Tavalliselle vanhemmalle on kauheaa jos aikuinen lapsi laittaa välit yhtäkkiä poikki ja katoaa elämästä
Tälläkin palstalla peukutetaan ihmisiä jotka ovat kadonneet vanhempiensa elämästä täysin, tai ovat suunnittelemassa sitä. Oikein kannustetaan siihen.
En hetkeäkään epäile etteikö olisi olemassa hirviövanhempia jotka tietentahtoen ovat halunneet tuhota lapsensa elämän. Vanhempia jotka ovat ilkeitä, fyysisesti ja henkisesti väkivaltaisia, petollisia, myrkyllisiä, päihteileviä, ailahtelevia, välinpitämättömiä, kiristäviä, hyväksikäyttäviä, arvostelevia, kateellisia, etäisiä, tunkeilevia, painostavia, vähätteleviä jne. Ei sellaisen kanssa halua eikä tarvitse olla tekemisissä.
Sitten on ne vanhemmat joiden lasta on rakastettu, kannustettu, oltu tukena elämän ylä- ja alamäissä. Oltu ihan tavallisia vanhempia, jotka ovat halunneet olla tietoisia kasvattajia. On yritetty tietoisesti välttää niitä virheitä mitä esimerkiksi omassa suvussa on tehty ja mikä on aiheuttanut vahinkoa.
Sitten yhtenä päivänä lapsi ei vain enää ota yhteyttä eikä vastaa puhelimeen. Vanhemmalle tulee tunne että kaikki ei ole kunnossa. Kysytään varovasti että onko kaikki hyvin. Huoli herää. Ei vastausta, vaikka viestit luettu. Muutaman viikon päästä lapselta tulee katkera viesti että kokee vanhempiensa pilanneen hänen elämänsä eikä halua enää olla väleissä. Asiaa ei suostu sen kummemmin avaamaan että saisi edes jonkunlaisen käsityksen tilanteesta. Hämmennys iskee, alkaa loputon miettiminen ja kelaaminen. Oliko syynä kenties muutto toiselle paikkakunnalle kun lapsi oli 10-vuotias? Oliko syynä äidin hetkellinen työttömyys ja huonompi rahatilanne? Mitään selkeästi vahingollista tapahtumaa ei tule mieleen historiasta.
Tätä tilannetta voisi verrata oman lapsen katoamiseen. Ei selityksiä tai vastauksia. Kyse ei ole siitä etteikö vanhempi pystyisi näkemään virheitään, päinvastoin hän etsii niitä itsestään ja historiasta, etsii vertaistukea ja puhuu ammattilaisten kanssa.
Sureva äiti
Kommentit (1125)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole muuta elämää kuin jauhaa päivästä toiseen narsismista. Olen pelkkä tyhjä kuori.
Tyhjyys minussa ajaa jauhamaan narsisteista.
Lempipuuhaani on erityisesti diagnosoida vanhempia. Myös anonyymit keskustelijat kelpaa arvostelun kohteeksi.
Kaikki ovat narskuja jotka ovat eri mieltä kanssani. En pysty hyväksymään muuta kuin oman kapean näkökulmani.
Miksiköhän reagoit noin kiihkeästi niiden avauksiin, joilla on vaikeuksia vanhempiensa kanssa. Ihan pitää joka ikinen päivä tulla poistamaan viestit aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa edes kuvitella tilannetta?
Olen taatusti tehnyt paljon asioita väärin omien 4 lapsen kohdalla mutta olisi vaikeaa kuvitella välien katkaista ilman selitystä. Lapsellista mun mielestä ettei sitten ole munaa sanoa mikä mättää. Kaikelle voi olla ihan viaton selitys.
Joku mainitsi tuosta "tuhahtelusta", entä jos vain olet turhan herkkähipiäinen ja tulkitset väärin??
