Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä?
Se on TSH. 7 ei ole erityisen korkea, kun TSH nousee > 10, on se vasta oireettomallakin edellytys Thyroxinin aloittamiselle.
Miten niin oireettomallakin. No nimenomaan oireettomalla onkin näin. Oireisella ei.
Päivitystä tilanteeseen: tsh 3,47 ja T4V 13.
Lähtöarvot tsh 7,04 ja T4V 12.
Hyvä lähtö 3 kuukauden jälkeen, vaikka Facebook ryhmässä haukuttiin pystyyn. Olen tyytyväinen ja täytyy ottaa huomioon, että käytin apuna erilaisia ravintolisiä ja VHH-ruokavaliota. Mikäli lääkäri suostuu nostamaan annosta 50microg, niin uskoisin, että T4V lähtee hyvällä tuurilla myös nousuun ja tsh jatkaa laskuaan.
Ferritiini oli laskenut 57 - > 45. Pyysin lähetettä rautainfuusioon, joten katsotaan, että mitä lääkäri sanoo. Vetosin siihen, että kilpirauhanen tarvitsee rautaa pysyäkseen tasaisena ja että mun kohdallani kuurit eivät imeydy täydellisesti, jos edes ovat ikinä imeytyneet.
Eikös sinulla ollut ferritiini 16 jossain vaiheessa? Vai oliko se joku muu joka tänne kommentoi? Jos olit sinä, niin nousiko se rautakuurilla tuonne 57 asti ennenkuin lähti laskuun? En nyt oikein pysy kärryillä kun täällä on niin monta eri kommentoijaa kertomassa omista arvoistaan ja tilanteistaan.
Kilpparitilanne vaikuttaa oikein hyvältä, nyt vaan annosnostoa kehiin.
Vierailija wrote:
Eikös sinulla ollut ferritiini 16 jossain vaiheessa? Vai oliko se joku muu joka tänne kommentoi? Jos olit sinä, niin nousiko se rautakuurilla tuonne 57 asti ennenkuin lähti laskuun? En nyt oikein pysy kärryillä kun täällä on niin monta eri kommentoijaa kertomassa omista arvoistaan ja tilanteistaan.
Kilpparitilanne vaikuttaa oikein hyvältä, nyt vaan annosnostoa kehiin.
Siis joo heinäkuussa se oli 16 ja kuukausi siitä eli elokuussa, kun otettiin mun pyynnöstä myös ferritiini tsh:n lisäksi, että nähtäisi kuinka rauta on imeytynyt lyhyessä ajassa, niin se näytti 57.
Tänään ferritiini näytti 45. Mietin, että onko ummetus tai ulostuslääke vaikuttanut asiaan, sillä olen yli viikon joutunut käyttämään sitä, jotta saan suolen tyhjentymään. Ilman sitä ei tyhjenny millään. Kolmas vaihtoehto on, että kilpirauhanen on imenyt tarvittavan, sillä tsh, kuten näkyy, niin laski hienosti ja aikaa oli kuitenkin 3 kuukautta. Kokonaismäärä rautaa on päivässä 112mg plus se mitä ikinä imeytyy ruoan kautta. Rautakuuri päättyy ensi viikon lauantaina ja rauta otetaan klo 23 aikoihin päivittäin.
Odotan tällä hetkellä lääkärin arviota mun lääkeannoksen nostosta ja siinä samalla siirtymisestä medithyroxiniin.
Ok, tuon perusteella rauta suun kautta otettuna imeytyy sulla kyllä tosi hyvin, eli et tarvitse etkä varmastikaan saa infuusiota. Syitä voi olla monia, miksi on lähtenyt nyt laskuun, mutta en olisi nyt kovin huolissani tuosta, 45 on vielä ihan ok arvo. Itse varmaan vaihtaisin nyt tämän tujun kuurin jälkeen vatsaystävällisempään rautaan (Sideral on hyvä) joka toinen päivä otettuna. Rautalisä ärsyttää suolistoa ja pahentaa ummetusta. Olisi hyvä saada suolisto parempaan kuosiin nyt. Lääkeannoksen nosto auttaa varmasti myös sekä ummetukseen että raudan imeytymiseen.
Minulla kesti useita vuosia saada ferritiini hinattua 8 -> 30. Nykyään otan Sideralia pieniä kuureja silloin tällöin, niin että se pysyy tuossa 30 hujakoilla, mikä on mulle just ja just riittävä.
Itsehän pyysin toisen lääkärin mielipiteen ja sain lääkityksen. Samalla vaihtui hoito kokonaan tuolle lääkärille, joka lääkityksen aloitti.
Syö jodinpitoisia ruokia. Mereneläviä, katkarapuja jne.
