Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija wrote:
Päätin olla yhteydessä ylilääkäriin. En ala soittelemaan, kun nykyinen Stadin terveydenhuolto on muuttunut. Saa nähdä, että mitä vastaa.
Olen rehellisesti sanoen miettinyt terveyskeskuksen vaihtoa. Osaako teistä kukaan sanoa, että mikä on Helsingin paras, jos Kivelä on mukamas noin huono. Mites tuo Viiskulman terveysasema? Entä Munkkiniemen tai Ruoholahden?
Pääterveysasema on tällä hetkellä Kivelä.
Ehdottaisin sinulle Sodankylän terveysasemaa. Siellä on hyvät lääkärit-
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
Mikä sun rautavarastoarvo oli?
Kommentoit sitä juuri. Se on normaali
On kyllä huvittajvia tietäjiä tälläkin palstalla. Tautia on vaikka arvot ovat viitteissä. Millä se lääkäri voi diagnosoida tauteja jos veriarvoista ei voi päätellä mitään. Oireitten perusteella lääkkeet ja diagnoosit jos potilas "tietää" sairastavansa tautia. Kaikille ylipainoisille Thyroxinia jne.
Vierailija wrote:
En ole ap, vaan eri. Ja lainaukset ei toimi. Mikä sinä olet sanomaan, että kuinka kauan sen tyroksiinin kanssa pitää tapella? On ihmisiä, jotka eivät voi syödä olleenkaan tyroksiinia. Tunnen itse tällaisia henkilöitä. Ylipäätään ihmiset osaa itse ottaa asioista jonkin verran tai suhteellisen paljon jo onneksi selvää ja teidän tyroksiinikulttilaisten jaskan puhuminen nousee uuteen valoon.
Sitä en tiedä kumpi on kohdallasi kyseessä : se että aidosti olet sitä mieltä että kaikki voivat syödä tyroksiinia vai tiedostat tämän asian, mutta jatkat valehtelua ja misinformaation levittämistä.
Miksi se on sinulta pois, jos ihminen saa lisää elämänlaatua joko Liosta tai eläinperäisestä?
Tämä tyroksiininpalvonta, mikä nyt on vallalla, on syy tähän, että tuhannet ihmiset on jätetty heitteille. Laskennallisesti n 40 000:lta ihmiseltä puuttuu toimiva lääkitys. Vai n 4000 ihmisellä on erityislupa voimass
Kertoisitko miten voi olla mahdollista ettei ihminen voi käyttää tyroksiinia, kun se on ihmisen oma hormooni. Synteettisesti tehty täysin ihmisen oman tyroksiinin kaltaiseksi. Sen voi ymmärtää, ettei voi käyttää eläinperäistä koska niissä on epäpuhtauksia eikä ole varmuutta, paljonko mukana T3a. Ilman tyroksiinia ihminen lopulta kuolee.
Joo, ei näköjään toimi lainaukset.
322: Sanoin tuolla jo aiemmin, että minulla itselläni on t3-lääke käytössä. En siis missään tapauksessa ole tyroksiinin palvoja, päin vastoin. Olen myös samaa mieltä melkeinpä kaikesta mitä kirjoitit. Mutta en vaan ole samaa mieltä siitä, että lähdetään sotkemaan t3-mittauksia ja lääkityksiä alkuvaiheessa, kun ei edes ensimmäistä kontrolliverikoetta ole otettu tyroksiinin aloituksen jälkeen. Siinä ei vaan ole mielestäni vielä tässä vaiheessa mitään järkeä. Päin vastoin, asiat menevät luultavasti vielä enemmän sekaisin eivätkä lääkäritkään enää tiedä, mitä arvoja katsoa, mitä lääkettä säätää ja mihin suuntaan. Sitten vasta on t3-selvitysten paikka, kun oma kilpirauhanen on lopettanut kokonaan toimintansa, tyroksiini säädetty niin kohdilleen kuin mahdollista eivätkä oireet siltikään helpota.
Mutta toki jokainen tavallaan. Jos ap haluaa keskittää energiansa t3-mittauksen vaatimiseen niin siitä vaan.
Edelleen kysyn, mitä misinformaatiota olen levittänyt?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä?
Tosi korkea TSH on esimerkiksi 70, ei 7. Tästä nyt puuttuu T4v arvo jonka olettaisin olevan viitearvojen sisällä, eli tällöin on kyseessä ns subkliininen hypotyreoosi. Yleensä arvoja seurataan aluksi. Jos TSH on yli 10 aloitetaan yleensä suoraan lääkitys. Se että kirjoittajalla on joskus nuoruudessa ollut kilpirauhasvaivaa, tarkoittanee, että hänellä on ollut kilpirauhasen liikatoimintaa.