Myönnän että olen "tuhissut" yhden tyttäreni liian voimakkaasta meikistä ja mustiksi värjätyistä hiuksista mutta vain siksi koska mielestäni hän oli todella kaunis kullanruskeissa hiuksissaan ja kevyessä meikissä mikä toi hänen upeat silmänsä ja kadehdittavan suppusuunsa esiin. Hän piilottautuu korostamalla ulkonäköään epäedullisesti?? Se on toki hänen asiansa mutta miksi en saisi ajatella että hän oli ennen kauniimpi? Ei se tee minusta huonoa äitiä eikä hänestä kelvotonta tytärtä. Välimme ovat kuitenkin erittäin läheiset
Ai että toi "tuhina" osaakin sitten olla rasittavaa. Sinä tiedät paremmin, lapsi ei tajua mistään mitään eikä kelpaa sellaisena kuin on ja itse haluaa olla.
Mutta on oikeasti hienoa, että teillä välit ovat silti säilyneet hyvinä.
Eli heti yksi ymmärsi väärin!
En tiedä paremmin mutta minulle hän oli kauniimpi ennen. Kelpaa minulle 120% mutta suren kun ei itse näe kauneuttaan.
Katkaisetko välit mieheesi tai vedät 50 vuoden herneet nenääsi jos kampaajalta tultuasi miehesi tokaisee ihan vilpittömästi: Ai, mä tykäsin enemmän siitä aiemnasta mallista/väristä??
Sama asia
Jep. Ja sama asia kun vanhemman ääneen sanoma hiusten värin sureminen on, on se kun vanhempi sanoo surevansa lapsen ammatinvalintaa, puolisonvalintaa, sillä perusteella että hänen kuvitelmissaan lapsesta olisi tullut ihana eläinlääkäri tai naapurin suunnistusta harrastava Jouko olisi ollut kunnollisempi puoliso lapselle. Se, että lapsellasi on luonnostaaan mielestäsi kaunis hiusväri, ei ole hänen itsensä ansiota, eikä siksi kuvaa hänen persoonaansa. Sen sijaan hänen itsensä valitsema sävy on se mikä kuvaa häntä ihmisenä, ja se on se mitä sinun tulee rakastaa, se tarkoittaa sitä että rakastat häntä sellaisena kuin hän on, ei mikään luonnollinen hiusväri. Tuollainen suremisesta puhuminen on henkistä manipulointia ja raastavaa marttyyrimäisyyttä, sillä aiheutat sillä lapsellesi tahallaan huonoa omatuntoa siitä että pahoitti äidin mielen (vain olemalla oma itsensä).
Eiköhän tuo ole 20 vuodessa toipunut siitä että sanoin hänen hiusten väriä niin kauniiksi ettei sitä olisi kannattanut peittää.
Tällaiset äidit ovat siitä huvittavia ja rasittavia, että he kyllä päsmäröivät ja kommentoivat lapsensa ulkonäköä, mutta eivät ikinä kestäisi vastaavaa lapseltaan tai keneltäkään muultakaan.
Entä jos lapsesi mielestä kaikki, mitä itse teet ulkonäöllesi, rumentaa sinua ja sinulla on ihan huono maku etkö tiedä mikä sinulle sopii...
Minun äidilleni ei voi sanoa mitään sellaista jonka hän saa käännettyä kritiikiksi – melkein kaikki on sellaista. Sen sijaan hän saa kyllä haukkua tuntitolkulla ja moittia ja arvostella 24/7.
Herran jumala mikä ketju, yleinen narsistin mollaamis ja päälle sylkemis tapahtuma.
Jos ne ois ihmisiä niin säälisin mut kun tietää mistä puhutaan ei voi kun sanoa et sylkekää vaan.
Mä haluan kans kokeilla tota sotahuutoa.
Luuuuuuuuuuuuseri :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla tulee itsenäistymisvaihe 25-30-vuotiaana. Silloin hyväkin vanhempi saa osansa lapsen kipuilua. Ihan normaali vaihe, joka menee ohi aikanaan kunhan annat tilaa ja olet kypsä ottamaan kipuilun vastaan.
