Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan

Vierailija
17.07.2023 |

Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.

Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.

Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.

Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.

HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.

Kommentit (450)

Vierailija
301/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen viesti oli siis tarkoitettu 298:lle. Jostain syystä puhelimeni ei antanut lainata koko tekstiä.

Ap

Vierailija
302/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ummetuksesi johtuu muista syistä, kun tyroksiinitabletin pikkiriikkisestä määrästä laktoosimonohydraattia (sidosaine). Itsellä ollut laktoosi-intoleranssi teinistä ja kilpirauhaslääkitys nuoresta aikuisesta, eikä tyroksiinilääkitys ole ikinä aiheuttanut laktoosioireita. Ihan jo jos punnitset ne tabletit, huomaat, ettei niissä voi laktoosia olla oireita aiheuttavia määriä, koska tabletit itsessään ovat pieniä ja laktoosia on niissä vain murto-osa; ruoasta saatavat laktoosimäärät ovat paljon paljon suurempia.

Tsemppiä elämään tämän aivan kaikkeen vaikuttavan veemäisen sairauden kanssa! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

Tosi korkea TSH on esimerkiksi 70, ei 7. Tästä nyt puuttuu T4v arvo jonka olettaisin olevan viitearvojen sisällä, eli tällöin on kyseessä ns subkliininen hypotyreoosi. Yleensä arvoja seurataan aluksi. Jos TSH on yli 10 aloitetaan yleensä suoraan lääkitys. Se että kirjoittajalla on joskus nuoruudessa ollut kilpirauhasvaivaa, tarkoittanee, että hänellä on ollut kilpirauhasen liikatoimintaa.

Vierailija
304/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tason (subkliininen) hypotyreoosi ei kyllä aiheuta työkyvyttömyyttä. Se on tietysti kunniallinen syy kertoa miksi ei pysty töihin.

Vierailija
305/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä sain koronasta kilpirauhasen liikatoiminnan. Onko muita? Vai onko muilla puhjennut vaan vajaatoimintaa?

Kilpirauhassairaudet (varsinkin vajaatoiminta) ovat niin yleisiä, että niitä tulee osalle ennen koronaa, osalle koronan jälkeen ja osalla voi puhjeta koronan aikanakin. Ei niillä yleensä ole mitään syy-yhteyttä.

Vierailija
306/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin. 

Missä maassa käyt? Joku EU-maa? Olen ajatellut tehdä samoin.

Kaikkialla EU:ssa on samat viralliset kriteerit hoitaa kilpirauhassairauksia. Jos välttämättä haluat virallisten suositusten vastaisia hoitoja, niin kyllä niitä lääkäreitä löytyy Suomestakin mm erilaisilta"funktionaalisen lääketieteen" klinikoilta.

Asun ulkomailla ja kyllä täällä kuunnellaan potilaan oireita eikä vain tuijoteta viitearvoja. Multa mitataan aina ths, tv4 ja tv3. Ne ei paljon maksa ja niistä saan korvausta 85%. Mulla on ju

Kilpirauhasen hoitosuositus on Suomessa täsmälleen sama kuin muissakin kehittyneissä maissa. En tietysti tiedä tarkemmin tautiasi (joka on tietysti jokaisella yksilöllöä hiukan omanlaisensa) mutta yleensä T3v (ei tv3) on turha tutkimus. Joku ehkä haluaa hiukan rahastaa kokeillasi (jokuhan ne lab.kokeet aina maksaa). Pääsääntöisesti T3v koetta tarvitaan harvinaisemmassa liikatoimintatapauksessa.

Vierailija
307/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täällä ap taas pitkästä aikaa. 

Tulevana perjantaina tulee täyteen 3 kuukautta lääkityksen aloituksesta. Siinä samalla otetaan uudet verikokeet eli tsh ja T4V. Ferritiinikin otetaan, sillä rautakuuri vetelee viimeisiään.

Olen aloittanut yli kuukausi sitten uuden ruokavalion. Olo on helpottunut, mutta koska mulla on lääkkeenä thyroxin, joka sisältää laktoosia, olen sairastunut ummetukseen, johon auttaa vain reseptillä saatava ulostelääke. Olen pyytänyt lähetettä laktoosi-intoleranssi verikokeisiin, mutta en ole saanut sitä.

