Kauan teillä painonpudottajilla on mennyt, että paino alkaa putoamaan?
Vai onko rasva tullut minuun jäädäkseen? Aloitin painonpudotuksen noin kolme kuukautta sitten. Lähtökohta oli 155 senttiselle naiselle 94 kiloa. Ensimmäisellä viikolla lähti kolme kiloa. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään.
Ajattelin, että ehkä kyse on, että syön todellisuudessa enemmän kuin kulutan enkä huomaa sitä. Aloin laskemaan kaloreita ja päivittäinen saantini on 1600-2100 väliltä riippuen päivästä, aktiivisimpina päivinä syön enemmän, lepopäivänä vähemmän. Liikun paljon, noin 10 tuntia viikossa. Liikunta on työmatkakävelyä/pyöräilyä, hyötyliikuntaa, koiran kanssa ulkoilua, joogaa ja uintia kerran viikossa, kuntosalia kaksi kertaa viikossa. Käytössä on älykello, jonka mukaan keskimääräinen kalorinkulutus on itselläni noin 2900 kaloria vuorokaudessa.
Silti, ei niinku mitään ole tapahtunut tuon alun jälkeen. Miksi? Teenkö jotain väärin vai olenko vain malttamaton? Kauan teillä muilla painonpudottajilla meni, että paino alkoi tippumaan?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kokoisen ihmisen normi kulutuskin on vain jotain 1400-1500kcl. Ihme jos et ole lihonut tuolla määrällä ruokaa. Koiralenkit ei ole mitään liikuntaa. Katso vaikka niitä koiran kusettajia niin 90% on punkeroita. Yksikään ei ole laihtunut.
Miksi takerrut koiralenkkeihin kun kerron liikkuvani myös monella muullakin tavalla? Ja ei, en usko että normikulutus on noin pientä. Työni on fyysisesti aktiivista (eli paljon kävelyä ja seisontaa), kuten kerroin, liikun paljon enkö ole mikään sohvalla makaaja vaan touhuilen kotona paljon.
Sen kyllä tunnustan, että ruoka on maistunut turhankin paljon koska kiloja on siitä huolimatta kertynyt ja siksi yritänkin pudottaa painoa. Ap
10 tuntia viikossa sisältäen kaikki hyötyliikunnat ja koiran ulkoilutukset ei ole paljon.
Kävely ei vaan laihduta. Pitää kävellä todella paljon jotta laihtuu. Minäkin olen kävellyt töissä 5 tuntiakin päivässä enkä ole laihtunut. Nopeatempoinen liikunta laihduttaa ja kaloreita kuluu paljon enemmän.
Itseasiassa kävely on kaikista paras liikunta laihduttajalle, koska se ei nosta kortisolitasoja muiden liikuntamuotojen tavoin. Mutta rasva alkaa palaa vasta + 90 min. paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Itseään voi rääkätä hampaat irvessä liikkumalla ja todella pienellä syömisellä. Näin minä tein uudestaan ja uudestaan n. 20.v ajan. Jokaisella kerralla vaadittiin vähän tiukempi kuuri. Lopulta ei edes 1000 ckal dieetti yhdistettynä säännölliseen liikkumiseen tuonut tulosta. Todennäköisesti sain aineenvaihduntani niin sekaisin, että elimistö ei enää toiminut tehokkaasti.
Viime lokakuussa kävin painonhallintaan erikoistuneella lääkärillä. Minulle on kertynyt tietoa suositellussa ruokavalioista näiden vuosien paljon. Osaan ulkoa kaloripitoisuudet , hiilihydraatti ja proteiinimäärät useimmille ruoka-aineille. Ne ei silti ole auttaneet mua, kun pää pettää ja tunteet vie. Voi noudattaa helposti tiettyä ruokavaliota useita kuukausia ja saada tuloksia (ajan kanssa aina vain isommalla kurilla). Kun yritän palata normaaliin, pettää systeemi ja syön taas niin, että paino alkaa nousta.
Ratkaisuksi sai reseptin ozempiciin ja aikoja ravitsemusterapeutille joka painottaa syömisen psykologisiin puoliin.
Lokakuussa paino oli 93kg, pituus 162. Lääkettä oli saatavilla jouluun -22 asti, paino putosi 10kg Tammi- toukokuussa en saanut lääkettä. Paino nousi 3kg. Nyt taas olen saanut lääkettä n. Kk ja paino on nyt 79kg. Maltilista laskua, johon rn pääsisi ilman lääkettä. Ongelma on, että voi olla että tarvin lääkettä todella pitkään, tai aina. Jokin mekanismi kehossasi ei toimi, Tai toimii väärin. Lääke on ollut apu siihen. Tässä kohtaa ei toiminut enää muut keinot.
Kukaan ei ole tässä keskustelussa kehottanut ap:ta ryhtymään kuvailemasi kaltaiseen syömishäiriöiseen käytökseen. Ozempic auttaa hillitsemään ruokahalua ja auttaa siten laihtumaan. Suurin osa pystyy kuitenkin halutessaan hillitsemään syömistään muutenkin ilman, että se menee kuvailemasi kaltaiseen näännytys/ahmimis -kierteeseen. Sinulle psykoterapia ja mahdollisesti lääkitys oli varmasti hyvä ratkaisu syömishäiriöösi, mutta ei kannata yrittää esittää, että painoa ei voisi hallita ilman toissapäivänä keksittyä lääkettä.
Halusin nopeasti kiloja pois, joten olin viikon ketodieetillä ja sen jälkeen paastosin 8 päivää. Kiloja lähti viisi, joista varmaan nestettä suurin osa, mutta kilot ovat pysyneet poissa ja laihtuminen jatkuu nyt pätkäpaastolla sekä ilman sokeria ja alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kokoisen ihmisen normi kulutuskin on vain jotain 1400-1500kcl. Ihme jos et ole lihonut tuolla määrällä ruokaa. Koiralenkit ei ole mitään liikuntaa. Katso vaikka niitä koiran kusettajia niin 90% on punkeroita. Yksikään ei ole laihtunut.
Miksi takerrut koiralenkkeihin kun kerron liikkuvani myös monella muullakin tavalla? Ja ei, en usko että normikulutus on noin pientä. Työni on fyysisesti aktiivista (eli paljon kävelyä ja seisontaa), kuten kerroin, liikun paljon enkö ole mikään sohvalla makaaja vaan touhuilen kotona paljon.
Sen kyllä tunnustan, että ruoka on maistunut turhankin paljon koska kiloja on siitä huolimatta kertynyt ja siksi yritänkin pudottaa painoa. Ap
10 tuntia viikossa sisältäen kaikki hyötyliikunnat ja koiran ulkoilutukset ei ole paljon.
Kävely ei vaan laihduta. Pitää kävellä todella paljon jotta laihtuu. Minäkin olen kävellyt töissä 5 tuntiakin päivässä enkä ole laihtunut. Nopeatempoinen liikunta laihduttaa ja kaloreita kuluu paljon enemmän.
Itseasiassa kävely on kaikista paras liikunta laihduttajalle, koska se ei nosta kortisolitasoja muiden liikuntamuotojen tavoin. Mutta rasva alkaa palaa vasta + 90 min. paikkeilla.
No nyt taas vedettiin enemmän mutkia suoraksi kuin Ayrton Senna Imolassa.
Älkää vain uskoko tällaista bullshittia, vaan liikkukaa ihan oikeasti, jos haluatte, että liikunnalla on vaikutusta laihtumiseen. Kävely on toki hyvä asia ja kävellä kannattaa aina, kun se on mahdollista, mutta jos haluaa parantaa kuntoaan tai kuluttaa kaloreita, niin tarvitaan myös muuta liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiralenkitkin on hyviä, sillä ihminen on sentään pystyasennossa ja ei yleensä ainakaan napostele siinä samalla. Ja tämä täysin hyvällä sanottuna - inhoan tätä nykyaikaa, jolloin oikea liikkuminen on aina jotain ihan muuta.
Minulla on saksanpaimenkoira, ja sen kanssa saa kyllä liikuttua erittäin monipuolisesti. Jos mennään metsässä sen tahtia, siinä on äkkiä sykkeet korkealla ja muutenkin saa olla skarppina kun metsänpohjaa askeltaa puolijuoksua tai juosten. Lasken sen liikunnaksi, sanoi kuka mitä hyvänsä.
Itse en kannustaisi tiukkaan kalorien tiiraamiseen, vaan keskittyisin saamaan tarpeeksi kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Samalla keskittysin annoskokoihin, ruokaa pitää syödä tarpeeksi kuitenkin.
Ja ap, nukuthan riittävästi?
Ei ole mitään nykyaikaa, että "oikea liikkuminen on aina jotain ihan muuta". Nykyaikaa on, että joka ikinen navanrapsuttelu lasketaan liikkumiseksi ja sitten ihmetellään, miksi lihotaan vaikka liikutaan niin paljon.
Nykyaikaa on myös, että sairaalloisen lihavat ihmiset selittävät, kuinka he liikkuvat todella paljon ja syövät oikein, mutta he lihoavat, koska ferritiini, kilppari, kuun asento, uniapnea jne jne. Jännä, että sata vuotta sitten kukaan ei lihonnut syömättä vain koska hänen ferritiininsä olivat alle 100, niinkuin jokainen palstamamma tekee nykyään.
Se on jännä, että sata vuotta sitten ihmisen ravinto ei ollut täynnä ympäristömyrkkyjä ja jäteöljyjä.
Jännää myös, että omat läskini sulivat ilman mitään muita muutoksia kuin toimiva lääkitys.
Jos ap haluat tietää lepokulutuksesi edes suunnilleen oikein niin käy kehonkoostumusmittauksessa. Urheilukellot näyttävät aivan liian kovia lukemia. Itse olen 160 cm/75 kg ja Polarin paras malli näyttää jatkuvasti yli 3000 kcal kulutusta. Liikun paljon, mutta tiedän ettei tuo voi pitää paikkansa. Oura näyttää aina reilusti vähemmän ja veikkaan ettei sekään ole kovin luotettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiralenkitkin on hyviä, sillä ihminen on sentään pystyasennossa ja ei yleensä ainakaan napostele siinä samalla. Ja tämä täysin hyvällä sanottuna - inhoan tätä nykyaikaa, jolloin oikea liikkuminen on aina jotain ihan muuta.
Minulla on saksanpaimenkoira, ja sen kanssa saa kyllä liikuttua erittäin monipuolisesti. Jos mennään metsässä sen tahtia, siinä on äkkiä sykkeet korkealla ja muutenkin saa olla skarppina kun metsänpohjaa askeltaa puolijuoksua tai juosten. Lasken sen liikunnaksi, sanoi kuka mitä hyvänsä.
Itse en kannustaisi tiukkaan kalorien tiiraamiseen, vaan keskittyisin saamaan tarpeeksi kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Samalla keskittysin annoskokoihin, ruokaa pitää syödä tarpeeksi kuitenkin.
Ja ap, nukuthan riittävästi?
Ei ole mitään nykyaikaa, että "oikea liikkuminen on aina jotain ihan muuta". Nykyaikaa on, että joka ikinen navanrapsuttelu lasketaan liikkumiseksi ja sitten ihmetellään, miksi lihotaan vaikka liikutaan niin paljon.
Nykyaikaa on myös, että sairaalloisen lihavat ihmiset selittävät, kuinka he liikkuvat todella paljon ja syövät oikein, mutta he lihoavat, koska ferritiini, kilppari, kuun asento, uniapnea jne jne. Jännä, että sata vuotta sitten kukaan ei lihonnut syömättä vain koska hänen ferritiininsä olivat alle 100, niinkuin jokainen palstamamma tekee nykyään.
No, mun mielestä on edelleen parempi olla koiran kanssa ulkona löntystämässä kuin kotona sohvalla käsi sipsipussilla.
On parempi kävellä kauppaan ja kirjastoon kuin mennä autolla.
Parempi pyöräillä töihin kuin mennä autolla.
Yhtäkään yllä mainittua palstan urheiluasiantuntijat laske liikunnaksi. Mutta se onkin sitä, että muutetaan elämäntapoja pois istumisesta. Sitäkään ei kukaan tunnu täällä ymmärtävän, että stressi ja vähäinen uni vaikuttaa painoon. Eikä elimistö palaudu pitkäkestoisesta stressistä ja unettomuudesta vielä kolmessa kuukaudessa varsinkaan, jos se kolme kuukautta on käytetty kaloreista ja liikunnasta stressaamiseen.
Se, että on itselleen lempeä ei tarkoita että nyt herkuttelen itseni ähkyyn joka ilta ja odotan, että laihdun silti. Vaan se on sitä, että ensinnäkin hyväksyy tilanteen ja alkaa hoitaa itseään. Täytyy muistaa levätä, täytyy löytää elämään asioita joista tulee hyvä olo mutta joka ei ole syömistä.
Tällainen matka on pitkä, mutta tuo pysyvämpiä tuloksia. Ihminen on valmis tehorääkkiin vasta kun voi kokonaisvaltaisesti hyvin.
Tämä on minusta juurikin asiaa. Yllätyin kovasti palstavihasta, että arkiliikunta ei ole liikuntaa. Tarkoitukseni on pudottaa painoa pysyvästi eikä vaan pudottaa ja lihota takaisin. Se vaatii pysyviä muutoksia joita on helppo pitää yllä. Ja päivittäistä fyysistä aktiivisuutta on helppo pitää yllä kun se on kevyttä eikä jatkuvaa hikirääkkiä. Arjen hyötyliikunta ja kuntoliikunta (jota aion myöhemmin lisätä kun kunto on kasvanut) ovat kaksi eri asiaa mutta palstalaiset mielestä näköjään vain kuntoliikunta on liikuntaa. Ap
Se voi olla tarkoituksesi, mutta et selkeästi onnistu siinä. Kannattaisiko hiukan luopua tuosta ylimielisestä "minä tiedän kaiken" asenteesta ja kuunnella niitä, jotka ovat siinä onnistuneet.
Esimerkiksi minä painan tällä hetkellä 50 kg vähemmän kuin 6 vuotta sitten, joten minä tiedän aiheesta aika paljon. Sinä et ole onnistunut laihduttamaan käytännössä grammaakaan (3 kg nestettä lähtee alussa aina, kun vähän fiksailee ruokavaliotaan) ja silti tunnut tietävän kaikesta kaiken.
Jep. Itse olen pudottanut 40 kg ja voin taata, että suurin osa tänne kirjoittelevista ei tiedä mistään mitään eikä heiltä kannata ottaa neuvoja. Suurin osa vaikuttaa olevan ikänsä normaalipainossa olleita tai ikuisia laihduttajia.
95kg oli alussa ja nyt 73kg. Kalorit kannattaa laskea todella tarkkaan. Sitä ei uskokaan miten paljon kaloreita jossain ruoissa on. laske mukaan aivan kaikki mitä syöt ja juot. Itse ihan hämmästyin kuinka vähän sitä ruokaa oikeasti tarvitsee syödä ja en pidä mitään kovaa tahtia painonpudotuksessa.
Liikunta myös vaikuttaa yllättävän vähän huonokuntoiselle. Ihan sen takia, kun ei jaksa pitkään. Pelkästään n. 500kcal polttaminen päivässä liikkumalla on kova suoritus. Todella kova.
Taas yksi läski valehtelemassa itselleen ja muille. Jos oot satakilonen valas (ei pitäs naisella olla edes mahdollista) Ja treenaat oikeasti kovaa ja syöt miinuskaloreilla, niin paino putoaisi silmissä.
Kukaan ei ole tässä keskustelussa kehottanut ap:ta ryhtymään kuvailemasi kaltaiseen syömishäiriöiseen käytökseen. Ozempic auttaa hillitsemään ruokahalua ja auttaa siten laihtumaan. Suurin osa pystyy kuitenkin halutessaan hillitsemään syömistään muutenkin ilman, että se menee kuvailemasi kaltaiseen näännytys/ahmimis -kierteeseen. Sinulle psykoterapia ja mahdollisesti lääkitys oli varmasti hyvä ratkaisu syömishäiriöösi, mutta ei kannata yrittää esittää, että painoa ei voisi hallita ilman toissapäivänä keksittyä lääkettä. [/quote]
Luinkohan mä väärin, kun näin muutamankin maininnan paastosta, jopa vesipaastosta? Tai ketoilusta tms. Varmaan joissain piireissä luetaan nämäkin ihan normaalin syömisen piiriin?
Liikunta ja syöminen voidaan lukea monessa mielessä uskonnon kanssa samaan ryhmään- on ihmisiä jotka uskovat vai oman oppinsa olevan oikein. Hirmu kiva, että sinä autat vilpittömin aikein itsellesi tuntematonta ihmistä ja todella uskot, että vain sinulla voi olka oikeat opit ja keinot hänelle. Keskustelu on tietojeni mukaan erilaisten kokemusten ja mielipiteiden jakamista. Ja si voit otta tehtäväkseni kaikkien sinun ajatteluun sopimattomien ajatusten alas ampumisen. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vain uskoko tällaista bullshittia, vaan liikkukaa ihan oikeasti, jos haluatte, että liikunnalla on vaikutusta laihtumiseen. Kävely on toki hyvä asia ja kävellä kannattaa aina, kun se on mahdollista, mutta jos haluaa parantaa kuntoaan tai kuluttaa kaloreita, niin tarvitaan myös muuta liikuntaa.
Kannattaa tutustua itse aiheeseen. HIIT ja anaerobinen pitkäkestoinen liikunta ovat ainoat lajit mitä laihduttajan kannattaa harrastaa. Lenkkeily johtaa läskistymiseen.
Älä ap kuuntele näitä, jotka väittävät että kuluttaisit vain jotain 1400 kcal päivässä ilman hikiliikuntaa. Heillä on selkeästi pallo hukassa eivätkä he osaa suhteuttaa painosi vaikutusta kulutukseen. Tai jos koomakulutuksesta puhutaan, niin se on painonhallinnassa täysin epärelevantti, koska epäaktiivisina päivinäkin kulutat enemmän.
Se on kyllä totta, että älykellosi näyttää liian suurta lukemaa, ne arvioivat usein yläkanttiin. Helle, vasta aloitettu liikunta tai kehon muutoksetkin voivat vaikuttaa siihen, ettei paino tipu. Sinuna kuitenkin kokeilisin syödä asteikolla 1600-1900 (tai ehkä jopa 1500-1800) ja katsoisin sen jälkeen, miltä näyttää.
Asuin ennen lähiössä ja joka paikkaan piti mennä julkisilla.
Muutin keskustan tuntumaan ja aloin kävelemään joka paikkaan, koska jäi julkisen lippu tarpeettomaksi.
En edes tajunnut heti mistä se johtuu aluksi. Nukun paremmin, ryhti on parempi ja olotila on hyvä
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi läski valehtelemassa itselleen ja muille. Jos oot satakilonen valas (ei pitäs naisella olla edes mahdollista) Ja treenaat oikeasti kovaa ja syöt miinuskaloreilla, niin paino putoaisi silmissä.
Mikä valaslaji painaa noin vähän täysikasvuisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstavalas.
Tämän pituinen ei vain yksinkertaisesti voi syödä valtavasti ellei ole myös valtavan aktiivinen.
Itse onnistuin lihomaan viimeisen kuuden kuukauden liikuntatauon aikana, vaikka tiesin aktiivisuuden tulevan olemaan vähäistä ja vähensin syömisiä todella paljon. Nyt kun alan päästä taas liikkumaan, en ole vielä nostanut kaloreita ollenkaan, koska selkeästi meni liikaa, vaikka vähensin rutkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua itse aiheeseen. HIIT ja anaerobinen pitkäkestoinen liikunta ovat ainoat lajit mitä laihduttajan kannattaa harrastaa. Lenkkeily johtaa läskistymiseen.
Aivan totta. Esimerkiksi hyvin harvoin näkee alle 100 kiloisia maratoonareita tai ultrajuoksijoita.
Se, että joku kuntoohjelmia myyvä "fitnessguru" väittää, että hän on keksinyt maailman ainoa tavan laihtua, ei tee siitä totuutta.
Haluaisitko kertoa minulle, mitä "pitkäkestoinen anaerobinen liikunta" tarkoittaa sinulle, koska minun korvaani se kuulostaa takuuvarmalta tavalta hommata aloittelijalle rasitusvamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstavalas.
Ei sellaista ole edes olemassakaan. Vastaa nyt vain siihen kysymykseen.
2900 kcal. Kannattaa välillä paastota, koska paasto on ainoa ilmainen ja oikeasti toimiva keino pudottaa painoa. Rasva palaa vain ja ainoastaan silloin, kun et syö eli jos syöt monta kertaa päivässä pienellä miinuskalorimäärällä, niin rasvaa ei pala koskaan ja keho syö omat lihaksensa glykogeenivarastojen tyhjennyttyä.
Se, mitä harrastat nyt, johtaa aikaa myöten aivan hervottomaan lihomiseen. Mut hei, tuu sit uudestaan kysyy neuvoa.