25-30?! Eikö tuon ikäinen ole jo ollut pitkään itsenäinen?!
Ei oikeastaan. On opiskelut ja ehkä vanhempien tukea tarvitaan siinä, taloudellista ja muuta ja kestää aikansa että sisäistää että on nyt irti vanhemmistaan. Se lopullinen irtaantuminen tulee 25-30 v. Mutta se on vain vaihe, hyväksi muuttuu kun se on käyty läpi.
Ei tuommoista vaihetta tule normaalisti kehittyneelle ihmiselle, jos vanhemmat ovat kyenneet päästämään hänestä irti.
Silloin, jos vanhemmat roikkuvat kolmikymppisessä lapsessaan, kokee aikuinen lapsi niin suurta raivoa ja ahdistusta, että niiden takia päätyy katkomaan välit.
Saattavat toki myöhemmin kokeilla onnistuiko normaali yhteydenpito vai ryntääkö vanhempi uudelleen jalkapannaksi.Ei se irtaantuminen tarkoita välien katkaisua, vaan kipuilua, itsenäistymistä ja asioiden läpi käymistä.
Mikä koulutuksesi on, kun pädet tuollaista?
Ihan ihmisen elämänkaareen kuuluva asia. Normaalisti kehittyvällä ihmisellä. Kevyt, rankka tai siltä väliltä, jokaisella omanlainen. Paitsi kyllä siihen joskus liittyy välien katkominenkin. Rajumpaahan se irtautuminen on jos toinen ei halua päästää irti..
Eri
Onks nyt semmonen olo et kulissit ja valheet on turvattu?
Kaivatte omaa kuoppaanne syvemmäksi jokaisella valheella.
Luuuuuuuuserit :'DDD
Jaahas
70-luvun sekopäät eivät saaneet ketjussaan tarpeeksi huomiota!
Kas, satuillaanpa "äidin" roolissa epämääräinen aloitus, niin päästään vauhtiin......................
Jospas nyt joku toimittaja tarttuis aiheeseen, ja päästäisiin oksentamaan myrkkyä ehkäpä oikein valtakunnan uutisiin ;)
turha toivo, mutta tapelkaa keskenänne, omapahan on elämänne 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi riehaantuu kun häntä kutsuu narsistiksi, ei voi muka tehdä niin ilman pätevyyttä. Vanhempi itse sinnikkäästi kutsuu lasta sairaaksi ilman mitään pätevyyttä, ja levittää juttua pitkin maita ja mantuja kuinka lapsella on mielenterveysongelmia. Vaatii myös psykologeja muuttamaan päätöstään, kun nämä toteavat ettei lapsessa ole mitään vikaa. Diagnosoi sitten nämä psykologitkin sairaiksi ilman mitään pätevyyttä.
Tämä. Silti tekee näitä ulinaketjuja kuinka hänet on hylätty.
Vierailija kirjoitti:
Todella surkea yritys vaihtaa kirjoitustyyliä ja esiintyä muka jonain toisena. Narsistijankkaaja tunnistettu.
Oles nyt ihmisiks niiden ad hominimies kans.
Osuinko mä oikeasti niin oikeaan kerta heitolla et sun tarvi suin päin syöksyä nolaan itses argumentointivirheillä?
Sukkana sisään!
Luuuuuuuseri :'D
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi riehaantuu kun häntä kutsuu narsistiksi, ei voi muka tehdä niin ilman pätevyyttä. Vanhempi itse sinnikkäästi kutsuu lasta sairaaksi ilman mitään pätevyyttä, ja levittää juttua pitkin maita ja mantuja kuinka lapsella on mielenterveysongelmia. Vaatii myös psykologeja muuttamaan päätöstään, kun nämä toteavat ettei lapsessa ole mitään vikaa. Diagnosoi sitten nämä psykologitkin sairaiksi ilman mitään pätevyyttä.
