Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vaihda lääkäriä. 7 on aivan liian korkea.
381: Nyt puhut kyllä ihan höpöjä. Onko sinulla mitään lähdettä antaa tuolle, että t3v vaihtelee runsaasti pitkin päivää? En ole tiennyt sellaisesta. Sen sijaan TSH voi vaihdella jopa 30-50% päivän aikana. Silti monet lääkärit luottavat siihen lääkityksen säätämisessä.
T3v arvoja kyllä seuraa muutkin kuin funkkislääkärit, myös osa endokrinologeista. Minulla on yleislääkärin määräämä t3-lääke käytössä, tuttavallani on funkkislääkärin määräämä t3-lääke käytössä ja toisella tuttavallani endokrinologin määräämä t3-lääke. Joten älä valehtele.
Vierailija wrote:
381: Nyt puhut kyllä ihan höpöjä. Onko sinulla mitään lähdettä antaa tuolle, että t3v vaihtelee runsaasti pitkin päivää? En ole tiennyt sellaisesta. Sen sijaan TSH voi vaihdella jopa 30-50% päivän aikana. Silti monet lääkärit luottavat siihen lääkityksen säätämisessä.
T3v arvoja kyllä seuraa muutkin kuin funkkislääkärit, myös osa endokrinologeista. Minulla on yleislääkärin määräämä t3-lääke käytössä, tuttavallani on funkkislääkärin määräämä t3-lääke käytössä ja toisella tuttavallani endokrinologin määräämä t3-lääke. Joten älä valehtele.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. En tajua tämän valehtelijan motiivia levittää väärää tietoa. Teki sitä jo eilenkin ja taas jatkaa. En ymmärrä.
Toivottavasti te jotka apua tarvitsette, ignooraatte tuon valehtelijan kirjoitukset.
T : Dio2 geenivirhe ja endon kirjoittama T3
Vierailija wrote:
Ap viestisi 378.
Mun lääkäri sanoo, että nosta annosta olosi mukaan ja laske taas, kun siltä tuntuu. Sinä itse tiedät olosi parhaiten. Mulla on tietty annostus päivässä, mutta talvella saataan ottaa enemmän ja erityisesti kesähelteillä vähemmän. Lääkäri on sanonut, että kuuntele omaa kehoasi ja mene sen mukaan. Kerran vuodessa katotaan sitten arvot kuitenkin ja keskustellaan miten on mennyt ja miltä olo tuntunut. Hän yleensä ohjeistaa sitten, että no talvella voit ottaa tuon verran, mutta kesällä voit laskea annostusta tuon verran. En koskaan ota sitä samaa annostusta läpi vuoden.
Minullakin on lääkärin lupa tehdä itse pientä hienosäätöä vuodenaikojen mukaan tai jos on liika- tai vajaatoiminnan oireita. Minulla tosin seurataan puolen vuoden välein, koska käytössä on yhdistelmälääkitys. Kesäksi saatan pudottaa annosta hieman, muuten on jo löytynyt toimiva ylläpitoannos.
Hoidon alussa ei tietenkään mielellään kannata itse säädellä, kun arvot vielä sahaa, tulehdus jyllää ja haetaan oikeaa annosta. Silloin kannattaa jokaisen annosmuutoksen jälkeen odottaa verikokeeseen asti, tai jos on niin pahat oireet ettei voi odottaa, niin sitten yhteys lääkäriin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap viestisi 378.
Mun lääkäri sanoo, että nosta annosta olosi mukaan ja laske taas, kun siltä tuntuu. Sinä itse tiedät olosi parhaiten. Mulla on tietty annostus päivässä, mutta talvella saataan ottaa enemmän ja erityisesti kesähelteillä vähemmän. Lääkäri on sanonut, että kuuntele omaa kehoasi ja mene sen mukaan. Kerran vuodessa katotaan sitten arvot kuitenkin ja keskustellaan miten on mennyt ja miltä olo tuntunut. Hän yleensä ohjeistaa sitten, että no talvella voit ottaa tuon verran, mutta kesällä voit laskea annostusta tuon verran. En koskaan ota sitä samaa annostusta läpi vuoden.