Mulla oli tsh jotain 10 ja sängyssä vaan makasin, kun en saanut mitään tehtyä. Olisin varmaan kuolluyt tuolla 70-arvolla. Sain heti lääkityksen ja olo siitä parani. Olisi pitänyt tajuta mennä lääkäriin jo aiemmin eikä odottaa, että tilanne meni noin huonoksi. Mulle tuli mm. muistiongelmia ja aloin pelätä jo aivokasvainta.
Vierailija wrote:
Joo, ei näköjään toimi lainaukset.
322: Sanoin tuolla jo aiemmin, että minulla itselläni on t3-lääke käytössä. En siis missään tapauksessa ole tyroksiinin palvoja, päin vastoin. Olen myös samaa mieltä melkeinpä kaikesta mitä kirjoitit. Mutta en vaan ole samaa mieltä siitä, että lähdetään sotkemaan t3-mittauksia ja lääkityksiä alkuvaiheessa, kun ei edes ensimmäistä kontrolliverikoetta ole otettu tyroksiinin aloituksen jälkeen. Siinä ei vaan ole mielestäni vielä tässä vaiheessa mitään järkeä. Päin vastoin, asiat menevät luultavasti vielä enemmän sekaisin eivätkä lääkäritkään enää tiedä, mitä arvoja katsoa, mitä lääkettä säätää ja mihin suuntaan. Sitten vasta on t3-selvitysten paikka, kun oma kilpirauhanen on lopettanut kokonaan toimintansa, tyroksiini säädetty niin kohdilleen kuin mahdollista eivätkä oireet siltikään helpota.
Mutta toki jokainen tavallaan. Jos ap haluaa keskittää energiansa t3-mi
Mulla on ihan rutiinimittauksena tsh, t4v ja t3v. Viimeksi tsh maksoi 9,42 euroa, t3v 14,13 euroa ja t4v 14,13 euroa. Kilpparilääkäri haluaa aina kaikki tiedot ja myös ferritiinin, joka maksoi 7,85 euroa. Noista omavastuuni oli hyvin pieni.
Täällä ulkomaila ihan perustutkimuksia.
329: Saanko kysyä missä maassa asut? Onko teillä myös t3-lääkkeellä hoito ihan rutiinia, jonka jokainen lääkäri osaa? Vai mitä sitten tapahtuu käytännössä, jos t3v on matala? Siirtyykö hoito endokrinologille?
Suomessa on oikeasti vaikea tilanne, koska t3-osaavia lääkäreitä on vain hyvin vähän, ja heidän toimiaan seurataan tarkasti. Siksikin hoidossa olisi hyvä noudattaa tiettyä kaavaa, eli ensin kokeilla hoitaa kuntoon tyroksiinilla ja vasta sitten ns. viimeisenä vaihtoehtona ottaa Liot tai eläinperäiset käyttöön.
Eikä ole helppoa myöskään meillä yhdistelmähoitoa saavilla, koska joutuu elämään yhden lääkärin varassa. Esim. minulla ei ole varalääkäriä tiedossa, jos omani ei joskus ole saatavilla. Olen törmännyt lääkäreihin, jotka yksinkertaisesti kieltäytyvät uusimasta Lio-reseptiäni. Ne harvat jotka suostuisivat hoitamaan, eivät yhtään tiedä mitä ovat tekemässä. Eivät esim. tiedä, että yhdistelmälääkityksellä TSH usein putoaa mittaamattomiin. Sitten kauhistelevat että nyt ollaan liikatoiminnalla ja äkkiä pitää pudottaa annosta, vaikka muut arvot ovat nätisti kohdillaan. Tai sitten vaan raapivat päätään ja ihmettelevät outoja arvoja. Voin luvata, että elämä on huomattavasti helpompaa, jos pärjää pelkällä tyroksiinilla. Kaikille se ei valitettavasti riitä.
Vierailija wrote:
Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä?
EI TSH 7 ole "tosi korkea", olen nähnyt työssäni TSH 70 luokkaakin. Jos potilas on oireeton, lähdetään kilpirauhasen vajaatoimintaa hoitamaan vasta, kun TSH >10. Mutta ap:llä kertomansa mukaan on oireita, jo masennuskin voi olla osaltaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, ja väsymystä lisäksi. Kyllä hoito pitäisi aloittaa. Ja jos jo lapsuudessa ollut kilpirauhasen vajaatoimintaan hoito - sehän on elinikäinen lääkitys.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
EI TSH 7 ole "tosi korkea", olen nähnyt työssäni TSH 70 luokkaakin. Jos potilas on oireeton, lähdetään kilpirauhasen vajaatoimintaa hoitamaan vasta, kun TSH >10. Mutta ap:llä kertomansa mukaan on oireita, jo masennuskin voi olla osaltaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, ja väsymystä lisäksi. Kyllä hoito pitäisi aloittaa. Ja jos jo lapsuudessa ollut kilpirauhasen vajaatoimintaan hoito - sehän on elinikäinen lääkitys.
