Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan

Vierailija
17.07.2023 |

Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.

Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.

Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.

Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.

HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.

Kommentit (450)

Vierailija
361/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä hoidetaan vasta-aineiden perusteella, kun puoli sukua on saanut lääkityksen sillä perusteella. Ja hyvä, että on saanut hoitoa. Itselläni oli jo pahoja muistiongelmia, jotka helpottivat heti, kun sain lääkityksen. 

Minuakin alettiin heti tutkia, kun kerroin muistiongelmista. Olin tuolloin vielä nuori opiskelija. Tsh oli 13, ja sain samantien lääkityksen. 

Vierailija
362/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

310:

Jos myönnät T3 olevan yhteydessä ainevaihduntaan, niin miksi väität, että mun ei kannata edes ottaa kyseinen verikoe ja miksi en voisi saada sitä otettua julkisella sektorilla?

Olen saattanut mainita tämän aiemmin, mutta sairastan 1 tyypin diabetesta. Rehellisesti sanottuna 3 kuukauden aikana sairastamani vajis ja lääkityksen myötä pahentunut ummetus ovat ajaneet mun elimistöni siihen tilaan, että mun elimistö ei sulata enään rasvoja eikä insuliini imeydy ajoittain kunnolla.

Olen aloittanut yli kuukausi sitten VHH-ruokavalion, jossa rasvat ja proteiinit on pääosassa ja suurimaksi osaksi moni diabeetikko joutuu laskemaan uuden ruokavalion myötä insuliiniannoksia. Näin ei ole tapahtunut mun kohdallan, koska sokerit pomppii edestakaisin ja koska hormonit heittelee edestakaisin ummetusta ei auta ajoittain edes ulostelääke Vi-siblinin ja mustan kahvin keraa. Insuliiniannokset on n

Mulla oli ummetus päällä jo kesästä asti ja ruokavalio aloitettiin syyskuussa, joten ei. Ruokavaliolla ei ole ollut mitään vaikutusta asiaan.

Tällä hetkellä rasvat ei vain imeydy ja paino jojoilee koko ajan, vaikka hiilarit on maks. 70g päivässä ja välillä jopa alle sen 70g.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olisi typerää väittää, ettei ydinlaskeuma vaikuta ihmisten kilpirauhasiin. Jodi-taplettienkin tarkoitus on suojata kilpirauhasta ydinlaskeumatilanteessa. 

Kyllä se ydinlaskeuma voikin aiheuttaa esim. kilpirauhassyöpiä, mutta esim. Tsernobylin jälkeen ne eivät lisääntyneet. Tsernobylin jälkeen ei Suomessa myöskään esiintynyt juurikaan taustasäteilyä suurempaa säteilyä. Eikä sillä muutenkaan enää kymmenien vuosien jälkeen mitään vaikutusta ole. Tilastoista nähdään selvästi ettei asialla ollut vaikutusta kilpirauhassairauksiin.

Vierailija
364/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä hoidetaan vasta-aineiden perusteella, kun puoli sukua on saanut lääkityksen sillä perusteella. Ja hyvä, että on saanut hoitoa. Itselläni oli jo pahoja muistiongelmia, jotka helpottivat heti, kun sain lääkityksen. 

Minuakin alettiin heti tutkia, kun kerroin muistiongelmista. Olin tuolloin vielä nuori opiskelija. Tsh oli 13, ja sain samantien lääkityksen. 

Sinulla olikin hypotyreoosi, eikä subkliinistä hypoa.

Vierailija
365/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tervetuloa joukkoon! Minä en saa tuon lisäksi myöskään hormonikorvaushoitoa, koska verikoetulos on liian hyvä, vaikka oireet on sellaiset että en pysty töihin. Eli ei hoideta vaikka hoito olisi olemassa, ja minua pidetään väkisin työttömyystuella, ja sitten saa lukea vielä haukut päälle että mene töihin, vaikka hyvä kun pääsen joak päivä edes makuuasennosta ylös.