Toinen toive olisi saada lähete t3v-kokeeseen, sillä t3 kuulemma on yhteydessä ainevaihduntaan. Minulta evättiin lähete hus:n sisätautien puolilla. Ei nähty aihetta siihen. Tk:n uusi omalääkäri ei ole noteraannut mitenkään pyyntöä. Miten saan taottuani tämän pyynnön lääkärilleni, sillä haluan tietää, että mikä on t3v arvo, kun sitä ei ole ikinä aiemmin minulta o

Jos sinua niin kovasti kiinnostaa se T3v arvo, niin muutamalla kympillä saat sen yksityislabrasta. Se ei pääsääntöisesti kuulu tavanomaisiin kilpirauhastutkimuksiin eikä varsinkaan kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosoinnissa tai seurannassa. Tuo muunto-ongelma on ei-ammattilaisten keksimä höpötys jolla hyväuskoisia jymäytetään. Jos epäilet laktoosi-intoleranssia, niin juo puoli litraa laktoosia sisältävää maitoa . Se on erittäin hyvä ja helppo tapa huomata onko sinulla laktoosi-intoleranssi. Thyroxin-tabletin sisältämä nuppineulanpään kokoinen pala laktoosia ei takuulla voi minkäänlaisia vatsaoireita aiheuttaa.

Vierailija
308/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

TSH 7 on yli viitearvojen, mutta vielä reilusti alle rajan, jossa lääkitystä aletaan kokeilla. Koska kilpirauhaslääkitys yleensä lamaa oman kilpirauhashormonituotannon kokonaan, siihen ei lähdetä, ellei arvot ole selvemmin pielessä tai jollei muita syitä oireisiin ole ensin poissuljettu.

Eli oletko varma, että dun ongelmat johtuvat juuri keilpirauhasesta? Eikö kannattaisi mieluummin ottaa slevää, midtä ne johtuvat ja sitten yrittää hoitaa sitä ongelmaa.

Mulla aloitettiin lääkitys TSH:n ollessa 7. En ole varma oliko se oikea ratkaisu, sillä oireeni saattoivat liittyä muuhunkin. Olisi kiva kuulla tuosta, että lääkitys lamaa oman kilpirauhastuotannon kokonaan. Jotkut lääkärit eivät ole sitä mieltä.

Vierailija
309/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täällä ap taas pitkästä aikaa. 

Tulevana perjantaina tulee täyteen 3 kuukautta lääkityksen aloituksesta. Siinä samalla otetaan uudet verikokeet eli tsh ja T4V. Ferritiinikin otetaan, sillä rautakuuri vetelee viimeisiään.

Olen aloittanut yli kuukausi sitten uuden ruokavalion. Olo on helpottunut, mutta koska mulla on lääkkeenä thyroxin, joka sisältää laktoosia, olen sairastunut ummetukseen, johon auttaa vain reseptillä saatava ulostelääke. Olen pyytänyt lähetettä laktoosi-intoleranssi verikokeisiin, mutta en ole saanut sitä.

Toinen toive olisi saada lähete t3v-kokeeseen, sillä t3 kuulemma on yhteydessä ainevaihduntaan. Minulta evättiin lähete hus:n sisätautien puolilla. Ei nähty aihetta siihen. Tk:n uusi omalääkäri ei ole noteraannut mitenkään pyyntöä. Miten saan taottuani tämän pyynnön lääkärilleni, sillä haluan tietää, että mikä on t3v arvo, kun sitä ei ole ikinä aiemmin minulta o

Ummetus johtuu todennäköisimmin siitä, että olet mennyt vajaatoiminnalle ja nyt tarvitaan lääkkeen annosnosto. Ihan normaali tilanne tässä vaiheessa lääkitystä. Verikokeista selviää onko tilanne tämä. Unohda tuo Thyroxinin laktoosi, sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Unohda myös t3v mittaus, sillä et vielä tässä vaiheessa tee yhtään mitään. Nyt vaan odottelet rauhassa ja annat lääkärin säätää annostus kohdilleen verikokeitten perusteella. Jos esim. vuoden kuluttua on arvot kunnossa mutta vajisoireet jatkuvat, sitten on syytä epäillä t4-t3-muunto-ongelmaa. Mutta suurimmalle osalle tyroksiini toimii kunhan annos on saatu kohdilleen.

t3 on tietenkin yhteydessä aineenvaihduntaan, ihan niinkuin t4:kin, koska kilpirauhashormonit pitävät yllä kehon aineenvaihduntaa.