Minä olin töttöröö tuolla arvolla, joka ei mielestäsi ole korkea arvo Onneksi työpaikalla huomattiin, että minusta oli tulut hajamielinen työntekijä ja kysyivät suoraan, että mikä minua mahdollisesti vaivaa. Menin sitten lääkärin ja mulla olikin vaan kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkityksellä olo alkoi parantua ja työtkin sujua paremmin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä olin töttöröö tuolla arvolla, joka ei mielestäsi ole korkea arvo Onneksi työpaikalla huomattiin, että minusta oli tulut hajamielinen työntekijä ja kysyivät suoraan, että mikä minua mahdollisesti vaivaa. Menin sitten lääkärin ja mu
Muistan, kun esimies kysyi, että miten sinusta on tullut noin hemskatin hajamielinen. Eihän tuo nyt ole normaalia tuolla iällä. No eihän se ollutkaan. Kyllä itsekin sitä ihmettelin, mutta muuta huomasivat paremmin, kun olivat nähneet miten skarppi olin aiemmin ollut.
Vierailija wrote:
Sinä et tarvitse kyseistä mittausta nyt, koska sinun lääkityksen säätö on täysin kesken. Kuten sanoin, suurimmalla osalla elimistö muuntaa t4-hormonin t3-muotoon ihan itse. Eli kun t4-lääkitystä nostetaan, nousee myös t3v arvo automaattisesti. Jos nyt verikokeissa selviää, että t4v on liian matala, annosta nostetaan. Samalla nousee t3v. Jos arvot ovat ihan vinksin vonksin eivätkä täsmää oireisiin ollenkaan, sitten onkin jo eri tilanne ja luultavasti saatkin sen toivomasi mittauksen.
Ja muista, että kaikki oireet eivät johdu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mitä vajaatoiminnan oireita sinulla on juuri nyt (paitsi ummetus joka ei missään tapauksessa johdu vajaatoiminnasta)?
Olen saanut vajaatoiminnan oireet kuriin uudella ruokavaliolla sekä päivittäisillä vitamiineilla ja hivenenaineilla. Kiitos ajoissa todettu vajaatoiminta. Ummetus on nyt ainoa oire näillä näkymin. Perjantaina näkee ehkä jo tsh:n, mutta T4V:n tuloksista en ole varma, että kauanko siinä menee.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sinä et tarvitse kyseistä mittausta nyt, koska sinun lääkityksen säätö on täysin kesken. Kuten sanoin, suurimmalla osalla elimistö muuntaa t4-hormonin t3-muotoon ihan itse. Eli kun t4-lääkitystä nostetaan, nousee myös t3v arvo automaattisesti. Jos nyt verikokeissa selviää, että t4v on liian matala, annosta nostetaan. Samalla nousee t3v. Jos arvot ovat ihan vinksin vonksin eivätkä täsmää oireisiin ollenkaan, sitten onkin jo eri tilanne ja luultavasti saatkin sen toivomasi mittauksen.
Ja muista, että kaikki oireet eivät johdu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mitä vajaatoiminnan oireita sinulla on juuri nyt (paitsi ummetus joka ei missään tapauksessa johdu vajaatoiminnasta)?
Olen saanut vajaatoiminnan oireet kuriin uudella ruokavaliolla sekä päivittäisillä vitamiineilla ja hivenenaineilla. Kiitos ajoissa todettu vajaatoiminta. Ummetus on nyt ainoa oire näillä näkymin. Perj
Hyvä, jos nuo vaikuttaa. Minä kävin ultrassa ja kilpirauhaseni kutistuu kutistumistaan. Oma elimistöni tuhoaa kilpirauhastani. Toki terveellinen ruokavalio piristää oloa vaikka ei olisi edes mitään kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta omalla kohdallani siitä ei ole sen kummenin paljon apua vaan tarvitsen lääkitystä sitä mukaa enemmän mitä se kilpirauhanen surkastuu. Onneksi lääkäri määräsi sen ultran ja nyt tiedetään missä mennään lääkityksen tarpeessa. Eri
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Päätin olla yhteydessä ylilääkäriin. En ala soittelemaan, kun nykyinen Stadin terveydenhuolto on muuttunut. Saa nähdä, että mitä vastaa.