Tiedoksi muuten, että meitä on paljon jotka olemme piilotyökyvyttömiä siksi että meitä ei diagnosoida oikein, eikä hoideta, vaan jätetään oman onnen nojaan kärsimään. Tilastot vääristyy kun työttömänä pidetään vaikka oikea osoite olisi joko sairauden hoito ja uudelleen työllistyminen, tai sitten ihan vain se eläke.

Kiitos! Näinhän se todellisuus on. Pahinta tässä on se, että masennus on nykyisin lievä, mutta nostaa päätään silloin tällöin. Työnhaku ei pahemmin kiinnosta, sillä tiedän, että en työllisty. Multa evättiin juuri kuntoutustuki, kun tein uuden hakemuksen kelaan työkyvyn arvioinnista. Lääkärin mukaan olisin työkykyinen ja tulevaisuudessa ei olisi estettä työnteolle. Varmasti olisin työkykyinen, mutta en kokoaikaisesti, sillä nykyiset opinnot, jotka mulla on käynnissä eivät tule työllistämään mua. Multa puuttuu edelleen monen vuoden työkokemus ja korkeakoulututkinto.

Mun masennus on uusiutuva ja voi nostaa päätään jo pienemmästäkin kriisistä, kunnes se huomaamatta pahenee. On siis hyviä jaksoja ja siten vähemmän hyviä jaksoja. Pahimpien jaksojen aikana asioiden aikaan saaminen on haasteellista. Lääkitys ei ole tehonnut täysin, kun mulle ei ole kirjoitettu esim. mielialantasaajaa masennuksen tueksi.

Into opiskella avoimessa yliopistossa on, mutta siihen ei ole varaa. 

Vierailija
366/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aika jännää, että vanhat lääkärit ja "funkkispuolen" lääkärit ainoastaan osaavat hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Yliopistosairaalaoitten 15 vuotta opiskelleet endokrinologit ja sisätautilääkäritkään eivät osaa, vaikka tutkimustietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta on vuosi vuodelta tullut lisää. Mihinkähän tuo endokrinologeja moittiva kirjoittava perustaa väitteensä. Ne yliopistoendokrinologit seuraavat hyvin tarkkaan kaiken tutkimustiedon mitä maailmalta asiasta julkaistaan. Mihin tämä arvostelija perustaa väitteensä, mistä hän saa oikeampaa tietoa. Ettei vaan nettipalstojen "asiantuntijoilta".

Voi kun olisitkin oikeassa tässä asiassa, mutta valitettavasti Suomessa on todella surkeita endokrinologeja, tosin muutamia tosi hyviäkin. Minun kohdallani endokrinologit sössivät ihan kaiken. Ensin ajoivat liikatoiminnalle aloittamalla hoidon aivan liian isolla annoksella, sen jälkeen päättivät ottaa lääkkeen kokonaan pois, vaikka lähtöarvojen perusteella olin ns. selvä tapaus. Kun arvot romahtivat, aloittivat alusta ja tällä kertaa jättivät minut oireiseksi ja selvästi liian alhaiselle lääkitykselle. Eivät kuunnelleet eivätkä välittäneet oireista tippaakaan. Siirryin funkkispuolelle ja sain lääkityksen ja elämäni kuntoon. Myös raudanpuute selvisi siellä.

Miksi nämä muutamat hyvät endokrinologit hoitavat eri tavalla, siinä onkin hyvä kysymys. Miksi jotkut hoitavat t3-lääkkeellä, toiset eivät missään tapauksessa? Miksi joku säätää lääkityksen pelkän TSH:n mukaan, toinen t4v:n mukaan, kolmas t3v:n mukaan, neljäs haluaa nähdä nämä kaikki, viides huomioi myös oireet?