No onpa kyllä outo ohje. Ei tuollaista lääkitystä voi päivän voinnin perusteella vaihdella. Tietyllä annoksella kestää useamman viikon ennenkuin hormoniarvo asetuu vakaalle tasolle. Samalla tavalla jotkut ihmiset ottavat omien tuntemustensa mukaan esim. M
No ei sitä päivän voinnin mukaan vaihdella vaan vuodenaikojen mukaan. Kesähelteillä tarvitsen vähemmän lääkettä kuin vastaavasti talvella. Yhtenä hellekesänä aloin hikoilla tavallista enemmän ja vähensin sitten lääkitystä ja olo helpotti. Olen ottanut lääkettä nyt jo 30 vuotta, joten lääkäri uskoo, että osaan itse tehdä hienosäätöä annostukseen.
"No ei sitä päivän voinnin mukaan vaihdella vaan vuodenaikojen mukaan. Kesähelteillä tarvitsen vähemmän lääkettä kuin vastaavasti talvella. Yhtenä hellekesänä aloin hikoilla tavallista enemmän ja vähensin sitten lääkitystä ja olo helpotti. Olen ottanut lääkettä nyt jo 30 vuotta, joten lääkäri uskoo, että osaan itse tehdä hienosäätöä annostukseen. "
Lainaan omaa viestiäni näin, kun koko lainaus ei onnistu. Tällä nykyisellä lääkärillä olen käynyt jo 14 vuotta, joten hän kyllä tietää tilanteeni todella hyvin.
Mene toiselle lääkärille. Tai vaihda lääkäriä julkisella. Tai vaihda täysin kuntaa lääkäripalvelujen suhteen.
Retuperällä on kilpparinhoito toden totta. JOku ihmettelee, että syötpä isoa annosta (1.75mkg), joku sanoo että annosta voi nostaa kuinka vaan. Kerran eräs lääkäri nosti päiväannostani 50mkg ja sain kohta järkyttävät liikatoimintaoireet. En enää tiedä ketä uskoa.
Vierailija wrote:
Kehottaisin tutustumaan endokrinologian oppikirjoihin. Jos et ole kielimiehiä, niin löytyy myös suomenkielinen Endokrinologia-oppikirja. "Hypotyreoosin diagnostiikassa T3v määrityksiä ei kannata käyttää." Funkkislääkärien mainostamista rT3 kokeista mainitaan: Käänteistrijodityroniinin määrittämistä ei juuri tarvita käytännön työssä" (toki sillä saadaan laboratoriolle hyvä kate). Yleissairauksien aikana T3 tuotanto vähenee.
Vierailija wrote:
Retuperällä on kilpparinhoito toden totta. JOku ihmettelee, että syötpä isoa annosta (1.75mkg), joku sanoo että annosta voi nostaa kuinka vaan. Kerran eräs lääkäri nosti päiväannostani 50mkg ja sain kohta järkyttävät liikatoimintaoireet. En enää tiedä ketä uskoa.
Annostarve vaihtelee eri syistä eri ihmisillä. Ei siinä mitään ihmeellistä saatikka hoitovirhettä ole. Annos titrataan yksilöllisesti. Toisille riittää 25mikrogrammaa ja jollekin toiselle esim 200mikrogrammaa. Toiset ovat herkempiä lääkenostoille kuin toiset. Vanhuksilla ja erityisesti sydänsairailla aloitusannokset ja nostot ovat pienempiä.
Vierailija wrote:
Ap viestisi 378.
Olisipa mullakin yhtä ihana lääkäri, joka puhuu tolleen. Mä luulen, että mun diabeteksen kohdalla kokeet tarvitaan vähintään 5-6kk välein. Mun arvoja seurattiin 2010-luvun alussa tarkkaan ja usein, kunnes siirryin terveyskeskukseen hoitoon. Sen jälkeen kilpparit on otettu.. No silloin kun ne nyt on otettu. Tänä vuonna sitten näkyi yllättäen otettuna eri taholta, kun tk ei ollut sitä koko vuoden aikana edes noteerannut.
Vierailija wrote:
Vaihda lääkäriä. 7 on aivan liian korkea.
On jo mennyt vaihtoon. Kiitos vinkistä.
Ap
Miksi tuo yksi vastaanväittää koko ajan? Se on päivänselvä asia, niin hullunkuriselta kuin se kuulostaakin, että siellä endokrinologien keskuudessa ei juurikaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta tiedetä. Endokrinologiliitto = hoidonestoyhdistys.
Mikä tämän henkilön motiivi on tulla tähän ketjuun väittämään valheellista tietoa?
Hän ei selvästikään osaa itse kilpirauhasasioita. Hyvin usein ihmiset, jotka netissä pyytävät apua, ovat jo kulkeneet jonkin verran matkaa sen sairautensa kanssa ja ovat kartalla. Ei henkilö, jolle se synteettinen 4 = tyroksiini sopii, niin käy nettipalstoilla kyselemässä, vaan jatkaa elämäänsä.
Mutta, sitten on meitä, jolle se tyroksiini ei sovi alkuunkaan. Ei edes pienen pientä murua voi ottaa.
Kamala "lääke", meinasi henki lähteä. Onneksi en kuunnellut lääkäreitä tai muitakaan mm. tämän ketjun tyroksiinipakottajan kaltaisia puoskareita= olisin kuollut. Eli olisin 1 Fimean sivuilla olevassa taulukossa : tyroksiinikuolemat.
Toki ensin täytyy katsoa, että raudat ovat riittävän hyvät, samoin kortisolit.
Suoliston huono kunto kulkee käsi kädessä kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Itse olen maidoton ja viljaton ruokavaliolla, niin kuin osa muistakin kilpparipotilaista. Suolisto pitää ensin saada kuntoon, ennen kuin lääke toimii kunnolla.
T3 mittaus on aivan validi mittaus. T3 arvon pitäisi olla siellä 5.0-5,5. Joillakin potilailla arvon pitää olla 6 pintaan tai hiukan yli, voidakseen hyvin.
Kun T3 tulee purkista, painuu TSH mittaamattomiin, se ei silti tarkoita liikatoimintaa.
Suomessa kun hoidetaan arvoja, ei potilasta.
rT3 ongelmassa jodiatomi lähtee väärästä kohtaa, ja siitä muodostuu peilikuva, mutta silti sinne solun sisälle tarvii saada T3, joten se tarvitsee ottaa purkista. Aina ei myöskään tiedä pääseekö T3 solun sisälle vaikuttamaan. Tähän ei ole mittausta, mutta jos arvot ovat hyvät ja olo on silti vielä huono, voi olla kyseessä tämä ongelma.
Se on kyllä uskomatonta, miksi endokrinologit ja sisätautilääkärit eivät opiskele, miten kilpirauhassairauksia hoidetaan. Jos opiskelisivat, niin silloinhan he joutuisivat myöntämään olleensa koko ajan väärässä.
Nythän ongelma lakaistaan maton alle ja vaietaan kuoliaaksi. Eivätkö he tajua, että ihmiset/potilaat saa nämä asiat kyllä selville?
Sen sijaan nuo lääkärit kantelevat kollegoista Valviraan. Valvira on asettanut 7 lääkärille kiellon hoitaa kilpirauhaspotilaita. Nämä 7 lääkäriä ovat hoitaneet potilaita muilla kuin tyroksiinilla ja saanut heidät takaisin elävien kirjoihin. Väärin hoidettu.
Kirjoitan tätä ihan omakohtaisesta kokemuksesta, jolta lääkärit ja tämän ketjun tyroksiinipakottaja ovat vieneet lähes 20 vuotta elämästä, valheillaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kehottaisin tutustumaan endokrinologian oppikirjoihin. Jos et ole kielimiehiä, niin löytyy myös suomenkielinen Endokrinologia-oppikirja. "Hypotyreoosin diagnostiikassa T3v määrityksiä ei kannata käyttää." Funkkislääkärien mainostamista rT3 kokeista mainitaan: : Käänteistrijodityroniinin määrittämistä ei juuri tarvita käytännön työssä" (toki sillä saadaan laboratoriolle hyvä kate). Yleissairauksien aikana T3 tuotanto vähenee.
Eli sinulla ei ole lähdettä väitteellesi, että t3v vaihtelee runsaasti pitkin päivää? Jos on niin anna se tänne, muussa tapauksessa lopeta valehtelu.
Nyt oli kyse t3v:stä, ei rt3:sta, ovat kaksi eri asiaa. Jos yleissairauksien aikana T3 tuotanto kerran vähenee, niin eikö silloin ole syytä seurata sitä ja tarvittaessa korvata se purkista, kun on yleissairaus nimeltä kilpirauhasen vajaatoiminta?
Olen itse asiassa kanssasi samaa mieltä siitä, että hypotyreoosin diagnostiikassa T3V määrityksiä ei juurikaan tarvita. Mutta nyt puhuttiinkin sen hoidosta, ei diagnosoinnista. Koita pysyä aiheessa ja lopeta valehtelu. Ebdokrinologit mittaavat t3v:tä ja määräävät joillekin t3-hormonia, ja se on fakta. Miksi tekevät niin, osaatko selittää? Ovatko hekin rahanahneita huijareita niinkuin funkkislääkärit?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap viestisi 378.
Olisipa mullakin yhtä ihana lääkäri, joka puhuu tolleen. Mä luulen, että mun diabeteksen kohdalla kokeet tarvitaan vähintään 5-6kk välein. Mun arvoja seurattiin 2010-luvun alussa tarkkaan ja usein, kunnes siirryin terveyskeskukseen hoitoon. Sen jälkeen kilpparit on otett
Sen vuoksi sinut siirrettiin pois sieltä erikoispolilta, kun ei enää ollut tarvis seurata niin tiheään.
Vierailija wrote:
Miksi tuo yksi vastaanväittää koko ajan? Se on päivänselvä asia, niin hullunkuriselta kuin se kuulostaakin, että siellä endokrinologien keskuudessa ei juurikaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta tiedetä. Endokrinologiliitto = hoidonestoyhdistys.
Mikä tämän henkilön motiivi on tulla tähän ketjuun väittämään valheellista tietoa?
Hän ei selvästikään osaa itse kilpirauhasasioita. Hyvin usein ihmiset, jotka netissä pyytävät apua, ovat jo kulkeneet jonkin verran matkaa sen sairautensa kanssa ja ovat kartalla. Ei henkilö, jolle se synteettinen 4 = tyroksiini sopii, niin käy nettipalstoilla kyselemässä, vaan jatkaa elämäänsä.
Mutta, sitten on meitä, jolle se tyroksiini ei sovi alkuunkaan. Ei edes pienen pientä murua voi ottaa.
Kamala "lääke", meinasi henki lähteä. Onneksi en kuunnellut lääkäreitä tai muitakaan mm. tämän ketjun tyroksiinipakottajan kaltaisia puoskareita= olisin kuollut.
Brutaali totuus suoraan tavallisen kansalaisen suusta. Kiitos!
Ap
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap viestisi 378.
Olisipa mullakin yhtä ihana lääkäri, joka puhuu tolleen. Mä luulen, että mun diabeteksen kohdalla kokeet tarvitaan vähintään 5-6kk välein. Mun arvoja seurattiin 2010-luvun alussa tarkkaan ja usein, kunnes siirryin terveyskes
Minua ei siirretty vaan muutin Lahdesta tänne K-seudulle. Mikäli asuisin yhä siellä tai Seinäjoella olisin hoidossa sairaalassa en tk:ssa.
Mulla aloitettiin kilpparin vajaatoiminnan hoito, kun TSH oli 8 ja T4V 10. Johan piristyin. Pitikin 10 vuotta kärvistellä.
Jos kymmenen ihmistä kärsii kilpirauhasen puutteellisesta hoidosta, mutta ei suoranaisesti kuole tai vammaudu siitä se ei ole lääkärin ongelma, mutta jos yksi ihminen saa sivuvaikutuksia lääkkeestä se on lääkärin ongelma.
No onpa kyllä outo ohje. Ei tuollaista lääkitystä voi päivän voinnin perusteella vaihdella. Tietyllä annoksella kestää useamman viikon ennenkuin hormoniarvo asetuu vakaalle tasolle. Samalla tavalla jotkut ihmiset ottavat omien tuntemustensa mukaan esim. Marevan-verenohennuslääkitystä, mikä voi olla hengenvaarallista.