Olen rehellisesti sanoen miettinyt terveyskeskuksen vaihtoa. Osaako teistä kukaan sanoa, että mikä on Helsingin paras, jos Kivelä on mukamas noin huono. Mites tuo Viiskulman terveysasema? Entä Munkkiniemen tai Ruoholahden?
Kiitos muuten, mutta asun Stadissa.
Ap
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tosi korkea TSH on esimerkiksi 70, ei 7. Tästä nyt puuttuu T4v arvo jonka olettaisin olevan viitearvojen sisällä, eli tällöin on kyseessä ns subkliininen hypotyreoosi. Yleensä arvoja seurataan aluksi. Jos TSH on yli 10 aloitetaan yleensä suoraan lääkitys. Se että kirjoittajalla on joskus nuoruudessa ollut kilpirauhasvaivaa, tarkoittanee, että hänellä on ollut kilpirauhasen liikatoimintaa.
Mulla oli tsh jotain 10 ja sängyssä vaan makasin, kun en saanut mitään tehtyä. Olisin varmaan kuolluyt tuolla 70-arvolla. Sain heti lääkityksen ja olo siitä parani. Olisi pitänyt tajuta mennä lääkäriin jo aiemmin eikä odottaa, että tilanne meni noin huonoksi.&n
Tuosta muistista puheen ollen. Se pätkii yhä mullakin. Mene ja tiedä mistä johtuu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä olin töttöröö tuolla arvolla, joka ei mielestäsi ole korkea arvo Onneksi työpaikalla huomattiin, että minusta oli tulut hajamielinen työntekijä ja kysyivät suoraan, että mikä minua mahdollisesti vaivaa. Menin sitten lääkärin ja mu
Ok, sinut kehotettiin TSH 7 arvolla työpaikalta lääkäriin. Tuo TSH 70 potilas sai suoraan potkut töistään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kiitos muuten, mutta asun Stadissa.
Ap
So what? Stadin lääkärit ei mielestäsi riittävän hyviä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla oli tsh jotain 10 ja sängyssä vaan makasin, kun en saanut mitään tehtyä. Olisin varmaan kuolluyt tuolla 70-arvolla. Sain heti lääkityksen ja olo siitä parani. Olisi pitänyt tajuta mennä lääkäriin jo aiemmin eikä odottaa, että tilanne meni noin huonoksi.&n
Sinä nyt ihan itse epäilet, että oireesi johtuivat subkliinisestä (eli alkavasta/lievästä)ajaatoiminnasta. Minä väitän sinua näkemättäkin että pääasiassa syy oli muualla. Kun TSH on 10, niin elimistössä on pääsääntöisesti kuitenkin vielä riittävä määrä tyroksiinia ja TSH sinällään ei aiheuta sinulle mitään oireita.
Joku kirjoittaja oli tyytyväinen, kun lääkäri oli määrännyt ultraäänitutkimuksen. Ihmiset haluavat kernaasti erilaisia konetutkimuksia, mutta kilpirauhasen vajaatoiminnassa ultraäänellä ei ole juurikaan merkitystä. Diagnoosi ja hoito vaativat laboratoriotutkimukset ja toki lääkärin palpaation kilpirauhasesta. Ulträäntä tarvitaan jos epäillään esim. kasvainta.
En ole ap, vaan eri. Ja lainaukset ei toimi. Mikä sinä olet sanomaan, että kuinka kauan sen tyroksiinin kanssa pitää tapella? On ihmisiä, jotka eivät voi syödä olleenkaan tyroksiinia. Tunnen itse tällaisia henkilöitä. Ylipäätään ihmiset osaa itse ottaa asioista jonkin verran tai suhteellisen paljon jo onneksi selvää ja teidän tyroksiinikulttilaisten jaskan puhuminen nousee uuteen valoon.
Sitä en tiedä kumpi on kohdallasi kyseessä : se että aidosti olet sitä mieltä että kaikki voivat syödä tyroksiinia vai tiedostat tämän asian, mutta jatkat valehtelua ja misinformaation levittämistä.
Miksi se on sinulta pois, jos ihminen saa lisää elämänlaatua joko Liosta tai eläinperäisestä?
Tämä tyroksiininpalvonta, mikä nyt on vallalla, on syy tähän, että tuhannet ihmiset on jätetty heitteille. Laskennallisesti n 40 000:lta ihmiseltä puuttuu toimiva lääkitys. Vai n 4000 ihmisellä on erityislupa voimassa.
Vanhemmat tai juuri eläköityneet lääkärit tai funkkispuoli osaa hoitaa, mutta julkiselta on turha yrittää ettiä lääkäriä, joka tietäisi kilpirauhasen vajaatoiminnasta hevon humppaa, koskee ihan endokrinologiaa ja sisätauteja yliopistosairaaloissa. Tays hyvänä esimerkkinä.