Vierailija wrote:
Syö jodinpitoisia ruokia. Mereneläviä, katkarapuja jne.
Kelp-jauhe kuuluu päivittäiseen käyttöön. Sardiini ainakin 3 kertaa viikossa ja siinä ohessa - 30% alennuksen lohituotteet. Nytkin lopetin sardiiniateriani ja aamulla meni pieni paketti rainbowin alesta ostettua graavilohta.
Kysyin aiemmin Seleenistä, mutta kukaan ei ole noteraannut mitenkään. Nostanko seleenin 50:sta 100 mikrog:aan?
Onko kellään kokemusta Inositolista?
Vierailija wrote:
Jos kymmenen ihmistä kärsii kilpirauhasen puutteellisesta hoidosta, mutta ei suoranaisesti kuole tai vammaudu siitä se ei ole lääkärin ongelma, mutta jos yksi ihminen saa sivuvaikutuksia lääkkeestä se on lääkärin ongelma.
Ensinnäkin, kukaan ei tiedä mitenkään etukäteen, mitä sivuvaikutuksia otettavasta lääkkeestä saa. Niitä ei pysty ennakoimaan mitenkään. On vain todennäköisyyksiä/epätodennäköisyyksiä.
Kymmenen? Mistä tämä luku on repäisty? Niitä on tuhansia.
Puutteellinen hoito. Niinpä. Miksi hoitaa puutteellisesti, kun voisi hoitaa hyvin. Paitsi että osaaminen puuttuu.
Tästä tullaankin siihen asiaan, että lääkärit vetävät palkkaa niin paljon, että löytyvät verokoneesta, mutta eivät tee juuri muuta kuin pyörittelevät peukaloitaan, koska eivät osaa. Ja jonot kasvavat entisestään.
Meille olisi yhteiskunnallisesti tärkeää, että jokainen saisi tarvitsemansa lääkkeen ja näin voisi osallistua yhteiskuntaan.
Sen sijaan, nyt potilaat jätetään heitteille, makaamaan sänkyihinsä, vailla toimivaa hormonia, sellaista juuri ko potilaalle sopivaa.
Potilaillakin olisi elämä, mutta se on laitettu osaamattomien lääkäreiden toimesta jäähylle. Vuosiksi, jopa vuosikymmeniksi. Potilas ei voi muuta tehdä, kuin yrittää selviytyä hengissä päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta ja jopa vuosikymmenestä toiseen. Ollaan niin pienillä tuloilla, koska tilanne on pitkittynyt, että rahaa oman terveyden edistämiseen ei ole. On syrjäytetty yhteiskunnan taholta. Ei kavereita, ei ihmissuhteita, ei työtä koska ei ole työkykyä, ei rahaa, ei minkäänlaisia elämyksiä tai tapahtumia jne jne. Samaa puurtamista.
Sitä on hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta.
Seleenin annostuksesta en osaa sanoa, muistaakseni itse otin kilpirauhasen vajaatoiminnan alussa 100 mikrog, nykyään en ota ollenkaan. Eniten sain apua c-vitamiinista ja ubikinolista. Minulla väsymys oli pahin oire.
Syö kaksi parapähkinää päivässä, niin saat seleeniä.
Vierailija wrote:
Päivitystä tilanteeseen: tsh 3,47 ja T4V 13.
Lähtöarvot tsh 7,04 ja T4V 12.
Hyvä lähtö 3 kuukauden jälkeen, vaikka Facebook ryhmässä haukuttiin pystyyn. Olen tyytyväinen ja täytyy ottaa huomioon, että käytin apuna erilaisia ravintolisiä ja VHH-ruokavaliota. Mikäli lääkäri suostuu nostamaan annosta 50microg, niin uskoisin, että T4V lähtee hyvällä tuurilla myös nousuun ja tsh jatkaa laskuaan.
Ferritiini oli laskenut 57 - > 45. Pyysin lähetettä rautainfuusioon, joten katsotaan, että mitä lääkäri sanoo. Vetosin siihen, että kilpirauhanen tarvitsee rautaa pysyäkseen tasaisena ja että mun kohdallani kuurit eivät imeydy täydellisesti, jos edes ovat ikinä imeytyneet.
Rautainfuusiota tuntuu aika moni hinkuvan kun ei viitsi syödä rautaa. Lääkeannos maksaa 500 euroa ja siihen vielä päälle kulut päiväsairaalakäynnistä. Eipä ole ihme että sote rahat ei riitä kun ihmisillä on halu saada palvelua sen mukaan kun sitä tuntuu.
Vierailija wrote:
Seleenin annostuksesta en osaa sanoa, muistaakseni itse otin kilpirauhasen vajaatoiminnan alussa 100 mikrog, nykyään en ota ollenkaan. Eniten sain apua c-vitamiinista ja ubikinolista. Minulla väsymys oli pahin oire.