Vierailija
367/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aika jännää, että vanhat lääkärit ja "funkkispuolen" lääkärit ainoastaan osaavat hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Yliopistosairaalaoitten 15 vuotta opiskelleet endokrinologit ja sisätautilääkäritkään eivät osaa, vaikka tutkimustietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta on vuosi vuodelta tullut lisää. Mihinkähän tuo endokrinologeja moittiva kirjoittava perustaa väitteensä. Ne yliopistoendokrinologit seuraavat hyvin tarkkaan kaiken tutkimustiedon mitä maailmalta asiasta julkaistaan. Mihin tämä arvostelija perustaa väitteensä, mistä hän saa oikeampaa tietoa. Ettei vaan nettipalstojen "asiantuntijoilta".

Voi kun olisitkin oikeassa tässä asiassa, mutta valitettavasti Suomessa on todella surkeita endokrinologeja, tosin muutamia tosi hyviäkin. Minun kohdallani endokrinologit sössivät ihan kaiken. Ensin ajoivat liikatoiminnalle aloittamalla hoidon aivan liian isolla annoksella, sen jä

Voi kun minusta tuntuu, että sinun asiantuntemuksesi ja ymmärryksesi ei ole riittävää näitä endokrinologeja arvostelemaan. Tapaukset ovat erilaisia ja esim se liian isolla aloitettu thyroxin-lääkitys ei ole ollenkaan niin selkeä asia jota sinä ymmärtäisit. Pääsääntöisestihän ei T3 lääkitystä tarvita. Sitä käytetään harvoissa erityistapauksissa, jotka viralliset endokrinologit varmasti tietävät paremmin kuin ne harrastelijaendokrinologi-kirurgit sieltä funkkispuolelta (ovat menettäneet oikeuksiaankin aiheutettuaan lääkekokeiluillaan hengenvaarallisia rytmihäiriöitä).

Vierailija
368/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätautilääkärille pitää mennä, hän tietää ja osaa kilpirauhassairaudet kaikkein parhaiten.

Ja osaa päättää ja määrätä lääkityksen.

Ei nuo jutut ole tavallisen yleislääkärin erikoisosaamista ollenkaan.

Vierailija
369/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin. 

Missä maassa käyt? Joku EU-maa? Olen ajatellut tehdä samoin.

Belgiassa.. 

Onko ihan hirveän kallista?

Nuo eläinperäiset kilpirauhaslääkkeet ovat kalliita varsinkin, kun ostaa vuoden satsin kerrallaan. Kyllä reissulle hintaa tulee, mutta pääasia, että olo on kunnossa taas seuraavan vuoden verran. Joskus sitä rahallakin voi ostaa terveyttä näköjään. 

Mitä ihmeen järkeä on käyttää jotain eläinperäistä valmistetta, joka on täynnä epäpuhtauksia ja ennalta tuntematon määrä T3:a. Thyroxin on tehty synteettisesti, mutta siinä on joka molekyyli tasan sama kuin ihmisen omassa hormoonissa.

Vierailija
370/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

No itselläni on thyroxin lääkitys ollut jo vuosia ja hyöty? No, mitään hyötyä ei ole ollut. Annosta vaan nostellaan jatkuvasti, en pysty enää edes kunnolla nukkumaan öisin sen takia. Ei lekureita sekään kiinnosta pätkän vertaa.

Onko mahdollisuus vaihtaa lääkettä?

Tyroksiini on ihmisen oma, kilpirauhasen tuottama hormooni. Miten ihmeessä voi vaihtaa oman tarpeellisen hormoonin johonkin toiseen aineeseen. Et sinä insuliiniakaan voi mihinkään muuhun molekyyliin vaihtaa.

Vierailija
371/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

7 ei ole vielä mitään. Itsellä oli 89 kun todettiin vajaatoiminta. 

