Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija wrote:
Joku kirjoittaja oli tyytyväinen, kun lääkäri oli määrännyt ultraäänitutkimuksen. Ihmiset haluavat kernaasti erilaisia konetutkimuksia, mutta kilpirauhasen vajaatoiminnassa ultraäänellä ei ole juurikaan merkitystä. Diagnoosi ja hoito vaativat laboratoriotutkimukset ja toki lääkärin palpaation kilpirauhasesta. Ulträäntä tarvitaan jos epäillään esim. kasvainta.
Minulta myös ultrattiin ja kilpirauhanen on selvästi pienentynyt. Mulla on hashimoto. Joo muistaakseni taisi olla kaula vähän turvoksissa, mutta ei siellä mitään ollut, mutta tulokset kertoivat tuosta pienentyneestä kilpirauhasesta.
Medithyrox on muistaakseni laktoositon tyroksiinilääke.
Vierailija wrote:
310:
Jos myönnät T3 olevan yhteydessä ainevaihduntaan, niin miksi väität, että mun ei kannata edes ottaa kyseinen verikoe ja miksi en voisi saada sitä otettua julkisella sektorilla?
Olen saattanut mainita tämän aiemmin, mutta sairastan 1 tyypin diabetesta. Rehellisesti sanottuna 3 kuukauden aikana sairastamani vajis ja lääkityksen myötä pahentunut ummetus ovat ajaneet mun elimistöni siihen tilaan, että mun elimistö ei sulata enään rasvoja eikä insuliini imeydy ajoittain kunnolla.
Olen aloittanut yli kuukausi sitten VHH-ruokavalion, jossa rasvat ja proteiinit on pääosassa ja suurimaksi osaksi moni diabeetikko joutuu laskemaan uuden ruokavalion myötä insuliiniannoksia. Näin ei ole tapahtunut mun kohdallan, koska sokerit pomppii edestakaisin ja koska hormonit heittelee edestakaisin ummetusta ei auta ajoittain edes ulostelääke Vi-siblinin ja mustan kahvin keraa. Insuliiniannokset on nousseet entisiin.
Olo yleisesti on hyv
Voisiko olla, että ummetus ja verensokerien heittely johtuu aloittamastasi VHH-ruokavaliosta ja siitä, että se vaikeuttaa sopivien insuliiniannosten laskemista?
Mitä tarkoitat sillä, ettei elimistö sulata rasvoja ja ettei insuliini imeydy kunnolla?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joku kirjoittaja oli tyytyväinen, kun lääkäri oli määrännyt ultraäänitutkimuksen. Ihmiset haluavat kernaasti erilaisia konetutkimuksia, mutta kilpirauhasen vajaatoiminnassa ultraäänellä ei ole juurikaan merkitystä. Diagnoosi ja hoito vaativat laboratoriotutkimukset ja toki lääkärin palpaation kilpirauhasesta. Ulträäntä tarvitaan jos epäillään esim. kasvainta.
Minulta myös ultrattiin ja kilpirauhanen on selvästi pienentynyt. Mulla on hashimoto. Joo muistaakseni taisi olla kaula vähän turvoksissa, mutta ei siellä mitään ollut, mutta tulokset kertoivat tuosta pienentyneestä kilpirauhasesta.
En tiennytkään että se voi pienentyä. Lakkaako sen toiminta lopulta, jos se surkastuu?
Aika jännää, että vanhat lääkärit ja "funkkispuolen" lääkärit ainoastaan osaavat hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Yliopistosairaalaoitten 15 vuotta opiskelleet endokrinologit ja sisätautilääkäritkään eivät osaa, vaikka tutkimustietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta on vuosi vuodelta tullut lisää. Mihinkähän tuo endokrinologeja moittiva kirjoittava perustaa väitteensä. Ne yliopistoendokrinologit seuraavat hyvin tarkkaan kaiken tutkimustiedon mitä maailmalta asiasta julkaistaan. Mihin tämä arvostelija perustaa väitteensä, mistä hän saa oikeampaa tietoa. Ettei vaan nettipalstojen "asiantuntijoilta".
Vähintään puolet vaihdevuosi-ikäisistä kärsii kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Tsh:n raja-arvo on 4. Ja itselläni arvo ei ollut edes sitä, kun endokrinologi totesi, kilpirauhasen vasta-aineista, että minulla oli kilpirauhastulehdus päällä. Korkeimmillaan tsh on minulla ollut 4,7. Mutta oireet olivat silti kovat. Kuukautis- ja muistihäiriöitä ja hirveä väsymys. 20 vuotta olen ollut pian lääkityksellä ja olo nykyisin loistava!
Me ollaan kaikki saatu osamme Tsernobylin ydinlaskeumasta. Ihan turha ihmetellä sitä, että ihmisillä on kilpirauhasvaivoja! Syy-seuraus-suhteita.
Vierailija wrote:
Vähintään puolet vaihdevuosi-ikäisistä kärsii kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Mistä löytyy tällainen tilasto? Mites miehet?
Vierailija wrote:
Tsh:n raja-arvo on 4. Ja itselläni arvo ei ollut edes sitä, kun endokrinologi totesi, kilpirauhasen vasta-aineista, että minulla oli kilpirauhastulehdus päällä. Korkeimmillaan tsh on minulla ollut 4,7. Mutta oireet olivat silti kovat. Kuukautis- ja muistihäiriöitä ja hirveä väsymys. 20 vuotta olen ollut pian lääkityksellä ja olo nykyisin loistava!