Väsymystä on aika monella työssä käyvällä. Aina ei syy löydy vaikka kuinka etsisi. Kannattaa yrittää liikkua ulkona ja tehdä muutakin kuin maata kotona sohvalla.
Miten kilppariin voi ottaa lääkkeen kuurina? Eihän se vajaatoiminnan lääkitys ole korjaava vaan se korvaa hormonin, jota kilppari ei itse eritä tarpeeksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos kymmenen ihmistä kärsii kilpirauhasen puutteellisesta hoidosta, mutta ei suoranaisesti kuole tai vammaudu siitä se ei ole lääkärin ongelma, mutta jos yksi ihminen saa sivuvaikutuksia lääkkeestä se on lääkärin ongelma.
Ensinnäkin, kukaan ei tiedä mitenkään etukäteen, mitä sivuvaikutuksia otettavasta lääkkeestä saa. Niitä ei pysty ennakoimaan mitenkään. On vain todennäköisyyksiä/epätodennäköisyyksiä.
Kymmenen? Mistä tämä luku on repäisty? Niitä on tuhansia.
Puutteellinen hoito. Niinpä. Miksi hoitaa puutteellisesti, kun voisi hoitaa hyvin. Paitsi että osaaminen puuttuu.
Tästä tullaankin siihen asiaan, että lääkärit vetävät palkkaa niin paljon, että löytyvät verokoneesta, mutta eivät tee juuri muuta kuin pyörittelevät peukaloitaan, koska eivät osaa. Ja jonot kasvavat entisestään.
Meille olisi yh
Pitää kiittää luojaansa että ei tarvitse olla terveyskeskuksessa hoitamassa kaltaisiasi hirviöpotilaita. Haukkua te osaatte kuin hyeenat ja tehtailla valituksia tai ainakin siltä kuulostaa. Teen lääkärin työtä erikoissairaanhoidossa mutta jos valitusta alkaa tullla niin lopetan työt suosiolla ja annan tilaa nuoremmille. Ei kenenkään kannata olla sellaisessa työssä jossa kärsii kiusaamisesta työnantajan tai jonkun muun taholta. En yhtään ihmettele lääkäripulaa kun mihinkää ei olla tyytyväisiä. T: Husin lääkäri
Husin lääkäri, jos todella olet lääkäri, niin sinullakin on velvollisuus auttaa potilasta. Vai etkö ole vannonut valaa? Mikä tekee hirviön potilaasta, joka haluaa elämänsä takaisin, eikä vaan maata?
Niitä hirviöitä olette te lääkärit. Sadisteja, psykopaatteja ja/tai luonnehäiriöisiä.
Lisäksi, niitä valituksia tehtailee toiset lääkärit toisista lääkäreistä. Ne valittaa, jotka eivät osaa, niistä jotka osaavat.
Eikö lääkärinkin kuulu seurata aikaansa, eikä fakkiutua siihen, mitä lääkärikoulussa joskus -80 luvulla opetettiin, sen tunti -2 kilpirauhasasioita?
Tutkimustuloksia varmasti löytyy, sen kun lukee ja opettelee.
Sietäisit sinäkin hävetä tota kirjoitustasi!!!
Potilas on uhri tässä valtataistelussa ja lääkärit syyllisiä. Missä ovat potilaan oikeudet saada hoitoa sairauteensa?
Kilpirauhasvaivat on kyllä sellainen sairaus, joka todella osoittaa, mikä ihminen on luontojaan. Laiskimmille ilmiselvä tekosyy istua jatkuvasti saikulla. Rehellisimmät menee taas vaikka läpi harmaan kiven, eikä odota yhteiskunnan jatkuvasti hoivaavan ja elättävän ilmaiseksi joka oireesta.
Mä olen monta vuotta nukkunut vain maksimissaan 5 h yössä. Kun sijaisuus loppuu niin menen lääkäriin.
Lisäksi hallitus stressaa ja mulla tulee herpes silmään. Viimeksi meni yli 500 rahaa. Työmarkkinatuella en pysty maksamaan.
Vierailija wrote:
Mä olen monta vuotta nukkunut vain maksimissaan 5 h yössä. Kun sijaisuus loppuu niin menen lääkäriin.
Lisäksi hallitus stressaa ja mulla tulee herpes silmään. Viimeksi meni yli 500 rahaa. Työmarkkinatuella en pysty maksamaan.
Lääkäri ei suostunut estolääkitykseen. Kun herpes tulee silmään niin se on ainakin viikon sairasloma.
Osaako kukaan sanoa, että sisältääkö Obsidan Fe++ laktoosia? Määrättiin tänään rautakuuri, kun ferritiinit alhaiset.