Tämä. Silti tekee näitä ulinaketjuja kuinka hänet on hylätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun äitis on kyllä aivan syystä yrittänyt saada sua hoitoon. Kun sä oot täällä nettimaailmassakin noin pakkomielteinen sekopää. Niin miten karseaa se käyttäytyminen onkaan muuten.
Äitis on oikeassa. Sulla viiraa päässä todella pahasti.
Olen pahoillani sairaudestasi ;(
Oletko kokeillut olla poistamatta viestejä pakkomielteisesti aamusta iltaan, joka päivä?
Miksi aikuinen olisi enää ex-holhoojien kanssa tekemisissä? Etenkään jos ovat jotain epäasiallisesti käyttäytyvää pershäiriöporukkaa.
Fakta on kyllä se, että jos kertaalleen joutuu narsistin uhriksi, niin osaa varoa näitä mieleltään vioutuneita jatkossa.
Onks nyt semmonen olo et kulissit ja valheet on turvattu?
Kaivatte omaa kuoppaanne syvemmäksi jokaisella valheella.
Luuuuuuuuserit :'DDD
Sitä oppii kyllä tunnistamaan narsistit jos joutuu läheisesti sellaisen kanssa olemaan tekemisissä vuosikausia. Kaikilla on samat sairaat käytösmallit ja kieroilut. Oikeastaan heidän käytös on aika helposti ennustettavissa. Aina saa odottaa samoja kostoja ja uhrautumisia, jos uskaltaa olla rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun äitis on kyllä aivan syystä yrittänyt saada sua hoitoon. Kun sä oot täällä nettimaailmassakin noin pakkomielteinen sekopää. Niin miten karseaa se käyttäytyminen onkaan muuten.
Äitis on oikeassa. Sulla viiraa päässä todella pahasti.
Olen pahoillani sairaudestasi ;(
Oletko kokeillut olla poistamatta viestejä pakkomielteisesti aamusta iltaan, joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on miellyttävä, ei häneen katkaista yhteyksiä.
Vaikuttaako ketjun itseensä ottanut viestejä poisteleva vanhempi sinusta miellyttävältä seuralta? Melkoinen jyrä.
Jep. Yksi ainoa mielipide sallittu. Hänen oma. Sietääkin olla yksin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on kyllä se, että jos kertaalleen joutuu narsistin uhriksi, niin osaa varoa näitä mieleltään vioutuneita jatkossa.
Fakta on kyllä se, että ne jotka nimittelee jatkuvasti toisia narsisteiksi ovat niitä itse.
T. Psykiatri
Diagnosoin aikuisen mielisairaaksi matalalla koulutuksellani. Eikö seurani muka vaikuta kivalta? Teen tällaisen ulinaketjun tänne vähän väliä itkeäkseni kun minut hylätään vaikka olen niin mukava :(((
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole muuta elämää kuin jauhaa päivästä toiseen narsismista. Olen pelkkä tyhjä kuori.
Tyhjyys minussa ajaa jauhamaan narsisteista.
Lempipuuhaani on erityisesti diagnosoida vanhempia. Myös anonyymit keskustelijat kelpaa arvostelun kohteeksi.
Kaikki ovat narskuja jotka ovat eri mieltä kanssani. En pysty hyväksymään muuta kuin oman kapean näkökulmani.
Miksiköhän reagoit noin kiihkeästi niiden avauksiin, joilla on vaikeuksia vanhempiensa kanssa. Ihan pitää joka ikinen päivä tulla poistamaan viestit aamusta iltaan.
Diagnosoin aikuisen mielisairaaksi matalalla koulutuksellani. Eikö seurani muka vaikuta kivalta? Teen tällaisen ulinaketjun tänne vähän väliä itkeäkseni kun minut hylätään vaikka olen niin mukava :(((