Vierailija
372/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla päinvastainen ongelma, eli TSH 5 (otettu puolen vuoden välein kokeet) ja lääkäri tuputtaa lääkitystä vaikka vasta-aineet normaalit. Onko totta mitä joku täällä sanoi, että thyroxin lääkitys lamaa elimistön oman tuotannon?! Koska silloin ei mun mielestä todellakaan kannata aloittaa lääkitystä jos ei ole satavarma! Kuinka nopeasti tuo lamaantuminen tapahtuu, jo kuukausissa?

AP:lle vielä: sulla on toki korkeampi tuo THS arvo kuin mulla, mutta mun vireystilaa on auttanut huomattavasti säännöllisen liikunnan harrastaminen. Eli siirryin kerta viikossa liikunnasta viisi kertaa viikossa liikuntaan ja olo lähes normaalin virkeä.

Sun kohdalla varmaan riittäisi 1-2  vuoden välein TSH seuranta, ja jos se jossain vaiheessa nousisi >10, niin sitten lääkitys.

Siis ihan järjetöntä, että lä

Pelkkä koholla oleva TSH ei aiheuta hypotyreoosioireita jos T4 on edelleen normaalialueella. Jos TSH menee yli 10 niin tapana kuitenkin lääkitys aloittaa vaikka T4 vielä olisikin normaali.

Vierailija
373/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sisätautilääkärille pitää mennä, hän tietää ja osaa kilpirauhassairaudet kaikkein parhaiten.

Ja osaa päättää ja määrätä lääkityksen.

Ei nuo jutut ole tavallisen yleislääkärin erikoisosaamista ollenkaan.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on niin yleinen tauti, että tavallinen yleislääkäri pystyy sen yleensä varsin hyvin hoitamaan. Liikatoiminnassa tarvitaan aina sisätautilääkäriä tai endikrinologia. Ei Suomen erikoislääkärit riittäisi jos heidän pitäisi jokainen vajaatomintapotilas hoitaa. Vain poikkeustapauksissa heitä tarvitaan vajaatoiminnan suhteen.

Vierailija
374/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

368: Ymmärrykseni on täysin riittävää. Osaava lääkäri ei aloita 100 mikrog annoksella tilanteessa, jossa T4V on vielä viitearvojen sisällä. Osaava lääkäri ei myökään lopeta lääkitystä kerrasta poikki -tyyliin tai muutenkaan, jos lääkitys on kerran annettu autoimmuunityreoidiittiin (vasta-aineet ja TSH pilvissä).

Oli miten oli, endokrinologit eivät saaneet minua kuntoon. He saivat kyllä TSH:n täydelliseen arvoon 1. Se riitti heille. Siinä vaiheessa minulla oli paljon oireita (myös niitä rytmihäiriöitä, jotka eivät ilmeisesti ole niin vaarallisia, jos ihan oikeat endokrinologit niitä aiheuttavat).

Funkkispuoli hoiti minut sitten oikeasti kuntoon. Ihan oikeita lääkäreitä hekin ovat. Heillä vaan on enemmän kiinnostusta saada potilaat voimaan hyvin.

Vierailija
375/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

7 ei ole vielä mitään. Itsellä oli 89 kun todettiin vajaatoiminta. 

Toivottavasti et nyt vähättele toisten oloa vaikka heillä oli alemmat arvot kuin sinulla oli? 

