Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

60-70-luvun oppikoululainen. Kutsuitteko opettajianne maikoiksi?

Vierailija
27.05.2024 |

Moniko heistä oli oikeasti maisteri?

Minulle ruotsia ja englantia opetti fil.yo , matematiikka opetti mat.yo ja fysiikkaa ja kemiaa ikiteekkari.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajiksi heitä meillä päin kutsuttiin. Eivät he kyllä opiskelijoita olleet kuten esim. fil.yo on. Ehkä osa oli hum.kandeja ja osa fil.kandeja.

Vierailija
2/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet olivat maisteteita, mutta nimitys meillä pikkukaupungissa oli ope. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja tai ope, yleensä kyllä jollainen lempinimellä tai sukunimellä. En kyllä yhtään tiedä oliko heistä joku maisteri vai mikä, epäilen kyllä, että olivat ihan päteviä. Mutta tuo maikka tuntui jo 70-luvulla vanhanaikaiselta nimitykseltä, tuli Suomisen perhe-elokuvat mieleen. 

Vierailija
4/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oppikouluaikani osui vuosiin 1967 - 1975. Meidän koulussa opettajia nimitettiin yleisesti maikoiksi, ja maistereita he myös olivat. Yksi taisi olla hukki eli humanististen tieteiden kandi. Ja yksi oli fil.lis.

Vierailija
5/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikki fil.kandit eivät hakeneet maisterin titteliä. Itsekin olen FK, joka on siis sama tutkinto kuin FM.

Vierailija
6/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheskään kaikki fil.kandit eivät hakeneet maisterin titteliä. Itsekin olen FK, joka on siis sama tutkinto kuin FM.

Ei ole, jos gradu on tekemättä.

Vierailija
7/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa 1970-1985 opet oli maikkoja.

Vierailija
8/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko syyttää oppikoulun opettajiani huonosta Englannin ääntämyksestäni? Englantia minulle opetti fil.yo, joka ei koskaan itse ollut käynyt Iso Britanniassa. Oppikoulun jälkeen matkustin itse Englantiin ja lähetin hänelle postikortin Lontoosta ja siihen tekstin: "Luuk, whäö aim nau"

Vierailija
9/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat ovat muuttuneet. Minä valmistuin filosofian kandidaatiksi vuonna 1995, ja samassa kirjekuoressa saapui filosofian maisterin tutkintotodistus (50 markalla). Tuota ennen olin ollut humanististen tieteiden kandidaatti eli tuo gradua vaille maisteri. (Useimmiten paljon enemmän vaille.) Tuolloin tutkinnonuudistus jo häämötti, ja kaikki ottivat maisterin paperit, koska epätietoisuutta oli tulossa.

Nykyisin kandi on se kesken jäänyt tutkinto, vaikka jotkut kandit ovatkin kovasti eri mieltä. 

Edellä kirjoittaneen kaltaisia filkandeja, jotka ovat oikeasti filmaistereita, on vielä työmarkkinoilla ja keskustelupalstoilla aiheuttamassa sekaannusta. :)

Vierailija
10/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kasarilla ala-asteella opet, yläasteella ja lukiossa maikat.

Vierailija
11/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuimmeko eli nimitimmekö heitä maikoiksi vaiko puhuttelimme?

Oppikoulussa meillä oli maikkoja, joita puhuttelimme opeiksi ja opettajiksi. (Ja joskus äidiksi.) Ei ollut harmainta aavistusta siitä, olivatko he maistereita. Kaikki vaikuttivat muistaakseni niin vanhoilta, että varmaan olivat.

Vierailija
12/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette sitten koskaan tutustuneet koulunne vuosikertomukseen, kun ette tienneet, olivatko opettajanne maistereita vai vähemmän opiskelleita. Meillä maalaiskoulussa olivat jo 60-luvulla lähes kaikki opettajat maistereita, mitä nyt kaunokirjoitusta, käsitöitä ja voimistelua opettivat epäpätevät paremman väen rouvat. 

Vierailija
13/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette sitten koskaan tutustuneet koulunne vuosikertomukseen, kun ette tienneet, olivatko opettajanne maistereita vai vähemmän opiskelleita. Meillä maalaiskoulussa olivat jo 60-luvulla lähes kaikki opettajat maistereita, mitä nyt kaunokirjoitusta, käsitöitä ja voimistelua opettivat epäpätevät paremman väen rouvat. 

Minä aloitin kansakoulu-oppikoulu-peruskouluputkeni vuonna 1970, enkä ole koskaan nähnytkään vuosikertomuksia. Meillä oli luokkakuvat, ja sillä piti pärjätä.

Vierailija
14/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli. Itsekin olen kasvatustieteiden kandi, siis gradun tehnyt ja yliopistosta valmistunut. Maisteri oli 1990-luvulla, jolloin valmistuin, ostoarvo. Minulla ei ollut rahaa ostaa sitä.

Vierailija
15/15 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli. Itsekin olen kasvatustieteiden kandi, siis gradun tehnyt ja yliopistosta valmistunut. Maisteri oli 1990-luvulla, jolloin valmistuin, ostoarvo. Minulla ei ollut rahaa ostaa sitä.

Minä muistan sen, että 50 markkaa vuonna 1995 oli vastavalmistuneelle aika iso raha. Rahanarvonmuuntimen mukaan se kuitenkin olisi vuoden 2023 rahassa 13,89 euroa. Onhan se, jos se puuttuu.