Jokaisen kilpirauhaspotilaan olisi hyvä oppia tunnistamaan yleisimmät vajaa- ja liikatoimintaoireet, niin ei turhaan etsi syytä oireille laktoosista tms. Vajaa: ummetusta, aivosumua, palelua jne. Liika: ripulia, hikoilua, käsien tärinää jne.

Vierailija
310/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja rautalisä myös aiheuttaa tosi monelle ummetusta.

Vierailija
311/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

302:

Kyllä mun ummetus vain johtuu siitä lääkkeestä ja sen sisältämästä laktoosista. Käytin aiemmin Voxraa ja Venlafaxinia, jotka sisältävät myös laktoosia. Oli täysin samanlaisia oireita. Siirryttyäni brintellixiin oireet hävisit osittain, sillä taustalla oli silloin vielä piilevä vajis eli sairautta ei oltu diagnosoitu. Vajishan aiheuttaa ummetusta tai jos ei ummetusta niin ainakin suoliston toiminta hudastuu, sillä sun T3 on mahdollisesti liian matala tai sitä ei ole sun elimistössä enään ollenkaan.

Mun tilanteessa laktoosi siis pahentaa tilannetta, kun on jo vajis taustalla helisemässä. 

Vierailija
312/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

308:

Eli pidät ummetuksen oireita täysin normaalina, jos niitä esiintyy laktoosia sisältävien lääkkeiden käytön aikana, mutta ei laktoosittomien lääkkeiden aikana? 

Laktoosi-intorelanssiin voi liittyä myös ummetusta ja vaikka ei olisi intoleranssia, niin ihminen, jolla on laktoosiherkkyyttä on taipuvainen myös siten ummetukseen. 

Vierailija
313/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

302:

Kyllä mun ummetus vain johtuu siitä lääkkeestä ja sen sisältämästä laktoosista. Käytin aiemmin Voxraa ja Venlafaxinia, jotka sisältävät myös laktoosia. Oli täysin samanlaisia oireita. Siirryttyäni brintellixiin oireet hävisit osittain, sillä taustalla oli silloin vielä piilevä vajis eli sairautta ei oltu diagnosoitu. Vajishan aiheuttaa ummetusta tai jos ei ummetusta niin ainakin suoliston toiminta hudastuu, sillä sun T3 on mahdollisesti liian matala tai sitä ei ole sun elimistössä enään ollenkaan.

Mun tilanteessa laktoosi siis pahentaa tilannetta, kun on jo vajis taustalla helisemässä. 

Ummetus kuuluu Voxran ja Venlafaxin yleisiin haittavaikutuksiin, ei siis välttämättä mitään tekemistä laktoosin kanssa.

Jos sulla ei ole t3 ollenkaan elimistössä, olet kuollut. Suurimmalla osalla ihmisistä elimistö hoitaa t4-t3 muunnon ihan normaalisti, myös purkista otetun t4:n eli tyroksiinin. Et tee mitään t3-mittauksella, ennenkuin on yritetty hoitaa Thyroxinilla. Ihan oikeasti näin se menee. t3-lääkkeelle on aikansa ja paikkansa, mutta nyt se ei vielä ole sinun kohdallasi ajankohtaista. Ja olen tätä mieltä, vaikka itselläni on kyseinen t3 lääke käytössä. Sain sen siinä vaiheessa, kun Thyroxinilla oli yritetty hoitaa tuloksetta pari vuotta. Ensimmäinen t3v mittaus tehtiin noin vuosi Thyroxinin aloittamisen jälkeen eli siinä vaiheessa kun sen olisi jo pitänyt alkaa toimia.

Miksi haluat sen t3v mittauksen nyt?

Vierailija
314/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

310:

Jos myönnät T3 olevan yhteydessä ainevaihduntaan, niin miksi väität, että mun ei kannata edes ottaa kyseinen verikoe ja miksi en voisi saada sitä otettua julkisella sektorilla?

Olen saattanut mainita tämän aiemmin, mutta sairastan 1 tyypin diabetesta. Rehellisesti sanottuna 3 kuukauden aikana sairastamani vajis ja lääkityksen myötä pahentunut ummetus ovat ajaneet mun elimistöni siihen tilaan, että mun elimistö ei sulata enään rasvoja eikä insuliini imeydy ajoittain kunnolla.