Vierailija
376/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä huolestuttavaa, miten retuperällä ko. vaivojen hoito on Suomessa. Itse järkytyin viime kesänä, kun kysyin lääkäriltä (olen sairastanut vajaatoimintaa yli 10v) oireiden rajusti pahennuttua vuodessa voitaisiinko ottaa minulta ensimmäistä kertaa varmuuden vuosi myös T3-V arvo. Lääkäri tuhahti, ettei edes tiedä mikä se on! Siis lääkäri ei tiennyt, mikä on kilpirauhasen päähormoni eikä ollut koskaan kuullutkaan että joskus tietyissä tapauksissa potilas joutuu tyroksiinin lisäksi (tämä tieto on nykyään ihan Terveyskirjaton sivuilla) syömään myös ns. T3-hormonia. Epäili otetaanko sellaista arvoa edes perus labroissa, eikä kuulemma osaisi sitten tulkita sitä vaikka otettaisiinkin. Kyllä itketti ja turhautti tuon lääkärikäynnin jälkeen, kun ymmärsin etten tule tähän hoitoa ainakaan julkiselta puolelta saamaan vaikka arvot olisivat kuinka pielessä ja että lääkärille oma ego (hän oli vanhempi mies ja minä nuorehko nainen) oli tärkeämpi kuin minun vointini. Myöhemmin sitten vielä tuttu eläinlääkäri (hän ei työskentele Suomessa) nauroi että on tämä kummallista, kun heilläpäin koirien kilpirauhasen vajaatoiminta tutkitaan perusteellisemmin ja edistyneemmin kuin Suomessa naisten, ja että eläimillä jo ymmärretään se fakta, että hormonien epätasapaino on yleensä oire jostain ihan muusta asiasta joka tulisi selvittää. Täällä ei todellakaan selvitellä syvemmin, eikä mielellään näköjään hoideta enää edes oireita. Välillä tulee mieleen, olisiko asia toisin jos olisi kyse ns. miesten sairaudesta. Tsemppiä kaikille ja älkää luovuttako siellä lääkärillä heti, jos eivät ota teitä tosissaan.

Vierailija
377/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On kyllä huolestuttavaa, miten retuperällä ko. vaivojen hoito on Suomessa. Itse järkytyin viime kesänä, kun kysyin lääkäriltä (olen sairastanut vajaatoimintaa yli 10v) oireiden rajusti pahennuttua vuodessa voitaisiinko ottaa minulta ensimmäistä kertaa varmuuden vuosi myös T3-V arvo. Lääkäri tuhahti, ettei edes tiedä mikä se on! Siis lääkäri ei tiennyt, mikä on kilpirauhasen päähormoni eikä ollut koskaan kuullutkaan että joskus tietyissä tapauksissa potilas joutuu tyroksiinin lisäksi (tämä tieto on nykyään ihan Terveyskirjaton sivuilla) syömään myös ns. T3-hormonia. Epäili otetaanko sellaista arvoa edes perus labroissa, eikä kuulemma osaisi sitten tulkita sitä vaikka otettaisiinkin. Kyllä itketti ja turhautti tuon lääkärikäynnin jälkeen, kun ymmärsin etten tule tähän hoitoa ainakaan julkiselta puolelta saamaan vaikka arvot olisivat kuinka pielessä ja että lääkärille oma ego (hän oli vanhempi mies ja minä nuorehko nainen) oli tär

Verikokeet on tosiaankin ylihuomenna. Ajattelin pyytää lääkkeen vaihdon myötä myös toiveena nostaa annosta, jos T4V ei ole noussut 12 ylöspäin. Lääkärin tavoite itsestään oli, että mikäli tsh ei olisi noussut niin vasta sitten nostettaisiin annosta, mutta on hyvä pitää kaikki arvot samanaikaisesti kohdillaan.

Kyllä t3v otetaan peruslabroissa, mutta lääkärit on kuulemma nihkeitä ottamaan niitä. Erityisesti vajaatoiminnan potilaiden kohdalla. Koska mainitsin aiemmin tuon T3 olevan yhteydessä ainevaihduntaan, niin olen huomannut, että ovat kovia väittämään, että ummetus kuuluu vajiksen oireisiin, mutta kuinka paljon sitä ollaan valmiita hoitamaan, kun kerran tiedetään johtuvan vajaatoiminnasta? 

Ap

Vierailija
378/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap viestisi 378.

