyä "voittajana", vaikka todellisuudessa oletkin saanut paljon lisää, hyvää tietoa termistä laumanjohtaja ja siitä miksi kyseinen termi koetaan haitallisena koiralähtöisessä kouluttamisessa.
Ihminen joka suhtautuu noin alentavasti toiseen ihmiseen, tulkitsee toista niin negatiivisesti mitä minua olet tulkinnut ja vastaillut hyvin ylimielisesti, niin valitettavasti minulle ei tule kovin positiivista kuvaa sinusta vuorovaikutustaitojesi suhteen. Toivon tietysti että olen väärässä, koska on inhottavaa jos asiakas hakee apua ja häneen suhtaudutaan alentuen, käskyttävästi ja ylimielisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Äläpäs komentele.
En ole tuo aiempi, mutta ei ikinä saa päästää yhyään koiraa oman koiran luokse. Ei siis ikinä, koska:
1. Hihnat kireällä toista lähestyttäessä koirat valmiiksi stressinä ja niillä hankala tulkita toisen koiran eleitä--> potentiaalinen rähinätilanne
2. Jos hihnat olisivatkin löysällä, niin ne kiristyvät viimeistään siinä vaiheessa kun koirat lähtevät kiertämään toisiaan ja omistajat estävät sen---> potentiaalinen rähinätilanne
3. Koirat alkavat onnessaan leikkimään ja pomppimaan, hihnat sotkeutuvat ja koirat joutuvat liian lähelle toisiaan pääsemättä karkuun---> potentiaalinen rähinätilanne
4. Toisen koiran omistajalla ei ole minkäänlaista ymmärrystä koirista varsinkaan siitä omastaan ja ei ymmärrä sen eleitä ja että se on vaaraksi---> potentiaalinen rähinätilanne
Ei ole yhtään koirien kannalta hyvää ja pätevää syytä olla sosiaalinen tuntemattomia kohtaan lenkillä. Tuntemattomat koirat ovat aina riski ja lisä stressi omalle koiralle. Ei mikään kiva kaveri, jota on mukava moikata. Sosiaalistaminen hoidetaan tuttujen koirien kanssa vapaassa ympäristössä ja tämä riittää koirille paremmin kuin hyvin.