Olen aloittanut yli kuukausi sitten VHH-ruokavalion, jossa rasvat ja proteiinit on pääosassa ja suurimaksi osaksi moni diabeetikko joutuu laskemaan uuden ruokavalion myötä insuliiniannoksia. Näin ei ole tapahtunut mun kohdallan, koska sokerit pomppii edestakaisin ja koska hormonit heittelee edestakaisin ummetusta ei auta ajoittain edes ulostelääke Vi-siblinin ja mustan kahvin keraa. Insuliiniannokset on nousseet entisiin.

Olo yleisesti on hyvä, sillä muut oireet on vähentyneet tai kadonneet. Ainoa väsymys, jota tunnen on korkeista verensokereista johtuvat väsymykset, sillä verensokeri heittelee huonon imeytyvyyden takia. 

Tällaista elämääkö mun tulee elää loppuelämäni? 

Vierailija
315/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin ja rautalisä myös aiheuttaa tosi monelle ummetusta.

Mulla on vatsaystävällinen rauta käytössä. Ei sisällä edes laktoosia. Onneksi kuuri päättyy kohta puolin muutenkin. 

Vierailija
316/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

302:

Ummetus kuuluu Voxran ja Venlafaxin yleisiin haittavaikutuksiin, ei siis välttämättä mitään tekemistä laktoosin kanssa.

Jos sulla ei ole t3 ollenkaan elimistössä, olet kuollut. Suurimmalla osalla ihmisistä elimistö hoitaa t4-t3 muunnon ihan normaalist

Se mikä toimii sulle, ei toimi kaikille. Älä väheksy muiden oireita tai sairautta. 

Vierailija
317/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et tarvitse kyseistä mittausta nyt, koska sinun lääkityksen säätö on täysin kesken. Kuten sanoin, suurimmalla osalla elimistö muuntaa t4-hormonin t3-muotoon ihan itse. Eli kun t4-lääkitystä nostetaan, nousee myös t3v arvo automaattisesti. Jos nyt verikokeissa selviää, että t4v on liian matala, annosta nostetaan. Samalla nousee t3v. Jos arvot ovat ihan vinksin vonksin eivätkä täsmää oireisiin ollenkaan, sitten onkin jo eri tilanne ja luultavasti saatkin sen toivomasi mittauksen.

Ja muista, että kaikki oireet eivät johdu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mitä vajaatoiminnan oireita sinulla on juuri nyt (paitsi ummetus joka ei missään tapauksessa johdu vajaatoiminnasta)?

Vierailija
318/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meitä ajetaan yksityiselle.

Pitäisi ottaa sairausvakuutus tulevaisuuden varalle. Kiva maksaa veroja ja korkeampia sairaanhoidon kustannuksia yksityiselle kun kunnallinen ajettu melkoisen alas.

Vierailija
319/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sinä et tarvitse kyseistä mittausta nyt, koska sinun lääkityksen säätö on täysin kesken. Kuten sanoin, suurimmalla osalla elimistö muuntaa t4-hormonin t3-muotoon ihan itse. Eli kun t4-lääkitystä nostetaan, nousee myös t3v arvo automaattisesti. Jos nyt verikokeissa selviää, että t4v on liian matala, annosta nostetaan. Samalla nousee t3v. Jos arvot ovat ihan vinksin vonksin eivätkä täsmää oireisiin ollenkaan, sitten onkin jo eri tilanne ja luultavasti saatkin sen toivomasi mittauksen.

Ja muista, että kaikki oireet eivät johdu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mitä vajaatoiminnan oireita sinulla on juuri nyt (paitsi ummetus joka ei missään tapauksessa johdu vajaatoiminnasta)?

Voisitko lähteä tästä ketjusta kertomasta noita valheitasi?

Kyllä, suurimmalla osalla elimistö pystyy muuntamaan ihan itse. Noin 10% taas ei.

Hyvin moni oire johtuu vajaatoiminnasta. Myös ummetus, joka on ihan keskeisimpiä oireita.

Vierailija
320/450 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Voisitko lähteä tästä ketjusta kertomasta noita valheitasi?

Kyllä, suurimmalla osalla elimistö pystyy muuntamaan ihan itse. Noin 10% taas ei.

Hyvin moni oire johtuu vajaatoiminnasta.

Mitä valheita olen kertonut? Tiedän kyllä varsin hyvin, että 10 %:lla muunto ei toimi. Suurimmalla osalla toimii, niinhän minä sanoin. Edelleen kiinnostaisi tietää, mitä vajaatoiminnan oireita sinulla on nyt ja miksi koet tarvitsevasi sen t3 mittauksen nyt kun ei vielä ole tyroksiininkaan ylläpitoannokseen päästy kohdallasi?