Me ollaan kaikki saatu osamme Tsernobylin ydinlaskeumasta. Ihan turha ihmetellä sitä, että ihmisillä on kilpirauhasvaivoja! Syy-seuraus-suhteita.
Tieteellisissä tutkimuksissa ei ole löydetty mitään yhteyttä Tsernobylin ja esim. kilpirauhassyöpien välillä Suomessa. Vasta-aineita löytyy hyvin suurelta osalta täysin terveitä ihmisiä. Niitten perusteella ei hoideta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En tiennytkään että se voi pienentyä. Lakkaako sen toiminta lopulta, jos se surkastuu?
Vajaatoiminta tarkoittaa sitä, että kilpirauhanen tuottaa hormonia vähän tai ei ollenkaan. Puuttuva osa korvataan niillä Thyroxin-tableteilla. Ei se sen kummempa ole.
Kyllä hoidetaan vasta-aineiden perusteella, kun puoli sukua on saanut lääkityksen sillä perusteella. Ja hyvä, että on saanut hoitoa. Itselläni oli jo pahoja muistiongelmia, jotka helpottivat heti, kun sain lääkityksen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tieteellisissä tutkimuksissa ei ole löydetty mitään yhteyttä Tsernobylin ja esim. kilpirauhassyöpien välillä Suomessa. Vasta-aineita löytyy hyvin suurelta osalta täysin terveitä ihmisiä. Niitten perusteella ei hoideta.
Oen syntynyt vähän Tshernobylin jälkeen. On ollut lapsesta asti kilpirauhasvaivaa (ja muuta vaivaa). Mitään ei voi tietää varmaksi, mutta heitän usein huulta, että Tshernobyl selittää suurimman osan ongelmistani..
Tervetuloa joukkoon! Minä en saa tuon lisäksi myöskään hormonikorvaushoitoa, koska verikoetulos on liian hyvä, vaikka oireet on sellaiset että en pysty töihin. Eli ei hoideta vaikka hoito olisi olemassa, ja minua pidetään väkisin työttömyystuella, ja sitten saa lukea vielä haukut päälle että mene töihin, vaikka hyvä kun pääsen joak päivä edes makuuasennosta ylös.
Tiedoksi muuten, että meitä on paljon jotka olemme piilotyökyvyttömiä siksi että meitä ei diagnosoida oikein, eikä hoideta, vaan jätetään oman onnen nojaan kärsimään. Tilastot vääristyy kun työttömänä pidetään vaikka oikea osoite olisi joko sairauden hoito ja uudelleen työllistyminen, tai sitten ihan vain se eläke.
Olisi typerää väittää, ettei ydinlaskeuma vaikuta ihmisten kilpirauhasiin. Jodi-taplettienkin tarkoitus on suojata kilpirauhasta ydinlaskeumatilanteessa.
Vierailija wrote:
Tervetuloa joukkoon! Minä en saa tuon lisäksi myöskään hormonikorvaushoitoa, koska verikoetulos on liian hyvä, vaikka oireet on sellaiset että en pysty töihin. Eli ei hoideta vaikka hoito olisi olemassa, ja minua pidetään väkisin työttömyystuella, ja sitten saa lukea vielä haukut päälle että mene töihin, vaikka hyvä kun pääsen joak päivä edes makuuasennosta ylös.
Tiedoksi muuten, että meitä on paljon jotka olemme piilotyökyvyttömiä siksi että meitä ei diagnosoida oikein, eikä hoideta, vaan jätetään oman onnen nojaan kärsimään. Tilastot vääristyy kun työttömänä pidetään vaikka oikea osoite olisi joko sairauden hoito ja uudelleen työllistyminen, tai sitten ihan vain se eläke.
Mikä ihme siinä on... Miksi ihmisiä ei haluta pitää työkykyisinä, vaan kärsimässä?
Vierailija wrote:
Kyllä hoidetaan vasta-aineiden perusteella, kun puoli sukua on saanut lääkityksen sillä perusteella. Ja hyvä, että on saanut hoitoa. Itselläni oli jo pahoja muistiongelmia, jotka helpottivat heti, kun sain lääkityksen.
Voisin lyödä vetoa vaikka kuukauden palkasta, että ei hoideta pelkkien vasta-aineitten perusteella. Ne ovat koholla suurella osalla täysin terveillä ihmisillä. Joissain tapauksissa voivat olla vahvistamassa diagnoosia, mutta ei niitä edes vaadita diagnoosin asettamisessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oen syntynyt vähän Tshernobylin jälkeen.
Meinaatko, että kilpirauhasongelmia ei ollut ennen Tsernobyliä? Lähinnä kai pelätään syöpien lisääntymistä, mutta sellaista ei nähty, eikä Tsernobylin laskeumat enää mitään aiheuta. Eivät ylitä normaalia taustasäteilyä Suomessa.
Vierailija wrote:
Pahoja muistiongelmia ei kyllä tule ennenkuin tauti on jo pitkällä ja sitä ennen on ilmaantunut jo hyvin monia pahoja oireita jotka vievät lääkäriin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hashimotossa se joko surkastuu tai kasvaa struumaksi.