Mun lääkäri sanoo, että nosta annosta olosi mukaan ja laske taas, kun siltä tuntuu. Sinä itse tiedät olosi parhaiten. Mulla on tietty annostus päivässä, mutta talvella saataan ottaa enemmän ja erityisesti kesähelteillä vähemmän. Lääkäri on sanonut, että kuuntele omaa kehoasi ja mene sen mukaan. Kerran vuodessa katotaan sitten arvot kuitenkin ja keskustellaan miten on mennyt ja miltä olo tuntunut. Hän yleensä ohjeistaa sitten, että no talvella voit ottaa tuon verran, mutta kesällä voit laskea annostusta tuon verran. En koskaan ota sitä samaa annostusta läpi vuoden.

Vierailija
379/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, että mulla on varmaan myös jotain kilpirauhasen toiminnan häiriötä. Iho mulla on kuiva ja väsyttää ja suoli ei toimi nykyään juuri koskaan ihan siis itsestään, aina pitää pusertamalla pusertaa suolta tyhjemmäks.

Mut tiiäks, multa ei oo koskaan, ei koskaan ikinä milloinkaan mitään kilpirauhasarvoja mitattu. Joten...

Mulla ei ole mitään kontakteja terkkariin, eikä niitä mulle suoda, joten...

Jos mulla joku kilpirauhas- tai muu vaiva on, niin so what.

Ja juu, nää syöpätestaukset joita tarjotaan... Mä luulen, että niiden tulokset tulee ihan siis höplästä vetäen. 

Voi, voi...Siks mä en en niihin menekään, paitti ulosteen lähetin tutkittavaks, ja kuten sanottu, höplästä tai ei, normaali tulos kuulemma.

Mistä mä saan TSH:n ja T4-V:n tai mitä niitä nyt testataankaan, saati verenpaineen tai Hb:n tai HDL:n ja LDL:n ja kokonaiskolesterolin ja Triglyt mittautettua...

En niin mistään. Meillä ei ole sulle mitään annettavaa.... Sori vaan!

No, ei se mitään, ei mulla olis varaa maksaa tk-maksua saati lääkkeitäkään jos jotain olis... Et ei se mitään.. Kuolemaa tässä vaan odotellaan, mitä pikemmin tulee, sen parempi.

Vierailija
380/450 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On kyllä huolestuttavaa, miten retuperällä ko. vaivojen hoito on Suomessa. Itse järkytyin viime kesänä, kun kysyin lääkäriltä (olen sairastanut vajaatoimintaa yli 10v) oireiden rajusti pahennuttua vuodessa voitaisiinko ottaa minulta ensimmäistä kertaa varmuuden vuosi myös T3-V arvo. Lääkäri tuhahti, ettei edes tiedä mikä se on! Siis lääkäri ei tiennyt, mikä on kilpirauhasen päähormoni eikä ollut koskaan kuullutkaan että joskus tietyissä tapauksissa potilas joutuu tyroksiinin lisäksi (tämä tieto on nykyään ihan Terveyskirjaton sivuilla) syömään myös ns. T3-hormonia. Epäili otetaanko sellaista arvoa edes perus labroissa, eikä kuulemma osaisi sitten tulkita sitä vaikka otettaisiinkin. Kyllä itketti ja turhautti tuon lääkärikäynnin jälkeen, kun ymmärsin etten tule tähän hoitoa ainakaan julkiselta puolelta saamaan vaikka arvot olisivat kuinka pielessä ja että lääkärille oma ego (hän oli vanhempi mies ja minä nuorehko nainen) oli tär

Ei sen T3 arvon perusteella voi mitenkään arvioida tarvitsisitko sitä lääkitykseesi. T3v vaihtelee niin runsaasti pitkin päivää ettei sitä yleensä käytetä kuin epäiltäessä T3-hypertyreoosia. Se päähormoni on kyllä T4. T3v ei kuulu yleislääkärin repertuaariin, koska sitä ei hypotyreoosin hoidossa käytetä eikä tarvita. Jotkut asiantuntemattomat "funktionaalisen" lääketieteen tohtorit sitä määräävät saadakseen vähän katetta laboratoriolleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi