Kauan teillä painonpudottajilla on mennyt, että paino alkaa putoamaan?
Vai onko rasva tullut minuun jäädäkseen? Aloitin painonpudotuksen noin kolme kuukautta sitten. Lähtökohta oli 155 senttiselle naiselle 94 kiloa. Ensimmäisellä viikolla lähti kolme kiloa. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään.
Ajattelin, että ehkä kyse on, että syön todellisuudessa enemmän kuin kulutan enkä huomaa sitä. Aloin laskemaan kaloreita ja päivittäinen saantini on 1600-2100 väliltä riippuen päivästä, aktiivisimpina päivinä syön enemmän, lepopäivänä vähemmän. Liikun paljon, noin 10 tuntia viikossa. Liikunta on työmatkakävelyä/pyöräilyä, hyötyliikuntaa, koiran kanssa ulkoilua, joogaa ja uintia kerran viikossa, kuntosalia kaksi kertaa viikossa. Käytössä on älykello, jonka mukaan keskimääräinen kalorinkulutus on itselläni noin 2900 kaloria vuorokaudessa.
Silti, ei niinku mitään ole tapahtunut tuon alun jälkeen. Miksi? Teenkö jotain väärin vai olenko vain malttamaton? Kauan teillä muilla painonpudottajilla meni, että paino alkoi tippumaan?
Kommentit (147)
Itse olin n 250-500 kcal vajeella, paino lähti hiljalleen tippumaan vasta 4-5 viikon kohdalla, noin 250g viikossa. En rääkännyt kehoani vaan sallin välillä normipäivää jolloin en ollut miinuksilla. Tosin ei ollut kuin muutama ylikilo tiputettava, eli aika turvallisesti tein elämäntapa muutoksia. Käytin netistä löytyvää kalorilaskuria, on aika hyvä ohjelma ja maksuton.
Jos olet lisännyt liikuntaa, niin se usein saa painon junnaamaan hetkeksi. 3 kk on tosin pitkä aika, niin arvelisin sun vaan syövän liikaa. Oletko mitannut itseäsi muuten? Siinä näkee laihtumisen nopeammin kuin vaa'alla. Tai vaatteet, onko ne löysemmät? Mulla tippuu paino 0,5-1 kg viikko, jos syön noin 1200-1500 kcal ja liikun kevyesti eli vajetta tulee suunnilleen 1000 kcal. Ekalla viikolla lähtee yleensä 2 kg (vararavinnot lihaksista) ja sitten vauhti hidastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa.
Paljon sinusta sitten on sopiva kalorimäärä jos päivittäinen vajaus on vähintään 500 kcal eikä mitään tapahdu? Ap
Syö 1400-1500 kcal päivässä ja odota kaksi viikkoa. Jotain pitäisi alkaa tapahtua.
Kai itsekin ymmärrät, että syöt liikaa jos paino ei kolmessa kuukaudessa putoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kokoisen ihmisen normi kulutuskin on vain jotain 1400-1500kcl. Ihme jos et ole lihonut tuolla määrällä ruokaa. Koiralenkit ei ole mitään liikuntaa. Katso vaikka niitä koiran kusettajia niin 90% on punkeroita. Yksikään ei ole laihtunut.
Miksi takerrut koiralenkkeihin kun kerron liikkuvani myös monella muullakin tavalla? Ja ei, en usko että normikulutus on noin pientä. Työni on fyysisesti aktiivista (eli paljon kävelyä ja seisontaa), kuten kerroin, liikun paljon enkö ole mikään sohvalla makaaja vaan touhuilen kotona paljon.
Sen kyllä tunnustan, että ruoka on maistunut turhankin paljon koska kiloja on siitä huolimatta kertynyt ja siksi yritänkin pudottaa painoa. Ap
10 tuntia viikossa sisältäen kaikki hyötyliikunnat ja koiran ulkoilutukset ei ole paljon.
Kävely ei vaan laihduta. Pitää kävellä todella paljon jotta laihtuu. Minäkin olen kävellyt töissä 5 tuntiakin päivässä enkä ole laihtunut. Nopeatempoinen liikunta laihduttaa ja kaloreita kuluu paljon enemmän.
Koiralenkitkin on hyviä, sillä ihminen on sentään pystyasennossa ja ei yleensä ainakaan napostele siinä samalla. Ja tämä täysin hyvällä sanottuna - inhoan tätä nykyaikaa, jolloin oikea liikkuminen on aina jotain ihan muuta.
Minulla on saksanpaimenkoira, ja sen kanssa saa kyllä liikuttua erittäin monipuolisesti. Jos mennään metsässä sen tahtia, siinä on äkkiä sykkeet korkealla ja muutenkin saa olla skarppina kun metsänpohjaa askeltaa puolijuoksua tai juosten. Lasken sen liikunnaksi, sanoi kuka mitä hyvänsä.
Itse en kannustaisi tiukkaan kalorien tiiraamiseen, vaan keskittyisin saamaan tarpeeksi kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Samalla keskittysin annoskokoihin, ruokaa pitää syödä tarpeeksi kuitenkin.
Ja ap, nukuthan riittävästi?
Vierailija kirjoitti:
Hanki parempi älykello, tuo kalorinkulutus ei millään voi pitää paikkansa.
Tuskin siinä kellossa on mitään vikaa, vaan käyttäjässä. Jos siihen pistää väärät asetukset alussa, niin ei siltä kellolta voi odottaa ihmeittä. Ongelma tietenkin on, että 99 % ihmisistä ei tiedä maksimisykettään ja jos se ei satu osumaan siihen keskiarvoiseen 220-ikä, laskelmat ovat täysin vääriä. Esim. minulla laskennallinen maksimisyke olisi 182, mutta todellisuudessa se on 205 luokkaa. Pystyn ongelmitta juoksemaan kisassa useamman tunnin keskisykkeellä 187. Voit kuvitella, millaisia lukuja kello arpoisi, jos se luulisi minun painavan tuntikausia kovempaa kuin maksimisuoritukseni.
Vierailija kirjoitti:
Koiralenkitkin on hyviä, sillä ihminen on sentään pystyasennossa ja ei yleensä ainakaan napostele siinä samalla. Ja tämä täysin hyvällä sanottuna - inhoan tätä nykyaikaa, jolloin oikea liikkuminen on aina jotain ihan muuta.
Minulla on saksanpaimenkoira, ja sen kanssa saa kyllä liikuttua erittäin monipuolisesti. Jos mennään metsässä sen tahtia, siinä on äkkiä sykkeet korkealla ja muutenkin saa olla skarppina kun metsänpohjaa askeltaa puolijuoksua tai juosten. Lasken sen liikunnaksi, sanoi kuka mitä hyvänsä.
Itse en kannustaisi tiukkaan kalorien tiiraamiseen, vaan keskittyisin saamaan tarpeeksi kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Samalla keskittysin annoskokoihin, ruokaa pitää syödä tarpeeksi kuitenkin.
Tunnustan, unessa olisi parannettavaa ja se onkin työn alla. Kärsin pitkään unettomuudesta ja tilanne on alkanut nyt vasta korjaantumaan. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään nykyaikaa, että "oikea liikkuminen on aina jotain ihan muuta". Nykyaikaa on, että joka ikinen navanrapsuttelu lasketaan liikkumiseksi ja sitten ihmetellään, miksi lihotaan vaikka liikutaan niin paljon.
Nykyaikaa on myös, että sairaalloisen lihavat ihmiset selittävät, kuinka he liikkuvat todella paljon ja syövät oikein, mutta he lihoavat, koska ferritiini, kilppari, kuun asento, uniapnea jne jne. Jännä, että sata vuotta sitten kukaan ei lihonnut syömättä vain koska hänen ferritiininsä olivat alle 100, niinkuin jokainen palstamamma tekee nykyään.
Ensin nestepaasto viikoon tai nutrilet pari viikkoa. Sen jälkeen vähähiilarinen ruokavalio ja liikuntaa. Aamulla heti lenkki niin aineenvaihdunta lähtee käyntiin.
Koettu on.
Minulla pudonnut noin 8kg ,9-18 välillä kaikki syöminen.Muuten samat elintavat.Noin 1kg kuukaudessa vauhti on ollut.
Moni pohtii, että onko kellossa väärät asetukset, niin ihan totuudenmukaisesti siellä on ikä, paino ja pituus jonka mukaan kello laskee maksimisykkeen.
Kiitos asiallisista vastauksista, pudotan varmaan hieman kalorimäärää pian. Olen tehnyt muutoksia pikkuhiljaa että tule shokkihoitoa. Muutoksia ovat olleet liikunnan lisääminen, herkkujen kohtuullistaminen (eli todella vähän), annoskokojen pienennys ja kalorien laskenta. Tällä hetkellä työn alla on säännöllinen ja tarpeeksi pitkä uni ja kun saan kohdalleen niin vähennän kaloreita! Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi oikein lihavilla lähtee "helposti" 20 kiloa mutta sitten kun pitäisi jostakin 90 kilosta laihduttaa niin se on kovan työn takana? Mistä se siis johtuu?
No ap:n BMI on 42 (ja tuskin johtuu isoista lihaksista), joten kylllä hän on oikein lihava. 40 on sairaalloisen lihavuuden raja.
Mutta miksi lihavien on helpompi laihduttaa, johtuu siitä, että valtavan ylipainon ylläpito vaatii valtavasti kaloreita. Jos katsoo vaikka Doctor Nowin ohjelmia, hän usein laskee, että hänen asiakkaansa tarvitsevat päivässä 5000-6000 kcal vain painonsa ylläpitoon. Siksi niistä painoluokista paino putoaa reilusti jo jollain 3000 kcal syömisellä ja sellaisiin syömisiin on helpompi päästä. Mitä lähempänä optimipainoa ollaan, sitä vähemmän voi syödä, jos haluaa laihtua.
Li
Yliarvioit kalorikulutustasi ja aliarvioit syömäsi ja juomasi kalorimäärän.
Vierailija kirjoitti:
Moni pohtii, että onko kellossa väärät asetukset, niin ihan totuudenmukaisesti siellä on ikä, paino ja pituus jonka mukaan kello laskee maksimisykkeen.
Kiitos asiallisista vastauksista, pudotan varmaan hieman kalorimäärää pian. Olen tehnyt muutoksia pikkuhiljaa että tule shokkihoitoa. Muutoksia ovat olleet liikunnan lisääminen, herkkujen kohtuullistaminen (eli todella vähän), annoskokojen pienennys ja kalorien laskenta. Tällä hetkellä työn alla on säännöllinen ja tarpeeksi pitkä uni ja kun saan kohdalleen niin vähennän kaloreita! Ap
Eli asetukset ovat väärin. Et tiedä maksimisykettäsi ja luotat arpajaistulokseen. Laskennallinen maksimisyke perustuu keskiarvoihin ja on juuri yhtä tarkka kuin jos asettaisit kelloon sukupuolesi ja ikäsi ja se pistäisi sinulle keskimääräisen ihmisen pituuden ja painon asetuksiin.
Jos kertomasi tiedot pitävät paikkansa, voin kertoa 100 % varmuudella, että maksimisykkeesi on korkeampi kuin tuo laskentakaavalla saatu 220-ikä (pituus ja paino eivät vaikuta laskentaan), minkä seurauksena kello antaa aivan liian suuret kulutusluvut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään nykyaikaa, että "oikea liikkuminen on aina jotain ihan muuta". Nykyaikaa on, että joka ikinen navanrapsuttelu lasketaan liikkumiseksi ja sitten ihmetellään, miksi lihotaan vaikka liikutaan niin paljon.
Nykyaikaa on myös, että sairaalloisen lihavat ihmiset selittävät, kuinka he liikkuvat todella paljon ja syövät oikein, mutta he lihoavat, koska ferritiini, kilppari, kuun asento, uniapnea jne jne. Jännä, että sata vuotta sitten kukaan ei lihonnut syömättä vain koska hänen ferritiininsä olivat alle 100, niinkuin jokainen palstamamma tekee nykyään.
No, mun mielestä on edelleen parempi olla koiran kanssa ulkona löntystämässä kuin kotona sohvalla käsi sipsipussilla.
On parempi kävellä kauppaan ja kirjastoon kuin mennä autolla.
Parempi pyöräillä töihin kuin mennä autolla.
Yhtäkään yllä mainittua palstan urheiluasiantuntijat laske liikunnaksi. Mutta se onkin sitä, että muutetaan elämäntapoja pois istumisesta. Sitäkään ei kukaan tunnu täällä ymmärtävän, että stressi ja vähäinen uni vaikuttaa painoon. Eikä elimistö palaudu pitkäkestoisesta stressistä ja unettomuudesta vielä kolmessa kuukaudessa varsinkaan, jos se kolme kuukautta on käytetty kaloreista ja liikunnasta stressaamiseen.
Se, että on itselleen lempeä ei tarkoita että nyt herkuttelen itseni ähkyyn joka ilta ja odotan, että laihdun silti. Vaan se on sitä, että ensinnäkin hyväksyy tilanteen ja alkaa hoitaa itseään. Täytyy muistaa levätä, täytyy löytää elämään asioita joista tulee hyvä olo mutta joka ei ole syömistä.
Tällainen matka on pitkä, mutta tuo pysyvämpiä tuloksia. Ihminen on valmis tehorääkkiin vasta kun voi kokonaisvaltaisesti hyvin.
2 kuukautta meni 10 kilon pudotukseen tämän vuoden alussa. Ainoastaan pyöräilin tunnin tai kaksi päivässä. Lopetin herkuttelun ja karkin syömisen millä se paino nousi viime syksynä.
Painon pudotus vaatii kunnon hiki liikuntaa. Mikään kävely ei painoa pudota.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oikein lihavilla lähtee "helposti" 20 kiloa mutta sitten kun pitäisi jostakin 90 kilosta laihduttaa niin se on kovan työn takana? Mistä se siis johtuu?
Se varmaan riippuu mikä on se väärä elintapa, millä on lihonut. Mun ystävä söi karkkia ja kun hän lopetti kaiken sokerin syönnin, niin hän laihtui ihan pienessä ajassa 10 kiloa. Toinen tuttava lopetti alkoholin juonnin ja sama homma. Minä kun lopetin nuo molemmat, niin ei tapahtunut mitään.
Kannattaa kokeilla mikä itselle voisi olla se juttu, mikä muuttaa pakkaa. Itse suosittelen, että jättää lisätyt sokerit pois. Kukaan ei tarvitse sokeria yhtään mihinkään. Yhden pienen patukan jälkeen joudut juoksemaan puoli tuntia, että saat sen kulutettua. Jotkut saattaa napsia noita huomaamattaan päivän mittaan, esim mun mies. Palanen aamukahvin kanssa, toinen iltapäivällä, kaksi illalla. Siinähän se melkein kokonainen patukka taas meni.
Hikiliikuntaa suosittelen myös. Jos käyt punttiksella, niin juokse matolla muutamat pätkät, vaikka 3x 5 min. Tai sitten ihan ulkona juoksee täysillä. Vaikka jotkut sanoo, ettei liikunta laihduta, niin kyllä se hikiliikuntaa kasvattaa lihaksien energiakulutusta, joka auttaa laihduttamaan.
Ensimmäisen viikon 3kg pudotus on käytännössä nestettä, rasvaa siinä ei ole huvennut juuri lainkaan.
Olet ilmeisesti nyt löytänyt sen ravinnon määrän jolla painosi pysyy vakiona. Pudota tästä 500 kaloria päivässä niin odotettavissa on puolen kilon laihtuminen viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa.
Paljon sinusta sitten on sopiva kalorimäärä jos päivittäinen vajaus on vähintään 500 kcal eikä mitään tapahdu? Ap
Sinulla on nyt täysin perusasiat hukassa. Jos mitään ei tapahdu, päivittäinen vajaus ei ole 500 kcal. Kroppa kyllä tottelee fysiikan lakeja. Silloin, kun viikottainen painonpudotus on puolen kilon luokkaa, päivittäinen vajaus on n. 500 kcal.
Sinun matikkaisi pettää jossain kohtaa ja näillä tiedoilla on mahdotonta arvailla, johtuuko se syömisen vai kulutuksen laskemisesta väärin. Useimmiten kuitenkin molemmat menevät pieleen.